Батковци на всеки километър II
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Батковци на всеки километър II

Батковци на всеки километър II

KPMG откри нови случаи на конфликт на интереси в пътния фонд

Иван МИХАЛЕВ
7463 прочитания

Опитите на правителството да смекчи и прикрие злоупотребите във Фонд "Републиканска пътна инфраструктура" (ФРПИ) окончателно се провалиха. Преди седмица два доклада на независимата одиторска компания KPMG потвърдиха съмненията за нарушения и конфликти на интереси в пътния фонд. В първия си коментар по тях вицепремиерът Меглена Плугчиева заяви, че става дума за "сериозни констатации", които са достойни за прокурор. Същия ден се разбра, че България сама спира плащанията по всичките десет проекта за пътища по програма ФАР на обща стойност 88.4 млн. евро заради докладите. Националният ръководител Димитър Ивановски открито призна, че и без неговата намеса проектите са щели да бъдат замразени от Брюксел заради написаното в докладите. Като допълнение България може да бъде заставена да връща неусвоените пари по част от замразените проекти. За това заговори пръв заместник-министърът на регионалното развитие Савин Ковачев, който даде за пример изграждането на тунела край Дупница. Окончателният срок на проекта изтича на 30 юни, след което неусвоените средства за втория ръкав на тунела трябва да бъдат върнати в Брюксел. Подобен е случаят и с друг дълго отлаган проект - рехабилитацията на пътя Симитли - Разлог - Садово, който се изпълнява по меморандум от 2001 г.

Правителството засекрети докладите

Самите доклади бяха засекретени от правителството под предлог, че вината на споменатите лица и фирми не е доказана. Документите бяха скрити дори от депутатите въпреки изричното решение на парламентарната комисия за борба с корупцията да бъдат предоставени от министерството на Пламен Орешарски. До края на седмицата те така и не бяха пристигнали в секретната секция на деловодството към Народното събрание.

"Капитал" успя да се добере до засекретените доклади. Първият от тях е за спазването на процедурите при харченето на парите от европейските фондове. Заключението на одиторите е, че не съществуват ясни доказателства за това как ФРПИ гарантира ефективното и ефикасното управление на проектите. Поради това KPMG е излязла с "отказ от мнение" за ефективното прилагане на процедурите за контрол. Към това са приложени и 72 страници с конкретни нарушения и слабости.

Вторият доклад е за конфликти на интереси в пътното строителство. Одиторите на KPMG са се натъкнали на 11 такива случая. Имената на уличените в нерегламентирани контакти служители са закодирани с букви от английската азбука. От техните биографии обаче стават ясни имената на повечето от лицата. Сред тях има служители във ФРПИ от всякакъв калибър - от бивши заместник-директори на фонда до регионален директор на лаборатория.

Ще искат трети доклад от KPMG

През седмицата се разбра, че правителството ще поръча нов доклад на KPMG. Той ще разследва по-детайлно всички проведени процедури по ФАР и ИСПА, като ще трябва да покаже дали установените конфликти на интереси са довели до реални щети за европейските данъкоплатци. Ще бъдат проверявани плащанията проект по проект. Възлагането на новата обществена поръчка трябва да бъде извършено отново от финансовия министър Пламен Орешарски. Вероятно той ще опита да забави процедурата, за да може резултатите от новата проверка да излязат след мониторинговия доклад на Европейската комисия, който се очаква в края на юли.

А къде е Батко

Прави впечатление отсъствието на бившия шеф на пътищата Веселин Георгиев, който беше хванат в реален конфликт на интереси, след като се разбра, че е възложил поръчки за над 120 млн. лева на фирмата "Биндер", управлявана от неговия брат Емил Георгиев. Именно от този случай тръгна черната серия от финансови санкции на ЕС за България.

Формалната причина Георгиев да не бъде споменат в доклада на KPMG е във вида на поръчката, която фирмата е получила от финансовото министерство. В началото на седмицата министър Пламен Орешарски обяви пред медиите, че в доклада няма нищо за бившия шеф на ФРПИ. Орешарски обаче пропусна да спомене, че възложената поръчка е само за одит върху проектите, финансирани по програмите ФАР и ИСПА, а не изобщо за конфликти на интереси при пътните ремонти в България.

Очевидно Веселин Георгиев и неговите братя са били съвсем наясно какви последствия може да има за България, ако "Биндер" беше изпълнявала сделки с пари на ЕС. Затова всички договори на фирмата са били финансирани с пари от българския бюджет. Единственото изключение е ремонтът на прохода "Хаинзоаз", който е част от "Транзитни пътища IV" по програма ФАР. Този обект е възложен преди назначаването на Веселин Георгиев за шеф на ФРПИ. Това вероятно е и причината да не бъде споменат в доклада на KPMG.

При проверката за конфликт на интереси KPMG са използвали за източник както документи от ФРПИ, така и данните от регистъра на АПИС и медийни публикации. На няколко места в доклада са цитирани и данни, изнесени от вестник "Капитал" в статията"Батковци на всеки километър" през февруари. Още във въвеждащата част одиторите отбелязват, че са получили определени информации от публично достъпни източници. "Ние не сме верифицирали точността на тази публична информация чрез независими източници и не можем да гарантираме нейната пълнота и прецизност", заявяват от KPMG.

Орешарски - също в конфликт на интереси

Самият доклад е адресиран до министър Орешарски, защото той е възложител на обществената поръчка. Спорно е обаче дали самият той не е в конфликт на интереси, за наличието на какъвто той трябва да проверява сам себе си. Като финансов министър той отговаря пряко за контрола върху всички обществени поръчки с пари на ЕС. Нещо повече - Орешарски беше председател на управителния съвет на ФРПИ по времето, когато са били допуснати повечето от изредените в доклада на KPMG нарушения на процедури и случаи на конфликт на интереси. Ако България действително загуби безвъзвратно милиони от еврофондовете заради доказани нарушения в пътния фонд, най-голяма политическа вина за това би следвало да понесат тримата министри в управата му начело с Орешарски. Самият той вече доказа, че няма интерес от разкриването на злоупотребите в управлявания от него фонд, като изпрати преди два месеца доклад от проверка, извършена от инспектората към финансовото министерство, който не констатира случаи съществени нарушения и конфликти на интереси в пътния фонд. Заради тези опити за замазване на случая Брюксел оттегли доверието си от България и замрази финансирането по всички предприсъединителни програми.

Министърът най-малкото дължи обяснение за голямото разминаване между неговия доклад и този на независимите одитори.

Пламен Орешарски: "Четири души, описани в доклада на KPMG, все още работят в пътния фонд"
Фотограф: Надежда Чипева
Веселин Георгиев: "Безспорно има нарушения - администрация, която не работи, не греши"
Фотограф: Асен Тонев

Опитите на правителството да смекчи и прикрие злоупотребите във Фонд "Републиканска пътна инфраструктура" (ФРПИ) окончателно се провалиха. Преди седмица два доклада на независимата одиторска компания KPMG потвърдиха съмненията за нарушения и конфликти на интереси в пътния фонд. В първия си коментар по тях вицепремиерът Меглена Плугчиева заяви, че става дума за "сериозни констатации", които са достойни за прокурор. Същия ден се разбра, че България сама спира плащанията по всичките десет проекта за пътища по програма ФАР на обща стойност 88.4 млн. евро заради докладите. Националният ръководител Димитър Ивановски открито призна, че и без неговата намеса проектите са щели да бъдат замразени от Брюксел заради написаното в докладите. Като допълнение България може да бъде заставена да връща неусвоените пари по част от замразените проекти. За това заговори пръв заместник-министърът на регионалното развитие Савин Ковачев, който даде за пример изграждането на тунела край Дупница. Окончателният срок на проекта изтича на 30 юни, след което неусвоените средства за втория ръкав на тунела трябва да бъдат върнати в Брюксел. Подобен е случаят и с друг дълго отлаган проект - рехабилитацията на пътя Симитли - Разлог - Садово, който се изпълнява по меморандум от 2001 г.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

42 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    -

    Нито Транзитни пътища са по ФАР, нито докладът за конфликта на интереси е базиран на някакви документи (както много ясно пише в увода му). Спирането на парите по точно тези проекти по ФАР е рядко антибългарска постъпка на Ивановски, не на последно място и защото срокът на финансовия меморандум за някои проекти изтича скоро и неусвоените пари със сигурност ще бъдат върнати. Ако не беше правил нищо, щеше да има вероятност да се връщат пари. Сега това е гарантирано. Серията статии във вестника от началото на годината беше добра, но тази статия е просто вредна.

  • 2
    Avatar :-|
    Vazov

    Kakvo oznachava "Pravitelstvoto zasekreti dokladite?". Koi gi zasekreti, koi ot pravitelstvoto ima takiva pravomoshtia? Ime i chin, publikuvaite teksta na oficialnoto zaiavlenie, za da znaeme koi prikriva mutrite i mafiotite v Bulgaristan. V koia pravova i demokratichna durzhava se zasekretiavat oficialni konstatacii za zloupotreba i korupcia? Do koga shte si trae presata?

    Oshte poveche, che razhodite za odita gi plashta danukoplateca. Kude sa advokatite da dadat pod sud ministerstovo deto potukva po takuv nachin konstituciata? Vun ot EC dokato ne se nauchat niakoi hora, che tia orientalski/totalitarni nomera ne minavat.

  • 3
    ivan_mihalev avatar :-|
    Иван Михалев

    До анонимния коментатор по-горе:

    1. Проектът "Транзитни пътища" е част от програма ФАР Трансгранично сътрудничество. Напишете думите "ФАР и трансгранично сътрудничество" в гугъл и ще се убедите сам.
    2. Докладът на КПМГ е базиран ОСНОВНО на документи от ФРПИ. Освен тях са използвани регистър АПИС и публична информация.
    3. Спирането на проектите по ФАР от Ивановски не се наемам да коментирам - допускам, че наистина е имало комуникация с Брюксел и това е наложено от тях.
    4. Колкото до мнението ви за статията - не смятам, че е вредно да се обясни на хората защо пътищата в България са лоши, а Брюксел ни спира парите. Далеч по-вредни са действията на министрите, които доведоха Батко и го оставиха да възлага поръчки на брат си, а после отричаха, омаловажаваха и замазваха (в този ред) фрапиращия конфликт на интереси.

    Искам да живея в държава с нормални пътища и без батковци. Това е

  • 4
    Avatar :-|
    Vazov

    Ime i chin na toia Ivanovski molia. Kakvi sa mu pravomoshtiata?

    Briuksel mogat mnogo lesno da zaobikoliat selskata hitrina na niakoi nashi drebni tarikati kato vuzlozhat nov i nezavisim odit.

  • 5
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    До михалев, добре е че искаш:
    "Искам да живея в държава с нормални пътища и без батковци. Това е.." ама не е това!
    Не можеш да искаш да живееш в мир, когато се води война!
    Много глупаци платиха с живота си и с живота на хиляди около тях за да докажат тази истина!
    ***********************************************************
    Ако по глупост или защото са ти платили, пърдищ навсякъде, където трябва и където не трябва, че кака ти е курва, даже ако имаш 200% доводи за това, сигурно семейството ти няма да живее добре за много години напред!
    ***********************************************************
    "Обърнато" в пътища горното значи че няма да видиш "нормални пътища" в България докато си жив, ако ще да живееш с орлите.
    *******************************************************
    Като по-остарееш и продължаваш да не ги виждаш, ще почне да се обвиняваш че и ти си виновен за смъртността по пътищата, не че ще е вярно, не си ти виновен (ти си само наивен, заложено е в чипа ти), щото и ненужното пърдене от чиста глупост, завист, плащане или комбинация от трите до нищо хубаво не води!!
    **********************************************************
    Запомни го добре от мене!!! Той и дедо си мисли че ни е научил на горното, затова сега гледа от снимките с глупаво-обиден розов вид, ама явно имаме езикови проблеми с него и не сме се разбрали, но това е друга опера!

  • 6
    Avatar :-|
    -

    Драги Иване (позволявам си да мина на "ти", защото те чувствам някак близък...),

    1. Не ми е нужно да си сверявам точно пък това в Гугъл - програма Транзитни пътища (всичките и 5 генерации) се финансира със заеми от Европейска инвестиционна банка. Ако не вярваш, пиши запитване до банката. Изключение правят конкретни лотове - някои са финансирани по ИСПА - но по ФАР? Не, няма такива. Това го е писал някой като теб, дето си е сверявал и той нещата в Гугъла.

    2. Много добре знам как е писан докладът на КПМГ, какви документи са гледали, пък и аз имам едно копийце. Частта за конфликта на интереси е базирана ЕДИНСТВЕНО на четене на вестници и проверки в неофициалния регистър на ДВ. В кореспонденцията по проектите такива данни просто НЯМА. И може ли да се вярва на този доклад, след като писалите го не са разбрали че "Програма ФАР" не е дирекция, а отдел, че началник сектор не е ръководна длъжност (въпреки че така звучи), а е еквивалент примерно на старши редник, не са разбрали кой е изпълнителен директор (вж. напр. третата точка за лицето С, която е очевидно сбъркана), кой му е заместник и пр. Докладът е бъкан с грешки и неточности, защото същите ги има и в статиите, от които е преписан.

    3. Добре правиш, че не се наемаш да коментираш спирането на парите от Ивановски, защото не си компетентен да обсъждаш тази материя. Като начало можеш да прочетеш някой финансов меморандум по ФАР, като се задълбочиш над точките Duration and Expiry, Clearance of Accounts procedure and Recovery of Funds, а също и Special Conditions. После може пак да поговорим.

    4. И аз не смятам, че е вредно да се обясни кой и защо спира парите за пътища. А отговорът е - много по-малко Брюксел, много повече тукашни умници. Като изключим един заместник директор и една директорка, за които и преди е писано, конфликти на интереси няма, а писаното в доклада са пълни глупости. Да не говорим, че и двете лица нямат общо с ФАР или ИСПА. Конфликт на интереси няма и в случая с братята Георгиеви, защото там се касае за предполагаемо престъпление, което в момента се разследва - нека сме прецизни все пак...

    И на мен ми се ще да са прилични пътищата, но начинът не е като всички в сектора биват оплювани, защото не са работили цял живот на едно място, нито пък начинът е да се срива една институция, която може и да е калпава, но не може да се изгради от нищото за 2 дни.

    С пожелания за успех и препоръка повече да четете първичните документи и по-малко в Гугъла, искрено ваш,
    -

  • 7
    Avatar :-P
    ЛУКАВ КОМУНИСТ

    За какво ни са пътищата , имаме си яхти , самолети , въртолети и джипове ! За вас каквото е останало от ТАТО и дий воле дий !

  • 8
    Avatar :-|
    hm-hm

    тези консултанти забогатяха с бюджетни пари заради мързеливите следователи и прокурори, на които бюджетът плаща също-да не си вършат работата

  • 10
    ivan_mihalev avatar :-|
    Иван Михалев

    Отново до "Анонимен":

    Господине, не ви познавам, за да ви говоря на "ти". Очевидно имате солидни познания по темата пътища. Никой не оспорва вашето право на мнение, но все пак - при сърч в гугъл за думите "фар и трансгранично сътрудничество" най-отгоре излизат линкове към сайта на ФРПИ. Случайно или не, първият от тях е именно за проекта на Батко по "ФАР Трансгранично сътрудничество". Копирам ви точно цитата:



    “Транзитни пътища ІV” - ЛОТ 2 Реконструкция и Рехабилитация на пътен участък по път ІІ-55 с обща дължина 22.527 км
    Наименование на програмата: ФАР Трансгранично сътрудничество

    Наименование на проекта: “Транзитни пътища ІV” - ЛОТ 2 Реконструкция и Рехабилитация на пътен участък по път ІІ-55 с обща дължина 22.527 км

    Стойност на проекта: 46 034 849 лева с ДДС

    Обща дължина на проекта:: 22.784 км


    Техническо описание: Път ІІ-55 Велико Търново - Гурково участък:от км 11+373 до км 33+900
    Финансиращи институции: Европейска Инвестиционна Банка-60 млн.Евро
    Държавен бюджет – 37,2 млн.Евро
    /общо за Проекта/
    Финансово разпределение : Част ЕИБ - 75%;
    Част ДБ - 25% и 20% ДДС

    Изпълнител: Смесено дружество “Биндер – Пътни строежи”

    ОК, наистина се финансира от Европейската инвестиционна банка, но се води по ФАР. Затова и съм го написал така в текста. Ако има грешка, тя е направена от този, който е правил сайта на ФРПИ.

    Моля ви да не задълбаваме повече в тая дискусия, защото има далеч по-важни теми.
    Благодаря за интересните подсказки - ще помисля над тях...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK