С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
27 юни 2008, 13:57, 2547 прочитания

Какво предстои и дали

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Инфографика

Пазарът наказва всеки, който се опитва да го заобиколи - това просто правило очевидно не беше известно досега на Асен Гагаузов и колегите му министри от кабинета "Станишев". След като изгуби три години в безплодни опити за предоговаряне на неизгодната концесия за магистрала "Тракия", тройната коалиция логично се оказа изиграна от своите португалски партньори. Така дадена на тъмно и без конкурс от предишния кабинет концесия се превърна в емблема на управленската нескопосаност и вероятна корупция. Сега Гагаузов и колегите му ще трябва тепърва да търсят финансиране за дострояване на магистралата в условия на глобална финансова криза и растящи цени на горивата и материалите. И тъй като най-лесно е да се бръкне в джоба на данъкоплатеца, правителството вече разкри намеренията си да строи магистралата с държавни пари.

Неотдавна министрите Гагаузов и Орешарски обявиха, че ще поискат 200 млн. лв. от резерва в бюджета, заделен за непредвидени разходи, с които да се стартират строежът на отсечката Стара Загора - Карнобат и подготвителните работи за други трасета. Плановете, лансирани от Гагаузов, са строителството да започне още до края на тази година - твърде амбициозен, дори невъзможен срок. Все още не са готови документите за обявяване на търговете, а самата процедура по оценяване на кандидатите и класирането им трае 56 работни дни. Процедурата се удължава, ако някой от участниците обжалва резултата от търговете. Ето защо първата копка може да се случи най-рано през септември. По-реалистичният срок е изграждането да започне през следващата година.


Строителството на магистрала "Струма" е включено за финансиране в Оперативна програма "Транспорт" с 600 млн. евро. Към момента от 156-километровото трасе до гръцката граница са пуснати в експлоатация едва 18 километра - при това след двукратно удължаване на сроковете. "Тракия" и "Струма" са двата най-належащи за "отпушване" проекти. За магистралите "Черно море" и "Хемус" правителството реши, че ще се строят чрез концесиониране, но това е въпрос на по-далечно бъдеще - до 2017 г. Към момента трафикът по тези две трасета не оправдава отдаването им на концесия - в различните отсечки на "Хемус" се движат между 7 и 13 хил. автомобила в денонощие, а между Варна и Бургас - по 5-6 хил. Няма изследване, което да посочва перспективите за бъдещ трафик по тези места. Магистрала "Марица", както и връзката на "Хемус" със софийското околовръстно шосе, също са включени за финансиране по Оперативна програма "Транспорт".

През седмицата вицепремиерът Меглена Плугчиева свика работна среща, на която беше решено да се ускори подготовката за строителството на трите проекта, предвидени за финансиране от ОП "Транспорт". И за трите има одобрени актуализирани доклади по ОВОС (Оценка за въздействието върху околната среда, без която никакъв проект не може да започне). В най-напреднала фаза от трите е "Марица". Тръжната документация се финализира, а отчуждителните процедури са пред приключване. В момента върви отчуждаването на имоти за връзката на "Хемус" с околовръстния път на София. През август трябва да е готово актуализираното прединвестиционно проучване за "Марица", а в средата на юли - за "Хемус".

Бързото дострояване на трасетата обаче ще зависи най-вече от развръзката на скандала с еврофондовете, който доведе до спирането на европарите за пътища. Късно, но все пак България се опита да измие срама пред ЕС и да докаже, че може да управлява парите ефективно и прозрачно. Неотдавна беше решено, че пътният фонд ще стане агенция на пряко подчинение на правителството. В знак на засилен самоконтрол правителството само спря финансирането по десет пътни проекта от програма ФАР. Дали това ще се окажат ефективни решения - предстои да видим. По-вероятно е обаче, ако все пак влезем в "правия път", това да е изцяло заради изкъсото следене от страна на Брюксел.



Проектите

Проектът за "Марица" включва изграждането на 67 км магистрален път - от км 5 до км 72. Индикативната стойност на обекта е около 208 млн. евро. От тях над 166 млн. евро са от Кохезионния фонд, а 41 млн. евро са национално съфинансиране. Автомагистралата е част от 4-ти транспортен коридор, като в района на Димитровград трасето се пресича с 9-и коридор. Аутобанът е елемент от трансевропейската магистрала "Север-юг", свързваща страните от Източна и Централна Европа с Близкия изток и Азия.

Тридесет и два млн. евро е индикативната стойност за строителството на връзката на "Хемус" със Софийския околовръстен път. От тях 25 млн. евро се очаква да бъдат от Кохезионния фонд на ЕС, а 6.4 млн. евро - от национално съфинансиране. Изграждането на пътя ще облекчи значително трафика през Долни и Горни Богров към столицата, който е един от най-натоварените в страната.

Шестотин млн. евро е индикативният бюджет на "Струма", която е част от общоевропейски коридор 4. От тях 480 млн. евро са от ЕС, а останалите са национално съфинансиране. Очаква се с построяването на магистралата да се насърчи и улесни регионалното развитие, да се стимулират инвестициите в региона и трансграничната търговия.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Уикенд новини: Пак post mortem мерки за пътната безопасност, водната криза продължава Уикенд новини: Пак post mortem мерки за пътната безопасност, водната криза продължава

И още: Миграционен натиск на границата между Турция и Гърция, VW - или Турция, или никъде

15 дек 2019, 1869 прочитания

ГЕРБ предлага бивши районни кметове да влязат в бордовете на две общински фирми 7 ГЕРБ предлага бивши районни кметове да влязат в бордовете на две общински фирми

Според "Спаси София" управляващите са изтрили проекторешението от вътрешната система

15 дек 2019, 3282 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Търгове под частично наблюдение

Правителствените промени в закона за обществените поръчки не дават пълни гаранции за произрачност при провеждането им

Още от Капитал
Любимата пица на София

Успехът на малката пицария Franco’s в центъра на града се крие в качествените продукти, добрата цена и бързото обслужване

Песимизъм печели, оптимизъм - губи

Създаването на къс ETF фонд върху SOFIX отваря възможност за печалби при падащ пазар

Накъде след Венеция

Управляващите, президентът и БСП имат различни идеи за реформата на прокуратурата

"Светкавична война" увеличи отново парите за партиите

Увеличението на държавната субсидия ще разхлаби финансовата примка за опозицията

Яра Бубнова: Връзката между изкуството и обществото е скъсана

Директорът на "Национална галерия" за проблемите пред музея и възможните решения

Пича с фотоапарата

Фотографският проект на актьора Джеф Бриджис

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10