Професия бордовак
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Професия бордовак

Шефът на "Паркинги и гаражи" е истински сървайвър в обшинската джунгла<br /> <br />

Професия бордовак

Или как Николай Александров, шеф на общинското "Паркинги и гаражи", устоява на смяната на властите

Димитър ПЕЕВ
6242 прочитания

Шефът на "Паркинги и гаражи" е истински сървайвър в обшинската джунгла<br /> <br />


За да си шеф на общинска фирма не се изисква почти нищо. Най-важното условие е да имаш здрав политически гръб.

Други задължителни качества са комбинативност и усет за задаващите се политически рокади. Е, може би и малко късмет.

Съдбата не беше еднакво благосклонна към всички шефове на общински фирми. Някои като бившия изпълнителен директор на "Софийски имоти" Тошко Добрев устояха на всички публични скандали, оттеглиха се и днес кротко живеят в лукс. Други като ексшефа на "Топлофикация - София" Валентин Димитров и доскорошния шеф на "Трамкар" Христоско Вретенаров се превърнаха трайно в клиенти на прокуратурата.

Но ако имаше надпревара по оцеляване в джунглата от интереси, наречена общинска икономика, то първото място щеше да се падне на сегашния шеф на "Паркинги и гаражи" ЕАД Николай Александров. През годините той доказа, че притежава умението да се адаптира към заобикалящата го среда и да възкръсва при всяко ново мнозинство в общината. На практика Александров е единственият общински кадър, който е бил по бордовете на фирмите при три различни режима - СДС, ССД и ГЕРБ.

От борд в борд

Колегите му си спомнят, че Александров дължи влизането си в общинската политика на Петър Дертлиев. В ранните години на демокрацията той се става член на неговата Социалдемократическа партия. Именно като такъв е сред основателите и на местната партийна организация на СДС в "Подуяне" в началото на 90-те години.

По това време Александров е обикновен 42-годишен инженер с афинитет към властта. Амбициите му са възнаградени още по времето на първото синьо правителство, когато е сложен за шеф на държавната фирма СОМАТ. След като кабинетът на Филип Димитров пада от власт, Александров временно е член на съвета на директорите на "Автомобилно застраховане МИК" АД.

След изборите през 1995, когато СДС получава властта в общината, Александров трайно се насочва към общинската икономика. Така в продължение на десетина години той успява да мине през директорските бордове на половин дузина общински фирми - "Форум", "СКГТ Електротранспорт", "СКГТ Автотранспорт", "Софийска вода", "Топлофикация - София" и "Паркинги и гаражи". Бил е ликвидатор на общинската фирма "Красна поляна" ЕООД. Освен заплатата от участията в бордове той заработва доходи и като член на надзорния съвет на общинската приватизационна агенция.

През всичките тези години Александров е общински съветник. Той има зад гърба си завидните три мандата и дори имаше шанс да направи "голям шлем", но партийната организация на СДС - "Подуяне", го постави на неизбираемо място през 2003 г. и това го лиши от четвъртия мандат. Вероятно за компенсация от синята централа го предложиха за заместник-кмет по транспорта. Неговата кандидатура обаче беше отхвърлена от кмета Софиянски и това наложи СДС да издигне за поста Велизар Стоилов.

И така Николай Александров остана извън играта, но за кратко. През този период журналистите, отразяващи делата на общинския съвет, го помнят с редовните му появи по време на сесиите и последващите кулоарни разговори с общинари.

Амбицията му за общински пост беше на път да се увенчае с успех през 2004 г. Тогава Александров

Опита да седне в стола на Вальо Топлото

Историята с неговото неуспешно назначаване за шеф на столичната "Топлофикация" е комична. Това се случи в началото на третия мандат на Софиянски като кмет, когато новото разпределение на ролите в общината наложи разместване на пластовете и в общинските фирми. Твърди се, че след продължителни преговори между СДС и ССД е решено Валентин Димитров (Топлото) да стане прокурист. За да има представители и на двете лобита, са определени двама изпълнителни директори - Николай Александров от квотата на СДС и Димитър Иванов (известен като Мишо Царя), човек на Софиянски. Двамата дори дадоха съвместна пресконференция като директори на "Топлофикация". Назначенията им обаче пропаднаха, защото тогавашният министър на енергетиката Милко Ковачев отказа да подпише протокола от общото събрание на акционерите.

Все пак Александров не остана без пост - при поредното раздаване на картите в общината той изненадващо се озова на шефския стол в "Паркинги и гаражи". Открай време това дружество винаги е било в сферата на влияние на СДС, затова и шефовете му са били хора, които се ползват с доверието на лидера му.

За избора на Александров помогна неговата близост с тогавашния председател на партията Надежда Михайлова. Твърди се, че връзката между тях минава през бившия съпруг на Михайлова - Камен Михайлов, чиято фирма "Сигмакар" приватизира 67% от бившия гараж на ЦК на БКП "Автотранссервиз" през 1998 г. По това време Николай Александров е в ръководството на държавното предприятие. "Наистина продадох гаража на ЦК, но не знаех, че Камен Михайлов е съпруг на Надежда Михайлова", заяви той преди време пред в. "Политика".


Злополучната приватизация на "Форум" АД

Ако не друго, биографията на Николай Александров доказва едно - той е роден да оцелява. И го доказа, като продължи да бъде шеф на общинското дружество "Паркинги и гаражи" и при управлението на ГЕРБ. Дали се е харесал на Бойко Борисов с комбинативност. Или пък неговото оставане е жест на ГЕРБ към СДС, не е важно. Сигурно е само едно - че "моделът Софиянски" няма да си отиде от Столичната община, докато начело на общинските фирми стоят "кадри" като Александров.

За да си шеф на общинска фирма не се изисква почти нищо. Най-важното условие е да имаш здрав политически гръб.

Други задължителни качества са комбинативност и усет за задаващите се политически рокади. Е, може би и малко късмет.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    "моделът Софиянски" го "създаваха" много години, не може да си иде за един ден! А и самата система на избор на кмет и общински съветници, ако и да изглежда демократична - мажоритарни избори за кмет, на практика е силно политизирана и създава предпоставки за всякакви циркове, сред които Вальо топлото е само един от малкото без "късмет"!

  • 2
    Avatar :-|
    youdude

    Боже какъв човек( та той е самия дявол! Сравнете го само с Юлиан Пекунов, толкова е противен!

  • 4
    Avatar :-|
    Мирчев

    Защо пред дома ми постоянно има паркирали БМВ Х5-ци и всякакви мутренски коли? Защото Николай Александров им позволява, а моята кола вдига. Защото имах неблагоразумието да гласувам за синята идея някога. Сега обаче съм пуснал жалба в Софийска градска прокуратура, защото си е позволил в официална кореспонденция да ме нарече цитирам "нагъл" и ще доведа нещата докрай. Ако те не реагират отивам по-нагоре, ако и това не помогне - дело, ако и това не помогне - Страсбург, ако и там нехаят, рано или късно ще го срещна на улицата или пред дома му и бог знае какво ще направя. Така мислят и хилядите живущи в центъра на София. Няма да може цял живот да ходи с охрана. Дали ще има спокоен живот, как мислиш?

  • 5
    Avatar :-?
    revenge

    Бихте ли споделили точния му адрес, домашен телефонен номер, рег.№ и модел на автомобила му. Целта ми е само да го по-здравя. Предварително благодаря за достоверна информация.

  • 6
    Avatar :-|
    ххх

    Майче беше някъде в Подуене, близо до Черковна. Ще го намерим. Нема начин да нема начин.

  • кирчо

    Няма държава па белия свят в която уличното платно да се разчертава и да се превръща в паркинг и то в полза на една фирма. Тази фирма никога не е построила нито един гараж или паркинг. Тя е паразит, живеещ на наш гръб, на гърба на ридовните данъкоплатци а Николай Александров - управителя на Паркинги и Гаражи е криминален елемент, безчинстващ по улиците на София. Покровителят му се казва Бойко Борисов.

  • Мирчев

    Референдум е изхода. Обаче със срок за провеждане, примерно 3 месеца, не по-късно. Ако до тогава общината не организира почтен референдум с хората /чиито резултат е почти ясен - закриването на синята зона и ликвидацията на Паркинги и Гаражи ЕАД/, да се направи следното.
    1. Да се учреди ново общинско дружество на мястото на Паркинги и Гаражи ЕАД с единствена стопанска цел изграждане на безплатни подземни и надземни паркинги в централната градска част. А не както е досега събиране на глоби, тормоз на столичани и непрозрачно усвояване на средства за неясни цели.
    2. Пълна ревизия и публично достояние на резултатите от одита на Паркинги и Гаражи ЕАД.
    3. Забрана за разчертаването и превръщането в паркинги на улици, площади, междублокови пространства и паркове в полза на когото и да било. Тези терени са на всички ни, не може някой да печели от тях, ние ги поддържаме с данъците си и няма да плащаме два пъти за тях.
    4. Връщане на функциите по контрол на движението в КАТ, единствената държавна институция овластена да контролира и глобява нарушители. Паркинги и Гаражи ЕАД нямат това право, никога не са го имали и безчинствата и самоуправството по улиците им взеха застрашителни размери.
    5. Премахване на всички знаци на Паркинги и Гаражи ЕАД , като нелегитимни и липсващи в Закона за движение по пътищата и Правилника за прилагането му, претопяването им и превръщането им в мантинели с цел подобряване на организацията на движението.
    6.Търсене на съдебна отговорност от управителя на Паркинги и Гаражи ЕАД , Николай Александров за особено опасни действия на самоуправство, насочени срещу жителите на гр. София.
    7. Напълно безплатно паркиране на живущите в центъра по места, каакто и инвалидите и премахване на служебните абонаменти, създаващи дискриминация и ограничаващи конституционното право на гражданите и жителите на града за свободно придвижване. В случай на отказ но общината да проведе референдум да се предприемат стъпки от нарочно създадено гражданско сдружение за сдобиване със обезпечителна мярка, въз основа на отмяна на синята зона и пристъпване към принудително отстраняване от гражданско сдружение на всички символи и знаци, свързани с Паркинги и Гаражи ЕАД и ограничаващи правото на свободно придвижване на гражданите.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK