С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
19 29 май 2009, 15:03, 2965 прочитания

Най-важната тухла в стената

Ако управлението не знае къде да инвестира, никога няма да сбърка, ако инвестира в образование

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Има надежда

Резултатите от матурите през 2011 г. са по-добри от миналогодишните

4 юни 2011

Следвай модела

Една доброволна инициатива показа как един добър модел може да задвижи българското висше образование

20 авг 2010

На гребена на кризата

След две години икономиката няма да бъде това, което е сега

29 май 2009

Друга енергия

Държавата трябва да стимулира проекти за енергийна ефективност и да деполитизира сектора

29 май 2009

Вдигни очи

Предстоят няколко трудни години, но и рядка възможност за голяма промяна

29 май 2009
Профил
Даниел Вълчев е вицепремиер и министър на образованието и науката. През 2008 г. той въвежда системата за външно оценяване и успява да подобри модела на финансиране на българските училища. Даниел Вълчев е бил председател на постоянната комисия по европейска интеграция  в 39-ото Народно събрание. Преподава право в Софийския университет "Св. Климент Охридски". Специализирал е в Международния институт за публична администрация в Париж и във Военния колеж на НАТО в Рим.
Темата образование е критична през последните 20 и дори повече години поради липсата на единна концепция и приемственост в една толкова консервативна сфера, в която ефектите се проявяват след пет, а понякога и след повече години. Образованието не е просто един от секторите на обществена активност. Безспорно важни са строителството, туризмът, жп транспортът и т.н., но всички трябва да сме наясно, че образованието стои на друга плоскост. Световната финансова и вече икономическа криза не е някаква спирачка, а една голяма възможност. Трудно е да се формулира, тъй като икономиката е въпрос на абсолютна рационалност, какъв ще бъде ефектът, когато инвестираш в образование по време на криза. Но ефект със сигурност ще има, и то много значим. Или ако управлението не знае къде да инвестира, никога няма да сбърка, ако инвестира в образование.

Крачките напред


Направеното през последните години в сферата на образованието е позитивно и получи обществена подкрепа. На първо място това е моделът на финансиране, специално в областта на училищното образование и частично в областта на висшето образование. Въвеждането на единен разходен стандарт за издръжка на един ученик, въвеждането на принципа, че парите следват ученика, респективно студента, делегираните бюджети, възможността за преходни остатъци на основните звена в образователната система - това са неща, които трябва да се отстояват и през следващите години. Едно от притесненията в момента е не толкова, че субсидията за образованието може да бъде намалена, а това, че училищата и университетите могат да направят големи преразходи, които в края на годината да трябва да бъдат покрити. Връщането към подобно положение ще бъде лош знак към системата, че този, който харчи, ще бъде възнаграден.

Подкрепа заслужава и въвеждането на широка система за външно оценяване. При всички недостатъци на матурите и на оценяването след 4-ти и 5-ти клас тази система трябва да се развива през следващите години. Външното оценяване е изключително важно, защото цялата система е свикнала да бъде в едни много сложни субективно-битови връзки. Назначаването на директора е много зависимо от това кой е министър, учителите са зависими от това кой е директор, а децата са зависими от това кой е учител. Вероятно в цял свят има такива зависимости, но при нас съотношението свободна воля на имащия власт и правила, в рамките на които това трябва да се осъществява, продължава да бъде недостатъчно добре балансирано. Повечето ред и постоянните опити за налагане на по-добра дисциплина са много важни. Изследванията показват, че дори и по такива предмети като математиката резултатите са пряко свързани с дисциплината в клас.

Нерешените въпроси



Могат да се отделят няколко водещи теми, които предстоят за решаване в сферата на образованието.

Голям проблем, особено в училищното образование, е драматичната разлика в нивата на преподаване, респективно в успеваемостта на децата. Разликата наистина е огромна. Това го показа и външното оценяване, а в частност и матурите. Училища, където имаше предимно петици и шестици, се оказаха със среднен успех 3.25 на сравнително лесната първа матура. Заради тези различия в качеството на преподаване идват и многото спорове дали българското образование е добро или не. От една страна, наши деца печелят олимпиади пред китайчета и корейчета. От друга обаче, много българчета не могат да четат и пишат.

Вторият голям въпрос е състоянието на професионалното образование. Тук също има много въпроси, които не са икономически обусловени. В България от много години професионалното или поне средното професионално образование няма добър социален статус. В много държави, когато човек е с това, което ние наричаме средно образование, например един добре образован машинен техник, това е една достойна и уважавана от обществото професия. У нас много по-достойно и уважавано е да си завършил в някой си университет "Мениджмънт на товаренето на вагони". Разбирането от обществото, че средното професионално образование е ценно и хората, които имат това образование са добри членове на обществото с добри възможности за препитание и за упражняване на професия, е ключов въпрос. С премахването на 13-ти клас и намаляването на броя на професиите промените вече започнаха. Но ако съкровището е на 50-100 метра, ние сме изкопали все още само 10.

Усилията за учене през целия живот също е важно да бъдат продължени. Може би не трябва да се повтаря много често с тези думи, защото се създава усещането, че това е някаква европейска мантра, която всички повтарят, а много малко хора разбират за какво става въпрос. Динамиката на пазарите, технологиите и комуникационната среда обаче правят осъвременяването на знания и умения абсолютно необходимо. Ако в началото на ХХ век, след като завършиш, си годен през целия си съзнателен живот да упражняваш професията си, научена в училище, то в момента това не е така. Ако няма нагласа за продължаване на ученето, ние ще бъдем в сериозна беда. Друг е въпросът, че ние имаме една базова подозрителност към всякакви наддържавни образования, в които се говори за съвети, комисари и тройки. По-добре да го приемем като наше разбиране, не толкова като повик от Европейския съюз.

Важните проблеми на заден план

Научните изследвания в България са една голяма самостоятелна тема, макар за съжаление да не остава енергия за сериозна реформа в тази сфера. Не се вижда и политическа воля проектът за стратегия в научните изследвания да бъде приет, макар предложението да стои в Народното събрание вече трети месец.

Предстои две неща радикално да бъдат променени през следващите години, независимо какво е управлението. На първо място става дума за принципите на финансиране на науката в България. Допреди няколко години системата се финансираше почти изцяло институционално, което е много остаряло като съотношение и не е стимулиращо. Увеличението на проектното финансиране от последните години трябва да се продължи. Не може да има финансиране на науката без ясни научни приоритети. Това е нещото, от което нашата научна общност бяга, водена от някаква научна ревност. Поне три приоритета, които биха могли да имат пряко икономическо последствие за страната, трябва да бъдат сериозно стимулирани. Вероятно не във всеки от тях България ще може да има водещо място, но поне като участие в големи международни екипи са особено важни. Това са новите енергийни източници и енергоспестяващи технологии, въпросите, свързани с храни, здраве и биотехнологии, и нанотехнологиите и новите материали. От икономическа гледна точка тези три приоритета са безспорни.

Патриархалният модел в науката и логиката на научното израстване в България трябва да бъдат променени. Научната общност някак си не симпатизира на реформата, или по-скоро не симпатизират началниците на тази общност. И доколкото моделът наистина е много патриархален, ние чуваме само гласовете на нотабилите, които казват, че говорят от името на младите учени.

Системата радикално трябва да бъде променена, в противен случай възпроизводството на разбирането, че статукво е най-хубавото нещо в науката, за съжаление ще продължи. Тя трябва да бъде предвидима и прозрачна. Важно е да се декларират намерения, да има дебат, да се върви последователно към това, към което има видим консенсус. Системата трябва да бъде и осветена, има още много тъмни ъгли, особено при висшето образование. Един пример за осветяване на системата е наредбата, приета преди няколко дни, според която всички дипломи за висше образование трябва да имат холограмен стикер, да са номерирани и да съответстват на студентите в регистъра за висше образование. Трябва да се следи и за свободата и отговорността. Много е важно системата да бъде децентрализирана и да поощрява конкуренцията и реда. Всяка конкуренция е ключова за подобряване на качеството.
Какво трябва да се направи в образованието
- поощряване на модела на училищно финансиране
- доразвиване на системата за външно оценяване
- преодоляване на различията в качеството на преподаване, респективно на успеваемостта на децата
- по-добър социален статус за завършилите средно професионално образование
- усилия за учене през целия живот
- увеличение на проектното финансиране в науката
- децентрализация и прозрачност в сферата на научните изследвания
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Симеонов ще обяви в сряда кандидатурата на Марияна Николова за вицепремиер 3 Симеонов ще обяви в сряда кандидатурата на Марияна Николова за вицепремиер

И в ГЕРБ, и в "Обединените патриоти" имало резерви към номинацията

20 ное 2018, 1242 прочитания

Обезщетенията по "Гражданска отговорност" ще са с частичен лимит Обезщетенията по "Гражданска отговорност" ще са с частичен лимит

Промените, които целят да стабилизират цената на застраховката, минаха на второ четене в бюджетната комисия

20 ное 2018, 529 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Какво обещава ГЕРБ

Предизборната управленска програма на партията на Бойко Борисов изглежда добра. Въпросът е да се изпълни

Проверките на банките: Отново под стрес

Влизането на България в единния европейски надзор ще мине през проверка от ЕЦБ на шест български банки

Новата сграда на Брендо

Тя ще е жилищна, на 11 етажа и ще обгръща стария хотел "Рила"

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

20 въпроса: Мария Касимова

Най-новата й книга - "Балканска рапсодия" (изд. "Колибри"), излезе тази есен

Живот след живота

Режисьорката Петя Накова за новия си роман, в който документира битката с рака на гърдата

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 46

Капитал

Брой 46 // 17.11.2018 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Червена вълна на борсите, кризата в "Обединени патриоти" продължава

Емисия

DAILY @7PM // 20.11.2018 Прочетете