Часът на камерите

Техническите средства са единствената алтернатива на неефективния КАТ

foton.bg    ©  Юлия Лазарова

огато преди три години системата за видеонаблюдение започна своята работа, засичахме около 5000 минавания на червено за 24 часа", спомня си Иво Писанов, началник на сектор "Видеонаблюдение" в столичната полиция. После добавя: "Днес сме в стойности между 500 и 1000. Мисля, че това може да се нарече превенция." Въпреки че изпълнява функцията на швейцарско ножче - използва се за всичко от борба с джебчии, през издирване на откраднати автомобили до регулация на трафика, софийската система за видеонаблюдение е един от най-ясните примери за това как максималното изключване на човешкия фактор при контрола на пътни нарушения може многократно да доведе до повишаване на ефективността.

Камерите не взимат пари, не се крият по храстите, не харчат бензин. Когато през 2003 г. във Франция тогавашният вътрешен министър Никола Саркози предприема пълна война срещу пътнитите нарушения, в страната са инсталирани 1000 фиксирани и 500 мобилни камери. Статистиката показва, че само година по-късно инцидентите в 3-километровата зона около радара са намалели с близо 35%. Годишните приходи от глоби, наложени на базата на констатираните от радарите нарушения, възлизат на 340 милиона евро (изграждането на системата е струвало 100 милиона евро). В резултат на нововъведението жертвите от катастрофи във Франция намаляват с 48%, а щетите, причинени в резултат на катастрофи - с около 500 милиона евро.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове