Какво каза Бойко Борисов на бизнеса
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Какво каза Бойко Борисов на бизнеса

Какво каза Бойко Борисов на бизнеса

В началото на следващата година се очаква София да подаде документи за включване в механизма ERM 2

2593 прочитания

© Надежда Чипева


Най-важните приоритети пред българското правителството остават финансовата стабилност и сигурността, обяви министър-председателят Бойко Борисов, който откри четвъртата годишна среща на бизнеса с правителството, организирана от "Капитал" и Конфедерацията на индустриалците и работодателите в България. Пред над 200 представители на бизнеса премиерът посочи свършеното досега от кабинета и отново описа всички проблеми, които правителството срещна през първите 100 дни на управлението си – големите дългове на министерствата и цялостното наследство от кабинета "Станишев", проблемът с бюджетния дефицит, скандалите в ДАНС и съдбата на големите енергийни проекти.

Финансовата стабилност

Борисов съобщи, че по подобие на действащия Съвет по сигурността в Министерския съвет е създаден и консултативен орган по финансовите въпроси, в който влизат Кристалина Георгиева (вицепрезидент на Световната банка), Любомир Христов (бивш подуправител на БНБ) и Илиян Михов (професор по макроикономика в бизнес училището INSEAD).

В началото на следващата година се очаква София да подаде документи за включване в механизма ERM 2 (известен като чакалнята на еврозоната). "Този сигнал е много важен за нашите партньори и за инвестициите, които искаме да привлечем, това е важно и за намаляване на лихвите по кредите и за финансовата стабилност", заяви още Борисов.

Енергийни проекти

Борисов, който няколкократно се позова на практики от бизнеса, обясни, че остава и въпросът с цената на АЕЦ "Белене". "Когато всеки от вас купува нещо, той пита колко пара ще струва, за колко време ще се избие инвестицията, колко ще струва това, което ще произведе, и на кой пазар ще продаде това, което ще се произведе. По този въпросник нито една тема не е решена", обясни премиерът. Като друг проблем пред атомната централа той посочи избраната руска технология. "Кой ще носи отговорността, ако сега се дадат държавни гаранции за заем за АЕЦ "Белене" и след известно време новата централа бъде спряна, защото реакторите са поколение 2 плюс, а не 3 плюс. Когато става дума за милиарди евро държавни пари, никак не е лесно да вземеш правилното решение", каза още Борисов и намекна, че европейските лидери не одобряват реактори по руска технология.

Най-важните приоритети пред българското правителството остават финансовата стабилност и сигурността, обяви министър-председателят Бойко Борисов, който откри четвъртата годишна среща на бизнеса с правителството, организирана от "Капитал" и Конфедерацията на индустриалците и работодателите в България. Пред над 200 представители на бизнеса премиерът посочи свършеното досега от кабинета и отново описа всички проблеми, които правителството срещна през първите 100 дни на управлението си – големите дългове на министерствата и цялостното наследство от кабинета "Станишев", проблемът с бюджетния дефицит, скандалите в ДАНС и съдбата на големите енергийни проекти.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    извън Шератон

    "Единственото условие е бизнесът да се съобразява с правилата на държавата, всичко останало ще се нареди", каза Борисов.

    Уважаеми г-н Борисов,
    какви правила (закони) на държавата да спазваме,след като всеки ден чуваме ,че ще се променя този и онзи закон. Вие сам сте казвали,що за закон е Законът за горите след като има 20 промени,а що за закон е ЗУТ с 40 промени.
    Очакваме промени в Законът за здравето,Законът за обществените поръчки,Законът за МВР,Законът за пътищата,Законът за Данс,Законът за нотариусите (в полза на Искра Фидосова),Законът за антиките,Законът за ловът,Законът ва здравното осигуряване (в полза на С.Дянков),Законът за митниците,Законът за етажната собственост,Законът за държавните служители,Закона за държавните такси...и още и още - питам се какви са правилата,които трябва да спазваме? Дори сега виждаме,че самата държава е ограничена да вкара ваксините против свинския грип защото си има процедури според закона,които ще доведат до забавяне от 4-6 месеца...болни закони - болна държава!

    Уважаеми г-н Борисов,
    прочетете по-долу болните правила на държавата касаещи малкия бизнес,за да оцелее особено малкия бизнес трябва да е нечовешки гъвкав!

    МРРБ обеща Публично обсъждане на 39-тата промяна в ЗУТ.Дали ще го направят и то до края на Ноември както обещаха? ... иначе е публична тайна ,че без рушвет при наличния ЗУТ не можеш да откриеш търговски обект.
    Въпросът е за кого ще са промените най-вероятно отново за доброто на Камарата на архитектите,на строителните инженери на Надзорните фирми, а за малките фирми ще доживеем ли някой да направи промени и за тях?

    Ето четиво за експертите от МРРБ и за г-жа Захариева-юристката, които никога не са откривали какъвто и да е собствен търговски обект !

    На срещата в Шератон със сигурност не е имало предствители на малкия бизнес ,който се бори ежечасно с...

    Прочитане на целия коментар оцеляването си и въпреки следващите кръгове на ада,които са осигурени от Държавата!

    Откриването на магазин или кафене:
    или 32 кръга на ада-готови ли сте да влезете?

    Те ви са гарантирани от държавата чрез ЗУТ.

    След намирането на подходящо помещение и сключването на договор за наем всекидневието на бъдещия търговец се превръща в един малък ад, наречен оформяне на документи. Процедурата се състои от 32 стъпки, при които пред всевъзможни инстанции се представят купища бумащина и комисии преценяват дали са изпълнени с абсолютна точност безбройните им (понякога доста абсурдни) изисквания. Всяко ведомство има фиксиран срок, в който трябва да излезе със становище или да издаде разрешително, като периодите варират от седмица до четири месеца. Ако ги съберете, излиза, че за да заработи в рамките на закона, един търговец трябва да премине през около година и половина ходене по мъките. В много от случаите, разбира се, не всичко върви гладко. Анонимният чиновник, на когото сте предали документите си в началото на месеца, в средата излиза в отпуска и преписката се отлага за неопределено време.
    Междувременно обикновено търговският обект работи НЕЗАКОННО или полузаконно, с всичките глоби и рушвети, произтичащи от това. Обобщената последователност на необходимите действия е, както следва (процедурата за откриване дори на миниатюрно кафене и магазинче е :

    1. Подаване на скица на имота (14 дни)
    2. Изваждане на виза за проучване и проектиране (30 дни).
    3. Изготвяне на проекти по всички части - архитектура, електро, ВиК, ОВ (вентилации), технологии.
    4. Съгласуване на проектите в ХЕИ (15 дни). Изискват документи на фирмата, под което отделните инстанции разбират различни неща.
    5. Съгласуване на проектите в пожарната (30 дни).
    6. Прехвърляне на електромера на фирмата, експлоатираща обекта.
    7. Прехвърляне на водомера на фирмата, експлоатираща обекта.
    8. Разрешение за строеж на съответната община (30 дни).
    9. Договор с независим строителен надзор.
    10. Откриване на строителна площадка (ако се изисква) при промяна на фасада и конструктивни промени (30 дни). Дотук са минали шест месеца, в които кандидат-собственикът е инвестирал и е плащал наем (минимум четирицифрена сума в долари). “Но те съвсем спокойно могат да ти кажат “а, не, не може”. Тогава става страшно, знаете за какво става въпрос - няма да казвам, само ще показвам”, обяснява човекът дръзнал да прави частен бизнес в търговски обект с характерния жест на потриване на палец и показалец. По-нататък този жест ще се повтаря все по-често.
    11. Заверка на заповедна книга в ДВСК (2 дни). Както твърдят очевидци, там преписките са огромни и за да преминат документите от едната купчина в другата... отново играят пръстите.
    12. Следва изпълнение на предвиденото преустройство под ръководството на строителния надзор.
    13. Актове за скрити работи по време на строителството
    14. Замерване на импеданс (72 часа).
    15. Замерване на ФРС (фактори на работна среда) (14 дни).
    16. Санитарно разрешително (10 дни).
    17. Становище за експлоатация от пожарната (30 дни). Както и по предишната точка, има немалко вероятност да ви върнат, защото нещо “не е както трябва”.
    18. Ветеринарно-санитарно разрешително (ДВСК) (15 дни).
    19. Становище на проектантите, че обектът е годен за експлоатация.
    20. Становище от главния архитект и заверка на екзекутиви (30 дни). На този напреднал етап може да се окаже, че сградата, в която се строи, е архитектурен паметник. Ако той е от национално значение, всичко спира дотук с едни солидни разходи за търговеца.
    21. 72-часова ОВ проба.
    22. Декларация от инвеститор и собственик за строителна стойност на обекта.
    23.Технически паспорт.Нищо,че сградата в която сте наели обектът няма такъв , а и сградите построени преди 30 години не отговарят на изискванията по сегашния ЗУТ.Отново следва формално изготвяне на Технически паспорт,плащане и корупция.
    24. Конструктивно становище - финално от инженер-конструктор, че обектът е годен за въвеждане в експлоатация.
    25. Акт 15 - подписва се от собственик, изпълнител, инвеститор, проектанти и надзор. Както показва неприятният опит, това е поредният етап, на който някой може да заяви, че не e съгласен по собствени причини.
    26. Окончателен доклад от строителния надзор (7 дни).
    27. Разрешение за ползване (30 дни).
    28. Регистрация на търговски обект (30 дни). За целта се представя целият натрупан до този момент забележителен набор от документи
    29. Лиценз за продажба на спиртни напитки (30 дни)
    30. Лиценз за продажба на тютюневи изделия (30 дни)
    31. Категоризация (120 дни).
    32.Документ от Кадастъра.

    Проблемът в България е безкрайното протакване, неяснотите, произтичащи от това, че повечето инстанции не са си направили труда да изложат изискванията си в ясен вид, хаосът от гишета с разнопосочно работно време и произтичащата от всичко това свръхдоза корупция.

    Липсващите точки в 157 -те цели са:

    158- синхронизиране и намаляване на законовите изисквания за правене на малък бизнес.По малко изисквания - повече спазване на тези изисквания.Същото като със ставката при данъците - колкото е по-малък данъка толкова повече се събира.
    159-създаване на мозъчна банка,и създаване на фонд за финансиране на иновативни идеи на български граждани,които могат да се реализират и да доведат до българско ноухау,което да генерира милиарди приходи.
    160-намаляване на половина на съществуващите министерство например обединение на Министерство на икономиката с МРРБ.
    161-намаляване на районите,общините и в страната и в София с 50%
    162-намаляване на администрацията и държавна и общинска с 50%
    163-прехвърляне на подблоковите и около блоковите пространства на живущите в блока

  • 2
    Avatar :-|
    TOTO

    НУЖНО НИ Е НЕщО ТАКОВА , КОЕТО Е НАПРАВИЛА ЖЕЛЯЗНАТА ЛЕЙДИ ПРЕЗ ОСЕМЕДЕСЕТТЕ НА МИНАЛИЯ ВЕК В КРАЛСТВОТО. СЕГА ВРЕМЕНАТА СА ПО-ДРУГИ НО И СЕГА НИ ТРЯБВА ЛИБЕРАЛИЗАЦИЯ НА БИЗНЕСА , ПРИВАТИЗАЦИЯ ИТН. РЕЙГЪН НАМАЛИ ДАНЪчНАТА ТЕЖЕСТ И СЛЕД ГОДИНИ СЪБРА ПОВЕчЕ ДАНЪЦИ.

  • 3
    Avatar :-|
    TOTO

    И ОщЕ НЕщО, И ТАчЪР И РЕЙГЪН СА ЗАПОчНАЛИ С ПРОТИВОПОСТАВИЛИТЕ ИМ СЕ ПРОФСЪюЗИ. И ДВАМАТА СА НАПРАВИЛИ ЕДНО И СЪщО - СМАЗАЛИ СА ПРОФСЪюЗИТЕ ЗА ДЪЛГО ВРЕМЕ. НЕ ВЯРВАМ чЕ ББ МОЖЕ ДА ПРОВЕЖДА ТАКАВА ПОЛИТИКА. щЕ ИМА ДА СЕ МЪчИМ.

  • 4
    h2so4 avatar :-|
    h2so4

    До #1

    Приятелю - ние, собствениците на малък бизнес сме си виновни. Събрани заедно - собственици на малък бизнес, кафенета, магазини, таксиджии, фризьорки - правим няколкостотин хиляди. Заедни със семействата си можем да избираме и да сваляме кметове, дори и правителства.
    Представи си една организация, представляваща тези хора - 10 лв членски внос на година - можем да обжалваме закони пред Конституцуинен съд и Европейски съд. Представи си името на корумпиран служител, забавил някой малък проект, залепено на витрините на 10 000 магазина, заедно с описание как се е осрал, какъв рушвет е поискал и т.н.
    Представи си адвокати, платени от нас, влачещи по съдилищата с години разни малки чиновници за "злоупотреба със служебно положение" - до последна инстанция - години наред, тормоз до дупка. Колко ще ни струва - по 1 лев годишно, предвид колко хора сме.....Предатави си 10 000 Е-мейла пратени в един ден до правителството, с копие до Европейката комисия и 5-6 влиятелни европейски вестници - какво се иска - офис, 1-2 координатори, правна фирма на договор, членски внос от минимален порядък....

    Да, размечтах се.

    Има начини, но ние сме си стадо. Предпочитаме да гласуваме за поредния демагог, вместо да се хванем и да си гледаме нашия интерес....

    Айде да ходя да бачкам, че от Нова година ще ми вземат по 80 лв повече за осигуровки......трябва да ги изработя, нали така.....Щото иначе, алтернативата е да вдигнат акциза на алкохола, ама Биг Бой каза, че не бива....


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK