С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
32 5 юни 2009, 11:26, 6930 прочитания

И една концесия в суматохата

Вместо да строи магистрали, НАПИ ще въвежда въвежда тол такса по пътищата

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
ТОЛ системите в Европа

Най-добрата ТОЛ система е в Германия. Тя работи по сателитна технология от 2004 г. В последните години събираемостта на таксите при нея достига 99.75%. За разлика от българския проект обаче там таксите се събират от камионите само за ползване на магистрали.
В последните години все повече държави пристъпват към въвеждане на ТОЛ таксуване в съответствие с Директива на Европейския парламент 2004/52/ЕС. Сред тях са Австрия, Чехия и Унгария. Словакия също планира пускането на ТОЛ такси от 1 януари 2010 г.
Не липсват и провали. От старта през 2007 г. до сега Чехия използва микровълновата ТОЛ система за камионите над 12 тона върху 1000 км магистрали и пътища с две платна. Смята се, че заради лошо опериране и ненадеждността на микровълновата система чешката държава губи милиони евро на година. Затова бе взето решение за преминаване към сателитен ТОЛ. 
Винаги преди избори управляващите бързат да сключат сделки за десетки милиони левове, които трудно могат да бъдат развалени от следващото мнозинство. Една от "скритите лимонки", завещани от тройната коалиция за следващото правителство, може да се окаже заровена в сектора "пътища".

В пълна секретност Националната агенция "Пътна инфраструктура" (НАПИ), която е на пряко подчинение на премиера Сергей Станишев, е започнала подготовка за възлагане на концесия за въвеждане на ТОЛ такса по пътищата, научи "Капитал". Предвижда се тя да важи първоначално само за тежкотоварните камиони над 7.5 тона, но постепенно ще замени сегашните винетки и за леките автомобили. Концесията ще обхване почти цялата пътна мрежа - магистралите и пътищата от първи и втори клас (изключени са само третокласните пътища).


Все още не е ясно кога ще влезе в сила и за колко години ще е концесията. Практиката по света е подобни сложни и скъпи системи да се възлагат за възможно най-дълъг срок от време, тъй като инвестицията е голяма и възвращаемостта е бавна. Работният проект на НАПИ предвижда договорът да бъде за 25 години или повече "с цел намаляване на съответните финансови рискове за концесионера".

Опитите на "Капитал" да получи официална информация по темата бяха безуспешни. Повечето от писмено зададени въпроси на вестника бяха отклонени от НАПИ с аргумента, че има създадена работна група, която още не е приключила доклада си по подготовката на бъдещата концесия.

Светкавичните срокове, с които проектът се придвижва по чиновническата верига в НАПИ, говорят за намеренията на сегашното ръководство да открие конкурсната процедура още преди парламентарните избори.



Бързо, че мандатът изтича

Заповедта на изпълнителния директор Янко Янков за сформиране на работната група е от 30 март т.г. Десет дни по-късно вече е готов и техническият анализ за технологията, по която ще се изгражда бъдещата ТОЛ система. Тя носи дата 9 април т.г. Заедно с него за по-малко от месец са били изготвени също финансов и правен анализ.

За подготовка на концесионните книжа са заделени 250 000 лева. Парите са от перото "концесионна дейност" в бюджета на НАПИ за тази година. По принцип парите по това направление са предвидени за разходи по концесионирането на непостроените магистрали - "Хемус", "Тракия", "Черно море". Явно обаче ръководството на агенцията е сметнало, че облагането на трафика е по-важно от строителството на нови аутобани.

Освен бързината прави впечатление и пълното информационно затъмнение около проекта. Идеята не е обсъдена нито с транспортните браншови организации, нито с другите заинтересовани страни в бизнеса. Цялата подготовка е обвита в конспиративност. За да предотврати изтичането на данни, изпълнителният директор на НАПИ Янко Янков е разпоредил всеки член на работната група да подпише декларация, че "няма да разгласяват информация, съдържаща се в разработваните документи".

Въпреки информационната завеса "Капитал" успя да се добере до готовите финансови, технически и правни анализи. Те залагат на сателитна технология по стандарта GSM-GPRS, за сметка на другата използвана в света технология - микровълновата. Основният аргумент е, че сателитните ТОЛ системи не се влияят от релефа и съпътстващата инфраструктура, тъй като движението на автомобилите се контролира от спътник в Космоса. Това става с помощта на специални устройства, монтирани в колите. Цената на един апарат варира между 200 и 500 евро - еднократен разход, който е за сметка на шофьорите.

За разлика от тях микровълновата технология изисква разполагане на контролни станции на всеки вход и изход на пътищата, за които се въвежда ТОЛ такса. Чрез тях става отчитането на пропътуваното разстояние. Хилядите километри сложна пътна мрежа в България изискват хиляди портали, което ще е скъпо, сложно и времеемко. Освен това ще се правят допълнителни разходи за захранването им с електричество и охрана. При сателитната технология не се налага отчуждаване на земи за изграждане на наземни станции. Другият плюс е по-голямата екологичност - не се налага изсичането на дървета в близост до пътя за разполагане на контролните пунктове, пише в анализа. Най-големият минус на сателитните системи обаче е по-високата им цена, а оттам и по-високите такси за преминаващите автомобили.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: София разпределя бизнеса с боклука, президентът наложи вето за изтребителите 1 Вечерни новини: София разпределя бизнеса с боклука, президентът наложи вето за изтребителите

Борис Джонсън е новият британски премиер, "Атака" опитва да освободи ББР от новите правила за контрол над държавните компании

23 юли 2019, 2015 прочитания

София обяви търг за почистващи фирми за над 430 млн. лв. София обяви търг за почистващи фирми за над 430 млн. лв.

Във ваканционния август и малко преди изборите столицата ще разпредели между играчи най-скъпата си задача

23 юли 2019, 1487 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Нежелан, но възможен партньор

"Атака" във властта - това ще е знак, че политическите ценности в България са напълно променени

Още едни желаещи да строят небостъргач в София

Група пловдивско-джебелски строителни предприемачи с планове за 90-метрова сграда в "Дружба 2"

Кой взима летище София

Изненадващо обединението между фонда Meridiam и Strabag беше обявено за концесионер. Победителят предложи най-ниската инвестиционна оферта

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

20 въпроса: Ясен Згуровски

"Вярвам, че не случайно съм артист и съм тук с мисия да правя хората щастливи"

Made in Poland

"АБВ на полския дизайн" в Пловдив изследва един век история и поставя въпроса за преосмислянето на миналото