Фалит експрес

ЖП транспортът в България се нуждае от революционна промяна. Макар и болезнена

В кризата неофициалната несъстоятелност на жп дружествата лъсна в целия си блясък<br />
В кризата неофициалната несъстоятелност на жп дружествата лъсна в целия си блясък<br />
В кризата неофициалната несъстоятелност на жп дружествата лъсна в целия си блясък<br />    ©  Надежда Чипева
В кризата неофициалната несъстоятелност на жп дружествата лъсна в целия си блясък<br />    ©  Надежда Чипева

Българската железница е може би най-лошото, което получава всеки, застанал начело на транспорта в България. На практика никой от управляващите сектора досега не успя да промени "системата", както я на наричат самите железничари.

А "системата" изглежда така. Бивша военизирана структура. Според закона изпълнява социална функция, част от която е, че дава работа на над 30 хил. души (но това не го пише в закона). Движи се със средна скорост 47.7 км в час. Ползва се рядко от хората, които имат възможност да използват друг транспорт. Оборотът на БДЖ е над половин милиард лева на година. Компанията обаче постоянно отчита загуби. А за капак, в "системата" се наливат пари от данъците на всеки гражданин.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
93 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    ruf4444 avatar :-|
    ruf4444
    • - 11
    • + 20

    НИКОЙ НЯМА ИНТЕРЕС ДА ИЗВАДИ БДЖ ОТ ДУПКАТА. ЗНАЯТ, ЧЕ ВИНАГИ ЩЕ КРАДАТ И ДЪРЖАВАТА ВИНАГИ ЩЕ НАЛИВА. КАКВО ИСКАТЕ ОТ ЕДНА ТРОМАВА МАШИНА, КОЯТО НЯМА ДВИГАТЕЛ, И ОТ МНОГО ГОДИНИ ВЪРВИ ПО ИНЕРЦИЯ.
    ОТ ФИРМА, КОЯТО ОБЯВЯВА ЕДНИ ЦЕНИ НА САЙТА СИ, А КАТО ПЛАЩАШ НА ГИШЕТО ТИ ИСКАТ ДРУГА СУМА, КАКВО ДА СЕ ОЧАКВА. НА ВСИЧКО ОТГОРЕ "БИЛЕТОПРОДАВАЧКАТА" НЕ Я ИНТЕРЕСУВА "КАКВО ПИШЕ НА САЙТА".

    Нередност?
  • 2
    Avatar :-|
    Гочоолу
    • - 3
    • + 57

    Има 2 прости неща , които БДЖ трябва да направи, за да си върне клиентите и печалбите
    1.Онляйн система за купуване на билети. 10 години и повече не могат да я създадат тази елементарна система. Струва не повече от 10-15 к да се направи заедно с тестовете. Би спестила много време, а ще спечели хиляди клиенти - основно млади, образовани хора.
    2. Поддържане на чисти вагони и тоалетни.

    Всичко в БДЖ е на принципа - нищо да не променяме, че може да стане по-лошо. А то по-лошо от това накъде.

    Нередност?
  • 3
    Avatar :-|
    ха!
    • - 3
    • + 24

    Според мен... :

    - усвояване на еврофондовете за жп инфраструктура до 2013 г.
    - приватизация на БДЖ-товари (пред конкуренцията в ЖП сектора, има 5 частни фирми, да го е съсипала), ненужни сгради и терени на БДЖ и правителствения ЕърБъс и инвестиране на средствата в инраструктура
    - набелязване на жп инфраструктура, която да се изгради по ОП Транспорт след 2014 г.

    - Разделяне на политиката от управлението на БДЖ. Министерството да прави политика, собствеността да се управлява от професионални меднижъри
    - търсене на чуждестранен партньор, който да закупи вакони срещу процент от БДЖ
    - силно маркетингово звено, което да намира клиенти и да рекламира възтановените линии/инфраструктура, по които ще се движат влаковете със 160 км/ч

    Нередност?
  • 4
    dragozow avatar :-|
    dragozow
    • - 14
    • + 26

    Като не могат да излязат на печалба защо ги мъчат? Цял живот ли да издържаме БДЖ и Кремиковци?

    Нередност?
  • 5
    Avatar :-|
    +
    • + 11

    Към автора:
    Поздравления за заглавието!

    Нередност?
  • 6
    Avatar :-|
    l
    • - 25
    • + 21

    спасяване ли?
    ликвидирайте я веднага барабар с кремиковци и разпродайте ги за скрап или намерее инвеститор който иска да ги купи ако ли за жълти стотинки но да ги купи и подмени изцяло и да изгради модерна инфраструктура
    може ли в 2009 година така да се запалват влакове от нищото и после да се оправдават бдж 4е никой не искал даа пътува еми няма да иска кой продава живота си за 5 лева
    подменете си оаканите вагони и всичко останало осигурете охрана на хората докато пътуват и по гарите е пълна мизерията и л-на навсякаде
    Как да по4нем да пътуваме с вас ?

    Нередност?
  • 7
    Avatar :-|
    Трендафил Акациев
    • - 7
    • + 16

    Фалит експрес - това звучи сммешно за държавата,Дилижанс експрес - това звучи ретро за всички ни,а просто "Диана експрес","Синия Дунав","Златни пясъци"...спомняте ли си?Не беше отдавна...Тогава имаше влакове висока категория с висока категория пътници,независимо,че беше късния соц. и всички уж бяхме равни,но винаги някои бяха по "равни" от другите.А защо ви връщам в онова време? Защото всички забравихме как трябва да се прави железница за хората,не че комунистите можеха,но поне се стараеха!И сега по темата: статията показва ,че авторката е в час и разбира за какво става на въпрос,независимо,че спецификата на жп транспорта е трудна и изисква време за подготовка и мнение по него.Лошото е,че управляващите нямат,такова,а това значи вършене на поредните безобразия....да обединиш пътнически и товарни превози в едно в този момент е не лудост,това е престъпление! В момента,ако има нещо читаво в железниците,това са пътническите превози.И статията правилно го е отразила това...а що се отнася до коментарите дотук,мога да кажа само едно: ЖАЛКО ЗА ВАС!!! С такива коне ,такава кушия! То бива неграмотници в тая държава ама чак пък толкова....много сте бе!!!!Като не искате да се возите на влакове,возете се на волски каруци или на трутунетки,в тролеите и автобусите не хленчите,а във влаковете цапате и акате,но се и оплаквате от другите дето акат и цапат щом във влак се качат и с обувките върху седалките спят!!!!!!!!!!!!!!

    Нередност?
  • 8
    Avatar :-|
    Блогът за железници
    • + 3

    Мнения на клиенти, анализи, коментари
    www.rail.blog.bg

    Нередност?
  • 9
    Avatar :-|
    койчо
    • - 12
    • + 4

    нищо не разбирате от железница, почитаеми

    Нередност?
  • 10
    Avatar :-|
    Vazov
    • - 16
    • + 13

    Povecheto infrastrukturni kompanii v Evropa se subsidirat pod niakakva forma ot durzhavata. Za suzhalenie mai i tazi statia izglezhda poruchkova. Vidite li, mnogo izostanala bila BDZ, i za tova daite da reshim problema kato ..... ia prodadem.

    Hubavo, ama samo da ne stane neobratima greshka. Mnogo lesno se prodava/rushi/razvalia. Koi ot slednite dva scenaria e po-veroiaten?

    V sredata na svetovna ikonomicheska kriza se poiaviava bogat investitor i hvurlia miliardi da modernizira kompaniata. Kak shte si izbie investiciata novia sobstvenik (t.e. ot kude shte doide vuzvrushtaemostta)? BG niama silna industria, koiato da ima nuzhda ot nadezhden i evtin transport na surovini i produkcia kum svetovnite pazari. Puk da se nadiavash na potrebitelia da ti plashta utroeni ili udesetoreni biletni ceni e nerealistichno.

    Drugia variant, e che sled privatizaciata zheleznicata se rezhe na parcheta ot novia sobstvenik i stomanata/chuguna se prodava na pazara za burza pechalba. Vagonite sushto se prodavat i naburzo se uvolniavat 30k choveka. V kraen rezultat, kato ignorirame dulgosrochnite socialni problemi, Bulgaria ostava bez funkcionirasht zhelezoputen transport. Puk da ne govorim, che oshte poveche stavame zavisimi ot cenata na gorivata (rusia).

    Sega, znaeme, che na niakoi hora ot gornite etazhi mnogo im se iska da skurpiat biudzheta kato premahnat iztochnici na razhodi. Obache, izostavaneto ili unishtozhavaneto na zhelezoputnata infrastruktura ne e reshenie i shte dovede do oshte po-golemi problemi v dulgosrochen plan.

    Нередност?
Нов коментар