С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
38 11 юли 2008, 16:27, 8223 прочитания

Плуват ли корабчета?

Доставката на френски корвети за бойния ни флот вероятно ще излезе солено на данъкоплатците

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Плуват ли корабчета?

Преглед на оригинала

Автор: Моис Мошев
Когато през далечната 1993 г. тогавашният президент Желю Желев присъединява България към общността на франкофонските държави, едва ли някой си е давал сметка, че един ден това може да има и военно-технически измерения. Петнайсет години по-късно българско-френската дружба ще бъде скрепена със споразумение, което вероятно ще струва на българските данъкоплатци поне 1 милиард лева. А може би и повече, защото за момента никой не се наема да каже каква ще е реалната цена на двете ултрамодерни бойни корвети Gowind 200, чиято доставка бе договорена преди седмица по време срещата между френския президент Никола Саркози и българския премиер Сергей Станишев в Париж.

"Няма да ви разочароваме", със задоволство обяви обитателят на Елисейския дворец миналия петък, след като постигна принципната договорка, че именно френската компания "Армарис" ще произведе новите плавателни съдове за нуждите на българския боен флот. Саркози има защо да е доволен, тъй като споразумението е логичен завършек на няколкогодишно лобиране в полза на подобна сделка. Процедурата по закупуване на нови корвети стартира още по времето на военния министър в правителството на НДСВ Николай Свинаров, но и до момента резултатите от конкурса не са одобрени. Първоначалните планове предвиждаха доставка на четири плавателни съда, но очевидно са били ревизирани поради астрономическата им цена.


За момента въпросителните и

спекулациите

около бъдещата сделка с "Армарис" са повече, отколкото конкретната информация за нея. Най-ключови си остават въпросите дали подобен проект би трябвало да е приоритетен за въоръжените сили и има ли изобщо нужда България от такива ултрамодерни плавателни съдове, които за момента съществуват само на хартия. Остава, разбира се, и парливата тема откъде ще дойдат парите, наведнъж ли ще се плащат или на порции и каква ще бъде офсетната клауза, която ще задължи французите да инвестират част от средствата в българската икономика.



По принцип закупуването на нови корвети е един от 11-те проекта за модернизацията на армията по т.нар. План 2015. Той обаче не присъства като приоритет дори в последната актуализация на документа от тази година. "При такива сделки трябва първо да е ясно как това се вписва в цялостната концепция за модернизация на армията", коментира и зам.-председателят на парламентарната комисия по отбрана Асен Агов. "Нямаме такива цели за развитие на силите по линия на НАТО и подобни ангажименти към ЕС", коментира за "Капитал" и бившият зам.-министър на отбраната Велизар Шаламанов.

Вместо това обаче в актуализирания план е отбелязано, че спешно трябва да се модернизират експедиционните сили на Българската армия. "С оглед настъпилите промени в числеността и структурата на въоръжените сили до края на 2008 г. ще се приоритетизират проектите за модернизация при отчитане на необходимостта от придобиване на способности за участие в операции в отговор на кризи извън територията на страната", пише в документа.

Основният проблем в случая е, че всички програми за превъоръжаване се борят за едно и също финансиране, т.е. отделянето на средства за корвети автоматично ще блокира други проекти, които са далеч по-важни от гледна точка на реалните военни операции, в които страната ни участва като коалиционен партньор. Става дума за довършването на модернизацията на изтребителите МиГ-29, което се бави с години от руските изпълнители, за закупуване на ескадрила натовски бойни самолети (независимо дали ще са нови или втора ръка), за изграждане на нова радиолокационна мрежа с модерни радари или пък за преоборудване на сухопътни войски с комуникационно-информационна система.

Финансирането на сделката

за двете корвети за момента е обвито в мъгла, тъй като решението за сключването й е чисто политическо и не кореспондира с никакви досегашни планове и разчети. В тазгодишния бюджет на армията няма предвидени средства за модернизация на военноморските сили, коментират от Министерството на финансите. Различни спекулации обвързват сключването на бъдещия контракт с "Армарис" с предстоящото харчене на парите от бюджетния излишък, който би трябвало да е около 5 милиарда лева, и с френското председателство на ЕС, което би могло да адвокатства на България по време на очаквания критичен доклад за реформите в страната ни. Според премиера Сергей Станишев плащането ще е разсрочено. "Това ще е процес, който ще продължи с години", обяви в петък той.

Военният министър Николай Цонев потвърди пред БТА в четвъртък, че преговорите с френската страна за купуването на корвети наистина вече са започнали. "На първия етап не сме обсъждали цена. Започнахме да обсъждаме техническите параметри на корабите, след което ще се обсъжда и цената", уточнява той.

"Финансиране не е осигурено, няма структура и механизъм за управление на проекта, както и естествено планиране на разходите във времето. Освен това години напред бюджетът е блокиран от грандомански сделки за хеликоптери и транспортни самолети, стари фрегати, които ще глътнат много повече от предвидените средства", коментира за "Капитал" бившият зам.-министър на отбраната Велизар Шаламанов седмица преди посещението на Сергей Станишев в Париж. Според него във варианта със закупуването на 4 корвети сделката е щяла да надхвърли 1 милиард евро, и то без да се отчетат всички разходи около жизнения цикъл на въпросните плавателни съдове. Не е съвсем ясно дали сумата би трябвало механично да се намали наполовина, ако бойните кораби са само два.

Другият проблем

около сделката е свързан с бъдещото офсетно споразумение, т.е. клаузите, задължаващи френската страна да инвестира част от средствата в местната икономика. През есента на миналата година, когато разговорите за закупуването корветите отново бяха на дневен ред, френската страна заяви намерение да строи 3 от 4-те плавателни съда във варненското предприятие "Флотски арсенал". Заваляха обещания за трансфер на технологии, отваряне на нови работни места и производство на кораби за нуждите на източноевропейския пазар.

При положение че поръчката е намалена на 2 корвети, това автоматично предефинира цялата схема на офсета и инвестицията във варненската военна корабостроителница. Няма особена икономическа логика "Армарис" да влага средства във "Флотски арсенал" само заради един-единствен кораб. Отделно от това стои въпросът доколко българското предприятие е способно да усвои супермодерните технологии за производство на кораби Gowind. Или пък дали транспортирането на тонове специални сплави за корветите от Франция до България ще е икономическо целесъобразно...
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Само три строителя за детската болница за 100 млн. лв., ВСС се прицели в Лозан Панов Вечерни новини: Само три строителя за детската болница за 100 млн. лв., ВСС се прицели в Лозан Панов

И още: Ердоган постави условия за примирие с кюрдите в Сирия; Ще има ли сделка за Brexit; Масови протести в Барселона заради осъдените сепаратисти

16 окт 2019, 1445 прочитания

Полфрийман е свободен да напусне Бусманци, но не и България 1 Полфрийман е свободен да напусне Бусманци, но не и България

Според дирекция "Миграция" той има забрана да напуска страната от 2011 г., която обаче трябва да е отпаднала автоматично

15 окт 2019, 2326 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Акция на ГДБОП в агенцията

Антимафиоти и прокуратурата проверяват собственика на винпром "Памидово"

Още от Капитал
Доктор Ружа и пътят на милиардите

Само до есента на 2016 г. схемата OneCoin е събрала над 3.3 млрд. eвро, а печалбата е над 2 млрд. евро

Фандъкова, когато не е кмет

Желанието на настоящата кметица е да се еманципира от ГЕРБ и да спечели на своя страна "умните и красивите"

Предизборният "Route 66" на арх. Игнатов

Според кандидата на "Демократична България" електронното управление на София ще реши два ключови проблема - с бюрокрацията и с корупцията

Кеч с корупцията

За близо две години съществуване антикорупционната комисия не само не постигна резултати, но и създаде корупция

Надежда за "Ирина"

Режисьорката Надежда Косева преплита темите за женската сила и клаустрофобията на малкия град в новия си филм

В Белград, на чисто

С изложбата The Cleaner Марина Абрамович показва творчеството си в родния Белград след 44-годишно отсъствие

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10