Петър Диков: Балансът между частния и обществения интерес е труден
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Петър Диков: Балансът между частния и обществения интерес е труден

Петър Диков: Балансът между частния и обществения интерес е труден

Интервю  на Яна Бодурова
2964 прочитания

© Надежда Чипева


Визитка

Архитект Петър Диков е роден през 1953 г. в София. Завършил е някогашния Висш институт за строителство и архитектура. Почти цялата му кариера е минала в Националния център по териториално и селищно устройство - до март 2006 г. Тогава след конкурс кметът Бойко Борисов го назначи на един от най-горещите постове в столицата - този на главен архитект. В професионалната си кариера има голям брой реализирани проекти по Черноморието и в Банско, сред които са хотелите "Хавана", "Екселсиор" и "Перла" в Златни пясъци, "Планински рай" в Банско и др.

Какво се случва с десетките инфраструктурни проекти, които бяха обявени от Столичната община, а реално дори не са започнати?

Има хиляди пречки пред изграждането на какъвто и да било вид инфраструктурни проекти в столицата. На първо място това е отчуждаването на имоти, въпреки че направихме чудеса в тази насока. София реално е единствената община, която отчуждава имоти. Това е една безкрайна и трудна процедура. Не можете да си представите какви капани се залагат, така че отчуждаването да стане невъзможно. Например проблем е, че за да приключи отчуждаването, собственикът трябва сам да внесе в общината данъчна оценка на имота. Ама той не иска имотът да се отчужди. Парадоксът е, че общините, т.е. ние ги изготвяме, а по закон трябва да чакаме собственикът да я извади и внесе. Кажете ми как да го накараме да дойде и да внесе тази оценка. Ако тази година е успешна за отчуждаването, то следващата ще е ударна за строежа на пътища, канализация и др. Освен отчуждаването не по-малък проблем е, че няма проектанти. В България не можеш да събереш проектанти, които да направят една напоителна мрежа. Същото е и в енергетиката. В момента трябва да изместим няколко стълба с високо напрежение на околовръстното и се оказва, че няма кой да го проектира.

Вече втора година заемате поста на главен архитект на столицата, промени ли се гледната ви точка и очаквахте ли всички проблеми около приемането на градоустройствения план?

Очаквах, че ще е трудно и бавно. Единственото нещо, което не очаквах, беше, че устройствените проблеми на столицата могат да се използват за правене на политика.

През последните седмици се появи силно обществено недоволство срещу подробния устройствен план на централния район "Възраждане", където част от собствениците на имоти са заплашени да се разделят с тях, за да може да се построят две нови улици. Какво се случва в момента с този план?

Хората не бива да остават с впечатлението, че ние започваме да отчуждаваме. Вече разглеждаме внесените жалби и решаваме кои ще бъдат одобрени и кои не. След това предстои планът да се гледа в общински съвет, а при евентуалното му приемане гражданите имат право да го обжалват в съда в 14-дневен срок след обнародването на решението в Държавен вестник. За да е възможна процедурата по отчуждаването, планът трябва да е влязъл в сила, а това става едва когато са минали всички съдебни дела по обжалването му. Съдебната процедура може да продължи много дълго време. В София има дела по регулационни планове, които се точат вече 10 години. Проблемът е, че хората не са запознати с процедурата и заради това се плашат, че имотите им ще бъдат насилствено отнети.

Това е повторение на случая в квартал "Младост". Жителите на района бият аларма, че планът предвиждал застрояване. Сам по себе си той не може да наложи това застрояване, тъй като първо трябва да бъде приет, и то с една демократична процедура. Мина времето, когато ти пускаха съобщението, че трябва да се изнесеш, защото на мястото на къщата ти ще има панелен блок. Градоустройството е един дълъг процес, който тече понякога 1-2-3 години, но за да може да има финал, трябва да има старт.

Защо обявата за плана на "Възраждане" е публикувана между тези за общините в Добруджа?

Не знам да има друг начин просто. Аз не подреждам Държавен вестник и нямам нищо общо с това къде излизат обявите. Ако някой измисли начин всички обяви за София да са в едно каре, ще приветствам решението с две ръце.

Докъде стигна планът на "Младост"?

Вече приключи последното обсъждане, в началото на септември ще започнем да разглеждаме възраженията и след това ще внесем плана в общината. Мисля, че този план ще влезе в сила много скоро.

Първо протестираха жителите на квартала срещу застрояването на зелените площи. Сега отново има вълна от възражения, но този път от собствениците на терени в "Младост". Как ще удовлетворите и техните искания ?

Градоустройството има за цел да доближи обществения и частния интерес до максимална степен, а те обикновено си противоречат. Това, което обществото иска, не е изгодно за частника и обратното. Балансът е възможен само с последователни действия. 45 години градоустройството на София се е правило само в името на обществения интерес, след тези 45 години дойдоха 15 години, в които имаше само частен интерес. Сега се опитваме да намерим баланса между двете крайности и, повярвайте ми, никак не е лесно. Няма начин да няма недоволни и от едната, и от другата страна, а главният архитект е вечният виновен.

Защо се наложи да се спрат строежите в "Младост"?

Това беше една крайна мярка, а аз принципно не съм привърженик на такъв вид действия. Налагането на строителна забрана значи буквално да стопираш бизнеса на много хора. За да избегнем рекета и от двете страни, най-добре е да се блокират нещата, докато планът не влезе в сила. Наложихме я, защото планът беше в сравнително завършен вид, и така сме сигурни, че ще успеем да я вдигнем в обозримо бъдеще. Смятам, че до края на годината планът ще влезе и забраната ще се вдигне. Строителното вето може да остане само за частите, които са обжалвани от собственици или граждани.

Как ще бъдат обезщетявани собствениците на имоти, предвидени за паркове?

В момента има само един законов начин и той е парично обезщетение. След като планът влезе в сила, се прави пазарна оценка на имота, обявява се в общински съвет, взема се решение и се заделят пари. Ако собственикът е недоволен от оценката, може да я оспори в съда, ако пък няма претенции, земята се заплаща и става публична общинска собственост.

Кои са районите с влезли в сила подробни устройствени планове?

"Малинова долина", районът около летището. Надяваме се скоро и "Младост". Стартирала е и процедурата за "Обеля".

Очаквате ли да има проблеми и в други квартали?

Очаквам да има навсякъде. Когато човек работи със собственост, и то не лична негова собственост, и един вид се разпорежда с нея, е много сложно. А всъщност устройството е именно това - насилие върху частната собственост. От една страна, всеки, който има имот в столицата, очаква нивата му да стане на мол, а от друга - никой не иска пред блока му мол вместо градинка. Ако зависи от собствениците и няма градоустройство, София от Люлин до Витоша и Лозенската планина ще е мол до мол.

Името ви се спряга като на един от кандидатите за кметското място при евентуални предсрочни избори, как ще коментирате?

Нямам никакви политически амбиции. Тези слухове са пример как през поста на главния архитект някой се опитва да прави политика.

Визитка

Архитект Петър Диков е роден през 1953 г. в София. Завършил е някогашния Висш институт за строителство и архитектура. Почти цялата му кариера е минала в Националния център по териториално и селищно устройство - до март 2006 г. Тогава след конкурс кметът Бойко Борисов го назначи на един от най-горещите постове в столицата - този на главен архитект. В професионалната си кариера има голям брой реализирани проекти по Черноморието и в Банско, сред които са хотелите "Хавана", "Екселсиор" и "Перла" в Златни пясъци, "Планински рай" в Банско и др.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    Avatar :-|
    IDEA

    "Освен отчуждаването не по-малък проблем е, че няма проектанти. В България не можеш да събереш проектанти, които да направят една напоителна мрежа. Същото е и в енергетиката. В момента трябва да изместим няколко стълба с високо напрежение на околовръстното и се оказва, че няма кой да го проектира."

    В Италия има 300 000 лицензирани архитекта, Италия е на час и половина от България. Като се има предвид масовата безработица на професионалисти в тази област в Италия - мисля, смятам, ще се притекат на помощ на г-н Диков - стига да завърти един тел.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK