Екологична класа

Законови промени и данъчни стимули ще увеличат продажбите на новите и по-екологични автомобили

"Не е въпросът какво караш, а как го караш", каза преди 15 месеца водещият на предаването Top Gear Джереми Кларксън след състезание на пистата между BMW M3 и Toyota Prius, в което M3 се движеше със скоростта на Prius. След този тест суперспортният и мощен автомобил с 414 конски сили и максимална скорост 250 км/ч се оказа по-икономичен от модерния хибрид (за любителите на фактите - 12.1 литра/100 км срещу 13.7 литра/100км).

Това е шоу, затова и "разобличаващият" ефект е приятно забавен. В крайна сметка едва ли бихте карали автомобил с 414 конски сили твърде икономично и пестеливо. Истината обаче е, че светът необратимо върви към алтернатива. Дали заради политически причини (енергийната зависимост на всички държави от една дузина други държави, добиващи суров петрол), дали заради екологични (засилващите се ефекти на глобалното затопляне, общото замърсяване и покачването нивото на Световния океан), или заради чисто практични подбуди (цената на петрола достига нива, които започват да побъркват цената на бензина и да смущават месечния бюджет на обикновения човек) днес светът е склонен да мисли еко.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
74 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    Avatar :-|
    Hm
    • - 14
    • + 14

    Аз не виждам, с наште трошки, дето ни тровят постоянно.. как ше се заминаваме и с еко коли. А хибридите засега поне не са обосновани...

    Нередност?
  • 2
    Avatar :-|
    Аз
    • - 2
    • + 6

    таблиците във всички текстове са яки. Ама текстовете са кратки, почти нищо не се казва...

    Нередност?
  • 3
    Avatar :-|
    Napomnjane
    • - 11
    • + 7

    Balgarskoto nivo na razvitie ne pozvoljava tezi nesta. Ste se poluchi otnovo kato po vremeto na "Sozializama"-"ot feodalisma direktno v komunisma", preskachajki istoricheski niva na razvitie(za razlika ot drugi narodi,koito najmaha tova stastie!!!)
    Boje pazi ot podobni naivnosti(divotii), zastoto posledstvijata sa tragichni.

    Нередност?
  • 4
    Avatar :-|
    Цветан Караилиев
    • - 6
    • + 18

    Че с нашите доходи екоколите са далечна мечта,е ясно.Но не би ли могло да се направи така,че да се кара на газ да е още по-изгодно,напр.намаляване на акцизите на газта и т.н.От това ще спечели цялото общество-отделените вредни емисии при газта са б пъти по-малко!

    Нередност?
  • 5
    Avatar :-|
    Optimist
    • - 11
    • + 9

    Според мен, нормално е тези, които си купуват/карат автомобили, които цапат повече, да плащат повече. Въпрос на управленско решение е дали това да става само за нови или и за стари автомобили. А Българското правителство може да насърчи учените да работят в посока на новите технологии, които ще дойдат в ерата след петрола.

    Нередност?
  • 6
    Avatar :-|
    Eколог
    • - 3
    • + 32

    Коментира Филип Китов, член на управителния съвет на Асоциацията на автомобилните производители (ААП)

    ??? Доколкото разбирам, тази асоциация е регистрирана в България и в нея членуват български фирми. Може ли да ми кажете, в кой български град се намират точно конвейрите на тези "производители"? След като разбра, ще съм по-благосклонен да подкрепя родното производство, като си купя от тях нова екологична кола. Признавам, че досега съм нямал практиката да си купувам нова кола. Самата мисъл, че с излизане от салона цената и пада с 10% ме кара да мисля такава покупка за неразуна.

    Нередност?
  • 7
    Avatar :-|
    Филиповци
    • - 6
    • + 26

    Но авторът на статията не може да отрече, че собствениците на нови и стари МПС са галеници на бюджета от време оно. Само в България може да си купиш кола за 50 бона, без да се налага грам да се замислиш къде ще я паркиращ. Тротоари и спортни площадки наспорил господ, градинките и зелените площи също вършат работа. В краен случай във 2-ри и 3-ти ред на главни булеварди. Във всеки случай, не съм чувал българин да каже "Не мога да си позволя нова кола, защото няма къде да я паркирам". За разлика от германци, датчани, холандци, ню-йоркчани, при които това наистина е голям кахър, въпреки в пъти по-високите заплати.

    Да си спомним и за единия милион новопоявили се инвалиди, които избуяха покрай вратичката за спестяване на ДДС и властта си затваряше очите почти цяло десетилетие. Да стигнем до билбордовете по улиците, които агресивно рекламират луксозни ванове, джипове и пикапи с яркочервен надпис "Признат данъчен кредит!" върху черен фон (Въпрос: данъчните мухи ли лапат, или някой им е запушил очите с 2 пачки?).

    Пък да имаше как г-н Китов да сложи една скрита камера в някой нов автомобил, който току-що е продал. Да види, колко пъти в рамките на 1 ден неговият клиент ще паркира по тротоарите, градинките и спортните площадки, за да не се оръси 2 лева за синя зона....

    Нередност?
  • 8
    Avatar :-|
    Popovster
    • - 1
    • + 30

    Хенри Форд е казал "Появят ли се коли, ще се появат и пърища" и е бил прав... но в българия е по-редно да се каже "Появят ли се пътища, ще се появат и коли"...
    Макар да имам възможност да си купя по-нов автомобил нямам никакво намерение да си сменя старата коля, защото за 1 година всяка кола по варненсите пътища се раздрънква....

    Но се пак съм ЕКО, защото карам на ГАЗ :)

    Нередност?
  • 9
    Avatar :-|
    метана
    • - 2
    • + 11

    най-важното и тук е промяната на мисленето ни... а че едва ли много българи имат въобще възможност да си купят такъв нов автомобил, а пък онези, които биха могли - едва ли се интересуват от екология, е друг въпрос... за пътищата ни да не говорим...
    до газта и метана е ясно, че ни доведе "икономията", а не екологията, но и това нещо... :)

    но трябва да се прави нещо в тази посока и такива статии са важни именно с представянето на идеите!

    гласувам и аз за рейтинга на тази интересна публикация на оранжевия бутон над заглавието и подкрепям идеите в нея...

    зеленото е модерно, ей ;)

    Нередност?
  • 10
    Avatar :-(
    друг емигрант
    • - 2
    • + 13

    Икономиката решава всичко...
    И аз си мечтая за едно Audi A2 3L (1,2 литра TDi двигател, гори 2,6л/100 км извънградско). Нова технология, алуминиев корпус (като А8), и по-икономична от Toyota Prius, и няма да му се сменят (като на Prius-а) след 4-5 години батериите, дето струват сигурно 10 хил. долара!!!

    Да, ама вече не го произвеждат това Audi немците... сега и на старо е поне 6000 евра.
    Според мен първият етап е още сега да се произвеждат предимно (>90%) малолитражни и ефективни ДВГ. Да се произвеждат не в Германия или други страни със скъпа работна ръка, а в Румъния и България например (по немска технология и със западно оборудване на заводите, и с немски мениджъри и техн. ръководители). Така нова колата трябва да е 6000 евра и да размаже конкуренцията. За следващите 30 години проблема с изчезващия петрол и с вредните емисии от колите го считайте решен.

    Е да, ама реалността е друга - по икономически причини. Нямам 6000 евра спестени, имах по-малко. Не си купих даже дизелка, а бензинка, и то с 2 л. двигател, 130 коня. Защото вече бях на зор за кола, и защото с моите пари имах твърде малко възможности в радиус от 1 час ходене ПЕШ. И ми направиха отстъпка от 1700 на 1400 евра (20%) - без да се пазаря!!!

    Кой каза, че "Форд е мръсна дума", а? :))))

    Ха сполай ви!

    Нередност?
Нов коментар