Една камера с радар се изплаща за ден
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Една камера с радар се изплаща за ден

Една камера с радар се изплаща за ден

5441 прочитания

© Надежда Чипева


На какъв етап е разполагането на камерите с радари?

Монтирани са кутиите, има свързване със захранване. Всички настройки са направени. В момента камерите са в Института по метрология, за да минат изпитания, които да дадат одобрение за ползването им на територията на страната. В понеделник разбрах, че са минали две успешни проби. Тоест очакваме всеки момент, едва ли до края на седмицата, но примерно следващата седмица да ги одобрят. След това въпросът е камерата да се сложи и да се включи. Основното затруднение оттук натам е свалянето на информацията, то трудно може да бъде централизирано. Очакваме от фирмата доставчик да ни предложи начин, по който да се сваля информацията без човешка намеса.

Кои са основните затруднения?

Изключително голямо затруднение ни създаде миналото Народно събрание с неприемането на промените в Закона за движение по пътищата, които трябваше да улеснят процедурата. С числа обяснявам къде е проблемът - една камера очакваме да дава от 500 до 1000 нарушения на ден в зависимост от мястото, където е сложена. Тези нарушения, за да се обработват по сега действащото законодателство, означава да се свалят от един оператор всичките клипове, да се гледа номер по номер, за всеки номер да се пише покана. След това да дойде човекът, след това да му се напише актът, след това да се върне. За мен това не е възможно и е пълно безумие. Не може да използваме един 40-годишен закон, какъвто е този за административните нарушения и наказания. Ние предложихме да се олекоти тази процедура. Самият софтуер може на базата на свързването на регистрационния номер в информационната система да извади собственика, свързването на превишението на скоростта в закона, съответната глоба от закона. Те са строго фиксирани, там няма какво да се умува. Трябва самата машина да ги разпечата на едно листче.

Колко струва изграждането такава мрежа от камери?

Днес си правихме едни сметки с колегите. Един такъв радар струва някъде около 30 хиляди лева грубо. Като настройваха камерите, те го пуснаха да видят колко нарушения ще засече. Той засича някъде около 60 нарушения на час. Те, като ги разберат, като знаят, че ще ги пуснат, повече ще се съобразяват. Но ние очакваме на радар да излизат по 1000 нарушения. Хиляда нарушения - взимаме за глоба за превишена скорост 30 лева примерно - не са големите стойности, но не са и малки. Хиляда по 30 лева всеки ден са 30 хиляди лева, а той струва толкова. В Закона за движение по пътищата е предвидено 50% от глобите да отиват за такива технически средства. Миналата година предложихме това да влезе в закона за бюджета. Ако това се случи тази година в закона за бюджета и догодина, ние ще вземем 23, 24 или 25 милиона. Специалистите, които са градили подобни мрежи във Франция конкретно, казват, че за нашата страна са необходими около 400 камери. По тяхна преценка това са някъде около 40 милиона евро. По наша преценка излизат по-малко. Извън тези радари трябва да има и един център, който да обработва информацията. И на фона на липсващите пътища, които могат да станат не за месец или два, лошите автомобили, водачите, които вече са излезли са неподготвени, тепърва има да участсват на пътя - там не можем да повлияем...

Според премиера Бойко Борисов МВР трябва да се справи "и с тези катаджии, които ни срамят". Какви действия са необходими според вас?

Под катаджии се разбира всичко онова, което контролира на пътя. Аз съм съгласен, да, действително, това ни е голям проблем. Едно от решенията е това, за което говорихме до момента - техническите средства. Другата възможност в момента е един постоянен, перманентен, гаден контрол от страна на техните ръководители. И третото нещо, което за моя радост е най-трудно реализуемо, но вече се случва, самите те да разберат, че нещата се променят, времената се променят и те ако не се променят, ще им се случи случка. И го казвам това, защото сега почти ежеседмично има задържан предлагащ подкуп нарушител, нещо, което преди не се случваше.

Но пък виждаме катаджии, които карат новите служебни автомобили, докато говорят по телефона, без колан, в забранени улици?

Нека гражданите, които виждат подобни неща, да ни пращат сигнали. Извинявам се от името на тези колеги, това е изключително неприятно. Не може, когато си в униформа, когато си в служебната кола и представляваш държавата, да имаш подобно поведение.

До каква степен липсата на пътна инфраструктура е фактор за катастрофите?

Според международната статистика - 48-50%, пътищата влияят. И ние сме в тези стойности. Не става дума само за това да има магистрали. Първокласните пътища са проблем. В Западна Европа такива двулентови пътища, без мантинела, има само между селата. Навсякъде, където има интензивно движение, пътят е разделен. Ще дам за пример пътя от Бургас за Созопол. Многократно казвахме, че трябва да се раздели с мантинела. Виждате какви катастрофи стават там. Почнаха да градят в началото на годината, но парите са привършили след 5-6 километра. Най-важното е това - предпазване от челния удар. И другото - излизането от пътя, сблъскването в завоя, сблъскването в билборд. Ами нищо не пречи там, където има билборд, да се махне задължително. Ние говорим на водача: Когато караш, се концентрирай върху пътя, следи автомобила, следи останалите, внимавай! Не разговаряй даже, не пуши! В същото време някой друг му вика: Е, виж, вземи тези бикини, виж, вземи тоя парфюм, виж това мазило, внеси си парите в тая банка... Значи той пътува на път и ще гледа банката, която дава най-големия лихвен процент. И още - има един стар дъб - вместо да се блъска дневно, сложи една мантинела, мантинелата ще го изхвърли, ще го предпази.

На какъв етап е разполагането на камерите с радари?

Монтирани са кутиите, има свързване със захранване. Всички настройки са направени. В момента камерите са в Института по метрология, за да минат изпитания, които да дадат одобрение за ползването им на територията на страната. В понеделник разбрах, че са минали две успешни проби. Тоест очакваме всеки момент, едва ли до края на седмицата, но примерно следващата седмица да ги одобрят. След това въпросът е камерата да се сложи и да се включи. Основното затруднение оттук натам е свалянето на информацията, то трудно може да бъде централизирано. Очакваме от фирмата доставчик да ни предложи начин, по който да се сваля информацията без човешка намеса.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

22 коментара
  • 1
    balien avatar :-?
    balien

    Добра идея за камерите. Безспорно! Дано има политическа воля, за да се прокарат и нужните закони, за да може системата да бъде напълно автоматична и функционална. Един въпрос обаче ? Статичните камери се преодоляват много лесно. Има няма и седмица и ще ги има във всички програми за навигация и форуми. Всички ще намаляват пред камерата, като пред патрул на КАТ и после пак ще си карат с 200. Защо не се помисли за цялостна система за контрол на скороста като в Австрия например. Там се засича средна скорост на база разликата от времето в което си стъпил на магистралата и времето в което слизаш от нея. Ако средната ти скорост е над 130км/ч автоматично получаваш глоба. За сега практичен начин да се заобиколи такава система не е измислен.

  • 2
    ruf4444 avatar :-|
    ruf4444

    Преди години никой не искаше да слага колани. Като глобиха 20% от шофьорите - научиха се. Българина само от глоби разбира. Тогава боли най-много. Някой може да каже,че ще станем като един голям "Биг Брадър",но аз съм съгласен да живея в
    "Биг Брадър",отколкото във ВОЙНА В МИРНО ВРЕМЕ. Тази вечер на пътя между Хасково-Димитровград имаше един преполовен мотор /500кубика/,около катастрофата - 10 сеирджии. Този,който караше зад мен намали да огледа какво става и друг зад него връхлетя върху него със скорост,не по-малка от 140-150км./ч.
    Не ми се говори какво изпитах.Чудех се накъде да въртя волана,за да избягам.
    На това място всяка година загиват хора,всеки месец има по няколко катастрофи.
    И............нищо. Нито полицай,нито камери. Сега ще има два-три дни патрулка и след това всичко ще продължи постарому.

  • 3
    vasilaki49 avatar :-|
    vasilaki49

    Васил Тодоров Петров гр.Русе Ц Независимост 16 ет. 2 тел 0896719960.
    Да се започне производството на ЧЕРНИ КУТИИ за автомобили. Четири камери и датчик на километража да запаметяват в разстояние на 5 - 10 часа информацията при движение на автомобилите. Ако не блокира устроиството от удар, да се изтрива информацията автоматично. Ако пък се изработи и датчик с който може да се чете информацията при проверка от КАТ, ще се разкрият много потенционални нарушители. Написах книга - учебник "Изкуството да управляваш автомобил." Търся спонсори да я отпечатам. Аз съм първият дето ще си купя такава черна кутия.

  • 4
    Avatar :-|
    АЗ

    Вярно е че камерите ще ги има 1 ден след поставянето им, НО
    аз днес пътувах Пловдив-Созопол и си вкарах в навигацията всички камери. Познайти ккаво стана, има няма полицай, като ми изписка навигацията и удрям спирачките, другите покрай мен шпорят, а за си спазвам ограничението. На практика днес пътувах много по правилно, от колкото миналата година когато не знаех къде дебнат катаджиите.

  • 5
    Avatar :-|
    Здравомислещ

    нека първо да оправят пътищата, а после с камерите. Иначе - има сума ти места в Сф където 50 км/ч е по знак, ама има всички условия да се кара с 80 км.

  • 6
    Avatar :-|
    кирето

    а как ще докажат какво е било ограниченито?
    не е ли идеята тия камери да намалят скоростта? защо тогава не измислят пътен знак, който да казва е сега след 100 метра има камера и хората да намаляват. иначе си е държавен рекет: правят един гладък път, слагат знак 40 и камера и почват да си пълнят бюджета. нека има камери, нека са 500 или 1000, но предупредете хората със знак де са. както е на така популярното за пример място "Западна Европа". тогава даже може и по евтино да излезе от 30к евро за камера, просто слагате една табелка и сички си карат кротко.и тогава ще успеят и да глобат тия

  • 7
    martin_dechev avatar :-|
    Martin Dechev

    "В момента камерите са в Института по метеорология, за да минат....." - Хайде сега, имам загадка за всички - открийте грешката в този цитат!
    Уважаеми журналисти от вестник Капитал, моля ви, внимавайте какво пишете и как го пишете! Вестникът ви е страхотен и материалите ви винаги са много добри, подробни и професионални. Въпреки това, често допускате някои грешки, които са недопустими за вестник с висока репутация като вашия!

  • 8
    Avatar :-|
    stealth

    кире, ако беше попътувал малко щеше да видиш бели, квадратни знаци с надпис "радар". най-вероятно те ще обозначават къде ще са въпросните радар-камери.

  • 9
    Avatar :-|
    J.T.

    Очакваме от фирмата доставчик да ни предложи начин, по който да се сваля информацията без човешка намеса. - Браво ве Умници! Първо ги купихте сега ще ги инсталирате и чак тогава ще се заемете с проблема как да сваляте информацията. Евала.

  • 10
    Avatar :-|
    анонимен 2

    Правилно и неотменно задължително. Всички разбираме, само от глоби т.е. като ни бръкнат пряко в джоба. Техниката няма приятели. Ще се научим да я уважаваме. Но мисля, че има още нещо. Много често фатални нарушения стават в участъци с забранено изпреварване, на завои и т.н. За намаляване на
    такива инцеденти предлагам да се инициира гражданско движение "Да се спасим сами от пътните инциденти". Същността ще бъде: всеки участник в движението да констатира нарушенията и да ги съобщава на дежурен телефон, стационерен или мобилен, безплатен в централизирано бюро на КАТ за страната, като съобщава мястото на нарушението и регистрационния номер на колата нарушител. Сигнала не може да има санкциониращо значение за нарушителя. Но ще има морално значение, ще покаже на нарушителя, че обществото не е безразлично към неговото агресивно противозаконно поведение. Получения сигнал в писменна форма /определен циркулярен текст/ КАТ ще изпраща на нарушителя като констатация от участващите в движението с препоръка да спазва Правилника, защото не само КАТ вече наблюдава за нарушенията. Целесъобразно ще бъде при повторен и потретен сигнал КАТ да издава сигнални БЮЛЕТИНИ, за системни нарушители, които да се обявяват в масмедиите и да се коментират в специалните предавания, както и в бюлетините за ПТП. Мисля, че без активността на всички участници в движението ПТП няма се преодолеят и все повече ще се превръщат в най-опасната нелепа пандемия в живота.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK