С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
13 27 юни 2008, 14:03, 3811 прочитания

10 щети от лошите пътища

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
01
Повишена смъртност по пътищата. Липсата на нормални пътища отнема животите на стотици българи всяка година. Хората плащат буквално с живота си за корупцията в пътното строителство и неханието на политиците, които за 18 години преход не успяха да завършат поне една магистрала. Смъртност по пътищата има и в страните с магистрали, но е значително по-ниска независимо от претоварения трафик и превишената скорост.

02
Оскъпяване на проектите поради отлагането им във времето. За последните пет години цената на битума, който е основен компонент в производството на асфалт, е скочила почти двойно (от 350 лева на 850 лева на тон). Другият основен консуматив при строителството на пътища - дизеловото гориво, с което камионите транспортират материалите от кариерите до обекта, е поскъпнал за този период над три пъти (от 80 стотинки на литър до 2.6 лева на литър). Междувременно поскъпнаха и другите материали, работната ръка и кредитите.

03
Пропуснати приходи от непривлечен международен трафик през страната. Митът, че България е на кръстопът между Европа и Азия, се опровергава от факта, че нямаме нито една магистрала от граница до граница. Какво значение има, че през наша територия минават четири от общо 10-те европейски транспортни коридора, при положение че тировете и автомобилите са принудени да пъплят през по-голямата част от трасето с 60-70 км/час. Заради това големите компании логично заобикалят България и пренасочват транзитния трафик към съседни страни.

04
Пропуснати ползи от липсата на условия за развитие на бизнеса, който съпътства една магистрала. Географското местоположение на България, което при липсата на природни ресурси е едно от малкото ни сравнителни преимущества, остава напълно неизползвано. Вместо логистични центрове и индустриални зони в съседство с българските пътища сега има пустеещи земи. Разликата с другите бивши соцстрани е очевидна.

05
Загуби за бизнеса заради по-бавния транспорт и сложната логистика. Доказано е, че загубите за икономиките в развитите страни поради проблеми в трафика се равняват на 1-2% от брутния вътрешен продукт на година. За България този показател вероятно е двойно по-висок, което прави между 120 и 240 млн. лева на година - преки загуби от забавената логистика.

06
Несигурност за бизнеса и хората. Повечето методики за изчисление на щетите от забавения транспорт не отчитат друг съществен проблем - несигурността за продължителността на пътуването. Именно тази несигурност кара компаниите да се застраховат срещу закъснения като планират по-голям разход на време за транспорт на стоките. Същото се отнася и за обикновените хора. Когато не знаят дали ще стигнат навреме, те са принудени да отделят повече от необходимото време за пътуване.

07
Забавено развитие на регионите, които граничат с непостроените магистрали. Цели региони от България на практика са откъснати от света заради липсата на един единствен нормален път. Най-яркият пример за това е Северозападна България (Видин, Враца, Монтана), където икономическото развитие е стопирано изцяло.

08
По-бърза амортизация на автомобилите. Карането по тесни и зле поддържани пътища увеличава драстично разходите за ремонти на превозните средства. Карането на по-ниски предавки в задръствания води до износване на съединителя. Дупките по шосетата пък нанасят поражения по ходовата част на автомобилите. Затова между шофьорите битува схващането, че една година експлоатация на кола в България се равнява на пет години шофиране в Германия (примерно).

09
Увеличен разход на гориво. Движението с по-бавна скорост и задръстванията увеличават разхода на гориво на автомобилите. По изчисления на професионални шофьори средният разход скача с една трета при попадане в пътни "тапи".

10
Влошава качеството на живот. Стресът от шофирането по лоши пътища причинява психическо напрежение, което избива в най-различни здравословни проблеми. Всеки българин е бил свидетел поне веднъж в живота си на инцидент, причинен от лошото състояние на пътя. За професионалните шофьори, които си изкарват хляба с каране, нивото на стрес е значително по-високо от нормите в други страни.


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Гражданите няма да влизат в затвора, ако горят отпадъци 2 Гражданите няма да влизат в затвора, ако горят отпадъци

ГЕРБ внесе допълнение на съществуващите текстове в Наказателния кодекс, което се отнася най-вече за юридически лица

10 дек 2019, 1970 прочитания

Вечерни новини: Опит за борба с горенето на боклуци, Русия и Украйна спират огъня Вечерни новини: Опит за борба с горенето на боклуци, Русия и Украйна спират огъня

И още: Три журналистки взеха приза "Човек на годината", партия на Слави би била трета политическа сила, утре управляващите гласуват Цацаров за шеф на КПКОНПИ

10 дек 2019, 1418 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Магистрала от Европата...

... "Люлин", по всичко личи, ще е готова навреме

Още от Капитал
Бъдещият софийски жк "Галакси"

Срещу необявена цена "Галакси инвестмънт груп" стана собственик на най-големия парцел за строителство в рамките на София

Да пазиш традицията "Под Балкана"

Животновъдната ферма на семейство Кулови край Карлово е затворила целия цикъл на производство

PISA 2018: Образование с часовников механизъм

Тревожно ниските резултати на 15-годишните в България по индикаторите за функционална грамотност се проектират в бъдещето на страната

Румънското управленско дуо: От едната страна на барикадата

Новият премиер Лудовик Орбан и преизбраният президент Клаус Йоханис обещават про-ЕС ера и реформи в Румъния

ЕСМ на 50

Поглед към влиянителния музикален лейбъл навръх 50-годишнината му

Звуковата терапия на Стейси Кент

What a Wonderful World: певицата за нуждата да имаме споделени преживявания в кризисно време

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10