Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 14 авг 2009, 13:02, 4071 прочитания

Лекарство за прегледи

Връзка чрез интернет може да помогне в затягането на контрола върху техническото състояние на автомобилите

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
За годишните технически прегледи на автомобилите се разказват много истории. И ако досега не сте ги чули - твърди се, че в много от сервизите, които трябва да гарантират, че колата ви е безопасна и не замърсява природата може фиктивно да "прегледате" лек автомобил или камион, и то дори без превозното средство да е там. Всичко е въпрос на договорка. Ако автомобилът е наред и просто не ви се чака, прегледът може да ви струва колкото е официално обявената цена в пункта. Ако обаче колата ви е ударена или имате други сериозни проблеми, просто ще трябва да "почерпите" десетина лева отгоре.

Най-често вместо вашият минава друг автомобил, чиито показатели са в нормите. Данните се нанасят в дневника на сервиза, а документите ви са абсолютно изрядни. Контрол има само на теория - през определен период от време центровете подават събраната информация от прегледите в Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" (която контролира всички превози в България) с дискети, флаш памет и др. Правят се и проверки на място, но според запознати често хора от администрацията, отговорна за контрола, предупреждават центровете за идването на контрольорите. И така всички по веригата са доволни, докато не се случи поредната трагедия, причинена от неизправно возило на пътя.


Нищо чудно, че на фона на тази добре смазана машина, идеята да се въведе единна онлайн система между центровете и Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация", която ще позволява обмен на данни и наблюдение в реално време, предизвика бурно недоволство от страна на пунктовете. Всъщност целта е всеки автомобил, който влиза в сервиза, да бъде сниман, за да се докаже, че той реално е бил там по време на прегледа.

Цялата картинка

Идеята за свързаността през интернет и наблюдението всъщност е на софтуерната компания "Фадата". Тя е част от консорциум, който изгражда цялостна информационна система, която трябва да обхване всички основни дейности на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация". Непосредственото наблюдение върху работата на пунктовете за технически прегледи е един от седемте модула на софтуера (виж карето).



Системата трябва да бъде изградена от консорциум "Фадата - Ким 2000", който спечели обществената поръчка на Министерство на финансите на стойност близо 1 млн. лв. Бенефициент на поръчката е Министерството на транспорта и по-специално "Автомобилна администрация". Компанията трябва да приключи с работата си върху проекта една година по-късно - на 29 ноември 2009 г.

В процеса на работа започват проблемите. Установява се, че има пропуск в заданието на поръчката и за да работи системата, тепърва трябва да се промени и нормативната база. А целият процес е съпроводен с недоволство от страна на подкрепящите статуквото.

"Установи се, че спецификацията не е съвсем адекватна", разказва Иван Бахчеванов, ръководител на проекта от страна на "Фадата". Идеята за информационната система е разработена 2-3 години по-рано. В заданието се казва, че всички данни трябва да се събират в общ масив - в Централното управление на "Автомобилна администрация", до който ще имат достъп служителите й на място (посредством локалната мрежа), както и тези на регионалните й дирекции посредством VPN (виртуална мрежа, използвана за дистанционен достъп до защитени сървъри). В заданието обаче не се казва, че пунктовете за прегледи също трябва да подават информация онлайн, а не както досега – посредством физически носители.

Компанията съобщава този пропуск на Министерството на финансите. Оттам им заявяват, че не могат да се правят промени в обществените поръчки, но им дават зелена светлина да се разберат с Изпълнителната агенция и да го разработят за собствена сметка. Цената за изграждането на тази част от системата по думите на Бахчеванов е равна или дори по-висока от цената на обществената поръчка. "Потребителите в централното звено на ИА "АА" са около 400", разказва той. Тези в пунктовете обаче са около 1000. Само сервизите, където се правят технически прегледи, са 700, но в някои от тях има по 2-3 сертифицирани служители.

"Към момента освен работата по техническото изработване на информационната система тече и още един процес, а именно промяната на нормативната база", разказва Любомир Христов, временно заемащ длъжността изпълнителен директор на "Автомобилна администрация", след като досегашният директор Володя Киров подаде оставка при идването на новото правителство. "Сега текстовете в наредбата казват, че трябва да има информационна система, но не и че трябва да има камери в пунктовете например", продължава той. При предишния министър на транспорта Петър Мутафчиев се е работило по проект за промяна в наредбата, но той не е стигнал до неговия подпис. Новият министър на транспорта Александър Цветков вече дава индикации, че ще се работи в тази насока. "Сега действащите нормативни актове в областта на автомобилния транспорт трябва да бъдат преразгледани, включително да бъдат предложени промени в актовете, с които да се премахне възможността за извършване на фиктивни периодични технически прегледи на пътни превозни средства", заявиха от министерството.

Докато нормативните промени обаче не станат факт, тази част от проекта на "Фадата" е уязвима, тъй като пунктовете за технически преглед не са задължени да се възползват от предложението на компанията.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

От "Демократична България" искат още 1 млн. за подпомагане на бизнеса в София От "Демократична България" искат още 1 млн. за подпомагане на бизнеса в София

Общински съветници предлагат средствата да дойдат от намаляване на заплатите на съветници в съвети на общински структури

28 мар 2020, 269 прочитания

Къща със статут на културна ценност в центъра на София с проект за надстрояване Къща със статут на културна ценност в центъра на София с проект за надстрояване

Предвижда се къщата на проф. Симеон Велков на ул. "Мизия" 9 да се надстои с два етажа и да се слее със съседната постройка

28 мар 2020, 502 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Как се брани спрял часовник

Станишев разчита на апарата на БСП, на съветниците си и на страха на опонентите

Още от Капитал
По кой път вървим в лабиринта на кризата

Правителството е принудено да взима в много голяма степен чувствителни решения и не трябва да допуска никакво съмнение в тях

Колко ще продължи?

Има различни сценарии за край на здравната криза, всички с не особено далечен хоризонт

Битката за икономиката също е битка за живот

Какво предприемат държавите в Европа и какво може да направи България

За маската на един лекар

Българската здравна система посреща най-сериозното си изпитание през последните десетилетия в недобра форма

Шоу по време на пандемия

Как културата и шоубизнесът се променят насред постоянните трусове

20 въпроса: Надежда Цекулова

Журналистката е в основата на сайт, който събира научни статии и ресурси на български за коронавируса

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10