115 км въпросителни
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Новите визи

115 км въпросителни

Първият сблъсък на министър Плевнелие с наследството от Асен Гагаузов са проблемите около магистрала &quot;Тракия&quot;&nbsp; &nbsp; <br />

115 км въпросителни

Дупките в процедурата за магистрала "Тракия" са много, но строителството може да започне напролет

Яна Бодурова
6304 прочитания

Първият сблъсък на министър Плевнелие с наследството от Асен Гагаузов са проблемите около магистрала &quot;Тракия&quot;&nbsp; &nbsp; <br />

© Надежда Чипева


"Магистралните пътища са съоръжения, които дават възможност на едни хора да се придвижват страшно бързо от точка А до точка Б, докато други хора се придвижват страшно бързо от точка Б до точка А. Хората, живеещи в точка В, която е разположена точно между двете, често си задават въпроса какво й е толкоз хубавото на точка А, че толкова много хора от точка Б горят от желание да отидат там, и какво й е пък толкоз хубавото на точка Б, че толкова много хора от точка А горят от желание да отидат там."

Дефиницията за магистрала е от романа на Дъглас Адамс "Пътеводител на галактическия стопаджия". По някаква странна ирония именно това е любимата книга на новия министър на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев, който пое поста с амбициозното обещание още през 2012 г. да покаже на българските граждани как изглежда на практика една напълно завършена магистрала - "Тракия". Задачата на пръв поглед не изглежда толкова непостижима. От аутобана липсват 115 км (от Стара Загора до Карнобат), разделни на три лота, като строителството им може да започне паралелно, а финансирането е осигурено от оперативна програма "Транспорт".

За разлика от историята на главния герой в романа на Адамс обаче пътешествието на министър Плевнелиев във фантастичната галактика на пътното строителство в България не започна с новината за издадено разрешително за строеж на магистрала, а с установяването, че такова липсва.

Развитието на събитията продължава с откриването на още няколко "дребни" липси. Няма например актуализирана оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС) на проекта, приключили археологически проучвания на трасето, детайлни технически проекти и отчуждителни процедури на парцели, през които трябва да минат последните километри от "Тракия". Все такива "дребни" неща, без които строителството не може да започне по правилата на ЕС.

Сбогом, и благодаря за рибата

В строителството на "Тракия" предишният кабинет успя да се провали няколко пъти. Първият пролетта на миналата година, когато се разбра, че португалските фирми се отказват от концесията, възложена без търг или конкурс от правителство "Сакскобургготски". И това след безплодните опити на тогавашния строителен министър Асен Гагаузов, продължили почти три години, да предоговори условията на концесионния договор. Проведените в последствие търгове за два от лотовете доведоха до нов скандал. Оказа се, че тръжните книжа съдържат дискриминационни условия, които възпрепятстват участието на чуждестранни фирми в състезанието и Брюксел логично спря процедурата. "Дребна" подробност е, че за периода между няколкото провала нужното разрешително за строеж така и не е извадено.

"Риба се лови в мътна вода. Само когато няма ясни срокове, необходими средства, парцеларни планове, няма ясни проекти и количествени разчети можеш да си правиш каквото си искаш", коментира ситуацията Росен Плевнелиев.

Меко казано спорната досегашна практика на Националната агенция пътна инфраструктура обаче показва, не само, че стартирането на търгове за избор на строител на магистрални отсечки без да са приключили необходимите процедури е възможно. Нещо повече-пускането им в експлоатация без разрешително за ползване също не е проблем. Бърза справка трасетата от Оризово до Стара Загора (АМ "Тракия"), от Перник до Долна Диканя (АМ "Струма") и пътят в района на Ябланица (АМ "Хемус").

Без паника?

Към момента графиците показват, че процедурите по издаване на строително разрешение ще приключат през май следващата година. Според министър Плевнелиев сроковете може да се скъсят още, като в момента се търсят варианти за оптимизацията им. Амбициите на строителното министерство са търговете за изграждане на отсечките да започнат в края на есента. След като бъдат избрани изпълнителите, което трябва да стане през февруари или март, реалната работа по проекта може да започне до 45 дни. В оптимистичния сценарий. Преди търговете за изпълнители обаче трябва да се проведат и такива за независим контрол на строителството, което трябва да стане месец по-рано. Това означава, че те трябва да се обявяват буквално до броени дни. Източници на "Капитал", близки до процедурата, разказват че такъв търг ще стартира в края на октомври.

По думите на изпълнителния директор на Национална агенция "Пътна инфраструктура" Димитър Иванов вече е готов и новият ОВОС на трасето. Подписани са договори за проучване на общо 32 участъка от него, където се предполага, че има археологически находки. Предварителните данни показват, че "няма обстоятелства, възпрепятстващи изграждането на трасето". Ако се изключат 10 дка горски фонд в землището на община Карнобат, отчуждителните процедури по трасето също са приключили.

Одържавяваното на терени, върху които трябва да се изместят газопроводната, ВиК и електропреносните мрежи, пресичащи бъдещото трасе на магистралата обаче, така и не е започнало.

Горчива истина е и че за трасето на магистралата има готов технически проект, но няма напълно готов работен такъв. Разликата между двата е, че в работния се нанасят детайлните инженерни решения, а в една част те към момента липсват. В същото време нито министерството, нито пътната агенция имат време, кадри и средства да попълнят тези липси. По тази причина и за да не се забави процедурата по изграждането, правителството най-вероятно ще избере вариант, при който при възлагането на строителството ще се включи изработването на работен проект за трасето.

Кратките срокове, които си е поставило министерството, също крият не малко рискове. От една страна, ако не се изчистят всички пропуски, преди да бъде избран изпълнител, има реална възможност цената основателно да се увеличи, а разликата да е за сметка на изтънелия държавен бюджет. От друга, не добре прецезираната тръжна процедура може да бъде спечелена от компания, която няма капацитет и опит да построи трасето в срок. Но ако критериите, ограничаващи участието в търга, не са поставени с ясна аргументация, остава рискът процедурата бъде върната от ЕК заради "дискриминационни условия".

Магистрала преди края на Вселената

"За да се застраховаме от тези рискове, тръжната процедура, която предстои да започнем, трябва да е перфектна. Затова и още нямаме окончателно решение за типа договор, който ще се сключва със строителната компания. Работи се и по детайлите на бъдещия договор, като в него ще се заложат много по-строги финансови неустойки за удължаване на сроковете и по-големи банкови гаранции за изпълнението", коментира Плевнелиев.

Най-вероятно изборът ще стане на два етапа. В първия по определени критерии ще бъдат отсети само фирмите, които могат да гарантират изпълнението на строежа.

"Ако например има условие в търга да участват само компании, които преди това са изградили поне 5 кммагистрален път, това означава, че само "Трейс груп" от българските фирми може да участва", коментира изпълнителният директор на Камарата на строителите Иван Бойков. Плевнелиев уверява, че условията ще бъдат направени така, че да не се изключи участието на местни компании, каквото е голямото притеснение на фирмите от бранша. Затова и до търга ще бъдат допуснати компании с опит и само в строителството на първокласни пътища.

Европейската комисия пък вижда друга възможна причина компаниите да нямат равен шанс. Прогнозната стойност на трите лота е 350 млн. евро, което без съмнение ще гарантира интерес от страна на много европейски компании, особено на фона на рекордно ниската строителна активност в цял свят. Ще има нови играчи, които обаче за разлика от участвалите досега в търговете не познават в детайли в техническия проект. Те може да се окажат в по-неизгодна позиция, защото тепърва трябва да се запознават с подробностите по трасето. Докато българските и някои чужди фирми вече са играли в няколко провалени търга за магистралата и я познават детайлно.

"Магистралните пътища са съоръжения, които дават възможност на едни хора да се придвижват страшно бързо от точка А до точка Б, докато други хора се придвижват страшно бързо от точка Б до точка А. Хората, живеещи в точка В, която е разположена точно между двете, често си задават въпроса какво й е толкоз хубавото на точка А, че толкова много хора от точка Б горят от желание да отидат там, и какво й е пък толкоз хубавото на точка Б, че толкова много хора от точка А горят от желание да отидат там."

Дефиницията за магистрала е от романа на Дъглас Адамс "Пътеводител на галактическия стопаджия". По някаква странна ирония именно това е любимата книга на новия министър на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев, който пое поста с амбициозното обещание още през 2012 г. да покаже на българските граждани как изглежда на практика една напълно завършена магистрала - "Тракия". Задачата на пръв поглед не изглежда толкова непостижима. От аутобана липсват 115 км (от Стара Загора до Карнобат), разделни на три лота, като строителството им може да започне паралелно, а финансирането е осигурено от оперативна програма "Транспорт".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

28 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    Реален

    В белите държави за една година при нужда се изграждат от 70 до 90 км магистрали.

  • 2
    tucker_case avatar :-P
    tucker case

    веселба... държавата да иска сама от себе си разрешение... и не си го дава...

  • geordgeo

    Егати държавата си имаме...До там ни докара "кадърното" управление на комунистите,че за една нищо и никаква магистрала се чудим кой и как ще я построи!Ми като нямате ресурс и кадърни специалисти дайте я на други да я построят бе,мамицата ви лакома некадърна.Не се наядахте,не се накрадахте!

  • 4
    Avatar :-|
    наивник

    Абе четири години Симеон, четири години комунисти и не се ли направиха тия проучвания, не се ли измериха тия мерки, не се ли направиха тия оценки, не се ли написаха тия проекти. Мале колко некадърност има по тоя свят, ц-ц-ц-ц. Е кви търгове е имало тогава?

  • 5
    Avatar :-|
    киро акционера

    ех Дъглас, Дъглас винаги съм знаел, че България ти е била тайното вдъхновение.
    R.I.P.

  • 7
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    И какво като няма "една цяла магистрала"?
    Да не би да падна небето?
    Щом няма, вероятно и не е толкова нужна!
    И сега след Пловдив по Тракия колите са през километър!
    Така че по кротко с амбициозните проекти за по 350 млн. ЕВРО, после да не плачкате акцизите големи!!!

  • 8
    Avatar :-|
    Гео

    Планчетата ни успяват, когато ги задвижим в подходящо време. Мандатът на правителството "Симеон" - тогава беше времето за "Тракия": имаше пари, подходящ изпълнител и приемлива цена. Имаше обаче вредна опозиция в колаборация с хиперактивна "прозрачност без граници". Доноси до европейски институции и съдилища изядоха процедурно време и обстоятелствата се смениха. Сега искове на ограмотени собственици, високи цени на ресурсите и дезорганизирана държавна администрация са труднопреодолими пречки. Една типична българска история....

  • 9
    orda avatar :-|
    Orda

    Не сте го разбрали министъра той вие казал 20012 година.

  • 10
    Avatar :-|
    thh

    Бившия управник на София не можа за три години да завърши 4 км от околовръстното шосе, сега като управляващ страната се съмнявам да се справи със 115 км за две години. Разчита обаче на късата памет и овчето бездушие на хората. Някой да помни какво обеща Н. Василев като министър на икономиката през 2001? Да припомня че 2004 трябваше да е готова!!!
    Междуддругото трафика наистина не е кой знае колко впечетляващ особено след Пловдив. В момента в който въведат и тол такса ще изчезнат и тези които я ползват между Пазарджик и Пловдив, Бургас - Карнобат, Ст. Загора - Чирпан или Ямбол и др. Очаканията преди години бяха София - Бургас да е около 20 лева, но при тези цени вероятно ще е доста по-висока


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK