Бюрокрация без конкуренция
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Бюрокрация без конкуренция

Забавянето на програма "Конкурентноспособност" към Министерство на икономиката може да бъде включено в следващия доклад на ЕС<br />

Бюрокрация без конкуренция

Лоша организация бави проектите по оперативна програма "Конкурентноспособност" вече шест месеца

Люба ЙОРДАНОВА
4479 прочитания

Забавянето на програма "Конкурентноспособност" към Министерство на икономиката може да бъде включено в следващия доклад на ЕС<br />

© Надежда Чипева


Началото на програмата

Стартът на ОП "Конкурентоспособност" на 17 октомври 2007 дава всички поводи за надежди, че след перипетиите около предприсъединителни програми тази може би ще пожъне по-голям успех. Програмата се финансира почти изцяло от Европейския фонд за регионално развитие и е създадена да подпомага главно малки и средни предприятия в България. Целта й е да задвижи икономиката в страната чрез растеж на иновативни отрасли, увеличаване на инвестициите и развиване на експорта. За разлика от предприсъединителни програми като ФАР и САПАРД, които само подготвят страните кандидатки за бъдещото им членство в ЕС, оперативните програми целят да намалят различията между страните членки.

След четири години усилена подготовка, "Конкурентоспособност" тръгва като "отличник" сред следприсъединителните програми на ЕС с ясен план и достатъчно добре обучен екип. Амбицията на програмата е голяма - пет приоритетни оси, всяка с по няколко отделни схеми за развитие, включващи финансова и техническа помощ за фирмите. Началото е дори в реално време - докато трае събитието, стартира и срокът за проекти по първите три схеми. Това са "Технологична модернизация в предприятията", "Покриване на международно признати стандарти" и "Подкрепа за стартиращи иновативни предприятия".

Представете си някой да ви даде 100 лева да си купите обувки, а вие да не ги вземете, защото няма кой да дойде с вас на пазар.

Подобна е ситуацията по една от оперативните програми на Европейския съюз "Развитие на конкурентоспособността на българската икономика". Само че не става въпрос за 100 лева, а за 1.2 милиарда евро, и не за обувки, а за подкрепа на български предприятия.

Макар "Конкурентоспособност" да е първата официално одобрена от ЕС програма за финансова подкрепа от структурните фондове, развитието й е спряло още на начална фаза и договори с бенефициенти няма. Губещ в случая е бизнесът - това е единствената оперативна програма (с изключение на "Човешки ресурси", но тя е с далеч по-малки възможности), която финансира директно частни фирми. Останалите еврофондове са насочени главно за публични и публично-частни проекти или такива на неправителствени организации. Така един сериозен източник на средства за развитие на иновативни практики и технологична мощ - каквито са основните приоритетни направления на "Конкурентоспособност" - остават недостъпни за компаниите. И това на фона на ниската производителност, високата енергоемкост и остарелите технологии, заради които българските производители все още имат проблеми в състезанието с конкурентите си на европейския пазар.

Оживление около програмата настъпи миналия понеделник, когато министърът на икономиката и енергетиката Петър Димитров прекрати работата на една от комисиите, оценяващи проектите на предприятията. Тази комисия е част от Изпълнителната агенция за насърчаване на малки и средни предприятия (ИАНМСП - към Министерството на икономиката и енергетиката), която като междинно звено отговаря за два от приоритетите на "Конкурентоспособност" - "Развитие на иновативни дейности" и "Повишаване ефективността на предприятията". Останалите схеми за финансиране на предприятията, укрепване на международните пазарни позиции на България и техническа помощ - се ръководят директно от управляващия орган на програмата - дирекция "Европейски фондове за конкурентоспособност" в министерството.

Половин година нищоправене

За разлика от други фондове, нашумели със спрени средства, тук проблемът не е в корупционни практики. Или такива поне не са открити още. Според запознати това, което липсва на системата, е достатъчен брой добре обучени хора, които да движат програмата напред. След смяната на ръководството на управляващия орган на "Конкурентоспособност" в края на миналата година има голямо движение на назначени и напуснали служители. Напусналите ИАНМСП от началото на 2008 г. досега са 22-ма, 7 от които уволнени, показва справка на икономическото министерство. Макар агенцията да попълва свободните места с нови служители, това води до нестабилност на екипите. Дори и при провеждането на обучения за новите служители липсата на практически опит продължава да е пречка за ефективната им работа.

След обещаващия старт на ОП "Конкурентоспособност" през октомври 2007 (виж карето), идеите на предприятията не закъсняват и още през следващия месец в ИАНМСП постъпват първите проекти. До януари агенцията събира близо 700 кандидатури - около 100 по схемата за иновации и по 300 по тези за технологична модернизация и покриване на международни стандарти. По план следва тяхното оценяване от комисия, което се очаква да бъде завършено най-късно до четири месеца. Тук обаче процесът блокира.

Изпълнителният директор на ИАНМСП Станимир Бързашки признава, че причината е "неефективната работа" на комисията. Освен че не са приключили навреме, оценителите неоснователно са отхвърлили 40 процента от получените проекти. По-лошото, според Бързашки, обаче е, че комисията е нарушила заповед на министъра на икономиката относно самата процедура по оценяване. Така се е стигнало до "междуличностни конфликти сред оценителите", част от които са подкрепяли министерската наредба. Дали става въпрос само процедурен пропуск или за по-сериозна машинация, която да улесни лобиране за определени проекти, не стана ясно. Това е нещо, за което и от министерството, и от агенцията отказват да говорят.

Последиците? Проектите не само не са минали през процеса на оценяване, но дори не са стигнали до съществената му фаза - през последните шест месеца агенцията се е занимавала само с това дали фирмите са подали правилните документи. При тези темпове на администрацията няма начин един проект да премине цялата процедура на одобрение в рамките на една година. Тоест напълно е реална опасността да изпуснем всичките пари за 2008 г. От министерството обещаха, че до няколко дни ще бъде назначена нова оценителна комисия, която ще започне отначало разглеждането на получените предложения. Според изпълнителния директор на ИАНМСП първата фаза на оценяването ще приключи в началото на август. След това проектите трябва да минат и през външни оценители и контрол на министерството. Излиза, че първите от тях дори след ускоряването на процедурата в най-добрия случай биха могли да тръгнат най-рано през септември-октомври.

Кой губи от забавянето

От една страна, България може да изгуби част от парите по програмата "Конкурентоспособност", тъй като те не могат да бъдат усвоени. За всяка една година от програмата е разчетена точно определена сума, която трябва да бъде похарчена в срок от три години. Макар и да изглежда предостатъчно, времето се оказва малко, тъй като се натрупват и средствата, разпределени за следващите години. Така накрая на програмата българските институции ще се окажат със стотици милиони евро неизразходвани средства, които ще бъдат върнати в Европейската комисия - ситуация, позната от немалко предприсъединителни програми. А икономиката на страната няма да получи толкова необходимия й свеж финансов ресурс, който да я направи по-конкурентоспособна. България е на загуба и по отношение на ресурсите, вложени в подготовката на "Конкурентоспособност". Инвестициите в създаването на административен капацитет - обучение на служители, много от които са били командировани в чужбина за размяна на опит, както и за техническо обезпечаване, няма как да се възстановят от действителни резултати на програмата.

Най-големият губещ от забавянето обаче остават българските фирми. Докато идеите им отлежават по бюрата на административните институции, плановете им за по-качествена техника, нови технологии и оттам за по-ефективна работа също се провалят. "Това неразбираемо закъснение на оценяването практически проваля плановете на предприятията", казва ръководителят на центъра за усвояването на еврофондовете към браншовата камара по машиностроене Виолин Ненов. По думите му за кандидатите по програмата има две възможности - или да бъдат принудени да закупят необходимото в планираните срокове със собствени средства и да не получат никаква субсидия, или да чакат проекта и да не спазят планове си, което пък води до изоставане на пазара. "И в двата случая предприятията са губещи", допълва Ненов. Дългото чакане води и до разочарование и нежелание на фирмите да кандидатстват по други програми, тъй като "не виждат нищо конкретно като срокове и гаранции от държавната администрация", смята Ненов. Това от своя страна означава по-малък обем на инвестициите, по-бавно развитие и по-ниска конкурентоспособност на българската икономика.

Друг проблем касае в частност проектите на предприятията за иновации. "Една иновативна идея има определен жизнен цикъл и срок", казва Станислава Станчева, представител на Kонфедерацията на работодателите и индустриалците в България към комитета за наблюдение по ОП "Конкурентоспособност". Тоест, ако един проект е бил иновативен през ноември 2007 г., това не гарантира, че ще е такъв година по-късно. По думите на Станчева късната оценка на предложенията води дотам, че предприятията не реализират натрупания си иновативен потенциал. По този начин фирмите забавят своето икономическо развитие и конкурентоспособност, което е точно обратното на целите на програмата.

Според Станчева има и случаи, в които фирми, кандидатствали още в началото на програмата, вече са си закупили необходимото със собствени средства. Така дори и договорите им да бъдат одобрени, те няма да ги подпишат и програмата ще отчете голям процент неусвояемост.

Като капак на всичко текат и два национални одита по програма "Конкурентоспособност" - единият на Министерството на финансите и другият на организацията Грант Торнтон. Ако до година след одобрението на програмата, т.е. до 27 септември, тя не получи положителна оценка от одиторите, ще бъде още по-трудно да се подписват договори с фирми бенефициенти. Резултатите от този контрол ще повлияят и на оценката на Европейската комисия, чийто одит ще бъде през 2010 г. А лоша оценка от ЕС ще бъде поредното deja vu за съдбата на европейски програми за финансиране в България.

В ситуацията с ОП "Конкурентоспособност" рутинното извинение на българските институции, че бюджетният ресурс не достига, не важи. Средства има, просто трябват обучени екипи, които да ги разпределят коректно и в разумни срокове по предназначение. Но явно за икономическото министерство това е задача с повишена трудност.

Началото на програмата

Стартът на ОП "Конкурентоспособност" на 17 октомври 2007 дава всички поводи за надежди, че след перипетиите около предприсъединителни програми тази може би ще пожъне по-голям успех. Програмата се финансира почти изцяло от Европейския фонд за регионално развитие и е създадена да подпомага главно малки и средни предприятия в България. Целта й е да задвижи икономиката в страната чрез растеж на иновативни отрасли, увеличаване на инвестициите и развиване на експорта. За разлика от предприсъединителни програми като ФАР и САПАРД, които само подготвят страните кандидатки за бъдещото им членство в ЕС, оперативните програми целят да намалят различията между страните членки.

След четири години усилена подготовка, "Конкурентоспособност" тръгва като "отличник" сред следприсъединителните програми на ЕС с ясен план и достатъчно добре обучен екип. Амбицията на програмата е голяма - пет приоритетни оси, всяка с по няколко отделни схеми за развитие, включващи финансова и техническа помощ за фирмите. Началото е дори в реално време - докато трае събитието, стартира и срокът за проекти по първите три схеми. Това са "Технологична модернизация в предприятията", "Покриване на международно признати стандарти" и "Подкрепа за стартиращи иновативни предприятия".

Представете си някой да ви даде 100 лева да си купите обувки, а вие да не ги вземете, защото няма кой да дойде с вас на пазар.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    Звеновод

    Колкото повече междинни звена, толкова по-мижави резултати.

  • 2
    Avatar :-|
    Ускорител

    Кой печели от забавянето?

  • ....

    Приоритет на икономическото министерство е бецпрецедентната политическа чистка. Вкарване на наши момичета и момчета в оперативната програма.

  • 4
    Avatar :-|
    Мандат

    На втори мандат отива работата!

  • 5
    Avatar :-|
    Да_живей

    Evivva il comunismo! Да живей comunismo!

  • възмутен

    След като не можаха да задържат хората с капацитет и доказали се в тази област, сега да му мислят. И колкото проблема е в ИАНМПС, толкова по-голям е в МИЕ.
    Не може да напуснат повече от 80% от хората, които бяха обучени и имаха опит, хора, които положиха основите и сега да очакват нещата да тръгнат- няма как. Надявам се сега всички да го проумеете!

  • 7
    Avatar :-|
    ами

    Ами от партийни назначения дотам я докарахте. Не може на някой да му пише в длъжностната характеристика изискване за перфектно владеене на английски, а той да не може да си напише името на латиницаи и да го назначават без конкурс а в същото време хора с опит и квалификация да бъдат принуждавани да напускат заради свръхнатоварване.

  • bellissimait

    Лоша услуга /реклама/ си правите, когато използвате да цитирате хора, чието място е в затвора, а не по страниците на имащите се за серизони и обективни вестнци. А кой е всъщност В. Н. НЕНОВ - велик стратег при фалит на предприятия..... Разписва всякакви записи на заповед. Справка - съдбата на "Бизнес-иновационния център СИМЕ" – София, ЕИК 121344411. Този некадърник трябва да лежи в затвора, а не да му взимате интервюта и да го изтипосвате тука. Я по-добре го попитайте как успя успешно да фалира институт с над 50 годишна история, работещ на печалба, само за няколко месеца.... СРАМ!!!!!!!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK