Новият брой:
Правителство с ГЕРБ?

Бъдеще в миналото

Как новите технологии могат да подобрят образователния процес в България

   ©  Цветелина Ангелова
Бюлетин Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Всеки ден след училище дванадесетгодишният Алекс* отваря електронната си поща и намира вътре домашните за следващия ден. По история например има на разположение три линка. Първият води към национален образователен портал, където Алекс може да види изцяло триизмерно филмче на разкопките в Перперикон, както и текст за културните и исторически ценности на древните развалини. Вторият линк го препраща към игра в стил "Стани богат" на историческа тематика. Алекс въвежда своето ученическо потребителско име и играе в продължение на 15 минути. Веднага след това точките му от правилните отговори автоматично отиват при учителя, който в началото на следващия час ще обяви най-добре справилия се ученик пред целия клас.

Третият линк води към онлайн хранилище, откъдето Алекс сваля мултимедийния урок за следващия час по история. Младежът не е задължен да го прегледа, но инфографиката за живота на траките веднага привлича вниманието му...


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
54 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    Avatar :-|
    дано
    • + 3

    Чудесно би било, ако всичко това се случи. Когато аз завършвах висше образование в България, само някои частни университети имаха подобен онлайн портал. В Западна Европа е нормално, а е и въпрос на престиж, всяко уважаващо себе си висше учебно заведение да има портал, в който студентите с личен пин да имат достъп до модулите в своята специалност (програма, задачи, курсови, литература, оценки, история на следване и т.н.), но и достъп до виртуална библиотека с местни, регионални или световни специализирани издания (за книгите е още рано). За съжаление като че ли положението в българските университети не се е променило - ще се радвам, ако други читатели споделят обратното. И какво остава за средното и основно (а защо не и начално) образование - не оплакване от липса на пари, а ясен план за въвеждане на подобни идеи. Пари държавата винаги ще намери - важното е да не се загуби година-две в процедури, докато най-точната компания спечели обществената поръчка за хардуер или софтуер.

    Нередност?
  • 2
    Avatar :-|
    l
    • - 2
    • + 5

    Има една книга "The Flickering Mind". Хубаво е привържениците на компютрите в училищата, а особено пък в министерството, да я прочетат преди да се занимават с подробности като инфраструктура.

    Нередност?
  • 3
    Avatar :-|
    стир
    • + 17

    Това не е вярно. Качеството на образование доказно не се определя единствено от нивото на технологиите. Дори изобщо.

    Да, технологиите са полезни, но има много други важни неща. Примерно - учебните програми и човешките ресурси/учителските кадри.

    Нередност?
  • 4
    rdimov avatar :-|
    rdimov
    • + 12

    защо ще се използва софтуер на майкрософт.има дистрибуция на линукс-убунту , която е напълно безплатна и при това на български.

    Нередност?
  • 5
    Avatar :-|
    до анонимен
    • - 4
    • + 2

    Използва се софтуер на Майкрософт, може би, защото е най-достъпен за преподавателите. Те и на него трудно се учат....

    Нередност?
  • 6
    Avatar :-|
    readme
    • - 1
    • + 32

    Отново, за пореден път, някой се опитва да прокара промени в образователната ни система. За съжаление, отново по по-трудния начин:

    - Хардуер и софтуер и в момента има достатъчно. Изобщо не е необходимо да се наливат десетки и стотици милиони за специализиран софтуер и за компютри за училищата. Да не говорим, че парите ще отидат предимно в посредници и ще бъдат усвоени от наши фирми (Безуханова и сие).

    - Това което е жизнено необходимо на образователната ни система - добри преподаватели - отново никой няма да инвестира в него. Хардуера и софтуера който авторите на статията се напъват да ни обясняват коко ще е хубав след 5 години няма да стават за нищо. А добрите преподаватели привлечени и задържани в образователната система ще останат за цял живот, и децата подготвени от тях ще знаят и могат повече.

    С две думи, ако трябва да се инвестира някъде, това трябва да са хората, на не техниката. Само че от техника по бързо и лесно се печелят комисионни ...

    Нередност?
  • 7
    Avatar :-|
    Даскалица
    • + 16

    Влизали ли сте скоро в училище? Основната цел пред сегашните ученици е как да се приберат вечер в къщи живи и без избити зъби.
    Като пробутате няколко десетки хиляди компютъра на училищата много ще забогатеете. Само че утре днешните възпитаници на училищата ще навлязат смело в живота, няма да са съгласни да има по-големи тарикати от тях, ще ви завидят на парите от поръчката и ще намерят начин да ви ги вземат.
    Колелото на историята се върти, другарки и другари.

    Нередност?
  • 8
    Avatar :-|
    Miro Hero
    • - 1
    • + 27

    На мен една преподавателка ми обясни, че децата трябва да пишат на ръка, важно е за развитието на мозъка и формира концепция за причинно-следствена връзка. Важно е да визуализират - картинки, диаграми - обаче на ръка, писменно. Информационните технологии не трябва да изместват самото образование. Едно е да се учиш да използваш компютър, друго е да се учиш да учиш. В тази статия нещо не ги разграничават тия работи май :).

    Живея в Щатите, уча в реномиран и изключително технологичен университет. Преподавателката е гуру в областта си, с Ph.D. по икономика от Станфорд и специализирана в психология на ученето или нещо такова.

    Нередност?
  • 9
    Avatar :-|
    |
    • - 1
    • + 9

    До коментар [#8] от "Miro Hero":

    За съжаление не само журналистите, но и доста от чиновниците по министерствата си мислят, че компютрите като с магическа пръчка ще оправят проблемите в училищата. Само дето има страни с над 20 години опит в използването на компютри в обучението, журналистите би трябвало да се опитат да се пообразоват преди да пишат такива повърхностни статии.

    Нередност?
  • 10
    Avatar :-|
    z
    • + 6

    Аз това го четох преди 5 години. Толкова нищо да не се е променило. Даже и името Орлин Кузов нещо ми звучи познато ...

    Нередност?
Нов коментар