Автомобилът на бъдещето

Новите концепции засега предлагат повече въпроси, отколкото отговори

Новият &bdquo;Шевролет Волт&ldquo; беше представен като електроавтомобила на бъдещето <br />
Новият &bdquo;Шевролет Волт&ldquo; беше представен като електроавтомобила на бъдещето <br />
Новият &bdquo;Шевролет Волт&ldquo; беше представен като електроавтомобила на бъдещето <br />    ©  reuters
Новият &bdquo;Шевролет Волт&ldquo; беше представен като електроавтомобила на бъдещето <br />    ©  reuters

Още с раждането на първия автомобил с двигател с вътрешно горене човечеството започва да търси и алтернативи на шумния, сложен и замърсяващ мотор. Днес, повече от век по-късно, все още нямаме отговор на въпроса с какво ще се придвижваме утре, когато петролът свърши. Екологичността е акцент в работата на всички автомобилни производители, като всяка година се появяват нови и нови интересни предложения.

Когато говорим за екоколи, трябва да отбележим, че най-разпространени в момента са работещите с биогориво, използвани масово в почти цяла Южна Америка, скандинавските страни и предлагани в редица други държави. С леки преработки на електрониката, контролираща работата им, бензиновите мотори могат да използват етанол в чист вид или в различно процентно съотношение с традиционния бензин. Етанолът се получава основно от зърнени култури и захарна тръстика, а при изгарянето му се отделя по-малко въглероден двуокис, който се сочи като основният виновник за глобалното затопляне. Биодизелът, който се добива от маслодайни растения (рапица, слънчоглед и т.н.), пък може да се ползва от дизеловите автомобили без никакви специални преработки на техните мотори.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    boby1945 avatar :-P
    boby1945
    • - 7
    • + 2

    Благи приказки и пожелания, главното достойнство на "колата" е мобилността + полезно превозвания товар в лв/км, а те най добре се постигат с бензин, дизели, пропан.
    Така че всичките али бали за сега не вървой, когато "свърши" петролът ще мислим....

    Нередност?
  • 2
    Avatar :-|
    sniper
    • - 2
    • + 3

    Тая бутилка с въздух под налягане от 300 бара ако гръмне при някаква катастрофа ще е като мини-атомна бомба.

    Нередност?
  • 3
    Avatar :-|
    Коментатор
    • + 4

    Петролът свършва, това е положението. В рамките на 10 - 15 год ще има масово производство на автомобили с някои от гореизброените технологии и те ще се наложат. Вероятно трябва да има ново откритие, което да реши някои от основните проблеми на новите автомобили. Вероятно ще има и съчетаване на технологиите - ако се тръгне на електромобили, почти сигурно ще се използват и соларни панели, същото е и ако се правят водородни автомобили, при които се произвежда ток.

    Към Боби1945 - докато няма серийно производство в голям обем всяка, повтарям всяка технология е скъпа. Така че като се подобрят още малко технологиите, ще започнат масово производство и цените ще станат близки или дори по-ниски от сегашните. На практика няма разумна причина електромобилите да са по- скъпи от бензиновите - напротив, трябва да са значимо по-евтини. Китайците строят няколко нови завода за електромобили.


    Нередност?
  • 4
    kamendc avatar :-|
    Камен
    • - 1
    • + 1

    Хубава концепция са електромобилите, но не издържат повече от 100-150 км пробег. Работели да ги направят до 200-300 в близкото десетилетие.
    Хубаво, но ще ни трябват по две коли - без бензинова/дизелова няма как да се мине, защото дори и веднъж в годината да е, все ще ти се наложи да идеш я до морето, я на село.
    Е колко екологично ще е да всеки, който сега кара една кола, да си купи още тон-тон и половина желязо, гума, и пластмаса и да ги паркира пред блока? И как ще се отрази това на изчерпаемите природни ресурси?

    Да не говорим, че в градове като София електромобилите никога не могат да навлязат, защото ще е нужно да съборим града и да го построим наново, така че всеки да си има гараж. То тук да не сме като американците - електромобила в гаража и си го зареждаш от контакта - тук по детските площадки и градинките контакти е електромери няма. Няма и как да сложим, защото някои мургави събратя ще се облажат точно нощем, докато колите се зареждат.

    Нередност?
  • 5
    Avatar :-|
    Drakon
    • - 1

    Г-н Пауновски, моля, преди да пишете статиите си поинтересувайте се /поразровете се/ отностно основните факти на които ще ги изградите. Пример:
    "Номерът на индиеца

    Индийският производител "Тата" периодично обявява, че има революционна разработка на двигател, който се задвижва от въздух под налягане. До средата на тази година трябваше да бъде пусната цяла моделна гама от автомобили с подобен мотор, но това до момента не се е случило."

    1. Технологията, която описвате е разработена от френската фирма
    МДИ- виж: http://www.mdi.lu/
    Концерна Тата е закупил лиценз за вграждането и в своите автомобили.
    2. Тези коли вече се произвеждат и движат/ както се вижда от клипа на сайта по-горе/. А масовото производство започна от началото на годината.

    Нередност?
Нов коментар