39 по скалата на "Московска"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

39 по скалата на "Московска"

39 по скалата на "Московска"

Скандален запис показа как се "организират" конкурси в столичното кметство

Велина ГОСПОДИНОВА, Иван МИХАЛЕВ
13160 прочитания

Един 39-минутен запис внесе смут в столичното кметство. Освети нерегламентирани контакти между общински съветници, хора от кметската администрация и бизнесмени. Показа как на практика "се печелят конкурси" и стана причина за оставката на зам.-кмет по транспорта.

След като в медиите гръмна скандалът с двата нагласени конкурса за автобусните линии в София, се оказа, че за случая всички заинтересувани страни са знаели, но по различни причини досега са мълчали. Общинските съветници от БСП още преди месец публично се похвалиха, че са поискали от ДАНС да разследва случай за нарушения при обществена поръчка за милиони. Тогава обаче отказаха да съобщят подробности, вероятно защото в скандала е замесено и името на колежката им Таня Найденова.
И Бойко Борисов се похвали, че е знаел за записа от месец. Защо обаче не е предприел действия не пожела да отговори. Вероятно защото главно действащо лице в него е заместникът му Велизар Стоилов. Или пък си е мислел, че скандалът може би ще се размине. Оказа се, че и собствениците на всички транспортни фирми, които са участвали конкурса, са били наясно, че срещата в сградата на общинското дружество "Столичен автотранспорт", на която предварително се договаря разпределението на автобусните линии, е била записана. "Слуховете за това се разпространяват сред хората от бранша отпреди година", твърдят превозвачи. "Подозирахме, че той ще бъде използван, но не знаехме кога и как", добавиха те.

Явно някой от поканените собственици на транспортни фирми на "оперативката", както предпочита на я нарича вече бившият зам.-кмет Велизар Стоилов - "Карат-С", "МТК" и "Юнион Ивкони", е пожелал да се подсигури. Защото залогът от изхода на двата конкурса е голям. На масата се разиграват не само 15-те автобусни линии от първия конкурс през 2007 г., но и още 49 от втория, който се проведе през септември т.г. Те представляват около 60% от всички градски линии в София (общо те са 95), което по същество си е начало на приватизация на столичния автобусен транспорт. По тази причина срещата не е просто за разпределение на няколко автобусни линии, а битка за трайно присъствие в един доходоносен бизнес. Това би дало възможност на тази фирма да диктува цените за автобусния превоз в бъдеще, както и да се ползва с предимство при отдаването и на другите линии, ако общината реши и тях да пусне на конкурс. Общински съветници са категорични, че след драстичното намаляване на автобусите на общинското дружество "Автотранспорт" ще започне и приватизация на имуществото му. "Най-големи са апетитите към двата гаража в столичните квартали "Дружба" и "Земляне" - "Красно село", които включват по няколко десетки декара земя за строителство", твърдят общинари. Освен това става въпрос и за внушителна сума пари, които спечелилите конкурса фирми ще получат от общината за осемте години, колкото е срокът на поръчката. По груби изчисления те са общо 250 млн. лева за първия конкурс и около 500 млн. лева за втория.

Защо точно сега

"До пускането на записа в публичното пространство нямаше да се стигне, ако поетите от Велизар Стоилов ангажименти към фирмите бяха спазени", коментираха превозвачи. Не случайно скандалът гръмна след втория конкурс, когато стана ясно, че 49-те линии, групирани в три пакета, се поделят само между две фирми - "Карат-С" (с два пакета) и МТК (с един). От борбата изненадващо отпадна другият основен играч в схемата, "Юнион Ивкони", с аргумента, че не отговаря на изискването да има собствен гараж. От записа пък става ясно, че в сметките на преговарящите изобщо не влиза дружеството "Еридантранс", зад което се твърди, че стои бившият общински съветник Красимир Арсов. Фирмата е отстранена, защото по думите на Стоилов той бил взел "достатъчно от общината".

Парадоксалното в случая е, че и двете спечелили фирми също не отговарят на заложените умишлено от общината високи изисквания към кандидатите. Нито една от тях няма необходимите 40 млн. лева оборот от превоз на пътници за последните пет години. Според финансовите отчети на двете дружества "МТК груп" АД има малко над 13 млн. лева приходи от такава дейност, а "Карат-С" АД - 38 млн. лева. Общински съветници твърдят, че поставянето на високи изисквания към кандидатите е обичайна практика на кметската администрация при конкурсите, за които има предварително избран кандидат. Така хем има възможност някой от конкурентите да бъде елиминиран, защото не отговаря на критериите, хем за предизвестения победител комисията може да си затвори очите, ако не покрива изискванията. Според превозвачи прави впечатление и че сред иначе завишените критерии на общината липсва такъв за автобусите. В документите се казва само, че автобусите трябва да са клас А, без да се уточняват точно параметрите им. Така по думите на участници в конкурса спечелилите са участвали с малки автобуси за превоз на максимум 90 пътници. Това означава, че няма да могат да превозват повече хора и ще се наложи да увеличат автобусите по линиите. Което пък означава, че ще им се дадат допълнително средства, защото на частниците се плаща не на брой превозени пътници, а на километър. По същата причина интересът им е и да получат линии, които свързват крайни квартали на София и не минават през градския център. Така фирмите имат интерес да возят по-дълго, а не повече хора. При ужасния софийски трафик и постоянните задръствания минаването през центъра означава повече разходи за гориво и по-чести ремонти на автобусите. Съответно най-изгодно е да поддържаш линия в покрайнините, където разходите за дизел са по-ниски, а и автобусите не се развалят толкова често, тъй като не се претоварват. По тази причина "тежките" линии се оставят на общинското дружество "Столичен автотранспорт", а за частниците остават "леките". Парадоксалното е, че общината плаща почти еднакви суми и на едните, и на другите.

"Победители" и победени

Ако вторият конкурс не беше спрян от областния управител на София Тодор Модев, с най-много автобусни линии щеше да бъде "Карат-С" - с общо 45 от двата конкурса. Неин собственик е Миролюб Столарски, за когото се твърди, че е близък до ГЕРБ.

Конкурентната МТК щеше да вози по 16 линии. Тя обаче беше компенсирана, защото спечели първия пакет, който според превозвачи е най-добрият и маршрутите му се равняват на 6 млн. км на година. По груби изчисления за осем годишния период на стопанисване на линиите фирмата е щяла да получи около 200 млн. лева. Един от собствениците на МТК е Йордан Илиев, който навремето беше управител на фирмите по чистотата "Волф" и ДИТЦ, когато те бяха собственост на Румен Гайтански-Вълка. Илиев е братовчед на бившите босове на ВИС-2 Васил и Георги Илиеви.

По интересен начин в скандала беше замесено и името на общинската съветничка от БСП Таня Найденова, която участниците в записа споменават. Тя се сочи като близка до фирмата "Транс сървис". Дружеството е участвало в конкурса за линия 72 заедно с "Карат-С" през март 2007 г., но е загубило. Следват опити за ревизиране на решението на комисията за избор на кандидат, но в крайна сметка линията е спечелила фирмата на Столарски. По това време Найденова е зам.-председател на транспортната комисия в общината и участва в комисията, която изготвя критериите за участниците в конкурса. През април 2007 г. трите фирми - "Карат-С", МТК и "Транс сървис", регистрират консорциум "София транс" вероятно за да участват в първия конкурс за 15-те автобусни линии. Впоследствие обаче се отказват, а в него се включва само Столарски. Найденова беше и в комисията за избор на кандидатите за втория конкурс, но изненадващо беше сменена от колегата си Георги Свиленски. Вероятно причината за това е компроматът със записа, защото по това време от БСП вече са разполагали с него.

Един 39-минутен запис внесе смут в столичното кметство. Освети нерегламентирани контакти между общински съветници, хора от кметската администрация и бизнесмени. Показа как на практика "се печелят конкурси" и стана причина за оставката на зам.-кмет по транспорта.

След като в медиите гръмна скандалът с двата нагласени конкурса за автобусните линии в София, се оказа, че за случая всички заинтересувани страни са знаели, но по различни причини досега са мълчали.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

21 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    ZanzibarHero

    Не виждам какъв и къде е проблемът?

    Когато "смесваш" публична собственост (в случая собствеността върху пътищата) и частна дейност (превоз), по такав начин, резултатът винаги ще е подобен.

    Ние - Българите - обичаме да стоим разкрачени и горди.

  • 2
    Avatar :-|
    Будала Българин

    "...какъв и къде е проблемът? "
    ...Е в това,че всички са предимно маскари или се изявяват като такива.

  • 3
    nemakvonavi avatar :-|
    Nakom

    Да видим сега кога ще излезе сметката от преасфалтирането - малко преди изборите, или много преди това

  • 4
    Avatar :-|
    Владимир

    Въобще не ми харесва това приватизиране на автотранспорта. Моето впечатление от линии 72 и 73, които са частни, е че това са най-нередовните и претъпкани линии. Даже 204 е по-редовен. Мисля, че това приватизиране е безсмислено и в ущърб на гражданите и общинските финаси.

  • 5
    Avatar :-|
    aussie

    Има много хубава поредица от книги по въпроса на Теодор Драйзер мисля.

  • 6
    Avatar :-|
    Дедо Иван

    До От: ZanzibarHero [Анонимен | неутрално] № 1
    Научи ги бе драги, превозът на пътници по ГРАДСКИТЕ ЛИНИИ (тези с номерцата) е ПУБЛИЧНА УСЛУГА, която се ГАРАНТИРА от общината и затова се и РЕГУЛИРА, безобразно в момента, ама толкова може Велизарчо!

    ---------------------------------------------------------------
    Като всяка публична услуга предлага много възможности да се щипе от кебабчето, това е по определение! Велизарчо и тук се окака, толкова може!

  • 7
    Avatar :-|
    hobbitbg

    Много тактично почти не се споменава лицето Бойко Борисов-докога ще му осигурявате медиен комфорт-и после какъв бил проблема-ами че няма никаква разлика с нагласените конкурси в Пътния фонд-а иначе ГЕРБ не били корумпирани! Браво Бойко!Що се отърва толкова лесно пак-никой не настоява да отговаряш на кофти въпроси-а Стоилов твоята подложка Бареков го изкара едва ли не жертва в БТВ!

  • 8
    Avatar :-|
    кух

    Бат Бойко се кофронтира с турската партия без някакъв особен смисъл и се коалира с Лостовистите... Как да му гласува доверие човек. Представям си ако повечко от кухнята излезе наяве...

  • 9
    e_mil avatar :-|
    tamada

    Абе hobbitbg (7), ти чете ли статията? В текста има ясно обвинение, че Бойко е знаел за записа, но не е предприел нищо. И на видно място над снимката има връзка към друга статия: "Бойко Борисов излиза от всеки скандал с помощта на някоя готова жертва".

  • 10
    fringser avatar :-|
    Fringser

    В името на професионализма, мисля, че Капитал трябваше да спомене, че записът излезе в списание Тема.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.