Лекарство за прегледи

Връзка чрез интернет може да помогне в затягането на контрола върху техническото състояние на автомобилите

Минимално условие за провеждане на технически преглед е наличието на моторно превозно средство.<br />
Минимално условие за провеждане на технически преглед е наличието на моторно превозно средство.<br />
Минимално условие за провеждане на технически преглед е наличието на моторно превозно средство.<br />    ©  Надежда Чипева
Минимално условие за провеждане на технически преглед е наличието на моторно превозно средство.<br />    ©  Надежда Чипева

За годишните технически прегледи на автомобилите се разказват много истории. И ако досега не сте ги чули - твърди се, че в много от сервизите, които трябва да гарантират, че колата ви е безопасна и не замърсява природата може фиктивно да "прегледате" лек автомобил или камион, и то дори без превозното средство да е там. Всичко е въпрос на договорка. Ако автомобилът е наред и просто не ви се чака, прегледът може да ви струва колкото е официално обявената цена в пункта. Ако обаче колата ви е ударена или имате други сериозни проблеми, просто ще трябва да "почерпите" десетина лева отгоре.

Най-често вместо вашият минава друг автомобил, чиито показатели са в нормите. Данните се нанасят в дневника на сервиза, а документите ви са абсолютно изрядни. Контрол има само на теория - през определен период от време центровете подават събраната информация от прегледите в Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" (която контролира всички превози в България) с дискети, флаш памет и др. Правят се и проверки на място, но според запознати често хора от администрацията, отговорна за контрола, предупреждават центровете за идването на контрольорите. И така всички по веригата са доволни, докато не се случи поредната трагедия, причинена от неизправно возило на пътя.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    Avatar :-|
    ..
    • + 1

    ами като няма мотив да си оправиш колата, как да стане това с фиктивните прегледи?
    ако за добри показатели на колата има по-нисък пътен данък и/или застраховка, ще ходиш да я оправяш и после да си търсиш правата, а който иска нека си прави документална измама и да си носи риска
    защо не се раздели примерно гражданската на две: една част за возилото и една част за водача... така ще се знае кой е виновен за сакатлъка: този дето е допуснал неизправна катастрофа или този дето незнае да кара кола
    а колкото до софтуера..това са пари на вятъра.. вижте си карето

    Нередност?
  • 2
    Avatar :-|
    Володя Мутафчийски

    Здравейте,
    не знам откъде да започна..
    ...тези прегледи са такъв майтап, че няма до къде.
    Сумата посочена от Капитал е доста по-голяма и за това са тези 1000 пункта, това е истината, парите са много. Преди в КАТ се правеха прегледи, но с отварянето на границите, КАТ не можаха да смогнат и дадоха правата на пунктовете./след реабилитацията на ДАЙ/
    Какво е положението всъщност.
    Никой пункт, не може да спре автомобила от движение ако е неизправен.
    Ако откаже да направи прегледа поради неизправен автомобил, собственика отива в другия пункт и там минава, т.е. за предишния е загуба на пари. Дори някой да се обади на полицията, че еди кое си превозно средство си тръгва неизправно, полицията /ДАЙ/ едва ли ще го спре на пътя и ще му вземе документите.
    Да говорим конкретно за товарните автомобили и автобусите.
    Всяка транспортна фирма има сервиз, в който си подържа автопарка.
    Не може да се коментира, колко инженери работят там, на какви обучения са ходили, каква специалност са придобили, имат ли литература да ремонтират дадената марка превозно средство, имат ли специализиран инструмент и софтуери. Дори цитираните от Капитал собственици на трансортни фирми имат сервизи. До тук добре, но по-голямата група от тези фирми имат и пунктове за прегледи, в които се говори, че имат участие и хора от ДАЙ. Има случаи Превозно средство на транспротна фирма отиде в специализиран сервиз на съответната марка, собственика се обажда и започва да дава акъл, как да му се направи ППС-то и какво да се подмени и какво не, даже до скандали се стига, кой колко разбира, дали собственика или сервиза. Всъщност това е ежедневие, истината е, че няма точно изискване за това, как трябва да изглеждат сервизите, на какви изисквания да отговарят, какво оборудване да имат и т.н. Имал съм случаи, на закъсали български фирми в Европа, Германия, Италия, Англия, Франция, влиза в сервиз, откриват ред неизправни неща, собственика съответно прави това, което да може да се движи ППС-то и автомобила си тръгва. Да, ама от сервиза се обаждат на полицията/ДАЙ/ТЮВ и т.н. и малко по-долу му сират ППС-то и му свалят номерата. След което викат репатрак, закачат го, плаща си, плаща си глобата, плаща си в сервиза и тогава изкарва редовно и технически изправно ППС на пътя. Същото важи и за претоварването. Мобилни групи, кантари по паркингите, на границите. Има ли претоварване, плащаш... За сравнене в БГ, на мабилните ДАЙ вместо тресачка има списък с фирмите, които не трябва да се спират, защото еди какво си, с еди кой си му се отчита...
    Ако за момент си представим, че изчезне корупцията и се проверят всички товарни ППС в БГ, 85% от тях са за спиране от движение, но те все пак са минали ГТП...ето това не знам как може да оправи, кой и да е министър.
    Трябва закон за сервизите, за претоварването, затвор на този който претоварва или кара с неизправно ППС, закон ГТП-тата да могат да иземват документи и да спират от движение при неизправност /както ТЮВ в Германия/, ДАй да отнемат лицензи на такива фирми, да конфискуват камиони на сиви фирми. Това е, трябват закони, тогава, колите и рейсовете и камионите ще са по-безопасни, непретоварени, пътищата ни здрави, навлата на превозвачите добри, за да си плащат сметките за горива, гуми, сервизи и заплатите на хората.
    Все пак, добра крачка е он-лайн следенето на пунктовете, но пак има предпоставки за злоуптреби. А това, че Володя Киров се е опитал да набута само една фирма - типично в негов стил, само че, не знае колко от подчинените му участват в такива пунктове и естествено е да му играят сечено. Той само с една стотинка на кликване, може да не работи цял живот, ако набута фирмата в далаверата. Майтап.
    Та тази статия за прегледите е много хубава, ама материята е толкова по-хлъзгава, че едва ли само бившия министър е щал да я промени, тъй като и той има сервиз и ГТП и няма как да стане. Това е за по-високо, национално ниво, да си опазим пътищата и живота ни, докато пътуваме по тях.
    Смятам, че Капитал може да напрви добри статии и да изкара много неща от този свят на пунктовете, сервизите, мивки, сервизирането на автомобилите и тяхното техническо състояние и др, които чакат реформа.
    Не може един автобус на 15-20г да вози хора. За това трябва закон, да се бракува, а не да е с нов двигател, какво от това. Кой може да гарантира умората на материала? и дали няма да стане нещо, като с този автобус в Ямбол.
    Резервните части също трябва да минават или да са минали през някаква контрола / като ТЮВ за Германия/. Има части и части, които допълнително съсипват състоянието и дават предпоставка за ПТП....но това надали ще стане в този живот.
    В заключение, нищо не може да се направи без закони и регламенти. Държавата трябва да се намеси и да е строга към изискванията за техническото състояние на автомобилите. То е ясно, че ще трябва да предаде контрола на някой, точно там е разковничето. Все пак благодаря на вестника, че се опитва да повдигне една завеса на този свят, които е във всеки един от нас. Света на колите и транспорта и техния контрол.
    А самите прегледи са майтап, но за съжаление струват много повече от тези 3 или 36лв.
    Успех.

    Нередност?
Нов коментар