Димитър Иванов: Магистрала "Тракия" ще е готова през 2012 г.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Димитър Иванов: Магистрала "Тракия" ще е готова през 2012 г.

Димитър Иванов: Магистрала "Тракия" ще е готова през 2012 г.

Яна Бодурова
7058 прочитания

© Цветелина Ангелова


Ще може ли да изпълните обещанието на правителството до края на мандата да има три напълно завършени магистрали?

За мен е напълно възможно още в средата на 2012 г. България да има напълно завършена магистрала и това ще е "Тракия". Остават за доизграждане 115 км (от Стара Загора до Карнобат), които са разделени на три лота. Имаме пълна проектна готовност и почти напълно приключили отчуждителни процедури, като само 2% от трасето още е частно. По план ще обявим търговете за избор на фирма изпълнител в началото на октомври тази година, а дотогава трябва да приключили всички нужни административни процедури, като обновяване на оценката за въздействие върху околната среда и провеждане на публични обсъждания. Това значи, че строителството може да е започнало в началото на следващата година.

Изграждането ще започне с държавни средства, като за целта в бюджета на НАПИ са предвидени 7 млн. лв. и целево са отпуснати още 30 млн. През юни тази година проектът беше включен към оперативна програма "Транспорт", откъдето трябва да получим останалите средства, нужни за завършването й. Към момента изчисленията ни показват, че това са около 350 млн. евро. Тази цена, разбира се, не е окончателна, защото крайната сума зависи от офертите, които строителните компании ще предложат.

Очаквате ли офертите да бъдат по-ниски от тези през миналата година, като се има предвид спадът на цените на основните материали и труда в сектора?

Възможно е, но ако има корекция, тя ще е в рамките на 5 до 10%. Такива проценти обаче традиционно се залагат от строителните компании, за да могат с тях да покрият непредвидените разходи, които изскачат в процеса на изпълнение.

Министърът на регионалното развитие заяви, че този търг ще бъде проведен по европейските правила, тоест с отваряне в един ден на инженерните и финансовите предложения. Според сега действащия закон за обществените поръчки това обаче не е възможно. Може ли вие да ни кажете как ще бъде избран изпълнител?

При всяко положение не можем да не спазваме процедурата и ако не бъде променена законовата рамка, търгът ще бъде проведен по досегашните правила, тоест с отваряне в различни дни на техническите и ценовите предложения. В момента уточняваме това с Агенцията за обществени поръчки и се надяваме в най-скоро време нужните промени в закона да бъдат приети.

След като в началото на тази година Европейската комисия спря търговете за два от лотовете на магистрала "Тракия" заради наличието на дискриминационни условия, се оказа, че дни преди изборите са приети нови, в които отново има подобни текстове. Ще успеете ли да ги преработите така, че процедурата да не бъде спряна отново?

Действително сега отново заварихме документация за "Тракия" с дискриминационни условия към кандидатите. Например има изисквания колко да е производителността на бетоновия възел, на асфалтовата база, на багера. С какво недвижимо имущество да разполага съответната фирма. Отделно се изискват като гаранции определени суми, които са свързани с авансово налични ресурси, за поемане на първоначалното строителство и т.н. Забележките са доста. Дискутирали сме ги с колегите от ЕС. В момента те се изчистват от експертите по програма "Джаспърс".

Министърът на регионалното развитие на няколко пъти заяви, че една компания няма да може да спечели изграждането на повече от един лот. Има ли заложено такова условие в тържните документи, които подготвяте?

Ако има такова условие, то би било дискриминационно, а ние не искаме именно това. Става въпрос, че при подаване на документите фирмите или консорциумите ще трябва да докажат, че имат капацитет да изградят дадената отсечка или отсечки, за да можем да си гарантираме изпълнението до 2012 г.

Това значи ли, че трите лота ще бъдат строени едновременно?

Да, задължително, и то при изключително добра организация и спазване на график. Сроковете са много амбициозни и ще са предизвикателство за строителните компании да ги спазят. Затова и обмисляме залагането в договорите на неустойки при евентуалното му неспазване. Трябва да се има предвид, че които и да са компаниите, които ще спечелят търговете, работа по трасето ще има за почти всички български компании, били те чисто строителни, инженерни или като доставчици на материали. Затова и на ударното строителство на магистрали се гледа като антикризисна мярка, защото тези инвестиции гарантират икономически растеж.

А ще успеете ли да приключите останалите две магистрали - "Струма" (до Гърция) и "Марица" (до Турция)?

Следващата година независимо един от друг ще проведем търговете за трите лота на магистрала "Марица". Финансирането е осигурено от оперативна програма "Транспорт". Същото се отнася и за изграждането на магистрала "Струма". Единственото, което се променя в проекта за "Струма", е пренасочването на средствата, предвидени за участъка на Кресненското дефиле, към магистрала "Тракия". Този лот ще бъде предмет на дейността на НАПИ в следващата финансова рамка, която обхваща периода 2013 - 2020.

Това означава ли, че"Струма" няма да бъде изцяло завършена до края на мандата на това правителство?

Да, и няма как да бъде. Защото именно в участъка на Кресненското дефиле тепърва ще се търсят най-добрите решения от екологична гледна точка. Знаете, че трасето минава през "Натура 2000". Доколкото предварителните изчисления сочат, че ресурсът, необходим за изградането на този участък ще е доста сериозен, се взе решението той да бъде оставен за следващия финансов период. При всеки случай обаче ще се стремим "Марица" да бъде готова през 2013 г. И вярвам, че това е постижимо. Същото важи и за останалите лотове на магистрала "Струма".

Може ли да ни кажете колко ще струват?

Имаме предварителни калкулации, но нека да видим какво ще предложат компаниите.

Кои пътни проекти ще бъдат включени към новата финансова рамка след 2012 г.?

В момента обсъждаме този въпрос с колегите ни от Европейския съюз. Със сигурност предвиждаме участъка Бургас - Варна. Трасето между София и Калотина също, както и изграждането на магистрален път по трасето на коридор номер 8 от София до Кюстендил. Друг проект, за който ще търсим финансиране, е тунелът през Шипка.

Още се водят разговори за начина на финансиране на магистрала "Хемус" и по-конкретно дали тя ще бъде дадена на концесия, или ще кандидатстваме по оперативни програми. Дори и без нея обаче общата сума на проектите, по които ще търсим финансиране от ЕС, е близо 2.8 млрд. евро.

Програмата ни към момента е доста амбициозна. За да успеем да започнем строителството още през 2013 г., трябва да сме приключили с проектирането и отчуждаването на терени. Започваме още от следващата година.

Освен за "Хемус" обмисляте ли други инфраструктури обекти да бъдат отдадени на концесия?

Това, което се подготвя в момента, е процедурата за магистрала "Рила". За нея има направени предпроектини проучвания и заявена готовност за финансиране от страна на Дойчебанк. Най-вероятно тази магистрала ще бъде изградена на принципа на публично-частното партньорство.

Остава обаче опасността да връщаме средства по европейската програма ИСПА, ако единствената строяща се в момента магистрала - "Люлин", не бъде завършена до края на 2010 г. Вие виждате ли такава опасност?

Има предпоставки това да стане, но правим всичко възможно да избегнем този сценарий. Към момента е приключена работа по 30% от трасето, но в случая става въпрос за най-тежките за изпълнение участъци. Проведохме няколко срещи с управата на "Мапа Чингиз" с препоръката да увеличат работещите по строежа, така че да може подготовката на трасето да приключи до идването на зимата.

Установяваме, че в процеса на изпълнение е променян в движение инженерният проект, което трябва да бъде прекратено.

Конкретно за този обект имаше сигнали и за некачествено изпълнение, назначихте ли проверка?

Успоредно на строителството тече независим одит на качеството на изпълнението и ако открием пропуски, те ще бъдат отстранявани в процеса на работа, за да не се забави проектът. Не очаквам сериозни пропуски, защото това означава, че независимият строителен надзор не е работил.

Турският холдинг спечели търга с оферта, значително по-ниска от тази на следващата компания в класирането. Този факт предизвика съмнения, че крайната сума, която ще бъде поискана, ще е значително по-висока от предложената на търга. Има ли такава вероятност?

Категорично не.

Агенцията традиционно излиза на червено още през първите месеци на годината и разчита на част от излишъка в бюджета, за да се разплати със строителите. Как смятате да се справите тази година и какви са задълженията на агенцията към момента?

Задълженията, за които знаем, са далеч от тези, които ще трябва да платим до края на годината. Защото имаме обекти, които са завършени, но за които не сме получили фактура. Има и такива, които са изпълнени, но все още нямат издадени разрешителни. Към момента задълженията ни по счетоводни данни към края на юли са около 60 млн. лв., но прогнозите ни са, че реално дължими са 200 млн. лв.

Това, което можем да направим, е да поискаме допълнителни средства от бюджета.

Има ли опасност тази година зимата отново да ни изненада?

Това е най-големият ни проблем в момента. Когато дойдох в агенцията, вече трябваше да са започнали тръжните процедури за избор на фирмите, които ще осъществяват тази дейност, и те вече да имат сключени договори и ние да започнем да подготвяме организационно процеса. Оказа се, че нищо подобно не се е случило и ние тепърва трябва да проведем 76 търга. Търсим варианти с Агенцията за обществени поръчки да съкратим срока и до края на октомври да сме подписали с по-голямата част от договорите. Това все пак е началото на зимата. Създадохме кризисен щаб заедно с областните управители и изготвяме план за работа така, че ако за някой участък не се яви кандидат, да има вариант той да не остане затворен.

Предишното управление на агенцията започна процедура за избор на компания, която да въведе ТОЛ система за заплащане по пътищата. Какво се случва с този проект?

Доста се учудих, когато видях, че в рамките на няколко месеца предишното ръководство е стартирало процедура по-избор на компания, която да изгради ТОЛ системата. Не само за магистрали, а и за първи и втори клас пътища. Още повече се учудих, че цялата документация е изготвена за 15 дни. Например в Австрия, която е първата държава, въвела тази система, подготовката е отнела 16 години.

Ние трябва да въведем ТОЛ системата съгласно европейските директиви и това трябва да стане до началото на 2011 г. Въпросът е откъде да се започне и каква да е системата, защото българският ангажимент е само за международните коридори. Все пак ще се съобразим с икономическата ситуация така, че задължението ни за въвеждане на тези системи да не повлияе значително върху цената на превозите. Ще проведем разговори с реалния бизнес, за да може утежненията да бъдат компенсирани по някакъв начин от сумите, събирани от тези такси.

Какво се променя с преминаването на НАПИ към регионалното министерство?

Вече няма има надзорен съвет, затова пък управителният ще има трима членове и един председател. Решенията ще се взимат с мнозинство от 2/3. Намерението е да има колективно управление, което е най-близо до правилото на четирите очи.

Какъв е очакваният ефект от промяната?

Прозрачност, отговорност и ясно разпределение на функциите при ръководство на инфраструктурни проекти.

Ще може ли да изпълните обещанието на правителството до края на мандата да има три напълно завършени магистрали?

За мен е напълно възможно още в средата на 2012 г. България да има напълно завършена магистрала и това ще е "Тракия". Остават за доизграждане 115 км (от Стара Загора до Карнобат), които са разделени на три лота. Имаме пълна проектна готовност и почти напълно приключили отчуждителни процедури, като само 2% от трасето още е частно. По план ще обявим търговете за избор на фирма изпълнител в началото на октомври тази година, а дотогава трябва да приключили всички нужни административни процедури, като обновяване на оценката за въздействие върху околната среда и провеждане на публични обсъждания. Това значи, че строителството може да е започнало в началото на следващата година.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

23 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    SD

    Айде наслука! Ама да знаете, че това обещание ще го запомня.

  • 2
    Avatar :-|
    da be da

    Вие не знаете ли, през 2012 е краят на света :)

  • 3
    Avatar :-|
    ха!

    Дано това да е последното обещание!

  • 4
    Avatar :-|
    интересуващ се

    До МРРБ: Кога ще настъпи момента за концесия на АМ Черно море - наясно съм, че никога няма да има пари за нея в бюджета.

  • 6
    Avatar :-|
    izumen

    Наистина по-добре концесия на АМ Черно море (Варна - Бургас), а парите от ЕС да се ползват за магистрала Русе - Варна.

  • 7
    Avatar :-|
    до изумен

    Каква концесия на АМ Черно море?
    Зимата на тази магистрала няма кой да те напсува!?

  • 8
    Avatar :-|
    brq

    И това какво пречи да се пробва концесия?

  • 9
    Avatar :-|
    Атанасов

    Днес, около 14,30ч. минах по пътя Мало Бучино Голямо Бучино.
    На участъците които се виждаха от новата магистрала работеха около 30 човека!?
    Не знам как до края на 2010 година ще я построят?

  • 10
    Avatar :-|
    аа

    Абе ние да краднем парите, а дали ще направим нещо...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK