Хора, пътища, рушвети
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Хора, пътища, рушвети

Какво от това, че през България минават четири от общо 10 европейски транспортни коридора, след като колите са принудени да минават по такива пътища

Хора, пътища, рушвети

И нито една цяла магистрала

Иван Михалев
7064 прочитания

Какво от това, че през България минават четири от общо 10 европейски транспортни коридора, след като колите са принудени да минават по такива пътища

© Юлия Лазарова


Пътното строителство е сферата, в която резултатът от корупцията е най-видим. Всички са чували за Батко и скандалите в бившия фонд "Републиканска пътна инфраструктура", които оставиха България без еврофондове и почти доведоха до фалит фирмите от пътностроителния сектор, тъй като наложиха дълго и мъчително преструктуриране на фонда в агенция (със свързаните персонални рокади, нови правилници, наредби, контролни органи и т.н.).

Дори и да не си служител на ОЛАФ обаче, пак можеш да разбереш, че в сектора пътища има голяма корупция. То е очевидно - просто няма пътища. Вече звучи банално фактът, че България е единствената страна от евросъюза, която няма една цяла магистрала. Твърдението, че България е на кръстопътя между Европа и Азия, е само мит. Какво от това, че през наша територия минават четири от общо 10-те европейски транспортни коридора, при положение че тировете и автомобилите са принудени да пъплят през по-голямата част от трасето с 60-70 км/час.

Магистрали има, но на хартия

Но по-странното е, че дори и вече изградените магистрали не отговарят на изискванията за такива. И съществуват като магистрали само на хартия.

Наскоро стана ясно, че 18-километровата отсечка от магистрала "Струма", която официално беше открита по времето на Веселин Георгиев, още се води по документи първокласен път, а не магистрала. Причината е, че липсва Акт 16. Това е причината по пътя да стоят знаци с ограничение на скоростта до 90 км вместо разрешените 130 км за магистралите. Голяма част от шофьорите обаче не се съобразяват с това, тъй като пътят има всички атрибути на магистрала. Това го прави изключително удобно място за засади на катаджии от Перник и Дупница, които дебнат за превишена скорост минаващите автомобили.

Друг фрапиращ пример е 5-километровата отсечка от магистрала "Люлин", която правителството на Сергей Станишев откри в навечерието на парламентарните избори. Там абсурдът беше пълен, тъй като се оказа, че за нуждите на "откриването" е била сложена временна маркировка, която по-късно ще изчезне, тъй като предстои да се полагат допълнително липсващите в момента два горни слоя асфалт. От пътната агенция обаче увериха, че бутафорните пътни обозначения няма да струват много на данъкоплатците, тъй като "боята е от евтините".

В същото време аутобанът все още няма огради, мантинели, пътни знаци, канавки и още дузина нужни атрибути. Освен това липсва и основанието една купчина асфалт да бъде наречена "път". А именно да свързва дадено населено място с друго или да прави връзка между съществуващи пътни участъци. Истината е, че така наречената магистрала "Люлин" в момента не води до никъде. По проект тя би трябвало да свързва софийското Околовръстно с пътния възел при Даскалово, където да се влива в "Струма". Заради бавната работа на строителя обаче по-голямата част от пътя още не е построен. Така със своите 5 км "Люлин" може да влезе в книгата на рекордите "Гинес" като най-късата магистрала на света.

Освен че несъществуващи магистрали се представят като такива, другият проблем е, че действащите аутобани са прекъсвани от невъзможни за движение шосета, които предизвикват най-много катастрофи. Причината е, че след като свикнат да карат с голяма скорост по магистралата, шофьорите продължават да натискат газта и по пълния с дупки тесен път, където се налага да изпреварват колоните от тирове и камиони. Точно така стават и най-тежките катастрофи - при изпреварване на тесен път със силно насрещно движение. Най-опасният такъв участък е липсващата отсечка от магистрала "Тракия" Стара Загора - Карнобат. Статистиката на КАТ показва, че само от началото на годината в тази отсечка са станали 53 тежки катастрофи с 10 загинали. За сравнение - на всички магистрали с дължина 441 км през миналата година са регистрирани 150 тежки катастрофи с 38 загинали.

Именно в този участък беше регистрирано и най-голямото задръстване за тази година, когато в последния уикенд на юли се образува рекордно голяма "тапа" от автомобили. Стотици автомобили, пътуващи от морето към София, бяха блокирани за около три часа в района на Карнобат по посока Петолъчката. Там пътят е само с две платна и задръстванията са почти перманентни. Според "24 часа" колоната от заклещени автомобили е била дълга 26.9 км, като бяха цитирани данни от GPS измерване. За да избягат от капана, изнервените шофьори били принудени да подкарват колите си направо през житата.

Как убива корупцията

Липсата на магистрали е главната причина за високата смъртност по българските пътища. Статистиката сочи, че 5.6% от тежките катастрофи са станали на магистрали, докато на първокласни пътища те са 29.8%. Това означава, че ако България изгради в следващите години липсващите няколко магистрали, смъртта по пътищата може да спадне в пъти. Основание за това предположение дава примерът на Португалия. За периода 1997 - 2006 страната е увеличила съществуващите си магистрали от 797 км на 2545 км. Това автоматично е довело до спад в смъртността по пътищата - от 2521 загинали за година в началото на периода до 969 в края.

Проблемът е, че съществуващите "първокласни" пътища са само такива на думи. "В Западна Европа такива двулентови пътища без мантинела има само между селата. Навсякъде, където има интензивно движение, пътят е разделен", коментира шефът на "Пътна полиция" Алекси Стратиев.

Как точно убива корупцията в пътното строителство? Най-видимият начин е, като ни спират финансирането от Брюксел заради раздавани "братски" поръчки и заловени с подкупи служители от пътния фонд. Като няма пари - няма и строителство. И шофьорите продължават да карат по тесни и износени шосета, пълни с дупки.

По-невидимият път е чрез опорочаване на поръчките. Още преди избухването на скандала "Батко" в бранша се носеха легенди за нивата на корупция. Представители на фирми твърдяха, че са принуждавани да плащат рушвети на всички етапи от строителството - преди възлагане, след възлагане и при приемане на готовия продукт.

Първо плащаш подкуп, за да спечелиш поръчка.

След това даваш пари за предоговаряне на параметрите в договора. Обикновено това става с анекси, чрез които се завишава сумата или се удължават сроковете. Често се подписват анекси и за възлагане на допълнителни строителни дейности, които не са били включени в основния договор, тъй като не са били заложени в първоначалния проект. Това става без нов търг или конкурс и е най-разпространеният начин за надуване на разходите по даден проект.

Третото ниво на корумпиране е при изплащане на извършените дейности. Тъй като парите за пътно строителство винаги не достигат, разплащането със строителите винаги е било инструмент за корупция, тъй като има субективен фактор - шефът трябва да избере за кой обект да се разплати и кой да отложи. Говореше се, че мизата за минаване по "бързата писта" е обикновено 10% от стойността на фактурата.

Прякото следствие от тази порочна практика е лошото качество на готовите пътища. За да си избият разходите по раздаване на рушвети на държавни служители, фирмите започват да пестят от количеството и качеството на влаганите материали, от надниците на работниците и другите съпътстващи дейности. Примерно вместо четири слоя асфалт се слагат три. Или вместо по 10 см настилката се прави с 8 см.

Резултатът е видим от шофьорите с просто око. Година-две след откриването им шосетата вече се нуждаят от нов ремонт, а изникналите по тях дупки са потенциални убийци.

Автор: Капитал

Пътното строителство е сферата, в която резултатът от корупцията е най-видим. Всички са чували за Батко и скандалите в бившия фонд "Републиканска пътна инфраструктура", които оставиха България без еврофондове и почти доведоха до фалит фирмите от пътностроителния сектор, тъй като наложиха дълго и мъчително преструктуриране на фонда в агенция (със свързаните персонални рокади, нови правилници, наредби, контролни органи и т.н.).

Дори и да не си служител на ОЛАФ обаче, пак можеш да разбереш, че в сектора пътища има голяма корупция. То е очевидно - просто няма пътища. Вече звучи банално фактът, че България е единствената страна от евросъюза, която няма една цяла магистрала. Твърдението, че България е на кръстопътя между Европа и Азия, е само мит. Какво от това, че през наша територия минават четири от общо 10-те европейски транспортни коридора, при положение че тировете и автомобилите са принудени да пъплят през по-голямата част от трасето с 60-70 км/час.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

12 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    ega+i

    ... чуждата кокошка винаги е кон :)

    Моля, автора да ми каже коя е и къде е цялата магистрала в Румъния?

  • 2
    Avatar :-|
    Варненски

    И не само в Румъния. Къде е цялата автомагистрала в Полша, Ирландия и т.н. Много е тъпо това "нямаме цяла автомагистрала"! Какво значи цяла?! Магистралите се правят по най-натоварените направления. За да е лесно ориентирането по тях им се дават номера. А имена като Тракия, Хемус и т.н. са измислица за по-голямо благозвучие. Иначе офоциално от София за Бургас се пътува по А1, за Варна по А2 :) Така даже ми звучи по-делово!

  • 3
    Avatar :-|
    киро акционера

    аз да се престраша да попитам...ъъъ какво става с Батко?
    нещо не се чува напоследък пък мина време, проверките как вървят, виновни има ли, ПАРИТЕ къде са, то ясно добри пътища няма ...

  • 4
    Avatar :-|
    ттт

    Я 1 и 2 да прескочат до братските Унгария и Чехия и да проверят колко цели магистрали има там.

  • 5
    Avatar :-|
    шшш

    На връщане могат да проверят Словения и Хърватска

  • Чеп

    Е заради мисленето като на първите двама сме на такова дереже. 2 от 5 коментара гледат кво било в Румъния. Е, след като и в Румъния е така значи сме ОК!

  • 7
    Avatar :-|
    opinionated

    иване,
    нещо връзката ти, че повече магистрали води до по-малко катастрофи не се вързва. за справка погледни словения: от 22 държави, са 2ри по количество магистрали и 5ти по брой на катастрофи.
    по-скоро причините са:
    -натовареност на движението,
    - топография на релефа,
    - култура на автомобилистите.

  • 8
    Avatar :-|
    друг Иван

    Поздравления за обхватната статия!

    Благодаря на автора за ясното, точно и методично посочване на проблемите.

    Едно добро начало за фокусиране на общественото внимание върху този изключително наболял проблем!
    А след диагнозата идва и лечението...

    Да, корупцията и извратеното, антиобществено мислене на посочените в статията институции ни доведоха до този шосеен парадокс - пробвали ли сте да пътувате от София до Варна и да спазвате всички знаци, безумни ограничения, недомислени решения и т.н., без да се докарате до лудост!?

    От 20 години ползвам шосейната мрежа на цяла Европа и мога да твърдя с основание, че след каро се добере човек до западната ни граница пътните проблеми остават в нашата мила "майковина".
    Избягвал съм винаги Румъния, но в бивша Югославия, дори и през войната им беше пъти над нашето пътно-дупково ниво, платената магистрала; Словения в момента има окло 15км незавършена магистрала, а преди 4 години почти нямаха...
    Австрия, Германия, Италия, Швейцария са мечта за нас.
    През 1998 гърците имаха само трилентов първокласен път Солун-Атина - вижте ги сега!
    Да, съгласен съм, че културата на участниците е от занчение, но част от участниците са и "симпатягите" с ярки жилетки и бели шапки, които инкасират 5-10-20лв за дребни нарушения и остават у нас чуството за безнаказаност. И не само овластените да правят това - пълно е с "ентусиасти" навлекли униформа излезли на пътя за да припечелят и те по някой рушвет. Ето как се създава съответната кулура на движение у шофьорите!
    А рано или късно това засяга и всеки от нас конкретно...

    Ето защо, за да има промяна подкрепете автора момчета коментатори, той е употребил част от времето си в помощ на това което още нямаме тук - гражданското обшество!

    поздрави...

  • 9
    Avatar :-|
    predatorzzz

    В Румъния наистина нямат мн магистрали, да ама там са една планиска верига наречена Карпатите и е се едно да прокарваш магистрала през Шипка. Да ама пък в Австрия са Алпите и имат, нали!? Аз мисля че трябва да се стремим да бъдем като по-добрите в Европа, а не да се успокояваме с последните.
    Само информативно Гърция има магистрали, Хърватска също (без Еврофондове), Сърбия имат една стара и работят мн сериозно върху втората (пак без Еврофондове)!!!
    Така че айде да не си търсиме оправдания.

  • 10
    the_european avatar :-|
    the_european

    От статистиките по-горе се впечатлих, че Португалия е построила за 9 години 1750 км магистрали, а БВП на глава от населението на Гърция е двойно по-голям от този на Португалия и се е изравнил с този на Испания.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK