Свободни в интернет. Но докога?
Заради пиратство европарламентът либерализира режима за прекъсване на интернет
Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.
"Интернет трябва да бъде свободен, но не и от регулация." Това е основната теза на Малкълм Харбър, евродепутат и водеща фигура при подготвянето на промени в няколко европейски директиви, свързани с интернет и комуникациите, известни под названието "Телеком пакет". На теория идеята е да се създаден един отворен интернет, където потребителите са защитени участници в единен европейски телекомуникационен пазар, базиран на високоскоростна интернет връзка, достъпна за всеки. Във въпросния пакет обаче има един момент, който нажежава атмосферата в европейските институции вече месеци наред. Това е точката, свързана с правата на потребителите, и по-точно с процедурата по евентуалното им лишаване от достъп до мрежата.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните планове
66 коментара
Хайде теглете от торента за последно.
Аз съм съгласен, че трябва да има някакъв контрол и спазване на някакви норми. Но мисля, че трябва да се контролира и санкционира онзи, който качва нещо без да има право да го разпространява, а не онзи който го е намерил и свалил. Освен това, свалянето за собствена употреба би трябвало да е абслютно свободно и извън всякакви ограничения. Който иска да продава съдържание и сега си го прави, тогава какъв е проблема?
И като почнем всички да ползваме шифровани връзки как ще докажат каква информация пренасяш?
Защитават се интересите на големите (най-вече американски) издатели на музика, филми и т.н. Аз искам да мога да си купя по интернет всяка издадена от тях песен на приемлива цена. Тогава ще спра да тегля с торенти. Вече сме в 21 век и е смешно да издават в България по няколко диска на месец, които могат да се купят само на твърд носител. Трябва да има развитие. Откакто има iTunes Store в повечето държави, където той може да се ползва, нелегалният даунлоуд на авторско съдържание е намалял.
Така е.
Преди много години можеше да си караш подпил каруцата, че и парния автомобил, че и по-модерния на бензин без проблеми.
Можеше да си ходиш и с оръжие свободно. Даже и сега в някои държави може.
Да обаче дойдоха времена, в които другите участници в инфраструктурния поток искат да се спазват правила. Така, че и за ползването на съдържание с неуредени права или направо пиратско ще се налагат наказания.
Пиратството обаче няма да спре. Даже ще става по-екстремно и вълнуващо. Който хванат - хванат! Това е. Който иска спокойствие и добро качество да си купи оригинала. Оригинала е винаги за предпочитане при възможност да се придобие естествено, въпреки че и обратното ще е все по-неуважителна причина..
То и домашното варене на ракия в Бавария си е направо конспирация. :)
Грешката е предимно в самите корпорации и компании и тяхното мудно реагиране на развиващия се пазар. Не може в бананова република като България да предлагаш игра за 100 лева. Това води единствено до разрастване на торент тракерите. Даже и да не е оправдана една цена от 30 лева, то тя би била по-приемлива и би създала навик за купуване на оригинална игра, която редовно се ъпдейтва и подържа. А след време с покачване на стандарта на живот и цената ще се изравни с западните стойности. Капитал публикуваха статия за новия албум на Radiohead, който можеше да се тегли за сума която теглещия прецени и то без лейбъл за посредник. Резултата(25.10): 1.2 млн. пъти срещу средно 8 долара на даунлауд.
Не мога да отрека, че 90% от нещата които чета, слушам, играя, гледам ги тегля нелегално. Но просто не мога да си купя легализирана програма на цената на 2 компютърни конфигурации. Имам нелоша библиотека и се старая да купувам оригинални албуми, просто защото заради тази политика музикантите страдат от архаичните модели на работа на издателите и така се опитвам да ги подпомагам.
С тези промени освен пълненето на торент тракерите със съвети как да се криеш от проверяващи, нищо няма да постигнат. Замунда поколението в България няма да се откаже.
Пиратите не ползват компютри, а кораби. Айде стига с тия гнусни асоциации. Проблемът на "творците", е че искат да им се плаща за всяка изпусната пръдня. Още малко ще докажат, че безплатното слушане/гледане е незаконно. И какво да я докараме до там, че ако отида до съседа да гледам филма, който той си е купул на DVD, да ни осъдят и двамата - мен за неразрешено гледане, него за неразрешено разпространение. Пожелавам им в кризата още по-големи загуби, дано им дойде малко акъл в главите. То бива бива ама се оливат. Не може с участие в една тъпа песен/филм да искаш да се издържаш цял живот (че и правнуците ти).
Мрън!
Струва ми се, че пак ще хванат "пиратите" за шмайзера.
Иначе, ако искат и съвсем да забранят всичко. Ще си намериме други занимания. И пак бизнеса им няма да се замогне допълнително.
Най-голямата глупост в главите на онези "занимаващи се с авторски права" е че си мислят, че като успеят да направят всичко да е само платено и хората пак ще го ползват. Еми просто няма да го ползват. И следователно няма да плащат за него. То и сега много от свалените неща бързо се изтриват и хич не се ползват просто, защото са "поредната пръдна" както някой по-горе се изказа.
ИНТЕРНЕТ НЕ МОЖЕ ДА БЪДЕ РЕГУЛИРАН. ТОЧКА. Когато е било времето да внедрят някаква регулация, е било по време на създаването на TCP/IP протокола. Сега вече няма как, да са мислили. Ама MAC адреси, IP-та, това са неща които нямат никаква стойност, защото е недоказуемо кой точно седи пред компютъра. И какво, ще МИ отрежат нета? А на мама и тате? Или ще сложат в нас полицай да гледа кой влиза в нета, и на моя компютър специално ще му демонтират LAN картата... Тия хора не са в час! Друго правило, което музикалната и филмовата индустрия не разбраха: когато качиш нещо в нета и го продадеш, бъди готов то да бъде копирано, дори и от този, на който си го продал. Технологии, няма как, няма вечно да продавате дискове, я! Неща очевидно без художествена стойност, определяни като комерсиална музика, правят осемнадесетгодишни девойки приказно богати, само защото някой е решил, че тяхната музика наистина струва пари, и защото други ги дават за нея. Погледнете Пайнер. Да сте чули Митко Димитров да се оплаква от пиратството? Ами не, защото той знае, че когато Пенчо си свали 5 песни на Преслава от Data-та, на шестата ще си купи оригиналния албум, ей така да си го има. И ако не са торенти, ще са JPEG картинки с таен hash код в тях, вари го, печи го, Linux-аджиите пак ще го измислят:)
Като продължение, музикалните и филмовите компании така като ги гледам не умират от глад дори и по време на криза и с пиратство. Колко още пари искат да правят!? Трябва да е задължително да можеш да си свалиш филм от интернет, преди да отидеш да го гледаш на кино. Все пак никога не се знае какъв точно е филма. А ако тъп? Една картина на Пикасо струва милиони, една моя никой не би купил. Обаче цената на всички билети за кино за всички филми е една и съща. Нали са произведения на изкуството? Ами тогава нека бъдат оценявани като такива - Guernica мога да я видя и в интернет, преди да отида в Prado да я видя на живо. Така ще знам дали има смисъл да давам сумати евро за вход, и мога да се информирам за това какви други картини има. Не е справедливо в такъв случай да ме карат да плащам предварително за нещо, което не съм гледал, какъвто е случая с кино или DVD/BD с филм.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.