С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
44 30 окт 2009, 14:10, 11644 прочитания

С джип-баничарка на море

Правителството опитва да ограничи измамите с ДДС за автомобили

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Тоталният извод: взимайте автомобили 6+1 места, за да не плащате ДДС. Всички разходи по поддръжката на колата също ще са ви с 20% по-евтини. Вероятно е всеизвестен факт, но почти всички новозакупени Porsche Cayenne у нас са... товарни автомобили 1+1 места и също ползват данъчен кредит."

Това е един от многобройните съвети за избор на нов автомобил, който всеки кандидат-купувач може да открие из интернет форумите. По подобен начин и коли, които се ползват за лични нужди, се преоборудват и регистрират в специална категория, така, че да се спести ДДС върху новата покупка. "Вратичката" в закона съществува от години и позволява на собствениците на скъпи автомобили да мамят държавата, като ги представят за фирмени и се възползват от облекчение, предназначено за бизнеса, което би трябвало да се прилага само за определени коли. Правителството предложи да ограничи злоупотребитес ДДС като увеличи броя на местата в една лека кола. Опасенията на бизнеса обаче са, че новата рестрикция ще засегне и изрядните компании. А според данъчни консултанти тя противоречи на европейското законодателство и ще предизвика съдебни дела срещу държавата.


Врата в полето

В момента масовите леки автомобили (които на специализиран език се водят под 5+1 места) са един от малкото активи, за който бизнесът няма право на данъчен кредит. Фирмите не могат да си приспадат и платеното ДДС за всички консумативи и резервни части, свързани с експлоатацията на колата. Изключение се прави за транспортни фирми, такси компании, рент-а-кар дружества и такива, които предлагат шофьорски курсове. Целта на забраната е да не бъде ощетяван бюджетът, защото съществува изкушение много от закупените фирмени леки коли да се ползват за лични, а не за бизнес нужди. Въпреки това начинът как да се заобиколят ограниченията е публична тайна и немалко хора се възползват от него.

Показа го и акция на МВР отпреди няколко месеца. Тогава проверките установиха, че на много от луксозните джипове се премахват задните седалки, монтира се допълнителна решетъчна преграда и така те се "превръщат" в товарни тип "баничарка". След това лицензирана фирма издава протокол за извършеното преустройство, за да се избегне плащането на ДДС, от което са освободени товарните превозни средства. Собствениците им не внасят или изтеглят от държавата дължимия данък, който за този клас автомобили е от порядъка на десетки хиляди левове. След това колите се преоборудват отново и се ползват за лични нужди. Това е първият начин за заобикаляне на ограниченията.



Вторият е с (често изкуствено) завишаване на броя седалки. За да може леките коли да влязат в категорията 6+1 места, много от вносителите започнаха да предлагат и модели с допълнително монтирани две седалки. Внасят се и леки коли, които фабрично са сертифицирани така, че да попадат в категория "лекотоварни". Дилърите дори започнаха да рекламират всички тези екстри. Ако трябва да говорим в цифри, луксозните автомобили, които могат да ползват данъчен кредит, през последните две години са около 16% от общия пазар на нови коли, пресмята Александър Костадинов от "Мото-Пфое". Не е ясно обаче колко от купувачите са се възползвали от това облекчение, както и какъв е броят на колите втора употреба, които също попадат в тази хипотеза.

Забрана под въпрос


За да се избегнат злоупотребите, правителството чрез вицепремиера Цветан Цветанов предложи промяна в Закона за ДДС. Тя предвижда право на данъчен кредит да се ползва за леки автомобили с места за сядане над осем без това на водача. Това означава, че за всички други леки автомобили (вкл. тези, които все още се изплащат чрез лизинг) ще се дължи ДДС.

Според бизнеса обаче подобно ограничение ще затрудни работата на много фирми. "Освен скъпите и луксозни джипове в категорията 6-9 места попадат и редица работни автомобили, които широко се използват от малкия и средния бизнес. Друга немалка група са малките микробуси, които се ползват за превоз на пътници от хотели, туристически агенции, селскостопански производители, както и от редица фирми за транспорт на персонала", твърдят от Конфедерацията на работодателите в България (КРИБ). Освен това подобна законова промяна няма да ограничи злоупотребите с преоборудването на пътнически автомобили в товарни.
"Ако предложението на правителството бъде прието, очаквам масово преподписване на договорите за покупка на леки автомобили на лизинг до края на годината. Най-вероятно те ще бъдат оформени така, че дължимият ДДС да бъде платен преди новото ограничение в закона да влезе в сила, т.е. така, че да се ползва данъчен кредит", твърди данъчният консултант Симеон Симеонов. Той допълва, че предлаганият от правителството рестриктивен режим противоречи на европейското законодателство.

"Преди по-малко от година в аналогичен случай Полша беше осъдена. Според Европейския съд държава членка не може да разширява обхвата на изключенията за възстановяване на ДДС след датата на влизането в сила на европейските ДДС директиви (в конкретния случай - датата на присъединяването към ЕС). Това противоречие с европейските норми вероятно ще предизвика оплаквания до Европейската комисия", казва Милен Райков, старши данъчен мениджър в Ernst&Young. Според него, ако бъде признато несъответствието на предложените правила с европейските норми, страната може да бъде принудена да връща събрания данък с лихви.

От Националната агенция за приходите също коментираха, че според техните експерти съществува риск да бъде нарушено европейското законодателство и че ще обърнат внимание на това при второ четене на законопроекта в парламента. "Възложила съм на нашия правен отдел да провери този казус", заяви и председателят на бюджетната комисия в Народното събрание Менда Стоянова.

Има ли решение


Ясно е, че данъчните трудно могат да следят специфичната употреба на всеки автомобил. Затова и в много европейски държави съществуват рестрикции, базирани на брой места и оборудване в автомобилите или просто има предвидено частично възстановяване на ДДС за тях, обяснява Райков. Например - 50% в Испания, Великобритания, Швеция, 40% - в Италия, 20% - за екоавтомобили в Ирландия.

В този дух е и предложението на Асоциацията на автомобилните производители (ААП) и от Асоциацията на автомобилните вносители. То е да се въведе частичен данъчен кредит за всички фирмени нови и употребявани леки автомобили на фирми. "Когато преди години акцизите бяха намалени значително, общите приходи от акциз за леките автомобили нараснаха десетки пъти. Сега ще се случи същото, а едновременно с това малкият и среден бизнес ще получи допълнителна глътка въздух. Това е най-сигурният метод, защото не е забранителен, а се основава на естествения ход на процесите в икономиката", твърди Стоян Желев, председател на ААП. Според Симеон Симеонов от подобен режим ще има полза и за бюджета, защото ще стимулира покупките на коли втора употреба (над 6 месеца и над 5 хил. км) през фирми от страни в ЕС. При подобна сделка ДДС върху автомобила се дължи в България (а не в другата страна) и всяка фирма ще има стимул да декларира сделката, за да си възстанови половината от платения косвен данък след това.

"Вариантът, който ще удовлетвори и фиска, и бизнеса, е да се въведе изискване за товароносимост над един тон или автомобилите да са с твърда, постоянна преграда зад първите две седалки. Може да се поставят и допълнителни изисквания, които да попречат монтиране на седалки след като автомобилът бъде сертифициран.", казва Александър Костадинов. Това трябва да е съчетано с по-строг контрол от страна на държавата. Според него обаче това е временно решение, докато трае кризата и бюджетът има нужда от повече приходи. Защото и в момента бизнесът ползва всякакви леки автомобили за своята дейност. Например една компания за бързооборотни стоки може да има парк от над 50 съвсем обикновени леки автомобила, които се ползват от нейните търговски представители.
По-различно е предложението на Валентина Василева от "Глобал такс". Според нея ограничението за ползването на данъчен кредит трябва да се отнася само за автомобили, които се ползват за представителни или за управленски цели, какъвто е подходът по отношение на данъка върху разходите. А за да няма злоупотреби при покупката на останалите фирмени коли, може да се постави ограничение за мощност на двигателя. Например колите, за които към момента се дължи акциз – над 120 киловата (kW). Така в тази хипотеза няма да попаднат най-луксозните автомобили.

Какъв вариант ще изберат депутатите, ще стане ясно съвсем скоро при гласуването на второ четене на промените в закона за ДДС. Въпросът е едновременно да се намалят измамите и да не се навреди на бизнеса.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Инфлацията пада до 2.3% през септември Инфлацията пада до 2.3% през септември

Храните продължават да поскъпват, а цените на автомобилни горива, обувки и куриерски услуги намаляват

14 окт 2019, 276 прочитания

И чистачката, и шофьорът на видинската прокуратура подкрепят Иван Гешев 2 И чистачката, и шофьорът на видинската прокуратура подкрепят Иван Гешев

Становище на БХК по предстоящия избор на главен прокурор: Създава се впечатление, че изборът е направен предварително

14 окт 2019, 1018 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
На командно дишане

Оттеглянето на германската RWE от АЕЦ "Белене" потвърди, че проектът е рисков

Сметка за основни операции - струва ли си

Всеки, който ползва рядко банкови услуги, може да се възползва от опцията, но и не само той

Фандъкова, когато не е кмет

Желанието на настоящата кметица е да се еманципира от ГЕРБ и да спечели на своя страна "умните и красивите"

Борис Бонев: между гражданите и политиката

Единственият непартиен кандидат се бори за гласове с малък бюджет и без подкрепа от партийни структури

София: този път има интрига

За пръв път от над 10 години в София се води истинска политическа кампания. "Капитал" прекара по един ден с четиримата основни кандидати, за да види отвътре как те се борят за гласовете на софиянци

20 въпроса: Здравко Петров

Урбанистът познат от "Исторически маршути" издаде книга, която обединява две от архитектуните разходки

Кино: "Писма от Антарктида"

Модерна мелодрама за лъжата от любов