С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
7 27 юни 2008, 14:08, 4834 прочитания

Магистрала от Европата...

... "Люлин", по всичко личи, ще е готова навреме

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Ялчън Ескикурт не дава точни прогнози. Казва само, че се прави всичко възможно магистралата да бъде построена навреме

Ескикурт е мениджър на проекта магистрала "Люлин", турчин на средна възраст, който отговаря на почти всеки зададен въпрос с "йок". Имате ли проблеми със строежа? "Йок." Вярно ли е, че българските работници не се разбират с турските? "Йок." Лесно ли си намирате хора? "Йок."


Намираме се малко над Голямо Бучино, в една от къщичките в комплекса на "Мапа-Дженгиз" - изпълнителя на проекта. Тук са офисите на мениджърите на строежа, тук са и общежитията на работниците. Ескикурт седи под портрет на Ататюрк, отпива бавно от чая си и премерва всяка дума, която казва. Няма критики, няма проблеми, всичко е перфектно.

Строителството на магистралата започна в началото на 2007 след повече от осем години проучване и проектиране, измерване на най-рентабилния маршрут и избиране на изпълнител. В средата на 2006 проектът бе даден на турския консорциум "Мапа-Дженгиз".

Връзката между Околовръстното шосе на София и пътния възел Даскалово е дълга 19 километра и ще облекчи излизането от София през Владая, което в последните години започна да става все по-сложно. Магистрала "Люлин" е уникална в изработката си - една трета от трасето минава по мостове и виадукти. Пътят ще минава и през три тунела с обща дължина километър и половина.



Три години след като "Мапа-Дженгиз" печели проекта, строежът направо ври и кипи. Работниците са триста, връзката с Околовръстното вече е готова, а в момента се издигат и мостовете. Лее се бетон - към магистралата са построени два бетонни възела, които бълват със сто кубика на час. Фабриката за бетонни греди пък има капацитет от осем греди на ден.

С две думи: материал има. Само че

Няма хора


Оказва се, че голямата инвестиция (договорът е за сума от над 137 млн. евро) се сблъсква с липсата на квалифицирана работна ръка, както го прави и всеки един бизнес в България. По принцип, обяснява Ялчън Ексикурт, турската компания дава предимство на местни специалисти, но понеже те били малко, се налагало да се наемат работници и от Турция. Това обаче също било трудно - процедурата по взимане на виза била дълга, но представители на правителството гарантирали, че от края на този месец ще бъде облекчена за специалистите, които ще работят по магистрала "Люлин". Към момента съотношението между българските и турските работници било изравнено, казва още Ескикурт.

Български работници по трасето обаче казват съвсем друго. Спираме двама от тях, които отказват да се представят, което е нормално, защото и без това получават достатъчно лоши погледи, когато започват да говорят с непознати. Първо питат дали търсим работа. "Не, журналисти сме." Тази реплика отприщва поток на съзнанието им. Българите тук почти изчезнали, защото получавали до четири пъти по-малко от турците, работело се по 27 дни в месеца - редовно до 3-4 сутринта; преди време българските шофьори се вдигнали на стачка за по-големи заплати, но били изгонени.

Ялчън Ескикурт отрича всичко това. Работният ден бил напълно нормален, събота и неделя се почивало, а българите и турците делели общежитията и стола и всичко между тях си било напълно нормално. Мениджърът на проекта обаче не говори дълго по темата и разговорът се насочва към общите нещо около магистрала "Люлин". "Тя идва от Европа, през Белград и отива към Гърция", обяснява турският строител. Отново питаме за сроковете - преди два месеца Сергей Станишев "инспектира" обекта и се изказа уверен, че едва ли не строежът ще приключи по-рано от предвиденото. Ескикурт обаче само поклаща глава: "Няма да кажа нищо друго, освен че интересът ни "Люлин" да бъде пусната в срок е взаимен."
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Уикенд новини: Пак post mortem мерки за пътната безопасност, водната криза продължава Уикенд новини: Пак post mortem мерки за пътната безопасност, водната криза продължава

И още: Миграционен натиск на границата между Турция и Гърция, VW - или Турция, или никъде

15 дек 2019, 1112 прочитания

ГЕРБ предлага бивши районни кметове да влязат в бордовете на две общински фирми 5 ГЕРБ предлага бивши районни кметове да влязат в бордовете на две общински фирми

Според "Спаси София" управляващите са изтрили проекторешението от вътрешната система

15 дек 2019, 2224 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
От общо към ненужно

Президентът стана фронтмен на искането за мажоритарно начало, но дали това е верният дебат за България

Още от Капитал
Инвестбанк планира да излезе на борсата

Банката смята да покрие недостига след проверката на ЕЦБ със свеж капитал и конвертиране на дълг в акции

Песимизъм печели, оптимизъм - губи

Създаването на къс ETF фонд върху SOFIX отваря възможност за печалби при падащ пазар

Походът на електробусите

През 2020 г. се очаква доставката на близо 300 превозни средства на ток за градския транспорт в големите градове

В къщата на тайните търгове

In-house възлагането на обществени поръчки у нас се използва по странен начин на ръба на закона и за внушителната сума от над 3 млрд. лв.

20 книги в навечерието на 2020

Списък с книги от последните месеци и все още непреведени световни заглавия

Пича с фотоапарата

Фотографският проект на актьора Джеф Бриджис

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10