10 щети от лошите пътища
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

10 щети от лошите пътища

10 щети от лошите пътища

Иван МИХАЛЕВ
3941 прочитания

01

Повишена смъртност по пътищата. Липсата на нормални пътища отнема животите на стотици българи всяка година. Хората плащат буквално с живота си за корупцията в пътното строителство и неханието на политиците, които за 18 години преход не успяха да завършат поне една магистрала. Смъртност по пътищата има и в страните с магистрали, но е значително по-ниска независимо от претоварения трафик и превишената скорост.

02

Оскъпяване на проектите поради отлагането им във времето. За последните пет години цената на битума, който е основен компонент в производството на асфалт, е скочила почти двойно (от 350 лева на 850 лева на тон). Другият основен консуматив при строителството на пътища - дизеловото гориво, с което камионите транспортират материалите от кариерите до обекта, е поскъпнал за този период над три пъти (от 80 стотинки на литър до 2.6 лева на литър). Междувременно поскъпнаха и другите материали, работната ръка и кредитите.

03

Пропуснати приходи от непривлечен международен трафик през страната. Митът, че България е на кръстопът между Европа и Азия, се опровергава от факта, че нямаме нито една магистрала от граница до граница. Какво значение има, че през наша територия минават четири от общо 10-те европейски транспортни коридора, при положение че тировете и автомобилите са принудени да пъплят през по-голямата част от трасето с 60-70 км/час. Заради това големите компании логично заобикалят България и пренасочват транзитния трафик към съседни страни.

04

Пропуснати ползи от липсата на условия за развитие на бизнеса, който съпътства една магистрала. Географското местоположение на България, което при липсата на природни ресурси е едно от малкото ни сравнителни преимущества, остава напълно неизползвано. Вместо логистични центрове и индустриални зони в съседство с българските пътища сега има пустеещи земи. Разликата с другите бивши соцстрани е очевидна.

05

Загуби за бизнеса заради по-бавния транспорт и сложната логистика. Доказано е, че загубите за икономиките в развитите страни поради проблеми в трафика се равняват на 1-2% от брутния вътрешен продукт на година. За България този показател вероятно е двойно по-висок, което прави между 120 и 240 млн. лева на година - преки загуби от забавената логистика.

06

Несигурност за бизнеса и хората. Повечето методики за изчисление на щетите от забавения транспорт не отчитат друг съществен проблем - несигурността за продължителността на пътуването. Именно тази несигурност кара компаниите да се застраховат срещу закъснения като планират по-голям разход на време за транспорт на стоките. Същото се отнася и за обикновените хора. Когато не знаят дали ще стигнат навреме, те са принудени да отделят повече от необходимото време за пътуване.

07

Забавено развитие на регионите, които граничат с непостроените магистрали. Цели региони от България на практика са откъснати от света заради липсата на един единствен нормален път. Най-яркият пример за това е Северозападна България (Видин, Враца, Монтана), където икономическото развитие е стопирано изцяло.

08

По-бърза амортизация на автомобилите. Карането по тесни и зле поддържани пътища увеличава драстично разходите за ремонти на превозните средства. Карането на по-ниски предавки в задръствания води до износване на съединителя. Дупките по шосетата пък нанасят поражения по ходовата част на автомобилите. Затова между шофьорите битува схващането, че една година експлоатация на кола в България се равнява на пет години шофиране в Германия (примерно).

09

Увеличен разход на гориво. Движението с по-бавна скорост и задръстванията увеличават разхода на гориво на автомобилите. По изчисления на професионални шофьори средният разход скача с една трета при попадане в пътни "тапи".

10

Влошава качеството на живот. Стресът от шофирането по лоши пътища причинява психическо напрежение, което избива в най-различни здравословни проблеми. Всеки българин е бил свидетел поне веднъж в живота си на инцидент, причинен от лошото състояние на пътя. За професионалните шофьори, които си изкарват хляба с каране, нивото на стрес е значително по-високо от нормите в други страни.

01

Повишена смъртност по пътищата. Липсата на нормални пътища отнема животите на стотици българи всяка година. Хората плащат буквално с живота си за корупцията в пътното строителство и неханието на политиците, които за 18 години преход не успяха да завършат поне една магистрала. Смъртност по пътищата има и в страните с магистрали, но е значително по-ниска независимо от претоварения трафик и превишената скорост.

02

Оскъпяване на проектите поради отлагането им във времето. За последните пет години цената на битума, който е основен компонент в производството на асфалт, е скочила почти двойно (от 350 лева на 850 лева на тон). Другият основен консуматив при строителството на пътища - дизеловото гориво, с което камионите транспортират материалите от кариерите до обекта, е поскъпнал за този период над три пъти (от 80 стотинки на литър до 2.6 лева на литър). Междувременно поскъпнаха и другите материали, работната ръка и кредитите.

03

Пропуснати приходи от непривлечен международен трафик през страната. Митът, че България е на кръстопът между Европа и Азия, се опровергава от факта, че нямаме нито една магистрала от граница до граница. Какво значение има, че през наша територия минават четири от общо 10-те европейски транспортни коридора, при положение че тировете и автомобилите са принудени да пъплят през по-голямата част от трасето с 60-70 км/час. Заради това големите компании логично заобикалят България и пренасочват транзитния трафик към съседни страни.

04

Пропуснати ползи от липсата на условия за развитие на бизнеса, който съпътства една магистрала. Географското местоположение на България, което при липсата на природни ресурси е едно от малкото ни сравнителни преимущества, остава напълно неизползвано. Вместо логистични центрове и индустриални зони в съседство с българските пътища сега има пустеещи земи. Разликата с другите бивши соцстрани е очевидна.

05

Загуби за бизнеса заради по-бавния транспорт и сложната логистика. Доказано е, че загубите за икономиките в развитите страни поради проблеми в трафика се равняват на 1-2% от брутния вътрешен продукт на година. За България този показател вероятно е двойно по-висок, което прави между 120 и 240 млн. лева на година - преки загуби от забавената логистика.

06

Несигурност за бизнеса и хората. Повечето методики за изчисление на щетите от забавения транспорт не отчитат друг съществен проблем - несигурността за продължителността на пътуването. Именно тази несигурност кара компаниите да се застраховат срещу закъснения като планират по-голям разход на време за транспорт на стоките. Същото се отнася и за обикновените хора. Когато не знаят дали ще стигнат навреме, те са принудени да отделят повече от необходимото време за пътуване.

07

Забавено развитие на регионите, които граничат с непостроените магистрали. Цели региони от България на практика са откъснати от света заради липсата на един единствен нормален път. Най-яркият пример за това е Северозападна България (Видин, Враца, Монтана), където икономическото развитие е стопирано изцяло.

08

По-бърза амортизация на автомобилите. Карането по тесни и зле поддържани пътища увеличава драстично разходите за ремонти на превозните средства. Карането на по-ниски предавки в задръствания води до износване на съединителя. Дупките по шосетата пък нанасят поражения по ходовата част на автомобилите. Затова между шофьорите битува схващането, че една година експлоатация на кола в България се равнява на пет години шофиране в Германия (примерно).

09

Увеличен разход на гориво. Движението с по-бавна скорост и задръстванията увеличават разхода на гориво на автомобилите. По изчисления на професионални шофьори средният разход скача с една трета при попадане в пътни "тапи".

10

Влошава качеството на живот. Стресът от шофирането по лоши пътища причинява психическо напрежение, което избива в най-различни здравословни проблеми. Всеки българин е бил свидетел поне веднъж в живота си на инцидент, причинен от лошото състояние на пътя. За професионалните шофьори, които си изкарват хляба с каране, нивото на стрес е значително по-високо от нормите в други страни.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

13 коментара
  • 1
    Avatar :-?
    Гелето

    Един ГОЛЯМ плюс:
    Пазиме майката природа като липсва жестокия международен трафик наличен при иначе добрите пътища!
    Защото колкото е по-развит един бизнес (страна), толкова по-вреден, некачествен и недостоен живот имат обкръжаващите ги обитатели.
    Алчността на мижитурките, които правят поразии от разни фондове и бавят обновлениата на пътищата (а и не само) в дългосрочен план донасят по-здравен живот на българите.
    В крайна сметка бих заключил, че нещо пази нашия народ и му е отредил огромна роля в приближаващия се човешки апокалипсис
    Рашник Българи завинаги.

  • 2
    Avatar :-|
    p

    Зависимостта описана в 01 (Лоши пътища = Повишена смъртност по пътищата) е невярна. Смъртноста по пътищата е пряко зависима от скороста на шофиране, която пък зависи от качеството на пътя. Така изводът, който се налага е точно обратен - Добри пътища = Повишена смъртност по пътищата. Това лесно може да се провери.
    Някои от останалите твърдения също са доста спорни (09 например), а 02 налага отново противополжни изводи.

    Прави ми впечатление една непоследователност в дейстията на Капитал. Преди известно време в същия вестник беше публикувана доста добре аргументирана статия, която поствяше под съмнение целесъобразността на строителството на повечето магистрали у нас.

  • OMFG

    Номер 2, ти направо ме уби !!! /преносно/

    Какви са тези невероятни логики, които извади от незнай къде?! Ти знаеш ли колко пъти съм се разминавал на косъм ЗАРАДИ ЛОшИТЕ ПЪТИщА?! Ти май явно или не пътуваш в България, или не пътуваш в Чужденеция, или и двете.

    Моля те, замисли се.

    Коя е най-често посочваната причина за ПТП от КАТ? - НЕСЪОБРАЗЕНА СКОРОСТ!!!!!! С условията на пътя! Сухо време през деня при суха настилка и лек трафик НЕ МОЖЕ ДА ИМА НЕСЪОБРАЗЕНА СКОРОСТ. АМА ИМА. ЗАРАДИ ДУПКИТЕ!

    Колко места има къде се прави завой ПРИ 0 ВИДИМОСТ заради ИДИОТСКИТЕ НИ ПЪТИщА! И се кръстря, плюя си в пазвата и малко по малко присърпвам напред - това за градско. А знаеш ли с какви ями съм се разминавал на косъм извънградско. А КАКВО БЕшЕ МИНАЛАТА ГОДИНА ЛЯТОТО ВАРНА-ТЪРНОВО?! По 500-600 м. УЖ ремонт и само в едната лента И НЕМА НИКОЙ РЕГУЛИРА! Пак си плюя в пазвата и газ напред да мина преди да изкочи некой тир иззад завоя.


    ЛОшИТЕ ПЪТИщА УБИВАТ!

    КОРУПЦИЯТА УБИВА обикновени хора ВСЕКИ ДЕН!!!

  • 4
    Avatar :-(
    Sasho

    Господин Номер 2, броя на на жертвите причинени от несъобразена скорост на "Тракия" със сигурност е в десетки (ако не и стотици) пъти по-малък от броя на жертвите дадени при изпреварване по "първокласните" отсечки, като Стара Загора - Карнобат или тези между морските ни курорти. Така че е добре да преосмислиш логиката си.

  • 5
    Avatar :-|
    123

    Причината за различната аварийност, г-н Сашо, в случая е не скоростта, а наличието или не на разделителна ивица.

  • 6
    Avatar :-|
    Ivo

    №1 и №2... абе хора какви са тия смешни доводи??

    ...в допълнение:
    Живея в Шумен и ще ви дам 1 пример.
    Когато реша да се разходя до Варна се качвам на магистралата (която най-сетне стига до Шумен) и въпреки разбития път си карам спокойно и нормално и минавам неусетно 90км. 40 мин.макс! Средна скорост поне 120-130.
    Когато реша да се разходя до Търново - 140км. иначе свестен път, но пълен с камиони и ненормални шофьори. Неслучайно всеки път се кръстя на тръгване. И в допълнение ако стигна за 2 часа без да съм се скапал от нерви... си е успех. Средна скорост 70!

  • 7
    Avatar :-|
    invertedquestionmark

    До 1, когато пътищата са по-добри, се харчи по-малко гориво, така че и замърсяването е по-малко.

  • 8
    Avatar :-|
    точно така

    Лошите пътища са причина за смъртта на много хора ,а питате ли се колко са инвалидите и всичко това е защото няма магистрали 90 % от катастрофите са от челен удар,това може да стане само ако се движите по тесни пътища ,каквито са в България.№1 И 2 ПРОСТО НЕ СА В ЧАС .Предлагам докато
    се построят магистралите да се забрани изпреварването и задължителната скорост да е 40 км.Ако час по скоро не се започнат всички магистрали тук може да се каже ,че сме на война,защото като започнеме да изпреварваме се кръстим,като,че,ли ще влизаме в поредната атака.Когато на строителен обект ли злополука загине някой ,цели градове правят траури,колкото и да е тъжно,по тозиповод държавата трябва да е в траур всеки ден заради катастрофите.

  • 9
    Avatar :-?
    Гелето

    До номер 7 - колкото са по-лоши пътищата, отива повече гориво - до тук добре, но и така се дават повече пари и следователно пътуването с кола е по-малко (заради орязания семейния бюджет) та от тук следва, че лошите пътища са предпоставка за по-чиста природа в един дългосрочен план. Българи гледайте малко по-надалече от носа (чинията) си.

  • 10
    Avatar :-|
    aikon

    Много добри статии има за магистралите и пътищата в този брой на вестника. Браво.
    По темата може да се говори много, но аз ще напиша няколко мои наблюдения и разсъждения.
    Работя в един нещастен град /без никаква инфраструктура, град на герои, докаран до...никъде/, близо до София, откъдето минава новоасфалтирания път за Калотина. Преди 2-3г, преди да го направят, турците, които се прибираха през лятото, нараво си изкъртваха колите. Виждал съм отчупени джанти, с липсващи парчета от тях. Дори на камионите се кривяха джантите и се режеха гумите, положението беше - като на война. Сега вече е друго, пътуваш добре и бързо, само че, белите линии на пътя не са светлоотражателни. А забелязвам същото и по другите наши шосета. Знаете ли как се кара в дъжд, нощем, по шосе, което не познаваш, без ленти които да водят водача? Попадал съм в дупка, кривя джанти, обаждам се на пътна полиция, да дойдат да ми напишат протокол, да отида на застраховател, но полицая ми казва, не приятел, забранено ни е да пишем, защото застрахователите съдят общината и печелят или карал си с несъобразена скорост. Какво означава това?

    Най-важното е, ТРЯБВАшЕ някой да напише, че заради лошите пътища загиват хора. Поздравявам авторите на статията и в.Капитал и апелирам, това да го правят във всеки брой. И не само това, да пишат, че когато стане катастрофа, полицая не пише по вина на пътя, по вина че няма маркировка, по вина че не е опесъчено, а пишат несъобразена с пътните условия скорост. Какво означава това? Не бързайте да отговаряте - как какво означава. Аз съм карал в Европа през зимата, няма място за сравнение.
    Но да се върнем на темата. Пак за това шосе - входа ни от Европа. За 10г. съм видял много катастрофи и жертви. Винаги когато си отиде някой, след катастрофа през зимата, не е опесъчено. 20мин, след това вече има камион, който гордо опесъчава с един подпухнал вътре шофьор. Съчувствам на близките на загиналите, но...не знам някой осъдил ли е Пътно подържане или Агенция пътища, за това, че не са си свършили работата.
    Браво на Капитал и за още едно, дано тази статия, събуди нечии заспал мозък, да си каже, "я, ама то вярно бе, загиват хора". Тези от които зависи положението, имам чувството, че не карат по тези шосета, ами летят с хеликоптери, как един не се замисли, не си зададе въпорса, какво по дяволите става.
    Относно икономиката. Не забелязвате ли, че в момента в който, някъде асфалтират шосе или общината направи инфраструктура, веднага започват да никнат сгради. Ми то е ясно, че без инфраструктура няма бизнес.
    Капитал да пише във всеки брой, дано някой от Администрацията се събуди и да си каже, "аз взимам пари от данъците, които хората плащат, за да развиват бизнес, да живеят и се чувстват добре". Дано се събуди....

    Най лошото е, че на управляващите не им пука, ама изобщо не им пука.

    Сега се говори за мажоритарни избори и др. Аз си задавам въпроса, как можем да сменям някой депутат, преди да му е изтекъл мандата, ако не се справя с работата си?
    Надали има отговор.
    Бог да пази България.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK