Годишен технически... какво?
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Годишен технически... какво?

Годишен технически... какво?

ДАИ е основният виновник за неизправните автомобили на пътя

6147 прочитания

© Юлия Лазарова


ткакто имам автомобил, минавам техническия си преглед на едно и също място - стар соцсервиз, в южните квартали на София", разказва Иван (името му е сменено). И продължава: "Имам сравнително нов автомобил и не мисля, че има проблеми, но така или иначе плащам, предпочитам поне да му проверят спирачките." Последният път, когато отива да прегледа автомобила си, е изненадан: "Посрещна ме човек, който ми каза, че "ония с техническите прегледи ги изгонихме". Обърнах се и се качих обратно в колата. Тогава той ме догони и каза: "Чакай бе, момче, отиди с документите ей в оная барака." Половин час по-късно, колата на Петър е официално технически изправна: "Никой дори не я видя. В бараката имаше двама души, които попълваха протоколите, като внимаваха само и единствено да улучат точния час на прегледа и да сложат продължителност на проверките, която да се доближава до реалността."

Историята на Петър би трябвало да е позната на всички. И далеч не е толкова безобидна. Последните две тежки катастрофи (до Бяла и до Бояджик), при които загинаха общо 34 души, са до голяма степен резултат на техническа неизправност.

Въпреки че официално има около 700 пункта (броят им отговаря на средните стойности в ЕС в съотношението регистрирани автомобили), който извършват годишен технически преглед в България, едва ли някой някога е бил подложен на пълната проверка от 68 елемента, предвидени в Наредбата за периодичните прегледи за проверка на техническата изправност за пътните превозни средства. Ако не знаете например, при технически преглед би трябвало да бъдат проверени бравите и ключалките, съдържанието на въглероден окис в газовете, клаксона и т.н. Същата наредба предвижда и прегледите да се извършват от комисия с председател и двама технически специалисти.

Според статистиката между 24 и 26% от пътните произшествия са резултат от лошото техническо състояние на автомобила. Пак според статистиката през 2008 г. 53.7% от автомобилния парк е на възраст над 16 години (почти половината от тях са над 20 години), а само 5% - под пет. България е сред страните в ЕС със сравнително високо съотношение автомобили/население (близо 42%), въпреки че брутният вътрешен продукт на страната е сред най-ниските. Тези данни биха могли да се тълкуват така - в България има стари автомобили, които собствениците им нямат финансовата възможност да поддържат. Вероятно картината далеч нямаше да изглежда по този начин, ако прегледите се извършваха по правилата. Лицензирането и контролът на дейността на сервизите се извършва от Дирекция "Държавна автомобилна инспекция" (част от Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" към Министерството на транспорта), до скоро тя се оглавяваше от братовчеда на бившия премиер Сергей Станишев - Тодор. Той се занимава с подбора на експертите, които извършват контролната дейност на ДАИ. Въпросната дирекция събира и периодично данните, събирани от сервизите при техническите прегледи. Това става на ръка, тъй като пунктовете за преглед не са свързани в единна информационна система (такава се изготвя в момента). Именно от ДАИ би следвало да се търси отговорност за неупражняването на ефективен контрол над пунктовете за технически прегледи.

В същото време обаче топката за техническата изправност на автомобилите не е само в ДАИ. При първоначална регистрация на автомобилите първият технически преглед се извършва на каналите в КАТ. Всеки, който е регистрирал автомобил там, знае, че прегледът се изчерпва с преглеждането на номера на рамата и двигателя на автомобила. По този начин КАТ практически отваря вратата на амортизираните автомобили, внос от Западна Европа.

Друг основен проблем е и липсата на техническа възможност за контрол на автомобилите на пътя. Във Франция например има подвижни лаборатории, които могат да измерват вредните газове, шума на ауспуха и т.н. В България тези проверки засягат само тежкотоварните автомобили и автобусите (ДАИ разполага с подобни мобилни лаборатории).

ткакто имам автомобил, минавам техническия си преглед на едно и също място - стар соцсервиз, в южните квартали на София", разказва Иван (името му е сменено). И продължава: "Имам сравнително нов автомобил и не мисля, че има проблеми, но така или иначе плащам, предпочитам поне да му проверят спирачките." Последният път, когато отива да прегледа автомобила си, е изненадан: "Посрещна ме човек, който ми каза, че "ония с техническите прегледи ги изгонихме". Обърнах се и се качих обратно в колата. Тогава той ме догони и каза: "Чакай бе, момче, отиди с документите ей в оная барака." Половин час по-късно, колата на Петър е официално технически изправна: "Никой дори не я видя. В бараката имаше двама души, които попълваха протоколите, като внимаваха само и единствено да улучат точния час на прегледа и да сложат продължителност на проверките, която да се доближава до реалността."

Историята на Петър би трябвало да е позната на всички. И далеч не е толкова безобидна. Последните две тежки катастрофи (до Бяла и до Бояджик), при които загинаха общо 34 души, са до голяма степен резултат на техническа неизправност.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    oligarha avatar :-|
    oligarha

    Докога ще си плащам съвестно данъците,в(м)инетки и куп др. такси и не получавам нищо насреща,а на всичкото отгоре си плащам и за ремонт на автомобила от лошата пътна инфраструтура.Преди две седмици заплатих 150 лв.заради спукана джанта и спукана гума вследствие на ужасните пътни условия...............................ДООГА!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • 2
    Avatar :-|
    J.T

    Докато си траиш ве мой!
    Докато си казваме това или онова не ме засяга - дотогава.
    Това ни е проблема на нас българите - търпим.
    И едва когато се осъзнаем, че ние сме тези, които плащаме заплатите на политиците и разните там 'държавни служители' и едва когато започнем да им търсим сметка, като техни РАБОТОДАТЕЛИ, едва тогава ще започнем да получаваме, това което ни се полага срещу това, че си плащаме съвестно данъците.

  • 3
    astahova avatar :-|
    Деница Астахова

    Добре би било да се отказва ГТП на коли с десен волан. Тези коли са опасни на пътя. Нека да си ги карат в Англия ;)

  • 4
    Avatar :-|
    kamen

    Добре,ще карам нова кола.Е,поне до 5 годишна.Сега и да ми обясните и как да си я купя.В момента годишната ми заплата стига за Дачия Логан,а аз трябва да ям,семейството ми и то също не може да кара на фотосинтеза,ако я взема на изплащане пък няма да ми остават пари за гориво...За какво ми е нова кола тогава?Май пак каруцата пред коня,а?

  • 5
    denslav avatar :-|
    denslav

    Относно измерването на вредните емисии по време на ГТП, освен състоянието на МПС-то, според мен влияние оказва и качеството на горивата който използваме.
    Според мен те са под всякаква критика, но на това все още никой не обръща внимание.

  • 6
    Avatar :-|
    еncho

    4, много е просто. Като нямаш пари за нова или поне читава и изправна кола, не си купуваш кола. Всичко живо кара таратайки, прави задръствания, катастрофи и т.н., но държи да е на пътя, да си прави там каквото си иска и да се вози. Само и само да има кола! Безхаберието на държавата е друга бира.

  • 7
    Avatar :-|
    Шофер

    Я да видим на колко от вас колата отговаря на критериите за изправно МПС? :)))
    http://www.egov.bg/docs/100000553.pdf

  • 8
    milvana avatar :-|
    imago

    Малко късно се включвам по темата с моя коментар, но мисля, че трябва да разкажа какво ми се случи.
    Преди месец от провинцията си купих автомобил нов внос и с транзитен номер го докарах до София, за да му направя постоянна регистрация. След многото документални абсурди и опашки, които ми предложиха в КАТ все пак стигнах до частта с прегледа. От там ме върнаха, понеже не се виждал номера на двигателя. Ходих на авто- мивка, за да ми измият двигателя, пак не се четеше, пак ме върнаха и така 3 пъти. Накрая един човек ми помогна и изтърка номера с шкурка. С това приключи прегледът на моя нов автомобил. Абсолютно НИЩО ДРУГО не ми беше проверено. Нито светлини, нито спирачки, да не говорим за клаксон, брави и ключалки или пък съдържание на въглероден окис в газовете... Това не е случаен пункт за ГТП- това е КАТ-София!! Отидох на майстор да прегледа всичко по колата, тъй като съм съвестен човек и не мога да си позволя да изляза на улицата, управлявайки 1200кг неизвестно. Но колко са като мен?!?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Ще съмне ли след НОЩ?

Ще съмне ли след НОЩ?

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.