С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
21 7 ное 2008, 15:29, 12211 прочитания

39 по скалата на "Московска"

Скандален запис показа как се "организират" конкурси в столичното кметство

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Един 39-минутен запис внесе смут в столичното кметство. Освети нерегламентирани контакти между общински съветници, хора от кметската администрация и бизнесмени. Показа как на практика "се печелят конкурси" и стана причина за оставката на зам.-кмет по транспорта.
След като в медиите гръмна скандалът с двата нагласени конкурса за автобусните линии в София, се оказа, че за случая всички заинтересувани страни са знаели, но по различни причини досега са мълчали.
Общинските съветници от БСП още преди месец публично се похвалиха, че са поискали от ДАНС да разследва случай за нарушения при обществена поръчка за милиони. Тогава обаче отказаха да съобщят подробности, вероятно защото в скандала е замесено и името на колежката им Таня Найденова.
И Бойко Борисов се похвали, че е знаел за записа от месец. Защо обаче не е предприел действия не пожела да отговори. Вероятно защото главно действащо лице в него е заместникът му Велизар Стоилов. Или пък си е мислел, че скандалът може би ще се размине.
Оказа се, че и собствениците на всички транспортни фирми, които са участвали конкурса, са били наясно, че срещата в сградата на общинското дружество "Столичен автотранспорт", на която предварително се договаря разпределението на автобусните линии, е била записана. "Слуховете за това се разпространяват сред хората от бранша отпреди година", твърдят превозвачи. "Подозирахме, че той ще бъде използван, но не знаехме кога и как", добавиха те.
Явно някой от поканените собственици на транспортни фирми на "оперативката", както предпочита на я нарича вече бившият зам.-кмет Велизар Стоилов - "Карат-С", "МТК" и "Юнион Ивкони", е пожелал да се подсигури. Защото залогът от изхода на двата конкурса е голям. На масата се разиграват не само 15-те автобусни линии от първия конкурс през 2007 г., но и още 49 от втория, който се проведе през септември т.г. Те представляват около 60% от всички градски линии в София (общо те са 95), което по същество си е начало на приватизация на столичния автобусен транспорт. По тази причина срещата не е просто за разпределение на няколко автобусни линии, а битка за трайно присъствие в един доходоносен бизнес. Това би дало възможност на тази фирма да диктува цените за автобусния превоз в бъдеще, както и да се ползва с предимство при отдаването и на другите линии, ако общината реши и тях да пусне на конкурс. Общински съветници са категорични, че след драстичното намаляване на автобусите на общинското дружество "Автотранспорт" ще започне и приватизация на имуществото му. "Най-големи са апетитите към двата гаража в столичните квартали "Дружба" и "Земляне" - "Красно село", които включват по няколко десетки декара земя за строителство", твърдят общинари. Освен това става въпрос и за внушителна сума пари, които спечелилите конкурса фирми ще получат от общината за осемте години, колкото е срокът на поръчката. По груби изчисления те са общо 250 млн. лева за първия конкурс и около 500 млн. лева за втория.

Защо точно сега


"До пускането на записа в публичното пространство нямаше да се стигне, ако поетите от Велизар Стоилов ангажименти към фирмите бяха спазени", коментираха превозвачи. Не случайно скандалът гръмна след втория конкурс, когато стана ясно, че 49-те линии, групирани в три пакета, се поделят само между две фирми - "Карат-С" (с два пакета) и МТК (с един). От борбата изненадващо отпадна другият основен играч в схемата, "Юнион Ивкони", с аргумента, че не отговаря на изискването да има собствен гараж. От записа пък става ясно, че в сметките на преговарящите изобщо не влиза дружеството "Еридантранс", зад което се твърди, че стои бившият общински съветник Красимир Арсов. Фирмата е отстранена, защото по думите на Стоилов той бил взел "достатъчно от общината".
Парадоксалното в случая е, че и двете спечелили фирми също не отговарят на заложените умишлено от общината високи изисквания към кандидатите. Нито една от тях няма необходимите 40 млн. лева оборот от превоз на пътници за последните пет години. Според финансовите отчети на двете дружества "МТК груп" АД има малко над 13 млн. лева приходи от такава дейност, а "Карат-С" АД - 38 млн. лева. Общински съветници твърдят, че поставянето на високи изисквания към кандидатите е обичайна практика на кметската администрация при конкурсите, за които има предварително избран кандидат. Така хем има възможност някой от конкурентите да бъде елиминиран, защото не отговаря на критериите, хем за предизвестения победител комисията може да си затвори очите, ако не покрива изискванията. Според превозвачи прави впечатление и че сред иначе завишените критерии на общината липсва такъв за автобусите. В документите се казва само, че автобусите трябва да са клас А, без да се уточняват точно параметрите им. Така по думите на участници в конкурса спечелилите са участвали с малки автобуси за превоз на максимум 90 пътници. Това означава, че няма да могат да превозват повече хора и ще се наложи да увеличат автобусите по линиите. Което пък означава, че ще им се дадат допълнително средства, защото на частниците се плаща не на брой превозени пътници, а на километър. По същата причина интересът им е и да получат линии, които свързват крайни квартали на София и не минават през градския център. Така фирмите имат интерес да возят по-дълго, а не повече хора. При ужасния софийски трафик и постоянните задръствания минаването през центъра означава повече разходи за гориво и по-чести ремонти на автобусите. Съответно най-изгодно е да поддържаш линия в покрайнините, където разходите за дизел са по-ниски, а и автобусите не се развалят толкова често, тъй като не се претоварват. По тази причина "тежките" линии се оставят на общинското дружество "Столичен автотранспорт", а за частниците остават "леките". Парадоксалното е, че общината плаща почти еднакви суми и на едните, и на другите.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Великобритания и ЕС се договориха за Brexit, СЕМ уволни директора на БНР Вечерни новини: Великобритания и ЕС се договориха за Brexit, СЕМ уволни директора на БНР

И още: Слави Трифонов е купил старозагорска телевизия, Меркел поиска Германия да дава по-малко пари в бюджета на ЕС; Каталунският лидер поиска нов референдум на фона на нестихващи безредици

17 окт 2019, 1872 прочитания

България засега явно няма да спира износа на оръжие за Турция 1 България засега явно няма да спира износа на оръжие за Турция

Премиерът Бойко Борисов каза, че обмисля въпроса, но е категоричен, че не може да е солидарен към някой, който води война

17 окт 2019, 877 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Номерът на кмета

Бойко Борисов излиза от всеки скандал с помощта на някоя готова жертва

Още от Капитал
Доктор Ружа и пътят на милиардите

Само до есента на 2016 г. схемата OneCoin е събрала над 3.3 млрд. eвро, а печалбата е над 2 млрд. евро

Арабският пробив на IPS

Българската семейна компания "Интернешънъл пауър съплай" завърши ключов проект за Saudi Aramco

Фандъкова, когато не е кмет

Желанието на настоящата кметица е да се еманципира от ГЕРБ и да спечели на своя страна "умните и красивите"

Борис Бонев: между гражданите и политиката

Единственият непартиен кандидат се бори за гласове с малък бюджет и без подкрепа от партийни структури

Надежда за "Ирина"

Режисьорката Надежда Косева преплита темите за женската сила и клаустрофобията на малкия град в новия си филм

Другари срещу "хулигани"

Изложба изследва хомосексуалността в България по време на комунизма

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10