Невписани проблеми
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Невписани проблеми

Невписани проблеми

Вместо да се хаби енергия в излишни разследвания, по-добре е правителството да се концентрира върху подобряването на услугите на имотния и Търговския регистър

8583 прочитания

© Надежда Чипева


Доскоро бизнесът в България дори не си представяше, че ще може да проверява компании и имоти и да подава документи от компютъра в офиса, без посредничеството на адвокати и нотариуси. Макар бавно, с отлагания и грешки, това все пак се случи.

Година и половина след като бе взето решение да бъде извадена от съда, търговската регистрация става бързо, по прозрачен начин и сравнително удобно. От януари е готова и електронната система на единния имотен регистър. Както всяко начало – и тук има и проблеми. Част от тях се поправят в движение, други не зависят от Агенцията по вписванията (която администрира и двата регистъра), а трети са породени от нормативни пропуски. Безспорно услугите могат да бъдат по-качествени и по-евтини – подобни реформи са нужни и искани от частния сектор. Те намаляват възможностите за измами и правят по-добра средата за правене на бизнес.

Независимо от недостатъците на системата обвиненията, които лидерът на РЗС Яне Янев отправи неотдавна към Агенцията по вписванията за нехайност, корупция и присвояване на имоти, изглеждат странни. Някои анализатори прозират зад нападките му скрита цел – да се смени ръководството на агенцията или да се спре реформата. С нейния напредък ролята на ведомството се засилва, тъй като то администрира огромен масив от важна и за държавата, и за фирмите информация. Това обаче не означава, че към работата му няма и забележки.

Бягане с препятствия

Първият проект, който бе поверен на Агенцията по вписванията, беше изграждането на единен електронен Търговски регистър. Въпреки трудностите в началото, сега дори и най-големите противници на реформата признават, че той работи добре, а проблемите сега са много по-малко в сравнение с началото на миналата година. Това е изводът и в завършилото наскоро допитване до бизнеса за удовлетвореността от услугите на новия регистър, изготвено от "Маркет линкс" по поръчка на Американската търговска камара в България. В него се посочва, че собствениците и управителите на фирми са срещали проблеми в Търговския регистър през 2008 г. Тогава заради организационни и нормативни неразбории пререгистрацията и регистрацията на дружества ставаше за месеци вместо за дни. Впечатлението на потребителите е, че впоследствие те са били преодолявани.

"Търговският регистър бележи коренна промяна в сравнение с миналата година. Нещата очевидно са много добре и трудно може да се намери - поне за мен, нещо което е наистина зле", твърди адвокат Орлин Недков. Според него оттук нататък всички критики са принципни. Например тази година имаше сериозно забавяне около подаването на годишните финансови отчети. То обаче не се дължи на работата на агенцията, защото имаше дни, в които вписваха по 3-4 хиляди заявления.

Голяма част от бизнеса изтъква още един проблем – в регистъра могат да се намерят личните данни на всички собственици на фирми. Затова

повечето търговци искат контролиран достъп до тази информация, както и възможността за двустранен обмен на информация - така собствениците на фирми ще знаят от кого и кога са проверявани. Според адвокати обаче тази мярка едва ли ще даде очаквания ефект, тъй като няма никакъв проблем едно лице да прави справките, а друго да се възползва от събраната информация. Преди време изпълнителният директор на Агенцията по вписванията Даниела Митева обясни, че вече се работи в посока ползващите информацията от регистъра да излязат от анонимност и да влизат в сайта задължително със свой акаунт. Според нея след промените в ресорния закон през миналата година работата в регистъра се е нормализирала, регистрацията на фирма вече става за часове, а отказите са намалели до 10% от подадените заявления.

Бизнесът има още предложения: по-малко бюрокрация, по-компетентни служители, повече информация и по-добре организиран уебсайт. А като най-голям плюс изтъква възможността чрез електронните услуги на регистъра да избегне обслужването на гише.

Имотна параноя

Другият важен регистър, който се управлява от Агенцията по вписванията, е имотният. Идеята за създаването му, заедно с Агенцията по кадастъра (която е към регионалното министерство), е от 2001 г. Той трябва да гарантира максимално чист и светъл пазар на имоти. Това трябва да стане чрез създадената единна електронна система (позната като ИКАР), която трябва да свърже точните и актуални данни за границите и разположението на имотите (кадастрална карта) и информацията за собствеността на недвижимостите (имотен регистър). Целта е проверките за разположението на имотите и тежестите върху тях (ипотеки, възбрани, прехвърляния) да се правят през интернет, без да е нужно да се ходи до службите по вписвания и дирекциите на кадастъра.

Идеята е купувачите да бъдат спокойни, че няма да бъдат въвлечени в спорове за собствеността на имота или за неговите граници. Към момента онлайн могат да се правят справки само за собствеността и всички сделки, направени от 1990 г. досега в София. За страната тази информация е от 1998 г.

Обвиненията на Янев са за нередности в Агенцията по вписванията, свързани точно с новата информационна система на имотния регистър ИКАР и сигурността на информацията в имотния регистър. Важен и любопитен детайл е, че вече тече прокурорска проверка по същите тези сигнали, подадени в ДАНС (най-вероятно от служители на агенцията) преди повече от месец, а друга наскоро е приключила, без да са констатирани нарушения. Всеобщото мнение на потърсените от "Капитал" за коментар нотариуси, адвокати и имотни брокери е, че ако има проблем с данните от имотният регистър до голяма степен те идват от все още непълната му интеграция с кадастъра.

Въпреки че данните за сделките в последните 20 години са в електронен вид, проверките в регистъра за градовете, за които не е одобрена кадастрална карта, нямат официална стойност, твърди председателят на Нотариалната камара Димитър Танев. Той е внесъл предложение за поправка в правилника за вписване, с която да се позволи информацията в електронния имотен регистър да се структурира по същия начин както за градовете, в които вече има одобрен кадастър. При изработването на картите данните ще се допълват в партидата, но междувременно информацията ще може да се ползва по-лесно и по-бързо, обяснява Танев.

Освен това преди внедряването на информационната система "Икар" на територията на страната се работеше с осем различни информационни системи, въвеждани в периода от 1998 до 2002 г. Според адвокати измамите са се случвали точно със старата система на работа. "Когато всичко стане публично и достъпно, ще се премахнат измамите. Затова има и съпротива", е мнението на столичният адвокат Таня Бузева.

Според Даниела Митева данните, които са били въвеждани в 113-те служби по вписванията в страната, са пренесени без никакви липси в новата система. "Не са правени никакви поправки. И откровено мога да заявя, че нямаме сигнали от гражданите за неточности в удостоверенията за тежести", каза тя (виж карето).

Една малка подробност

И от Агенцията за кадастъра потвърждават, че пълна информация за даден имот онлайн към момента можете да получите за едва около 15% от територията на страната (виж карето). Само за тази площ вече има готова цифрова кадастрална карта. Когато някой впише сделка в Агенцията по вписванията обаче, освен нотариалния акт в имотния регистър автоматично се добавя и информацията от кадастралната карта на имота.

Експерти обясняват, че понякога има разминаване между документите, тъй като при изготвянето на електронните карти не са открити част от собствениците или пък са изгубени нотариалните актове за съответната недвижимост. Тогава, за да се извърши регистрацията, нотариусите или съдиите по вписванията трябва да направят проверка и да уточнят несъвпаденията. Когато няма цифрова карта на имота, клиентът трябва да я направи за своя сметка. В някои населени места обаче липсва и старата (т.е. на хартиен носител) кадастрална карта, от която може да се извади скицата, а на други места - хартиената карта е пред разпадане, защото кадастър има от 1880 г.

"Много често се получава застъпване на имотите. Причината е елементарна - проектантите са имали желание да запазят реалните им граници, но понеже една линия се чертаеше с червен цвят, а другата с черен, разбирате, че червената ще се изгуби, ако се начертаят една върху друга. Това е наложило да се чертаят една до друга", обяснява Цветен Боев, директор на Агенцията по кадастъра.

Подобен случай наскоро е имал и изпълнителният директор на фонда за имоти BLD Димитър Савов. Дружеството, което той управлява, през миналата година приключи сделката по покупка на емблематичната за столицата сграда на Полиграфическия комбинат. Оказало се обаче, че според нотариалния акт имотът има съвсем различни параметри от тези, нанесени в кадастралната карта. Уеднаквяването в новия регистър и кадастър отнело само три месеца. "Използвам "само", защото в конкретния случай имотът граничи с улична инфраструктура. Ако до него бяха други частни имоти, нанасянето на границите му трябва да бъде съгласувано с тях и ако имат забележки, могат да обжалват до безкрай", обяснява Савов. А по закон имот не може да се продаде, без да е извадена кадастрална карта.

"Данък" регистър

Една от най-сериозните критики към регистрите е цената им. Преглед на приходите показва, че услугите на агенцията са скъпи. Само за миналата година от такси са събрани 78 млн. лв. при разходи за заплати и издръжка от около 15 млн. лв. (виж таблицата). По закон държавната такса трябва да е, колкото са разходите по извършване на услугата. Милионите левове печалба показват, че в случая очевидно се надвзимат суми. Тоест потребителите се облагат от държавата с нещо като допълнителен данък регистър. Досега ведомството инвестираше в програми, сгради, оборудване. В бъдеще обаче тези разходи няма да ги има.

Затова едно от първите действия на новите управляващи, вместо да търсят несъществуващи пробиви, може да е обърнато към бизнеса и гражданите - да се създаде качествена и евтина услуга и да се промени тарифата на агенцията.

Следващата стъпка е свързването на информaцията от имотния и Търговския регистър. Тогава ще има още по-голяма яснота за всички. Което пък винаги е било в челните места на критериите в класациите за условията за правене на бизнес.

Степен на сигурност

Системата ИКАР на имотния регистър е напълно сигурна и има седем степени на защита, уверяват от Агенцията по вписванията. Централизираната система заработи в началото на годината, след като страната ни взе заем от Световната банка в размер на 33 млн. евро за създаването й. Програмният продукт ИКАР беше финансиран със 7 млн. евро от холандското правителство.Това, което се вижда онлайн, е копие на базата данни и дори и тя да е обект на хакерски действия, това не променя истинските вписвания. В момента всяко удостоверение за имот се издава след справка в старата система и в новия имотен регистър и грешки са невъзможни. Всеки документ се сканира и автоматично се записва в централната база данни, като няма възможност за изтриване. Достъпът е персонализиран и каквото и да промени в системата, следите остават, т.е. може да се търси отговорност от конкретен служител. Външните служители от фирмата, изградила и поддържаща системата, я наблюдават 24 часа в денонощието и следят за неправомерни действия.

Докъде с кадастъра

Към момента в електронен вид са описани точните параметри на близо шест милиона имота. Като се има предвид, че България е разделена на 19.5 млн. имота, разположени на площ от 111 хил. кв. км, проблемът се оказва доста сериозен. По думите на Цветен Боев, изпълнителен директор на Агенцията по кадастъра (която е към Министерството на регионалното развитие) обаче, към момента е свършена най-тежката част от работата. Причината е, че в районите, където вече има готов цифров кадастър, са териториите с най-активен пазар на имоти. Това са всички областни градове и голяма част от общинските центрове. Изключение прави само София, където е приключила процедура за влизането в сила на одобрената кадастрална карта само за "Младост" и "Люлин". За столицата в различни степени на готовност са и районите Витоша, Панчарево, "Средец", "Триадица" и др. Покрити са и всички населени места и землищата им по крайбрежието на Черно море, както и много високопланински курорти. Границите на всички имоти в България трябва да са цифровизирани до края на 2015 г.

Какво още

Да се подобрят качеството и бързината на услугите и на двата регистъра

Да се намалят цените на предоставяните от тях услуги, включително цената на електронните услуги

Имотният и Търговският регистър да се свържат. Така ще има по-пълна и точна информация за активите на едно дружество, както и за притежаваните от дадено лице фирми и имоти

Да се ускори изграждането на електронен кадастър за цялата страна, както и да се намалят цените на предоставяните от него услуги

Да се позволи попълването на пропуски и непълноти в документацията за регистрация и пререгистрация на фирма в агенцията, което би намалило отказите (според адвокатска кантора Пенков, Марков и партньори)

Да се създаде процедура за заличаване на документи от досието на търговеца, както и да се усъвършенства тази част от нормативната уредба, свързана със служебно назначаване на производството по ликвидация на непререгистрираните в срок търговци

Сайтът на имотния регистър да стане клиентски ориентиран

Доскоро бизнесът в България дори не си представяше, че ще може да проверява компании и имоти и да подава документи от компютъра в офиса, без посредничеството на адвокати и нотариуси. Макар бавно, с отлагания и грешки, това все пак се случи.

Година и половина след като бе взето решение да бъде извадена от съда, търговската регистрация става бързо, по прозрачен начин и сравнително удобно. От януари е готова и електронната система на единния имотен регистър. Както всяко начало – и тук има и проблеми. Част от тях се поправят в движение, други не зависят от Агенцията по вписванията (която администрира и двата регистъра), а трети са породени от нормативни пропуски. Безспорно услугите могат да бъдат по-качествени и по-евтини – подобни реформи са нужни и искани от частния сектор. Те намаляват възможностите за измами и правят по-добра средата за правене на бизнес.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

11 коментара
  • 2
    Avatar :-|
    митничарски фен

    Ти му се озъби на митничаря с чл. 23, ал. 4 от ЗТР и после ще седиш в митницата докато ти цъфнат налъмите, което обаче става само на кукуво лято.
    чл.74 ал 1 от Закона за митниците им дава право да изискват всякакви документи от теб. Могат да ти поискат кръщелното на баба ти, заверено от светия синод. Или клетвена декларация от папата, че не си стрелял по него, заверена от софийски нотариус. Едно актуално състояние от ТР се вади електронно за 15мин и струва 6лв - 4 за регистъра и 2 за посредника при плащането (евала на посредника!)

    Проблема у нас е, че много неща са шантави, нелогични или направо неморални, но са законни. Ако решиш да си търсиш законните права, могат да ти втечнят живота. Напълно законно при това. Административните ни дебри са издигнати до смайващо абсурдни висоти.

    Тъй, че внимавайте с дебелата тояга. Аз поне си нося в чантата винаги разпечатка на въпросния член от ЗТР и го показвам с охота на всички, които искат актуално състояние. ... Но си нося и актуално състояние, ако ножа опре до кокъла и работата не търпи отлагане.

  • 3
    Avatar :-|
    жико

    Таксите за вписване, макар и явно 5 пъти над нормата са приемливи. А кога ще се оправят нотариалните такси? В САЩ заверка на нотариален акт е $10, а у нас средно 1000лв., стига и до 7000лв. Нотариусите ни срещу дребна бюрократична дейност са най-платената професия в България, с поне по 50000лв. месечна заплата и изяждат "легално" милиони от ресурса на обществото ни. http://notary.bghot.com/realprice.php

  • 4
    Avatar :-?
    адв.П.Начкова

    В началото на годината вписвахме в Службата по вписвания дружествен договор на ООД, след направено вписване на апортна вноска - недвижим имот, в електронния търговски регистър. Съдията по вписванията! ни изиска всички ОБЯВЕНИ вече актове и документи, обявени и качени вече в Търговския регистър. На опитите ни да се позовем на съответните членове от закона за ТР, уважаемата съдийка по вписванията любезно ни обясни, че "те" работят по "едно друго нещо" и извади напечатан на пишеща машина правилника за вписванията(не знам в коя редакция). Не успяхме да се преборим дори за отказ, който да обжалваме. Вписването на дружествения ни договор бе допуснато, след като представихме НОТАРИАЛНО заверени преписи ОТ договора и от всички документи, вече обявени в електронния търговски регистър т.е. след като цяла адвокатска кантора, изпълнихме "изискванията" на чиновник от СВ.
    Подадохме жалба до председателя на СРС и до Инспектората на МП, от където любезно ни отговориха, че колежката им е един чудесен и точен служител.
    Пожелавам на колегите от всички държавни органи и институции, да помислят върху идеите за "върховенството на закона", "чиновническото правосъдие" и "гарван гарвано око не вади", защото ние-действащите адвокати сме попретръпнали, но не намерихме начин да обясним на стажантите си -студенти, които "обучаваме", какво се случва.

  • 6
    philiph avatar :-|
    Филип Харманджиев

    Аз лично практикувам доста успешно по следния начин:
    - Депозирам искането си в деловодството на съответната институция. Те се опитват да ме изпързалят: "отидете в едикоясистая да ви проверят документите". Отговарям, че са длъжни да ми сложат входящ номер и на шапката ми и след това да ми отговорят писмено. Известно време се суетят, но след както им обясня, че мога да им го връча с нотариална покана, склоняват.
    След това им обяснявам, че не могат да ми искат документи за обстоятелства публикувани в Търговския регистър защото:
    - За неспазването на член 23 ал.4 от търговския регистър чиновниците рискуват поне 100 лева глоба лично.
    От тук може да изтеглите документа http://harmand.info/?p=15 .
    Уверявам ви, подходът работи, стига да имате време да ги чакате да се наумуват - около седмица до 10 дни.
    Ако нямате, подчинете се на глупостта на администрацията този път, но ги дебнете следващия. И на нашата улица ще изгрее слънце.

  • 7
    vvelichkov avatar :-|
    Васил Величков

    До Адв. Начкова:
    Така наречените "съдии по вписванията" МНОГО биха искали да са магистрати и полудяват при мисълта, че могат да бъдат приравнени до нивото на длъжностни лица по регистрацията (ДЛР). Не че някой иска това да се случи, но е време да раберат, че тяхната работа е да служат, не да съдят!
    В следствие на техните блянове и сътоветни страхове, правят всичко възможно да саботират новия имотен регистър, както и не желаят да се преместят от коптора (разбирай старата сграда на нотариата) в новата сграда на агенцията по вписванията, което затруднява, забавя и оскъпява целия процес неимоверно. И по търговския и по имотния регистър могат да се направят много подобрения, както от техническа, така и от нормативна гледна точка, но Чичко Сталин е казал, че кадрите решават всичко...Поне за това е бил прав...

    П.С. Апропо, електронният търговски регистър на Австрия работи от понеделник до петък, от 8:30 до 17:30, а този на Великобритания - 6 дни в седмицата (без неделя), но от 8:00 до 24:00 ;-) Освен това безплатни услуги май нямат...Нашите работят 24х7х365...

  • тея

    Не вярвах, че този вестник може да публикува такива долни лъжи, Митева ли се намери да дава съвети на правителството. Егати платената статия, ми да бяхте й излизали задника за последно защото тя си отива вместо да й четем глупостите. Защо не я попитахте дали си е взела комисионните от строителя на новата сграда, защото Тачева и НДСВ са ги взели. Не може ли да осъзнае тази женица, че Прокуратурата много ще се занимава с нея, и е по-добре за всички да си събере багажа. Но не тя май - като добрия й приятел Митко Танев ИСКА С БЕЛЕЗНИЦИ ДА Я ИЗКАРАТ ОТ АГЕНЦИЯТА. КРАЙНО ВРЕМЕ Е ТАЗИ НОВА МИНИСТЪРКА ДА Я ОСВОБОДИ САМО И ДАЖЕ ЗАРАДИ НЕПРИСТОЙНОТО И ПОВЕДЕНИЕ, КОЕТО УРОНВА ПРЕСТИЖА НА АГЕНЦИЯТА!

  • 9
    Avatar :-?
    JES

    Май дойде време за последни слова Даниелче, а напечено е вече стига ти толкова - това си направила, онова си направила, ми айде в някое интервю да ни разкажеш за твоето приятелче ДЛР - З.З., или може и той да ни разкаже за твоите нареждания как бързичко се оправят непълноти и в Търговския ТИ регистър, на хората им омръзна да си мслиш, че са празноглавци или да ни разкажеш за главния секретар на Агенцията, работещите в тази структура не се сещат работа да свършил или за заместник директора на Агенцията онзи русенски ........... дето единственото нещо, което е свършил е да си премести силистренската си любовница за деловодителка в София, не те искаме вече г-жо Митева, наистина си ги взимай всичките с тебе и си заминавай.

  • 10
    Avatar :-?
    бивш служител

    Госпожа Митева е пътник. Каквото и да си говорим тя вече го знае. Куфарите са стегнати и чакат на вратата. Дано само си вземе "прекрасните" секретарки - любовници. Те са толкова "незаменими" кадри, че я докараха до тук - до прокуратури и проверки хахахаха.
    А причини за свалянето й от длъжност има и то колкото душа му иска на човек. Толкова много гафове има в централата на тази Агениция, че на г-жа или по-скоро ГОСПОЖИЦА МИТЕВА ще й трябват три живота поне, за да минат всичките дела срещу нея.
    Мед ми капе на душицата - казват хората, че всичко се връща, но най-сладко си е когато си го върнеш сам.
    С дълбоко уважение от всичките бивши служители на АВ :)))


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK