ОколоМръсното
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

ОколоМръсното

 

ОколоМръсното

Ремонтът на шосето върви бавно, а търпението на пътници и търговци е на изчерпване

Иван МИХАЛЕВ
8936 прочитания

 

© Надежда Чипева


На разклона ни посрещат две табели. Едната показва, че пътят е затворен за ремонт и влизането на автомобили е абсолютно забранено. Другата гласи, че е разрешено влизането за клиенти на магазин АИКО. Да се чуди човек на кое да вярва.

Този парадокс е част от абсурдите, съпровождащи разширяването на софийското "Околовръстно", което мнозина софиянци отдавна наричат ОколоМръсно. Строителните работи по т.нар. южна дъга се точат вече втора година за ужас на местните търговци и живеещите в съседните квартали Бистрица, Симеоново, Драгалевци и Бояна.

STOP на търговията

Само за последната половин година се събират около два месеца, в които пътят е бил затварян за движение по различни причини в отсечката между Драгалевци и Бистрица. Представените в отсечката фирми търпят постоянно загуби и пропуснати ползи от това, че достъпът на клиентите до магазините, бензиностанциите и заведенията е ограничен.

При предишното голямо затваряне на околовръстния път от компаниите изпратиха протестна подписка до кмета Бойко Борисов, че бизнесът им се съсипва. Сред протестиращите е била и споменатата мебелна фирма АИКО.

"За съжаление нямаше особено развитие. Така и продължава да е неизвестно кога ще бъде затворено и кога отворено "Околовръстното", коментира Диана Златанова от "АИКО мулти консепт" - фирмата, която е собственик на мебелната верига.

Тя разказва, че при предишното голямо затваряне на "Околовръстното" (между 17 август и 15 септември) пътят е позволявал влизане с коли до входа на магазина. Полицаи обаче спирали всички коли още на разклона за Драгалевци, който е на стотина метра от него. Спирани били и фирмените камиони, които возят стока до магазина. Шефовете на фирмата написали протестно писмо до кмета Борисов.

"Винаги сме били толерантни и търпеливи по отношение на продължителния и изтощителен за всички ремонт на околовръстния път в частта Симеоново - Бояна. С огромно съжаление отбелязваме факта, че въпреки множеството сигнали от наша страна, никога не сме имали точна и навременна информация за фазите от ремонта. Нито ние, нито някой друг от търговските обекти около нас са били информирани или им е бил предоставян някога план на дейностите. До нас така и не достигна информация за срокове или дати кога пътят ще бъде отворен и кога затворен", пише в жалбата до кмета.

За беда затварянето на пътя през лятото съвпадна с масираната (и скъпа) рекламна кампания на АИКО по повод 15-годишнината от създаването на фирмата, когато в ход бяха различни намаления. Клиентите, които били привлечени от рекламата на промоциите, разбирали, че не могат да се възползват от тях на сто метра от магазина, където ги чакала полицейската патрулка.

"Вследствие на всичко това от началото на ремонта досега претърпяхме огромни загуби, практически невъзможни за остойностяване пропуснати ползи и към настоящия момент сме в ситуация на тотална невъзможност поне да прогнозираме реализациите си или възвръщаемостта на направените инвестиции", пише в писмото до кмета.

Няколко дни по-късно общината решила да направи компромис. Така пазаруващите в АИКО вече можели да влизат в затворения участък, но клиенти пак нямало, понеже знакът "влизането забранено" придължавал да стои. За да излезе от нелепата ситуация, фирмата била принудена да пусне рекламен клип по радиостанциите, в който се информират всички желаещи да пазаруват мебели, че достъпът до магазина е възстановен. "Ситуацията беше повече от абсурдна. Тогава сложихме и табелката, че до магазин АИКО може да се влиза", обяснява Диана Златанова.

Shell - вход тук

Карането по софийското "Околовръстно" в момента е като състезание по ориентиране. Освен багери, фадроми, валяци и камиони на "Главболгарстрой", извозващи земна маса, на очи се набиват и десетките указателни табели, които напътстват шофьорите къде трябва да завият, за да стигнат до желаната от тях дестинация. Срещаме една от тях "Shell - вход тук". Малко по-надолу се натъкваме на друга подобна - "Крафт отворено". И така на всеки стотина метра. Ако се направи точна сметка, може да се окаже, че указателните табели са повече от пътните знаци.

Сюрреализмът на околния пейзаж се допълва и от разностилието на пръснатите в съседство постройки. От двете страни на прясно асфалтираните платна са подредени най-различни "обекти" - автоморги делят ограда с лъскави бизнес сгради, до складове за скелета и кофражи издигат снага луксозни магазини и шоурумове. Тук таме се мяркат дървени колиби и изоставени фургони с неизвестно предназначение.

"Всичко това ни засяга и нас пряко. Най-малкото клиентите ни не могат да дойдат до магазина, защото няма как да стигнат", коментира Здравко Захариев, управител на съседния мебелен магазин "Естетико", който се намира на стотина метра от АИКО и също попада в затворения участък между Драгалевци и Симеоновско шосе. Според него по-големият проблем е затрудненият достъп до съседните квартали. "Оставете бизнеса на този и онзи. Откъснаха Симеоново, знаете ли колко деца живеят там, а учат в София. Аз съм пътувал често с автобус 67 и знам сутрин колко деца пътуват в него. Сега нямат тази възможност", казва Захариев и допълва: "Път трябва да се направи, лошото е, че няма организация. Аз съм се опитвал да пиша до общината за това, че не се оставя тротоар за движение на пешеходци. Ей така сме прескачали арматура и железа. Няма никакъв ответ, никаква реакция."

Някои от магазините в района просто са затворени. Сред тях е и шоурумът на "Декор център", на чиято врата виси табела "Затворено". Не е посочено докога вероятно защото и собствениците му не знаят кога ще бъде пуснат пътят.

Служителите в търговските обекти в района вече са свикнали да бъдат засипвани от оплаквания на клиенти, които имат проблеми с достъпа. За по-спешните случаи собствениците на магазини звънят на техническия ръководител на обекта Асен Аризанов, който има право да разпорежда на полицаите кой може да влиза. "Представете си да сте тръгнали да пазарувате и да се редите по Черни връх на всичките задръствания, да дойдете дотук, за да те разиграват полицаи", коментира работник в автосервиз, който не пожелава да бъде цитиран с име.

"Ние вече претръпнахме. Аз имам седем обекта в София и вече вдигнах ръце. Докато не се направят тези детелини на "Околовръстното", хората няма да идват", обяснява Георги Илиев, собственик на пицария "Виктория", които имат ресторант точно под хотел "Царско село". По думите му заведението отчита спад от 25-30% в оборота. Фирмата има заведение и в Драгалевци, където също приходите са спаднали с 20%, защото пътят е много натоварен. "Никой няма да отиде до някакво заведение, да си загуби два часа в задръствания", казва Илиев. И отново повтаря: "Вече претръпнах, ако трябва да съм откровен. Когато стане. Въпреки че, ако това ми беше единственият бизнес, нямаше да мисля така."

От "Технополис" също отчитат спад в продажбите си през последните две седмици, когато беше затворено изцяло за движение "Околовръстното". "Има проблеми, защото практически е откъснат районът след Бистришко шосе. Има спад за тези две седмици от 10-15% в магазина в "Младост" конкретно", коментира Божидар Колев, изпълнителен директор на компанията, която е сред най-големите търговци на бяла и черна техника. По думите му доставките на фирмата не са били засегнати, защото централният склад на "Технополис" се намира извън София. "Разбира се, доставките по домовете в някаква степен са били засегнати, но по-скоро проблемът е, че беше затруднен достъпът на клиентите до магазина", добавя той.

Затварянето на "Околовръстното" спъва и бизнеса на "Фантастико". Фирмата откри голям супермаркет на пътя към Драгалевци, който е съвсем близо до ремонтираната отсечка на "Околовръстното". Компанията е собственик и на хотел "Скайуей" в Симеоново, където също се отчита отлив на посетители. "Там достъпът е съвсем затруднен. Имаме анулирани резервации. Клиентите се отказват и предпочитат да отидат някъде, където има по-лесен достъп", коментираха от хотела. Освен от спада в оборота, от "Фантастико" са недоволни и заради спиранията на тока в района на ремонтите.

И на строителите не им е лесно

"Постоянно си имаме разправии с кой ли не от съседите. Значи, аз разбирам, че и техният бизнес е засегнат, и на тях им спираме работата. Обаче как да го направим ние, без да пречим на другите", коментира ситуацията Георги Харизанов, изпълнителен директор на "ГБС - инфраструктурно строителство" - фирмата, която прави ремонта на "Околовръстното". По думите му има разбиране между изпълнителите на обекта и търговците. "Раздали сме им пропуски да си се движат. За зареждане на магазините няма проблеми", допълва той.

Заварваме го на обекта два дни преди да бъде открит новият пътен възел на Симеоновско шосе, който беше причината за последното затваряне на шосето. Въпреки че е с костюм и официални обувки, той не спира да крачи енергично по трасето и да наставлява работниците.

Според него по-големият проблем е хаотичното раздаване на парцели за строителство на "Околовръстното", което създава пречки при ремонта. "Тук е нещо ужасно. Безразборно е строено, на тоя е дадено, на оня е дадено. Може ли тая сграда да е на такова близко разстояние - тротоарът на локала опира в оградата им", ядосва се Харизанов.

Дразни се и на нахалните шофьори, които минават през обекта в извънработно време. "Към 17-18 часа тук става страшно. Много съм благодарен на пътна полиция. Стоят хората и помагат до дупка. Заминат ли те, тука става като магистрала - и в двете посоки. Никой не му пука и не спазва. Няма ли го полицаят, влиза", ядосва се шефът на ГБС.

Съгласява се, че често стават аварии: "Имало е спиране на тока, и ние сме късали кабели. Аз съм се кръстил на щастието, че не скъсахме газопровода". Оказало се, че тръбата, по която Симеоново се снабдява с горива, минава точно под Околовръстното. "Тук не се знае какво има отдолу. Тръгнеш да копаеш - изведнъж се оказват десет кабела. Просто ги няма в кадастъра. Или копаеш, гледаш някакъв канал. Никой не знае какъв е, включително "Софийска вода", коментира шефът на ГБС.

Харизанов признава, че има забавяне на ремонта, но твърди, че то не е по вина на строителите, а защото непрекъснато изникват непредвидени препятствия. Най-голямото забавяне дошло заради стар основен градски водопровод, който трябвало да бъде изместен, за да мине новото трасе. "Там има много работа и се забавихме. Всичко, което е изкопано там, трябва да дойде тук. Няма да караме пръст от Витоша я. То си е заложено така и в проекта, прави се баланс на земните маси - това, което е изкопано оттам, трябва да се насипе тук", обяснява мъжът. Като началник на фирмата той се надява всичко да приключи до 15 декември. Сега се моли за добро време, поне още месец да няма големи дъждове, защото иначе ще трябва да се чака почвата да съхне. Затова валяците минали на денонощен режим. "За мене времето е пари. Колкото по-бързо го свърша, нито ще имам разходи за осветление, за охрана и така нататък", философски заключава Харизанов.

Ремонтът в числа

Разширяването на южната дъга на околовръстното започна през ноември 2006 г. и трябваше да приключи за 20 месеца - т.е. в средата на тази година. Ремонтът още продължава и новият план е да приключи в средата на 2009 г. Правителството е предвидило около 100 млн. лева за отсечката, които ще бъдат надхвърлени. Цялата дължина на ремонтираното трасе е 4.571 км. По всяка вероятност това ще се окаже най-скъпият проект за километър път. Това призна преди време и регионалният министър Асен Гагаузов. "Ако ви кажа каква е цената на километър, ще се стреснете", заяви той и отказа да назове конкретната сума въпреки настоятелните въпроси на журналистите. Ремонтът се оскъпява неимоверно заради обезщетенията на собственици на имоти и изграждането на канализация и пътни възли към кварталите в полите на Витоша. Реконструкцията на трасето обаче ще облекчи натоварения трафик в столицата и ще улесни движението от автомагистрала "Тракия" в посока Кулата. Новият път е с габарит 30 м, с три ленти за движение в двете посоки с широчина от 3.5 метра всяка. Досега пътят беше широк около 10 м. Ще бъдат построени и два пътни възела за кварталите Симеоново и Драгалевци.

 
Фотограф: Надежда Чипева

На разклона ни посрещат две табели. Едната показва, че пътят е затворен за ремонт и влизането на автомобили е абсолютно забранено. Другата гласи, че е разрешено влизането за клиенти на магазин АИКО. Да се чуди човек на кое да вярва.

Този парадокс е част от абсурдите, съпровождащи разширяването на софийското "Околовръстно", което мнозина софиянци отдавна наричат ОколоМръсно. Строителните работи по т.нар. южна дъга се точат вече втора година за ужас на местните търговци и живеещите в съседните квартали Бистрица, Симеоново, Драгалевци и Бояна.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

22 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    ds

    ммда, миналата седмица на 2 пъти се опитах да стигна до Аико и познай - 1 час в задръствания и накрая чичко полицай те връща. А си бях харесал едно диванче :) Най-тъпото е че там можеха да се направят локални подходи - ама що да го правиш умно като може да си прост и нагъл българин. Пък и трябва се бърза, че избори идат. Гарантирам, че точно на съдбата на околовръстното и метрото виси мечтаното от Герб мнозинство. Това са поне 100 хил гласа, които ще си останат вкъщи за да компенсират поне един ден от загубеното в задръствания време.

  • 2
    Avatar :-|
    клиент2

    Налагало ми се е да минавам често край АИКО и мога да кажа само едно: такава ориенталска цигания не съм виждал и в най-дълбокия Анадол. Доколкото си спимням, магазинът се намираше между такива екзотични съседи като насипно депо за строителен трошляк, военни фургони, в които цигани продаваха дърва, отсреща лъскавия комплекс "Царско село", до веднага фирма с претенциозно немско име, на чиято нова сграда фасадната мазилка беше на юфка, до нея фирма за химически кенефи, после складове за строителни материали в насипно състояние, камиони маневрират в насрещното, арматурни железа стърчат отвсякъде, паркирането на клиентите на АИКО - търкалясник до търкалясника по банкета, на 30 сантиметра покрай които пъплят колони тирове от транзитния трафик, лятос прахуляк, зиме наводнения, калищак....Ако на някого му е било кеф да ходи да пазарува там, то се съмнявам за него, дали изобщо принадлежи към човешкия род или не е по-скоро някаква полумаймуна. Така че от АИКО паметник да вдигнат на кмета, че докара до тях цивилизацията. Въпреки че виждам, че им е доста мъчно за циганийката.

  • 3
    vxh52384715 avatar :-|
    vxh52384715

    "На разклона ни посрещат две табели. Едната показва, че пътят е затворен за ремонт и влизането на автомобили е абсолютно забранено. Другата гласи, че е разрешено влизането за клиенти на магазин АИКО."

    Чак сега осъзнах, че в България всичко върви по последните световни трендове (PERKONOMICS). http://trendwatching.com/briefing/

  • 4
    ch_teliatinov avatar :-|
    читател

    "... Може ли тая сграда да е на такова близко разстояние - тротоарът на локала опира в оградата им"

    Да.. колкото и невероятно да звучи, покрай новите участъци от околовръсното се изграждат тротоари. Интересно кой ли гении го е измислил това. Абе тези проектанти няма ли кой да ги командирова някъде в белият свят. Не далече, дори Унгария да бъде, да видим къде има на околовръсна магистрала тротоар! Освен някой идиот/пианица, кой ли ще тръгне да се разхожда по тях и къде ли ще му скимне да пресича "магистралата" ....

    А и може ли някой да ми обясни при възел Симеоново, защо трябваше да вдигат магистралата вместо да вкарат симеоновско шосе под нея. Според мен щяха да си спестят доста бетон и по-бързо щеше да стане ..... да не говорим, че самото Симеоновско шосе е спуска надолу и този факт можеше да се ползва

  • 7
    blagun avatar :-|
    stalker

    GvT, написал си абсолютни глупости.
    Тротоари са необходими за достъпа до сградите около пътния възел Симеоново. Не забравяй, че на локалните платна има спирки на автобус 111. Друг е въпросът, че трябваше много по-голям сервитут да се остави, но пустата лакомия общинска...

    Пъхането на направлението север-юг под терена е пълна глупост, тъй като от страната на Симеоново се спускат безброй рекички и при всеки по-голям дъжд изграденият тунел ще се наводнява.
    На пътен възел Драгалевци се предвижда подземно на минава направлението изток-запад (Околовръстното).

  • 8
    ch_teliatinov avatar :-|
    читател

    @анонимен: ако си минавал по околовръсното, ще видиш, че тротоар има не само около пътните възли, а и по цялото продължение м/у Бояна и разклона за Драгалевци. В момента точно там е поле и е абсолютно безсмислен този тротоар. Сигуно в най-скоро време и там ще изникнат като гъби всякакви постройки, но все пак целта на околовръсното е да бъде бърза транспорна връзка, а не копие на "бул." Ломско шосе

    нали за да се справят с отводняваният строят там толкова дълго разни колектори. но доводът ти е разумен. И все пак си мисля, че би било по-бързо и по-евтино да вдигнат пресечката от колкото магистралата.

  • 9
    Avatar :-|
    борко

    Мали какви малоумници има като номер 4, например. Околовръстното освен градска магистрала ще бъде и търговски район - изграждат се огромни локални платна за достъп до магазините и тротоари. Ясно е, че ти си атрофирал от возене в 20 годишната си трошка, но има хора, които предпочитат да отидат до съседния магазин пеша, а не да се качват на колата за всеки 30 метра.

    А за претенциите на 10-на фирмички ми е все тая, става въпрос за проект, който ще улесни цяла София , така че това, че некой загубил 5-10 хиляди лева не може да е проблем.

    И стига с тея избори, като се задават избори защо Станишев не се забърза с Люлин, а става точно обратното? Истината е, че ГБС на всичките си обекти работят добре, за разлика от други фирми

  • 10
    Avatar :-|
    ds

    Не мога да разбера защо повечето коментиращи разглеждат въпроса като или .. или. В крайна сметка всеки му е ясно, че това околовръстно трябва да бъде направено. Все пак има едно голямо НО защо не се правят обходни пътища преди затварянето на основните в ремонт.

    В момента каква е картинката - бул Кл.Охридки затворен от двете страни, бул Симеоновско шосе затворен, Околовръстно затворено от Бистрица до Драгалевци.

    Добре, какво правят тогава над 300 хил души които живеят в Малинова долина, Дървеница, Мусагеница, Студ.град, Витоша, Хладилника, Драгалевци, Симеоново, Бистрица, Железница, Панчерево.

    Как според вас тези хора могат да се предвижват до работните си места които се намират предимно в Център, Бизнес парк или покрай Цариградско шосе?

    Да не говорим, че специално кварталите от район Студентски са окупирани вече повече от 2 години, чакайки прословутото Метро, което даже не минава през най-гъсто населения жк в София - Студентски град.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK