Плуват ли корабчета?
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Плуват ли корабчета?

Плуват ли корабчета?

Доставката на френски корвети за бойния ни флот вероятно ще излезе солено на данъкоплатците

Момчил МИЛЕВ
8676 прочитания

© Моис Мошев


Когато през далечната 1993 г. тогавашният президент Желю Желев присъединява България към общността на франкофонските държави, едва ли някой си е давал сметка, че един ден това може да има и военно-технически измерения. Петнайсет години по-късно българско-френската дружба ще бъде скрепена със споразумение, което вероятно ще струва на българските данъкоплатци поне 1 милиард лева. А може би и повече, защото за момента никой не се наема да каже каква ще е реалната цена на двете ултрамодерни бойни корвети Gowind 200, чиято доставка бе договорена преди седмица по време срещата между френския президент Никола Саркози и българския премиер Сергей Станишев в Париж.

"Няма да ви разочароваме", със задоволство обяви обитателят на Елисейския дворец миналия петък, след като постигна принципната договорка, че именно френската компания "Армарис" ще произведе новите плавателни съдове за нуждите на българския боен флот. Саркози има защо да е доволен, тъй като споразумението е логичен завършек на няколкогодишно лобиране в полза на подобна сделка. Процедурата по закупуване на нови корвети стартира още по времето на военния министър в правителството на НДСВ Николай Свинаров, но и до момента резултатите от конкурса не са одобрени. Първоначалните планове предвиждаха доставка на четири плавателни съда, но очевидно са били ревизирани поради астрономическата им цена.

За момента въпросителните и

спекулациите

около бъдещата сделка с "Армарис" са повече, отколкото конкретната информация за нея. Най-ключови си остават въпросите дали подобен проект би трябвало да е приоритетен за въоръжените сили и има ли изобщо нужда България от такива ултрамодерни плавателни съдове, които за момента съществуват само на хартия. Остава, разбира се, и парливата тема откъде ще дойдат парите, наведнъж ли ще се плащат или на порции и каква ще бъде офсетната клауза, която ще задължи французите да инвестират част от средствата в българската икономика.

По принцип закупуването на нови корвети е един от 11-те проекта за модернизацията на армията по т.нар. План 2015. Той обаче не присъства като приоритет дори в последната актуализация на документа от тази година. "При такива сделки трябва първо да е ясно как това се вписва в цялостната концепция за модернизация на армията", коментира и зам.-председателят на парламентарната комисия по отбрана Асен Агов. "Нямаме такива цели за развитие на силите по линия на НАТО и подобни ангажименти към ЕС", коментира за "Капитал" и бившият зам.-министър на отбраната Велизар Шаламанов.

Вместо това обаче в актуализирания план е отбелязано, че спешно трябва да се модернизират експедиционните сили на Българската армия. "С оглед настъпилите промени в числеността и структурата на въоръжените сили до края на 2008 г. ще се приоритетизират проектите за модернизация при отчитане на необходимостта от придобиване на способности за участие в операции в отговор на кризи извън територията на страната", пише в документа.

Основният проблем в случая е, че всички програми за превъоръжаване се борят за едно и също финансиране, т.е. отделянето на средства за корвети автоматично ще блокира други проекти, които са далеч по-важни от гледна точка на реалните военни операции, в които страната ни участва като коалиционен партньор. Става дума за довършването на модернизацията на изтребителите МиГ-29, което се бави с години от руските изпълнители, за закупуване на ескадрила натовски бойни самолети (независимо дали ще са нови или втора ръка), за изграждане на нова радиолокационна мрежа с модерни радари или пък за преоборудване на сухопътни войски с комуникационно-информационна система.

Финансирането на сделката

за двете корвети за момента е обвито в мъгла, тъй като решението за сключването й е чисто политическо и не кореспондира с никакви досегашни планове и разчети. В тазгодишния бюджет на армията няма предвидени средства за модернизация на военноморските сили, коментират от Министерството на финансите. Различни спекулации обвързват сключването на бъдещия контракт с "Армарис" с предстоящото харчене на парите от бюджетния излишък, който би трябвало да е около 5 милиарда лева, и с френското председателство на ЕС, което би могло да адвокатства на България по време на очаквания критичен доклад за реформите в страната ни. Според премиера Сергей Станишев плащането ще е разсрочено. "Това ще е процес, който ще продължи с години", обяви в петък той.

Военният министър Николай Цонев потвърди пред БТА в четвъртък, че преговорите с френската страна за купуването на корвети наистина вече са започнали. "На първия етап не сме обсъждали цена. Започнахме да обсъждаме техническите параметри на корабите, след което ще се обсъжда и цената", уточнява той.

"Финансиране не е осигурено, няма структура и механизъм за управление на проекта, както и естествено планиране на разходите във времето. Освен това години напред бюджетът е блокиран от грандомански сделки за хеликоптери и транспортни самолети, стари фрегати, които ще глътнат много повече от предвидените средства", коментира за "Капитал" бившият зам.-министър на отбраната Велизар Шаламанов седмица преди посещението на Сергей Станишев в Париж. Според него във варианта със закупуването на 4 корвети сделката е щяла да надхвърли 1 милиард евро, и то без да се отчетат всички разходи около жизнения цикъл на въпросните плавателни съдове. Не е съвсем ясно дали сумата би трябвало механично да се намали наполовина, ако бойните кораби са само два.

Другият проблем

При положение че поръчката е намалена на 2 корвети, това автоматично предефинира цялата схема на офсета и инвестицията във варненската военна корабостроителница. Няма особена икономическа логика "Армарис" да влага средства във "Флотски арсенал" само заради един-единствен кораб. Отделно от това стои въпросът доколко българското предприятие е способно да усвои супермодерните технологии за производство на кораби Gowind. Или пък дали транспортирането на тонове специални сплави за корветите от Франция до България ще е икономическо целесъобразно...

Когато през далечната 1993 г. тогавашният президент Желю Желев присъединява България към общността на франкофонските държави, едва ли някой си е давал сметка, че един ден това може да има и военно-технически измерения. Петнайсет години по-късно българско-френската дружба ще бъде скрепена със споразумение, което вероятно ще струва на българските данъкоплатци поне 1 милиард лева. А може би и повече, защото за момента никой не се наема да каже каква ще е реалната цена на двете ултрамодерни бойни корвети Gowind 200, чиято доставка бе договорена преди седмица по време срещата между френския президент Никола Саркози и българския премиер Сергей Станишев в Париж.

"Няма да ви разочароваме", със задоволство обяви обитателят на Елисейския дворец миналия петък, след като постигна принципната договорка, че именно френската компания "Армарис" ще произведе новите плавателни съдове за нуждите на българския боен флот. Саркози има защо да е доволен, тъй като споразумението е логичен завършек на няколкогодишно лобиране в полза на подобна сделка. Процедурата по закупуване на нови корвети стартира още по времето на военния министър в правителството на НДСВ Николай Свинаров, но и до момента резултатите от конкурса не са одобрени. Първоначалните планове предвиждаха доставка на четири плавателни съда, но очевидно са били ревизирани поради астрономическата им цена.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

38 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    NPaine

    Е добре де а ако DCNS спечелят търга за Флотстки арсенал? Защо да не си строят корабите във Варна? Предприятието ще бъде тяхно така или иначе. И ще имат по добра възможност да продават кораби произведени в българия на страните от черноморския регион (или поне на румъния, украйна и грузия). Също така не е редно и да се забравя факта че именно Саркози настоява за създаването на обща европейска армия...и по една случайност Франция в момента е претседател на ЕС. А защо корабите на (бъдещия) Черноморски флот да не се строят именно във варна от dcns?
    това че кораба е само на хартия не е аргумент за неговото качество. Франция не е имала нужда от такъв вид кораб досега и затова не го е и построила ( а строят фрегатите FREM-които са по големи) . И са решили хората да се ориентират към експорт.
    Честно казано аргументите против сделката са ми неясни:
    Първо печелим от чисто военно-техническа точки, защото корабите са свръх модерни и са общо взето на прицнипа 3 в 1. Че даже и хеликоптер можеш да им сложиш отгоре.
    Второ печелим, поне според мен доста, от политическа гледна точка.
    И трето ако парите бяха дадени на МВР, Министерсвото на извънредните ситуации или която и да било държавна издънка, по добре ли щаха да бъдат похарчени? Или бяха използвани предизборно за чешмички?

  • 2
    Avatar :-|
    Bushido

    Стига глупости и мегаломански проекти. Черно море е затворено и е безсмислено да изграждаме нещо повече от бързи и мобилни сили за брегова охрана. С кого ще воюваме в него? С Русия, Турция или Грузия ли ? Хайде стига. Нямаме и коалиционни ангажименти за приоритетно развитие на флота и по линия на НАТО. Не че корабите Гоуинд са лоши, ама нещата трябва да се приоритизират. На първо място ни трябва съвременни мобилни сухопътни сили и ескадрила изтребители за въздушно превъзходство. Ефектът от подобни проекти ще се усети доста по-бързо, отколкото загробване на стотици милиони в кораби, които няма да бъдат говови близките години и няма да стават за гонене на контрабандисти и турски ловци на калкан. Ако ще се харчат толкова пари накуп, нека поне да е за нещо, от което ще има някакъв прагматичен ефект. Иначе може да тръгнем да си купуваме стратегически бомбардировачи, зенитни ракети пейтриът и самолетоносачи, все едно че ще се готвим за трета световна война.
    А по отношение на офсета всичко според мен е вятър и мъгла. До момента в БГ няма един нормален офсет - нито покрай все още недоремонтираните изтребители МиГ-29 от руснаците, нито от германците покрай сделката с Даймлер Крайслер дето трябваше да смени автопарка на войската. Не мисля, че францурзите ще направят нещо смислено по линия на "Флотски арсенал", просто не си струва да наливат кинти за строежа на една корвета и неясен пазар за продукцията на завода по-нататък. Дано се окажа лош пророк...

  • 3
    Avatar :-|
    NPaine

    @Бушидо

    Не си прав, ефектът от модерни самолети е възможно никога да не се усети . Самолетите си седят на земята, от време на време литват да изпатрулират от Калотина до Бургас и пак си се връщат на Графа. Същото нещо може да си го правим и с МиГ-21, не е задължително да е Ф-16 за десетки милиона бройката. Докато един кораб може да патрулира в Средиземно море, Черно море, да участва в мисии в чужбина както Дръзки участва в Ливан и т.н. малко по полезни неща от това да пазиш небето на софия от въздушната мощ на македония примерно. Твърдението че Черно море е затворено какво трябва да означава?Защо Гоуинд да са неподходящи за такова море. Та те са по 100 м дълги, да не са по 15 км? Хвърли един поглед над Севастопол да видиш що за кораби има Руския черноморски флот, Гоуинд-200 са като динги в сравнение с тях.

  • 4
    Avatar :-|
    citizen

    На гол тумбак -- чифте корвети.

  • 5
    Avatar :-(
    лукав комунист

    ЛОШО - и тук не можем открадна нито едно евро !

  • 6
    Avatar :-|
    Jiggy

    Единствената причина да имаме бойни кораби е ако се наложи заедно с Румьния и Турция да се бием с Русия. Вьпросьт е тези корвети могат ли или не могат да потопят част от руския флот? Страхувам се че корабите ще се окажат не само безвредни ами даже полезни като боеприпасите дето се взривиха там някьде...

  • 7
    Avatar :-|
    баба пена

    ако някой е наблюдавал темата, вероятно е забелязал, как правителството обяви отказ от покупка на френски фрегати и отново реши да купи втора употреба от белгия.
    след което станишев отиде в париж, където вероятно саркози му е казал: "пич аз ти върнах българките от либия, ти ми въртиш иди ми-дойди ми за фрегатите. не си готин".
    станишев, разбира се, кляка и успява да намали сделката от четири на два кораба... с ясното съзнание, че това не са най-добре похарчените за държавата 1 млрд.
    села ви!

  • 8
    Avatar :-(
    Ефрейтор

    Бойни кораби за 1 млрд.лв???????
    А нашите контингенти зад граница все още се возят на УАЗ,ГАЗ и ЗИЛ/и изключително рядко на нещо друго, обикновенно предоставено от коалицията/ на тях им падат стъклата по неравните пътища на Афганистан,Ирак и т.н.
    Неможем да осигурим контингентите си с неща от първа необходимост, а си мислим за корвети,фрегати и т.н.
    Дано само и с тях положението не стане като със "СПАРТАН"-а, при всяко кацане и подухване на вятъра - нова повреда.
    А до офсета:какво направиха французите от Талес в Самел - Самоков, едно голямо НИЩО.

  • 9
    Avatar :-|
    Светослав

    Просто купуване на индулгенции, за да си затворят очите французите за корупцията в правителството. А и обществени пари се харчат лесно ;)

  • 10
    Avatar :-|
    зевзек

    Можем да прежалим и 2 млрд, ама да има защо. Ако тия корабчета са в състояние да потопят руската флота и да приключим с тяхното присъствие в Черно море - кандисвам. Пък и няма да сме сами я! Басеску да се бръкне за един самолетоносач, а турците имат аероплани бол.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK