Турбуленции в правителствения авиоотряд
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Турбуленции в правителствения авиоотряд

Турбуленции в правителствения авиоотряд

Междуведомствена работна група обмисля варианти за бъдещето на отряда, сред които е и закриването му

Светлана Ненова
5223 прочитания

© Асен Тонев


България най-вероятно скоро ще се раздели с един от символите на властта - авиационното звено на управляващите, известно като отряд 28. Каква ще е ползата за обществото от тази стъпка засега е трудно да се оцени - всичко около спецотряда се пази в дълбока тайна. Опитът ни да разберем какво точно прави отрядът, колко струва целогодишната издръжка на самолетите, екипажите и помощните служби, както и какви са разходите за пътуванията в близки и далечни страни на президента, съпругата му, премиера, председателя на Народното събрание и съпътстващите ги делегации не се увенчаха с успех. Можем само да предполагаме, че всичко това струва безобразно скъпо, след като едно от първите неща, които обяви новото правителство, е, че планира делегациите да пътуват с чартърни полети. Междувременно междуведомствена работна група вече обмисля варианти за бъдещето на отряда, сред които е и закриването му. До развръзката се стигна, след като се разбра, че значителна част от бюджета на транспортното министерство трябва да отиде за плащане на лизинговите вноски на двата самолета "Ербъс 319" втора ръка, поръчани от кабинета на Станишев. Правителството реши да прекрати неизгодната сделка, а прокуратурата образува досъдебно производство по нея.

Строй се, преброй се

"Отрядът при всички положения трябва да се преструктурира", коментира зам.-министър Кичев. В момента спецзвеното е машина за пилеене на пари. То разполага с два самолета - Ту-154 и деветместен "Фалкон", както и с десетместен хеликоптер МИ. В отряда работят 82 души, от които инженерите и пилотите са общо 20. За полетите се харчат по 7 млн. лв. годишно. Най-голяма част от разходите са за гориво, резервни части и кетъринг. Допълнително 1.5 млн. лв струва издръжката на персонала за една година. За обслужване на един полет на Ту-154 например лети екипаж от 11-12 души, на които освен заплатите - около 2000 лв. месечно, се плащат и командировъчни за всеки от извършените полети - средно 89 на година. При вземането на нови самолети екипажите се обучават в центрове на производителя. По данни на транспортния министър само обучението на екипите за работа с наетите ербъси е струвало на държавата 800 хил. лв.

Колко струва един полет

Полет по дестинация София - Брюксел с чартър ще струва около16 хил. евро, а с правителствения Ту излиза около 20-25 хил. евро, изчисляват експерти. Оскъпяването идва от по-голямото количество гориво, което харчи руският самолет. Ербъсът харчи по 2.4 тона керосин на час, а Ту-154 - 5.5тона. По дестинация София - Москва сметката за чартъра е около 25-30 хил. евро при 50 хил. евро с правителствения самолет. Изчисленията са направени за големи делегации и не включват таксите за обслужване на пътници и кацане, отчисленията за лизинг.

Още малко статистика: Лизингът, който превозвачите плащат обичайно за ербъси и боинги, е 400 - 480 хил. долара на месец. Месечната вноска за двата ербъса, взети на лизинг за нуждите на отряд 28, е 2 млн. долара. Командировъчните при полет в частните превозвачи са средно140 евро на човек, колко получават екипажите в правителствения отряд е тайна. Кетърингът в чартърите е до 1000 лв., с правителствените самолети се е случвало да надхвърли и 2000 лв.

"Златните ербъси"

Сделката за наемане на дава ербъса за авиоотряда също поставя въпроса необходимо ли е да се поддържа специализираното звено, след като се използва като параван за корупционни практики. Изборът на Би Ейч Ер, чийто мажоритарен собственик е "Балкан холидей сървисиз", управлявано от Радка Минева - член на надзорния съвет на Първа инвестиционна банка и съпруга на един от основните й акционери, изглеждаше предопределен от самото начало на тръжната процедура. Другите два кандидата - американска компания "Авиейшънс адвайзърс" и кипърската "Гален авиейшън", бяха отстранени с аргумента, че цената им е висока. Американците със специално писмо предупредиха премиера Сергей Станишев и транспортния министър Петър Мутафчиев, че конкурсът е опорочен и условията са направени така, че да спечели българският участник. Въпреки това сделката беше сключена.

Така отряд 28 получи самолети втора ръка, всеки от които струва 44.2 млн. долара. Според авиационни експерти на тази цена може да се намери и нов самолет. А договорените месечни вноски по лизинга изглеждат убийствено високи на фона на това, което плащат частните авиокомпании (виж карето). Държавата вече похарчи 14 млн. лв. от договорените 110 млн. долара, за да плати за доставката на самолетите, с които може да лети без зареждане само до 2 часа. Това прави невъзможни презокеанските полети. А такива до Китай, Азербайджан или Туркменистан например, с които имаме активна размяна на визити в последно време, ще се правят с поне две кацания за презареждане. Което в повечето случаи означава допълнителни разходи и загуба на време. Оказа се, че всъщност изобщо не са необходими два самолета Сделката не само е неизгодна, но в никакъв случай не може да се каже, че е антикризисна мярка, коментира министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Александър Цветков. Той обясни, че държавата ще иска лизингодателят да върне парите. Потърсен за коментар, изпълнителният директор на "Би Ей еър" Янко Иванов заяви, че в момента авиокомпанията преговаря с министерството по прекратяване на договора.

"Куцото Ту" отново е на линия

След връщане на ербъсите правителството отново ще ползва Ту-154, докато бъдат избрани авиокомпании за чартърните полети. Тази машина стана известна като "Куцото Ту" след аварията с предния колесник над Азорските острови, която през миналата година претърпя президентът Георги Първанов на път към Мексико. Именно тази авария беше използвана като повод да се вземат на лизинг на двата ербъса. Ресурсът му може да бъде удължен, което би струвало по експертни оценки около 300 хил. долара, но е възможна цената да е значително намалена. Въпросът е дали си струва усилието. Първо, защото се използва рядко. Данните на транспортното министерство сочат, че с този самолет се изпълняват само около 27 полета за година. "Фалконът" - с 62 полета годишно, се оказа предпочитан от властта за полети на къси разстояния в Европа - например до Брюксел и Берлин, както и полети от София до Варна. Освен това полетът с руската машина струва много скъпо заради големия разход на гориво.

Спасителните чартъри

Така или иначе, след като двата ербъса бяха върнати, а Ту-154 е пред спиране поради изтекъл ресурс, ще се наложи властта да си наема и чартъри. Вече има решение на правителството и още тази есен ще бъдат избрани авиокомпаниите, с чиито самолети ще летят правителствените делегации. Експертите на транспортното министерство твърдят, че тези полети ще излязат с около 60% по-евтино в сравнение с полетите на авиоотряда, защото компаниите ще се състезават да предлагат по-добри условия и ще работят с по-малка от 5% печалба. Според представители на авиокомпаниите, ако правителството реши да наеме стоместен самолет, превозвачът трябва да намери допълнително 15 полета за машината, за петте дни например от визитата на премиера или президента, когато тя ще стои на съответното летище в очакване на обратния полет. Според изискванията на мерките за сигурност на държавните лидери обаче самолетът трябва да е на разположение на летището денонощно. Ако това условие се спазва, е спорно дали подобна оферта ще бъде атрактивна за компаниите. Груби изчисления показват, че, след като полетите на правителствените делегации са освободени от таксите за кацане и за обслужване на пътниците на летищата, чартърите за властта могат да се окажат изгодни и за авиокомпаниите, пресметнаха експерти от бранша.

Засега преобладава мнението, че трябва да има поне един приличен самолет, с който да летят президентът и министър-председателят. Въпросът е къде да бъде регистриран той. Според зам.-министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Камен Кичев, след като държавата го е платила, е изключено той да бъде включен в състава на някоя от авиокомпаниите, защото това ще се смята за държавна помощ за превозвача. Един от вариантите, които обсъжда междуведомствената работна група, е отрядът да бъде прехвърлен към военното министерство. В повечето европейски страни практиката е Военновъздушните сили да се грижат за транспорта на властта (виж карето). Другата обсъждана възможност е отрядът да се запази като самостоятелна структура, но екипите и техниката да се натоварят с допълнителни задачи, свързани с наблюдения за нуждите на земеделското министерство и на околната среда. Ръководителят на отряда Цвятко Луканов коментира, че с десетместния хеликоптер Ми преди време са организирали спасителни операции. "Фалконът" пък е подходящ за проучвателни полети за нуждите на "Ръководство на въздушното движение". Последното решение ще бъде на правителството.

Как е по света

Както и на пазара за пътнически самолети, авиогигантите Boeing и Airbus си оспорват най-големите поръчки и за правителствeни нужди. Някои страни поддържат един или няколко самолета за своите държавни глави, премиери и министри. Други използват услугите на определени авиокомпании. В повечето случаи машините се поддържат или от ВВС на съответната държава, или от националния превозвач.

Може би най-популярният самолет на държавен глава е Boeing 747, известен като "Еър форс 1" на президента на САЩ. Машините са поддържани от американските ВВС. В момента Белият дом използва два самолета 747-200В, влезли в експлоатация през 1990 г. Пентагонът планира да купи три нови машини, които да бъдат доставени през 2017, 2019 and 2021 г. Изборът е между моделите на Boeing 747 и 787. Според неофициални информации Airbus се е отказал да се бори за поръчката.

Английската кралица Елизабет Втора, цялото кралско семейство, както и премиерът Гордън Браун и негови министри летят както с машини от специален ескадрон на британските ВВС, включващ хеликоптери и самолети, така и с чартърни самолети и редовни полети на British Airways. Разходите на кралицата за въздушен транспорт през 2008 г. достигнаха 6.5

млн. лири в сравнение с 4.5 млн. лири през 2005 г. За да ги намали, кралското семейство обяви през юли, че ще купи използван самолет от Вritish Аirways на стойност 3 млн. лири, но не даде повече подробности какъв ще е моделът.

Гръцкият премиер лети с луксозния Gulfstream V, който е под контрола над гръцките ВВС. Самолът беше купен от правителството на бившия премиер Костас Симитис за нуждите на гръцкото председателство на ЕС през 2003 г.и за подготовката на олимпиадата в Атина през 2004 г. За по-дългите си полети висшите държавни представители използват Airbus A340-300x на националния превозвач Olympic Airlines.

Румънската държавна авиокомпания Romavia, която е под контрола на министерството на отбраната, отговаря за полетите на президента и премиера. В авиопарка й влизат остарелите Boeing 707, използван от президента, и BAC 1-11, с който основно лети министър-председателят.

България най-вероятно скоро ще се раздели с един от символите на властта - авиационното звено на управляващите, известно като отряд 28. Каква ще е ползата за обществото от тази стъпка засега е трудно да се оцени - всичко около спецотряда се пази в дълбока тайна. Опитът ни да разберем какво точно прави отрядът, колко струва целогодишната издръжка на самолетите, екипажите и помощните служби, както и какви са разходите за пътуванията в близки и далечни страни на президента, съпругата му, премиера, председателя на Народното събрание и съпътстващите ги делегации не се увенчаха с успех. Можем само да предполагаме, че всичко това струва безобразно скъпо, след като едно от първите неща, които обяви новото правителство, е, че планира делегациите да пътуват с чартърни полети. Междувременно междуведомствена работна група вече обмисля варианти за бъдещето на отряда, сред които е и закриването му. До развръзката се стигна, след като се разбра, че значителна част от бюджета на транспортното министерство трябва да отиде за плащане на лизинговите вноски на двата самолета "Ербъс 319" втора ръка, поръчани от кабинета на Станишев. Правителството реши да прекрати неизгодната сделка, а прокуратурата образува досъдебно производство по нея.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    Пестелив шоп

    ДА ПРОЧЕТЕМ, КАК ПОСТЪПВАТ ДЪРЖАВИ ОТ НАШАТА ЧЕРГА


    Белград. Президентът на Сърбия Борис Тадич ръководи държавната делегация в Китай и не плаща за хотел, а пребивава в държавната резиденция като гост на Народна република Китай и президента Ху Цзинтао, съобщиха от пресслужбата на президента на Сърбия, съобщава в електронното си издание сръбският вестник „Блиц”.
    Сръбската делегация е отпътувала от Лондон с редовен полет в туристическа класа и е купила най-евтините билети, се посочва в съобщението. Президентът Тадич никога не е наемал самолети, защото това не е практика нито на президента, нито на това правителство за разлика от преходното правителство и предишните президенти, които имаха този навик, се добавя в съобщението от кабинета на Борис Тадич.

    http://www.focus-news.net/?id=n1243999

  • 2
    Avatar :-|
    Vagina Gigantica

    ....А защо не видят как са цените на нискобюджетните и да джъткат с тях. Няма да им плащам за правителствени разходи! Да го заслужат и тогава!

  • 3
    Avatar :-|
    Георги

    Драга Светлана Ненова,

    За съжаление настоящият материал стои много далече от качествената журналистика и компроментира пред мен като ваш редовен читател както Вас самата, така и медията като цяло с тази крайно тенденциозна и с редица непроверени факти статия.

    Ще се спра само на най-драстичната лъжа в статията Ви - "В отряда работят 82 души, от които инженерите и пилотите са общо 20." Да приемем, че написаното от вас е истина - добрата практика изисква да споделите каква е ролята и на останалите 62-ма, та да тежат думите ви на мястото си.

    Иначе така хвърлено само подпалвате фитили. И подтиквате към грешни мисли читателят, оставяйки на фантазията му да се развихря в посока, в която задълбоченият анализ на ситуацията при всички случаи ще отсъпи на пошлостта.

    Останалите сметки и цифри също биха могли да са по-точни и не толкова скандални. Според мен би било добре да потърсите мнението и на хората, които работят в отряда както и на службите, които осигуряват сигурността и безопасността на полетите с държавните ни ръководители. Само тогава материалът Ви би имал завършен вид.



  • 4
    Avatar :-?
    ИНЖЕНЕР АО28

    Чиста администрация-10. Може да се сметне колко са задължителните административни длъжности. Останалите са инженерно-технически състав и летателен състав с по 4-5 бревета за да могат да осигуряват 24 часова готовност, 365 дни в годината на 5 броя - 4 типа летателни машини(включително А319). Същите трябва да осигурят летателната годност на машините- Сертификационни документи и Организация, Ремонти, Части, Доработки, Логистично осигуряване на полетите до всяка точка на света. Може да се сметне....Общо взето взе да ми писва да хвърлям толкова труд за тая държава и после да ми плюят в лицето хора дето и понятие си нямат...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.