Ще играем по правилата
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Ще играем по правилата

Росен Плевнелиев<br />

Ще играем по правилата

Росен Плевнелиев, министър на регионалното развитие и благосутройството

2683 прочитания

Росен Плевнелиев<br />

© надежда чипева


Министърът на регионалното развитие Росен Плевнелиев отчита като най-голямото постижение на правителството за първите му сто дни постигнатия обрат в отношенията с Брюксел. "Ние показахме, че вече ще играем по правилата, и получихме кредит на доверие – парите по САПАРД са разблокирани, а 200 млн. евро по оперативна програма "Регионално развитие" са размразени.

Министерство има няколко приоритета – изграждането на трите магистрали, ускорено усвояване на средствата по оперативните програми и засилване на инвестициите във ВиК сектора.

- Както обещахме, готови сме с процедурата за магистрала "Тракия" и тя ще стартира преди средата на този месец, а именно на 12 ноември, каза Плевнелиев. Тръжната процедура ще бъде напълно прозрачна, а по договор с министерството "Трансперънси интернешънъл" взе участие в подготвянето на документацията и ще наблюдава цялостния процес. През следващата година пък ще стартират търговете за изграждане на автомагистрала "Марица" (от км 5 до км 72), както и за част от трасето на "Струма".

- За министерството на регионалното развитие 2010 г. ще е година на подготовка на проекти, тъй като по този показател страната изостава изключително много, пример: в агенция "Пътна инфраструктура" не е направен нито един търг за проектиране в последните 18 месеца. Само така държавата може да усвои повече еврофондове.

- През втората половина на 2010 г. държавата поетапно ще разплати задълженията си с пътните компании, а министерството няма да подписва повече договори, преди те да бъдат финансово обезпечени. В момента ведомството преговаря с търговските банки за отпускането на кредити на строителните компании. От финансовите институции настояват държавата да гарантира, че ще плати на фирмите. Забавените плащания към пътностроителните компании са за над 300 млн. лв.

Министърът на регионалното развитие Росен Плевнелиев отчита като най-голямото постижение на правителството за първите му сто дни постигнатия обрат в отношенията с Брюксел. "Ние показахме, че вече ще играем по правилата, и получихме кредит на доверие – парите по САПАРД са разблокирани, а 200 млн. евро по оперативна програма "Регионално развитие" са размразени.

Министерство има няколко приоритета – изграждането на трите магистрали, ускорено усвояване на средствата по оперативните програми и засилване на инвестициите във ВиК сектора.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    правилата

    "Единственото условие е бизнесът да се съобразява с правилата на държавата, всичко останало ще се нареди", каза Борисов.

    Сега и Вие г-н Плевнелиев,повтаряте неговите думи,това прилича обаче на подмазвачество повече отколкото на вдъхване на увереност,че ако спазваме правилата ще успеем?

    Та Вие сам нарушихте забраната за 13 заплата и я раздадохте на вашите служители, а бяхте казали,че и Министерството е фалирало и няма пари!
    Вие сам си противоричите - хем да спазваме правилата хем искате да промените законът за пътищата,Законът за обществените поръчки,Законът за устройство на територията.И Ви разбирам тези закони наистина Ви пречат за да построите магистралите,но тези закони, ако пречеха само на малкия бизнес не бихте тръгнали да ги променяте и сега ще ги промените само в частта касаеща Вашите интереси,интересите на ГОЛЕМИЯТ Бизнес. А не е ли нарушаване на правилата от Ваша страна след като искате да засекретите маршрута на магистрала Тракия, а лидерът Борисов ни уверява,че ще има ПРОЗРАЧНОСТ ВЪВ ВСИЧКО?
    Наскоро направихте кръгла маса "За по-добър ЗУТ",което е едно откровено признание от страна на държавата,че правилата в сега съществуващия ЗУТ не са добри.Но малкия бизнес всеки ден страда от това,че този закон не е добър,по-бързо го променете, обаче в П О Л З А Н А М А Л К И Я Б И З Н Е С!

    Уважаеми г-н Плевнелиев (Борисов),
    кои правила (закони) на държавата да спазваме,след като всеки ден чуваме ,че ще се променя този и онзи закон. Борисов сам е казвал,що за закон е Законът за горите след като има 20 промени,а що за закон е ЗУТ с 40 промени.
    Очакваме промени в Законът за здравето,Законът за обществените поръчки,Законът за МВР,Законът за пътищата,Законът за Данс,Законът за нотариусите (в полза на Искра Фидосова),Законът за антиките,Законът за ловът,Законът ва здравното осигуряване (в полза на С.Дянков),Законът за митниците,Законът за етажната собственост,Законът за държавните служители,Закона за държавните такси...и още и още - питам се какви са правилата,които трябва да спазваме? Дори сега виждаме,че самата държава е ограничена да вкара ваксините против свинския грип защото си има процедури според закона,които ще доведат до забавяне от 4-6 месеца...болни закони - болна държава!

    Уважаеми Г-Н Плевнелиев, (г-н Борисов),
    прочетете по-долу болните правила на държавата касаещи малкия бизнес,за да оцелее особено малкия бизнес трябва да е нечовешки гъвкав!

    МРРБ обеща Публично обсъждане на 39-тата промяна в ЗУТ.Дали ще го направят и то до края на Ноември както обещаха? ... иначе е публична тайна ,че без рушвет при наличния ЗУТ не можеш да откриеш търговски обект.
    Въпросът е за кого ще са промените най-вероятно отново за доброто на Камарата на архитектите,на строителните инженери на Надзорните фирми, а за малките фирми ще доживеем ли някой да направи промени и за тях?

    Ето четиво за експертите от МРРБ и за г-жа Захариева-юристката, които никога не са откривали какъвто и да е собствен търговски обект !

    На срещата в Шератон със сигурност не е имало предствители на малкия бизнес ,който се бори ежечасно с оцеляването си и въпреки следващите кръгове на ада,които са осигурени от Държавата!

    Откриването на магазин или кафене:
    или 32 кръга на ада-готови ли сте да влезете?

    Те ви са гарантирани от държавата чрез ЗУТ.

    След намирането на подходящо помещение и сключването на договор за наем всекидневието на бъдещия търговец се превръща в един малък ад, наречен оформяне на документи. Процедурата се състои от 32 стъпки, при които пред всевъзможни инстанции се представят купища бумащина и комисии преценяват дали са изпълнени с абсолютна точност безбройните им (понякога доста абсурдни) изисквания. Всяко ведомство има фиксиран срок, в който трябва да излезе със становище или да издаде разрешително, като периодите варират от седмица до четири месеца. Ако ги съберете, излиза, че за да заработи в рамките на закона, един търговец трябва да премине през около година и половина ходене по мъките. В много от случаите, разбира се, не всичко върви гладко. Анонимният чиновник, на когото сте предали документите си в началото на месеца, в средата излиза в отпуска и преписката се отлага за неопределено време.
    Междувременно обикновено търговският обект работи НЕЗАКОННО или полузаконно, с всичките глоби и рушвети, произтичащи от това. Обобщената последователност на необходимите действия е, както следва (процедурата за откриване дори на миниатюрно кафене и магазинче е :

    1. Подаване на скица на имота (14 дни)
    2. Изваждане на виза за проучване и проектиране (30 дни).
    3. Изготвяне на проекти по всички части - архитектура, електро, ВиК, ОВ (вентилации), технологии.
    4. Съгласуване на проектите в ХЕИ (15 дни). Изискват документи на фирмата, под което отделните инстанции разбират различни неща.
    5. Съгласуване на проектите в пожарната (30 дни).
    6. Прехвърляне на електромера на фирмата, експлоатираща обекта.
    7. Прехвърляне на водомера на фирмата, експлоатираща обекта.
    8. Разрешение за строеж на съответната община (30 дни).
    9. Договор с независим строителен надзор.
    10. Откриване на строителна площадка (ако се изисква) при промяна на фасада и конструктивни промени (30 дни). Дотук са минали шест месеца, в които кандидат-собственикът е инвестирал и е плащал наем (минимум четирицифрена сума в долари). “Но те съвсем спокойно могат да ти кажат “а, не, не може”. Тогава става страшно, знаете за какво става въпрос - няма да казвам, само ще показвам”, обяснява човекът дръзнал да прави частен бизнес в търговски обект с характерния жест на потриване на палец и показалец. По-нататък този жест ще се повтаря все по-често.
    11. Заверка на заповедна книга в ДВСК (2 дни). Както твърдят очевидци, там преписките са огромни и за да преминат документите от едната купчина в другата... отново играят пръстите.
    12. Следва изпълнение на предвиденото преустройство под ръководството на строителния надзор.
    13. Актове за скрити работи по време на строителството
    14. Замерване на импеданс (72 часа).
    15. Замерване на ФРС (фактори на работна среда) (14 дни).
    16. Санитарно разрешително (10 дни).
    17. Становище за експлоатация от пожарната (30 дни). Както и по предишната точка, има немалко вероятност да ви върнат, защото нещо “не е както трябва”.
    18. Ветеринарно-санитарно разрешително (ДВСК) (15 дни).
    19. Становище на проектантите, че обектът е годен за експлоатация.
    20. Становище от главния архитект и заверка на екзекутиви (30 дни). На този напреднал етап може да се окаже, че сградата, в която се строи, е архитектурен паметник. Ако той е от национално значение, всичко спира дотук с едни солидни разходи за търговеца.
    21. 72-часова ОВ проба.
    22. Декларация от инвеститор и собственик за строителна стойност на обекта.
    23.Технически паспорт.Нищо,че сградата в която сте наели обектът няма такъв , а и сградите построени преди 30 години не отговарят на изискванията по сегашния ЗУТ.Отново следва формално изготвяне на Технически паспорт,плащане и корупция.
    24. Конструктивно становище - финално от инженер-конструктор, че обектът е годен за въвеждане в експлоатация.
    25. Акт 15 - подписва се от собственик, изпълнител, инвеститор, проектанти и надзор. Както показва неприятният опит, това е поредният етап, на който някой може да заяви, че не e съгласен по собствени причини.
    26. Окончателен доклад от строителния надзор (7 дни).
    27. Разрешение за ползване (30 дни).
    28. Регистрация на търговски обект (30 дни). За целта се представя целият натрупан до този момент забележителен набор от документи
    29. Лиценз за продажба на спиртни напитки (30 дни)
    30. Лиценз за продажба на тютюневи изделия (30 дни)
    31. Категоризация (120 дни).
    32.Документ от Кадастъра.

    Проблемът в България е безкрайното протакване, неяснотите, произтичащи от това, че повечето инстанции не са си направили труда да изложат изискванията си в ясен вид, хаосът от гишета с разнопосочно работно време и произтичащата от всичко това свръхдоза корупция.

    Липсващите точки в 157 -те цели са:

    158- синхронизиране и намаляване на законовите изисквания за правене на малък бизнес.По малко изисквания - повече спазване на тези изисквания.Същото като със ставката при данъците - колкото е по-малък данъка толкова повече се събира.
    159-създаване на мозъчна банка,и създаване на фонд за финансиране на иновативни идеи на български граждани,които могат да се реализират и да доведат до българско ноухау,което да генерира милиарди приходи.
    160-намаляване на половина на съществуващите министерство например обединение на Министерство на икономиката с МРРБ.
    161-намаляване на районите,общините и в страната и в София с 50%
    162-намаляване на администрацията и държавна и общинска с 50%
    163-прехвърляне на подблоковите и около блоковите пространства на живущите в блока

  • 2
    Avatar :-|
    пътуващ

    Почвайте магистралите, че народа се изпотрепа от липса на пътища.

  • 3
    Avatar :-|
    само чета

    "Почваме ги от средата на другата година...ако има пари и сме готови с документите,с обществената поръчка и успеем да закупим земите на частниците около пътя или ще променим маршрута и ще започнем процедурите отначало" би отговорило правителството.

    А гражданите спокойно могат да осъдят държавата за всеки загубен живот на пътя.

    Но по-търпелив народ от българския няма.

    Само у нас нямаше тържества по случай падането на стената в Германия,явно за нас това не е било радостно. Кой трябваше да се сети за това?
    Къде е Софийска Община иначе с желания за собствен Закон за София, а защо да няма и Закон за Варна, а защо не и Закон за Пловдив...?

    Напълно споделям опасенията и наблюденията на номер 1 правилата как и за кого се пишат законите.

  • 4
    Avatar :-|
    правопис -до Капитал

    Капитал оправете си подзаглавието написали сте "благосутройството" и звучи като благоразстройството,което не вярвам да имате впредвид :-)

  • 5
    Avatar :-|
    мамба

    Съгласен с номер 1 !!!

    Лошото е, че ние пишем правилата винаги за „нашият човек“.
    Ние българите, когато сме пешеходци мразим автомобилистите, когато сме автомобилистите мразим пешеходците, когато ние минаваме на червено е нищо, когато другите минават е ужас, когато сме бедни мразим богатите, когато забогатеем ненавиждаме бедните.
    Иначе животът ни ще бъде вечна игра на „ Мамба “, правилата на която знаят само тези които са на власт.

  • 6
    Avatar :-|
    Бизнесмен

    Плевнелиев никога не е играл по правилата, то си му е изписано на лицето. Как на.пр."по правилата" се застроява по най-безобразния и хаотичен начин район предвиден за жилищен с куп офиси, складови и какви ли не други сгради, т.н. Бизнес Парк. Списъка на нарушенията допуснати там могат да изпълнят поне обема на средно голяма енциклопедия. Същото се отнася и за другите криминални проекти. Как може да говори за правила един комисионер, който е случаен и няма познаниа в строителството.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.