Игри и игрички
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Игри и игрички

В БСП все още има разногласия по въпроса как да се гласува на предстоящите избори. 

Игри и игрички

В последните си работни седмици депутатите се опитват да пригодят изборния закон към партийните си интереси

Люба Йорданова
4807 прочитания

В БСП все още има разногласия по въпроса как да се гласува на предстоящите избори. 

© АСЕН ТОНЕВ


Ако някой си мисли, че три месеца преди парламентарните избори партиите са готови с програмите си за управление на страната в условията на икономическа криза, е в голямо заблуждение. Кандидатите за следващата власт са съсредоточени най-вече в това как да променят закона за изборите по най-изгодния за тях начин. А когато в интригата се намеси и президентът, който също има едно наум с какво ще се занимава след края на втория си мандат, за реформи в изборния процес не остава нито време, още по-малко воля.

Ябълката на раздора

Повечето разногласия са по въпроса дали да се въведе мажоритарен елемент при избора на народни представители. Инициативата част от депутатите да се избират персонално пое президентът Първанов още през юли миналата година. Последвалата дискусия стана повод за разногласия между партиите, особено в управляващата коалиция. БСП (или поне част от нея) след дълги колебания реши да застане зад държавния глава и внесе предложение 58 от народните представители да се избират мажоритарно. Социалистите официално се аргументираха с обществените нагласи и повишаването на интереса на гражданите към политиката. "Ако се приеме предложението на БСП, това няма да повлияе върху пропорционалността на резултата", обяснява политологът Димитър Димитров. Тоест тези 58 мажоритарно избрани депутати ще заемат места, които партиите са спечелили чрез своите листи. Според депутати от управляващото мнозинство БСП има "неизхабени" кандидати, които биха спечелили подкрепа при един такъв персонален вот. Други коментират обаче, че в групата на БСП все още има сериозни разногласия по въпроса. Това е причината за забавянето на приемането на промените. А фактът, че те се внасят в последния момент - само три месеца преди парламентарния вот, е показателен за нежеланието на част от БСП да подкрепи идеята на президента.

Социалистите нямат единомислие и с партньорите си от управляващата коалиция. ДПС категорично отхвърляха всякакви промени на избирателната система допреди няколко седмици, когато изненадващо започнаха да говорят за "компромис" - 31 депутати да се избират извън партийни листи. Причината всъщност е, че предложението на БСП за 58 мажоритарно избрани кандидати би означавало прерайониране на досегашните 31 избирателни района. Това от своя страна ще се отрази неблагоприятно върху движението, чийто основен електорат е концентриран главно в смесените региони, а евентуалното им прекрояване би го разпилял.

Депутати от БСП коментират неофициално, че партията им е готова да отстъпи на 31 места. "Ако в БСП има здрав разум, тя няма да позволи мажоритарно избиране на 31 кандидати, тъй като това би означавало ДПС да спечели в голяма част от районите и по този начин да се стигне до саморазрушаване на БСП", коментира Димитър Димитров. На фона на прогнозата, че БСП ще има по-малко депутати в следващия парламент, рискът, който социалистите поемат със съгласието си с хората на Доган, би бил твърде голям и доста нездравословен за партията. "Избирането на по един кандидат в сегашните 31 района не би имало друг смисъл, освен да очертае административните граници на доминираните от ДПС райони", добавя политологът. Тоест излиза, че ако БСП се съгласи с предложението на ДПС, тя по-скоро ще работи за партията на Ахмед Доган, отколкото за собственото си място в политиката.

Кой за какво се бори

Огънят продължи да се подклажда от президента Първанов, който с една октава по-високо от обичайния си популистки стил заяви тази седмица, че ако парламентът не приеме мажоритарен елемент, той ще настоява за референдум по въпроса. "В неофициален порядък мога да кажа, че ако нещата се развият по този сценарий, можем да очакваме, че на 5 юли ще имаме пак две в едно, само че избори за национален парламент и референдум", хвърли бомбата Първанов при обявяването на датата за изборите за Европейски парламент - 7 юни. И дори декларира намерението си да работи, "ако не с всички, то поне с повечето партии" в следващия парламент. Разбираемите амбиции на президента да продължи пребиваването си в политиката биха могли да се осъществят, ако издигнати от него мажоритарни кандидати получат достатъчно подкрепа за 41-ото Народно събрание. "Ако не се въведе мажоритарен елемент, това ще бъде много силен удар върху имиджа на Георги Първанов", смята политологът Румяна Коларова. Още повече че рейтингът му през последните години отчетливо намалява. Поредното размахване на пръст към своите и коалиционните им партньори е по-скоро последен опит от страна на държавния глава за оказване на натиск за приемане на предложението му част от депутатите да се избират мажоритарно. Иначе заплахата от свикване на референдум по въпроса е безсмислена, защото, дори и да го насрочи, резултатът му би бил валиден за следващите парламентарни избори.

За разлика от минималния ефект върху БСП и ДПС мажоритарният елемент би попречил на по-малките партии да спечелят по-голяма подкрепа на изборите. Опозицията и НДСВ още от началото се обявиха по-скоро за въвеждането на преференции. По този начин се отваряше възможност да се пренареждат кандидатите в листите. По думите на експерта по изборно законодателство Димитър Димитров това би било най-подходящо и технически осъществимо в оставащото малко време до изборите. От БСП обаче вече обявиха, че ако смесената система не се приеме, ще настояват изборите да се проведат по сегашния закон - пропорционални партийни листи. Депутати от НДСВ са категорични, че ще продължат да настояват избирателите да имат правото сами да пренареждат листите и няма да подкрепят мажоритарния избор. Още повече че според депутати от НДСВ мажоритарните кандидати няма да са независими, тъй като те ще остават в парламентарната група на тази партия, която го е издигнала.

През последните седмици в кулоарите на парламента се заформи и още една интрига - че група депутати около Христо Бисеров в ДПС се готви да внесе предложение за по-висок праг за влизане в парламента за коалиции. Като слуховете варираха прагът да се завиши между 6% и 8%, което поставяше под въпрос влизането в парламента на дясната коалиция. "Това би било изключително некоректно действие от засада", определи идеята на ДПС политологът Румяна Коларова. Засега обаче очакванията са предложението по-скоро да не се осъществи. От ръководството на ДПС твърдят, че увеличаването на бариерата за коалиции изобщо не е било обсъждано. БСП също изрази резерви по въпроса. Бившият вътрешен министър Румен Петков дори определи идеята като неприемливо решение и сметна, че "в крайна сметка ще надделее мъдростта".

А истинските реформи?

Покрай спора колко свои представители ще успеят да вкарат в новата власт управляващите загърбиха някои по-съществени промени, като например мерките срещу купуването на гласове. БСП и ДПС категорично отхвърлиха идеята на неправителствени организации бюлетините да се броят публично в регионални преброителни центрове. Предложението беше залегнало в отхвърления на първо четене законопроект на ДСБ. "Само регионалните преброителни центрове прекъсват връзката между заплащането на гласовете и отчитането за заплатените гласове, или връзката "Знам те как си гласувал?", коментира за "Капитал" юристът Марин Божков след първото гласуване на законите. "Противопоставянето срещу въвеждането им е саботаж на цялата идея за мерки срещу купуването на гласове", допълва той. Социалистите компенсираха тази мярка с изчистването на избирателните списъци, които ще включват само трите имена и адреса на избирателя, а личните му данни ще се дописват след вота.

Не се осъществиха и опитите на опозицията да се въведе електронно гласуване. С пълното мнозинство на БСП и ДПС (с изключение на Лютви Местан) двете най-големи парламентарни партии отхвърлиха предложенията. От ДСБ още през 2005 г. бяха изчислили, че по този начин ще гласуват допълнително половин милион българи. Основното възражение на БСП при отхвърлянето на предложенията беше, че не се предвиждат гаранции за контролиране на вота и срещу купуване на гласове. Не стана ясно обаче как рискът да се купят гласовете е по-голям при онлайн избирателите, отколкото при обичайно гласуващите. Разбра се единствено, че в сегашното управление липсва желание изборният процес да бъде модернизиран и да се изчисти от станалите вече обичайни порочни практики. Така за избирателите остана само едно - да са доволни, че поне датата на изборите за Европейски парламент вече е ясна цели два месеца предварително.

Как ще се гласува на изборите за Европейски парламент

Приети предложения

- увеличаване на депозита за участие

- представители на ГЕРБ в ЦИК

- глоби за купуване на гласове до 200 хил. лв.

- 21 дни изборната кампания без ден за размисъл

- избирателни списъци без ЕГН

- даренията и разходи над 5 хил. лв. само по банков път

Неприети предложения

- електронно гласуване

- регионални преброителни центрове

- интегрална бюлетина

- гласуване на гише

- подвижни урни

- проверката на кандидатите за сътрудничество към бившата ДС

Ако някой си мисли, че три месеца преди парламентарните избори партиите са готови с програмите си за управление на страната в условията на икономическа криза, е в голямо заблуждение. Кандидатите за следващата власт са съсредоточени най-вече в това как да променят закона за изборите по най-изгодния за тях начин. А когато в интригата се намеси и президентът, който също има едно наум с какво ще се занимава след края на втория си мандат, за реформи в изборния процес не остава нито време, още по-малко воля.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    Георги Сава Раковски

    Трябва да кажа, че тази година измитането на тройната коалиция от управлението ще бъде дело всенародно. Не знам как е при вас, но в нашата кооперация организираме един вид "революционен комитет" за свалянето на правителството, като в деня на изборите ще се отправим към урните с бели везани ризи, калпаци със златен лев и знамена "Свобода или смърт". Може би ще попитате от кои партии сме - всякакви! От еколози през костовисти до "Атака" и "ВМРО". Просто тези хора прекалиха и въпрос на елементарно себеуважение е да бъдат жестоко наказани. Никакви автобуси от Бурса и комисии в ромските маали няма да им помогнат този път.

  • 2
    stanislav_yankov avatar :-|
    Станислав Янков

    Отлична статия! Смятам авторката на статията за съвсем права. Защо?

    Инициативата за мажоритарен елемент в изборите както от страна на президента Първанов и на част от управляващото мнозинство, така и от страна на "опозициите" спокойно може да се определи като популистка и безсъдържателна. Причината за такава една оценка коренува във факта, че политическата реалност и особено българската такава не дава задоволителни, дори никакви резултати при полумерки, полудействия и полуинициативи. Прясна справка в потвърждение на изложения факт - промените в закона за конфликта на интереси. Едва ли някой се съмнява, че в осакатената си и обеззъбена, лишена от всякакви санкции нова форма, законът на практика няма да функционира. По абсолютно същия начин стоят нещата и при мажоритарния елемент в изборите.

    За да могат реално хората да избират кой точно да ги представлява в парламента, някакъв резултат може да даде единствено изцяло мажоритарната избирателна система, но с някои корекции, които допълнително да подсилят избирателния вот (малко по-късно ще изясня, какви точно корекции имам предвид). Смесени пропорционално-мажоритарн системи или пък чисти мажоритарни такива (мажоритарни системи без никакви корекции и усъвършенствания) не биха дали никакъв резултат. След кратковременно леко объркване, още на по-следващите избори актуалните и/или други деформации на обществения вот и на обществените желания ще се прояват с пълната си сила.

    Според мен единственото разрешение на голяма част от проблемите и неяснотите около всички избори след "демократичните" промени преминава през безкомпромисното изясняване на проблемните въпроси чрез промени в Конституцията на Република България. Това ще рече - свикване на Велико Народно събрание, което да одобри поне следните конституционни промени:

    Член 4. Алинея 3. На никое човешко същество и по никакви причини не могат да се налагат смъртна присъда и смъртно наказание.

    Член 4. Алинея 4. Република България гарантира неприкосновеността и свободата на човешките мисли, на човешките чувства и на човешкия дух.

    Член 4. Алинея 5. Република България участва в изграждането и развитието на Европейския съюз.

    Член 10. Алинея 1. Изборите, националните и местните референдуми се произвеждат въз основа на общо, равно и пряко избирателно право с тайно гласуване.

    Член 10. Алинея 2. Изборите в България са мажоритарни.

    Член 63. Алинея 1. Народното събрание се състои от 240 народни представители.

    Член 63. Алинея 2. Един избирателен район може да излъчва само по един народен представител.

    Член 65. Алинея 2. За народен представител от произволен избирателен район могат да кандидатстват български граждани от цялата страна.

    Член 65. Алинея 3. Кандидатите за народни представители, които заемат държавна служба, прекъсват изпълнението и`, след регистрацията си.

    Член 67. Алинея 2. Народните представители от произволен район представляват не само жителите на съответния им район, от който са излъчени, а всички български граждани без изключение.

    Член 67. Алинея 3. Народните представители действат въз основа на Конституцията и законите в съответствие със своята съвест и убеждения.

    Член 69. Алинея 1. Народните представители не носят наказателна отговорност за изказаните от тях мнения и за гласуването си в Народното събрание.

    Член 69. Алинея 2. Народните представители не могат да бъдат задържани и срещу тях не може да бъде възбуждано наказателно преследване за публично оповестяване на класифицирана информация, освен с разрешение на Народното събрание, а когато то не заседава - на председателя на Народното събрание.

    Член 69. Алинея 3. Разрешението, дадено от председателя на Народното събрание се внася за одобрение от народните представители на първото заседание на Народното събрание.

    Член 69. Алинея 4. Разрешение за възбуждане на наказателно преследване не се изисква при писмено съгласие на народния представител.

    Отмяна на Член 70 (алинеи 1 и 2).

    Член 84. Точка 18. прекратява предсрочно собствените си пълномощия.

    Член 89. Алинея 4. Не по-малко от една четвърт от общия брой на народните представители може да предложи на Народното събрание да гласува предсрочно прекратяване на собствените си пълномощия. Пълномощията на Народното събрание се прекратяват предсрочно, когато за това са гласували повече от половината от всички народни представители.

    Член 89. Алинея 5. Не по-малко от една стотна от максималния брой избиратели според избирателните списъци от последните по време национални избори могат да предизвикат произвеждане на референдум за предсрочно прекратяване пълномощията на Народното събрание. Пълномощията на Народното събрание се прекратяват предсрочно, когато за това са гласували повече от половината от гласоподавателите на произведения за целта референдум. Резултатите от референдума са валидни, ако в него са участвали не по-малко от половината от максималния брой избиратели според избирателните списъци от последните по време национални избори.

    Член 97. Алинея 1. Точка 5. утвърдителен глас от повече от половината гласоподаватели на произведен за целта референдум за предсрочно прекратяване пълномощията на президента и вицепрезидента.

    Член 97. Алинея 5. В случаите на т. 5 произвеждане на референдум за предсрочно прекратяване пълномощията на президента и вицепрезидента могат да предизвикат не по-малко от една стотна от максималния брой избиратели според избирателните списъци от последните по време национални избори. Резултатите от референдума са валидни, ако в него са участвали не по-малко от половината от максималния брой избиратели.
    -------------

    Всички досегашни спекулации за по-голям или по-малък мажоритарен елемент в изборите са най-обикновен прах в очите на избирателите. Прахоляк и тъмнина, които да осигурят по-лесни и незаслужени дивиденти за партиите - както управляващи, така и "опозиционни".

    И едно кратко допълнение! Не, че президентът Първанов ще наруши обичайната традиция на нашите управници да НЕ инициират референдуми - най-вероятно първановите заплахи за референдум относно мажоритарния елемент в изборите ще си останат само заплахи. Но ако президентът ни беше чак толкова загрижен за мнението на народа - можеше да попита чрез референдума и дали хората предпочитат смесена пропорционално-мажоритарн избирателна система или пък по им допада усъвършенствана мажоритарна такава (избирателна система от вида, който предложих в конституционните промени по-рано в този текст).

  • 3
    Avatar :-|
    easy think

    Защо все на малки стъпки се решават големи проблеми?
    Не виждам нищо мрачно в идеята за двуполюсен модел. Когато има само две възможности да се влезе в политиката успехът на всяка партия зависи от конкурентността на нейната адекватна политическа програма, т.е. личностите доколко добре се импонират в обществото и пол. организация. Множеството разделения са основата на безпринципни коалиции, също често раздробеността прокарва личностни интереси. Примерите са много като се започне от имотната НДСВ, фамилната партия "Атака" и т.н.
    Изводът е, че личност не създава силен във времето политически съюз, но трайните политически обединения създават личности.

  • 4
    Avatar :-?
    БСПедраси

    Да! Ако успеем да ги изритаме ще бъда горд не само със себе но и с Вас! ГЛАСУВАЙТЕ !!!! АМА ГЛАСУВАЙТЕ, че иначе лошо ни се пише... за кого това е съвсем друг ПРОБЛЕМ....

  • 5
    Avatar :-|
    петров

    В изборите да участват само българи!!

  • 6
    flasha avatar :-|
    Flasha

    Всъщност промените са форма на емитация от ДС/държавна сигурност/ под образа на различни партии като: СДС, БСП, ДПС и др. ,някои от тях даже ги приеха в ЕНП ?! Влязоха и Европейския Парламент но истината за тези хора е че те нямат родина,приятели,партия ,тяхната кауза са парите. Паралела с МАФИЯТА е правилен ,това десни ,леви ,комунисти, седесари е за простолюдието да бъде заблудено максимално ....Дано европейците пресекат пътя на тази опасна "метастаза" иначе ще имат серизно проблеми на всякакво ниво-сигурност,финанси и навсякъде докъдето те се допрат.

    TAKE CARE . . .



Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK