Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Начален ремонт

Кризата е шанс за новото правителство да намали раздутата администрация

Панайот Ангарев, Вера Денизова, Цветелина Манолова

© Капитал


Още нужни промени

* да се намалят разрешителните и лицензионните режими, както и възможностите за въвеждане на нови

* повече администрации, които предлагат обслужване на едно гише

* въвеждане на мълчаливото съгласие

* преглед на необходимостта администрацията да разползга с толкова много имоти

* въвеждане на бюджетното програмиране

* по-стриктен контрол върху работата на чиновниците

Някои промени стават бързо, а други явно са обречени да продължават вечно – като опитите държавната администрация да стане по-малка, но по-добре работеща.

След цели две реформи, проведени от две предходни правителства, публичният сектор в България продължава да бъде силно раздут и със спорна ефективност спрямо повечето страни в Европа. По груби сметки в България на трима заети в частния сектор се пада един работещ в бюджетната сфера – лукс, немислим дори за страни като Германия. Чиновническият апарат на държавата ни надхвърля 145 хиляди души, а услугите, които предлагат те, се измерват в спрени еврофондове, бюрокрация и корупция.

С влизането си в Министерския съвет премиерът Бойко Борисов обяви, че ще има съкращаване на администрацията. Преди месец неговият заместник и финансов министър Симеон Дянков допълни, че правителството вече готви стратегия за цялостна реформа в този сектор. Задачата на новите управляващи не е лека, но шансовете за успех не са за пренебрегване. Реформата започва в началото на мандата (т.е. няма да има сърдити гласоподаватели), икономиката е в криза, а приходите в бюджета са малко.

Първите крачки

Управляващите започнаха с премахването на три министерства и създаването на две нови, но по-малки. Вече бяха обявени и съкращения в Министерския съвет (19%), Народното събрание (15%), финансовото ведомство и подчинените му Национална агенция по приходите (8%) и Агенция "Митници" (15%). Правителството стартира и преструктуриране на част от държавните агенции, което според Дянков ще доведе до 25% съкращения в тях.

"Набързо попарихме и надеждите, че с идването на ново правителство ще започнат да се назначават и нови хора", посочва финансовият министър. Той обяснява, че с бюджета за следващата година всички ведомства ще получат с 15% по-малко разходи за заплати. Така министерствата ще трябва да избират – или да намалят заплатите, или да съкратят щатните си бройки с минимум 15%. Ако успеят да намалят броя на служителите си до този процент, министрите получават бонус - половината от спестените пари от заплати. При по-голямо намаление на администрацията, сумата, която получават обратно, ще е по-висока.

"Надявам, се, че всеки министър ще направи анализ кои 15% няма да му трябват наистина", обяснява Данков и допълва, че идеята е по този начин да се премахнат дирекции с дублиращи се функции. Някои министри индиректно вече подкрепиха намеренията му. Военният Николай Младенов обяви, че прекалено голямата администрация на подопечното му ведомство тежи на армията и трябва да бъде коригирана.

Друга промяна, която започна кабинетът "Борисов", е намаляване наполовина на хората в бордовете на фирми с държавно участие. В момента тези компании са около 350, а във всяка от тях държавния интерес "защитават" по около десет души. С тази мярка ще се съкратят и възнагражденията на "бордоваците" до 1800 лв. месечно. За сравнение - в момента някои от изпълнителните директори в държавните предприятия взимат близо десет хиляди лева месечно плюс бонуси, а един министър - не повече от 3 хил. лв. на месец.

Много сме, силни сме

"Ако тези промени не се случат през първите шест месеца на мандата, има опасност никога да не се случи", твърди финансовият министър, намеквайки за съпротивата, която чиновниците могат да окажат на продължителни реформи. Администрацията развива особен вид устойчивост спрямо всякакви опити за намаляването й. Именно това беше една от причините предишните правителства да се провалят в реформирането на публичния сектор. Всеки план за намаляване на бюрокрацията и повишаване на ефективността беше предшестван от проучвания, доклади и анализи. Подобен подход даваше време на чиновниците да се мобилизират, за да блокира реформите. Резултатът – вместо да се намали, административният апарат растеше. Най-показателен е случаят с намеренията на бившия министър на държавната администрация Николай Василев да закрие държавните агенции. Това не се случи заради отпора, който оказаха именно ръководителите на тези структури.

Факт е, че кабинетът "Станишев" успя да съкрати на документи 17 хил. служители, но голяма част от тях се оказаха незаети щатни бройки.

Няколко частни случая

По данни на Евростат броят на полицаите на човек от населението в България е двойно по-висок, отколкото в Германия, и четири пъти по-висок, отколкото във Финландия. В същото време има съществена разлика в предлаганите услуги – България продължава да бъде сред страните с най-висока корупция и престъпност в ЕС.

Служителите в българското външно министерство са значително повече, отколкото в други страни, но това не помогна да се проведат по-добре изборите за Народно събрание през лятото. По неофициална информация в дипломатическото ведомство работят 1700 души. В Ирландия заетите в министерството са 1377, в Нова Зеландия са 1092, а в Естония – 600.

Работещите в държавната агенция "Архиви" също са между 5 и 14 пъти повече, отколкото в Ирландия и Нова Зеландия (виж инфографиката). И двете държави са развити и богати страни, със сериозни архивни фондове.

Заради липсата на ясна визия какъв ефект иска да бъде постигнат, част от извършените промени от кабинета "Станишев" бяха и меко казано безсмислени – закриваха се едни, за да се създадат други мегаструктури. Такъв е случаят с обединяването на две военни агенции в една – "Социални дейност", където в момента работят 800 служители.

Част от реформите на предишното правителство не само, че не съкратиха бюджетните разходи за администрация, а ги увеличиха. Бивш директор на агенция например разказва, че преди две години неговата структура е закрита. Вместо да си потърси работа в частния сектор, той е преназначен като обикновен чиновник в друга агенция. "Сега взимам повече пари и имам по-малко отговорности, а парите, които ми дадоха заради съкращението, сложих на депозит", разказва със задоволство той.

Не само размерът има значение

Освен че са много, чиновниците излизат и доста скъпо на данъкоплатците, които често плащат по два пъти за техните услуги - под и над масата (виж таблицата). Поддръжката на огромен апарат от неефективна администрация изглежда още по-нелогична в момент на икономическа криза, когато много страни, дори такива като Франция режат публичния си сектор. А и когато администрацията не работи добре, страдат всички и най-вече икономиката. Не малко са примерите на неосъществени чужди инвестиционни проекти заради безхаберно отношение на администрацията. България продължава да е на последно място по конкурентоспособност спрямо всички останали страни в ЕС според доклада на Световния икономически форум. Основната причина за това са негативните оценки за работата на институциите.

По-малкото бюрокрация не гарантира, че автоматично тя ще стане и по-ефективна. Поне засега плановете на правителството са реформата в администрацията да става на стъпки и следващите да са функционален анализ и по-прозрачно заплащане. "Ще се мисли в посока връзка между администрация, планиране на бюджета и приоритетни области на правителството", обяснява Дянков. Това вероятно означава, че ако управляващите искат да подобрят образованието например – натам ще се насочват пари и хора, а в други, не толкова приоритетни за момента сектори, заетите и разходите ще се намаляват.

Според правителствени източници системата на заплащане в администрацията също ще бъде резервирана на един по-късен етап. Една от най-спорните схеми за получаване на по-високо заплащане в момента е т.нар. Допълнително материално стимулиране (ДМС-та). Идеята му е всеки да бъде поощрен с бонус според постигнатите резултати, но повечето случаи схемата е изкористена. В екологията например главното перо за ДМС-та са глобите. Така, колкото повече глоби наложи една дирекция, толкова по-голям бонус получават служителите й. Личното мнение на Дянков е, че заплащането на администрацията трябва да е по-прозрачно. Логична стъпка за реформиране на администрацията с цел в нея да има по-квалифицирани хора, е работата им да бъде оценявана адекватно. Където е необходимо да бъдат наемани нови хора, тъй като заради кризата в момента на пазари има много висококвалифицирани кандидати. Абсурдът е, че въпреки милионите левове, изразходвани за обучение на администрацията през последните четири години, само 47 532 владеят чужд език. Делът на чиновниците със средно образование остава почти непроменен - 28.3%.

Положителни очаквания

Бившият министър Николай Василев определя като правилни стъпките, предприети от новото правителство. Той дори изтъква, че част от тях са били предлагани и от неговия екип. Според Василев, за да успеят реформите в сектора, задължително трябва да се въведе административен борд – забрана на нови назначения на чиновници за определен период от време.

"На пръв поглед мерките на правителството – 15% по-ниски разходи и съответно функционалният анализ, няма да доведат автоматично до повишаването на ефективността на работата на администрацията, което е целта в крайна сметка", смята доц. Милена Стефанова, преподавател по публична администрация в СУ "Климент Охридски". Тя е на мнение, че това са по-скоро антикризисни мерки, които биха имали двоен ефект, ако са съпроводени с оптимизиране на работата на министерствата. Тя предупреди обаче, че има опасност част от министерствата, които трябва да съкращават служители, да избегнат това с намаляване на незаети щатни бройки. Правителството обаче се е застраховало срещу такъв вариант. Всяко ведомство ще трябва да опише откъде точно е направило исканите от него съкращения.

"Ясно е, че заетите в администрацията са много и почти всяко министерство има какво да съкращава. Трябва да се внимава обаче след тези 15%, защото не навсякъде има възможности за по-нататъшно оптимизиране", смята Георги Ангелов от институт "Отворено общество". Той предлага да се направи бенч марк с други страни – да се види например дали на структури като Съвет за електронни медии и Комисията за регулиране на съобщенията са им нужни толкова много хора. Другият подход е да се прави анализ дирекция по дирекция каква е натовареността на хората, работещи в тях. Според други експерти трябва да се промени философията на създаване на държавния бюджет. Той трябва да е програмен, смята Георги Ганев от Центъра за либерални стратегии. Това означава всяко ведомство да се отчита какво е свършило през годината и с какво ще е полезно в бъдеще и какво ще свърши. Идеята е администрацията да обоснове нуждата от съществуването си, твърди Ганев.

По думите на Светла Костадинова, изпълнителен директор на Института за пазарна икономика, 15% съкращения са реалистични и са санитарният минимум, който няма да се усети. "Оттук нататък вече ще е нужен по-задълбочен анализ кои структури в администрацията са ненужни и при кои ще са необходими повече хора."

Въпреки че предприетите от правителството реформи в администрацията в голяма степен се случват под натиска на проблемите с бюджета и финансовата криза, те са ясен сигнал за желание за промяна на системата. Реформа, която е нужна, за да престане България да бъде една от малкото страни, които продължават да плащат скъпо за администрацията си.


62 коментара
  • 1
    sir_humphrey avatar :-|
    Sir Humphrey

    Авторите на статията са сериозни хора и журналисти и не мога да си обясня как са допуснали такава елементарна грешка относно Министерството на вътрешните работи.
    На картинката горе е записано, че в МВР има 53000 администрация. Ако 53000 са администрация, тогава колко са униформените полицаи?

    Ако в картинката се даде цялата численост на МВР, тогава по същия начин трябва да се подходи към МО - към 3700-те души по картинката трябва да се добави броят на армията (май последно беше 45000), така в МО ще се получат прибл. 49000.

    Та така. Изводът е, че чиновниците в МВР не са 53000, а много по-малко. Не искам да кажа, че няма откъде да се реже в МВР-администрацията. Напротив - сигурно може с 40% да се ореже. Но просто представената в статията информация е невярна, вкл. за съотношението по статистиката на Евростат. Просто МВР им е подало некоректни данни.

    Моля ви, като пишете статии за уважаван вестник, разсъждавайте малко повече.

  • 2
    ivanivanov avatar :-|
    ivanivanov

    Сър Хъмфри,
    Проблемът с МВР е, че държавата отдавна отказва да даде точна бройка на заетите в неговите структури. От години все се покрива колко са служителите му, но и по показваното си личи, че сме страната в Европа с най-много полицаи на човек от населението. Това май изобщо не значи, че се върши работа, щом престъпността си процъфтява.

  • 3
    Avatar :-|
    Панайот Ангарев

    До Sir Humphrey: Благодаря ви за коментара и хубавите думи, но няма грешка в изнесената в статията информация. След като МВР беше девоенизирано, спрямо служителите на министерството се прилага Законът за държавния служител.

    Справка: чл. 192 ал. 2 от Закона за МВР

    В дирекциите от специализираната и общата администрация, Медицинския институт, научноизследователските и научно-приложните институти на МВР работят само държавни служители - граждански лица, и лица по трудово правоотношение.

    В МО ситуацията е различна. Законът за държавния служител се прилага именно за тези 1432-ма служители на централната администрация. За армията, която е около 39 хил. души, се прилага Законът за отбраната и въоръжените сили. Става дума за военнослужещи, а не за чиновници.

    Относно твърдението ви, че МВР е подало некоректни данни относно числеността на министерството, в графиката сме посочили, че тази информация е неофициална или непълна поради липса на информация за някои от структурите. Истината е, че това е класифицирана информация и няма как да бъде набавена. Последно цифрата 53 хил. служители обявявана многократно от вътрешния министър Цветан Цветанов.

    Справка: http://press.mvr.bg/Mvr_medii/medii090818_07.htm

  • 4
    Avatar :-(
    ВАЖНО !

    Не се ли съкратят лешперите, губим държавата. Не става въпрос само за пари а и за морална деградация на обществото.

  • 5
    Avatar :-(
    ВАЖНО !

    МВР е най-малкия проблем. Гнилоч има навсякъде.

  • 6
    Avatar :-|
    gogo

    Точно така, трябва да има съкращение, да се подобри начина на заплащане и възможността за кариерно развитие на тези, които остават. Също така трябва да има и добра и независим механизъм за оценка на ефективността на работата на отделния служител. Само така администрацията ще заработи добре.

  • 7
    sir_humphrey avatar :-|
    Sir Humphrey

    Добре, но по това, което сте написали горе, съдя, че сте подходили чисто формално - кой служител какъв се води по закон, без да се съобразявате с реалността, и това не дава вярна представа на читателите.
    Има си безспорни основания и най-смотаният уличен полицай (който, разбира се, не е администрация/чиновник) да има статут на държавен служител. Все пак, не е редно човек на трудов договор да е овластен да ограничава свободите на гражданите и да прилага сила (олицетворявайки държавната власт), нали?

    КАПИТАЛ е вестник, който неведнъж е доказвал, че може да се добира до информация от среди, обвити в по-голяма тайна от тази около МВР. Така че, по косвени данни можехте да представите една по-реална картина от това, което сте сложили в картинката.

  • 8
    Avatar :-|
    Василев

    Ето , пак същият подход-всичко в казана , всичко на качамак , никаква база за сравнение , или най малкото -много фалшива база за сравнение.А за господ-а капиталистите , нито дума , нито вопъл , нито стон , по криминалокапиталистически?
    Блатото няма как и по какво да се сравнява с другите страни-особено пък с някои в които все пак има някакъв морал и нравственост.
    Тези сметки на калпак и на казан са показателни , че интелекта в тази страна е инфарктен и криминален?
    Да вземем горещият проблем МВР.
    В друга страна такава престъпност няма-толкова голяма , толкова нагла , толкова брутална , толкова безскрупулна.няма и друга страна с такава оголена и тънеща в мизерия огромна територия.
    Как да смятаме-на глава от населението или на брой криминални типове.Сметките показват че тези негодници са над 1 000 000.Такива са сметките за които се мълчи.
    Е , ясно ли е защо пробутват пенизи -криминалните типове за числеността и данните касаещи МВР.
    И още един проблем.Ами гавазите дето я пазят , охраняват и защитават криминално придобитата собственост.Да не се окаже , че са два и три пъти повече от МВР.
    А иначе посочените данни са пълна пародия-отгоре , до долу.Поне да бяха посочили как учители , лекари и много други значими в професионално отношение ,,чиновници” бачка в това блато за жълти стотинки-защото е мерзки ограбвано.

  • 9
    eurorealiste avatar :-|
    еврореалист

    Съгласен съм с казаното в статията, че намаляването на числеността на администрацията не гарантира, че тя автоматично ще стане и по-ефективна. Това е основният проблем.
    ГЕРБ претендират, че ще поставят ново начало в прехода и че ще се отвори нов, европейски етап в историята на България. Симеон Дянков беше споменал неотдавна, че политическият преход тепърва предстои да бъде проведен (досега сме били само в икономическия). За да може обаче това да се осъществи, освен редица други реформи, правителството трябва да проведе и административната. Това обече нуминуемо включва редуциране на броя на заетите в сектора. Дотук добре.
    Но, опитът сочи, че при съкращения не е задължително да "оцеляват" най-добрите и честните. Напротив, в много случай това са най-адаптивните, които могат да се разминават с професионализма и с качеството интегритет. Затова съкращенията трябва да бъдат много добре обмислени, особено откъм критериите за оценка на служителите. И да се има предвид, че тях ще ги оценят началниците им, голяма част от които са се издигнали при тройната коалиция.
    Накратко, воля може и да има, но изпълнението може да опорочи и най-добрите намерения.

  • 10
    Avatar :-|
    хахо

    Скъпи автори на статията!
    Щом цитирате данни от Евростат за броя на полицейските служители е нормално поне да си направите труда да я разгледате внимателно . Данните, които са публикувани се отнасят само за служителите имащи полицейски правомощия. Обърнете внимание, че с индекс под линия това е уточнено. Така, че вашите изводи за съотношението между полицаите в България и Германия съвсем не е точно. Истината е там, че по брой на полицаи България е в средните европейски рамки Ако наистена сте виждали тази статистическа таблица трябва да знаете, че там данни липсват единственно за България. Съответно, бройката за България не следва да се изчислява на база 50 000 или 60 000 души, тъй като тава е цялата численост с администрация, пожарна, паспортни служи, отчет на МПС, водачи и други, които не попадат в цитираната статистика. Истинската бройка е около 25 000 души. Така също мога да Ви уверя, че на запад тези служители без полицейски правомощия не са по-малко отколкото при нас.
    Сериозната журналистика изисква обективност и задълбоченост, а останалото много жълтее.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK