Събирачи на дългове
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Събирачи на дългове

Русенският съдия-изпълнител Иван Хаджииванов (вдясно) ръководи вдигането на поредния автомобил на длъжник с купения от него паяк<br />

Събирачи на дългове

Кризата направи модерна професията частен съдебен изпълнител

Иван Михалев
16746 прочитания

Русенският съдия-изпълнител Иван Хаджииванов (вдясно) ръководи вдигането на поредния автомобил на длъжник с купения от него паяк<br />

© Капитал


Има една категория хора, които със сигурност не се плашат за работните си места. Това са частните съдебни изпълнители.

Кризата направи тяхната професия модерна. Докато много хора от различни сектори на икономиката губят работата си, работата на частните събирачи на дългове се увеличава.

Русенският Спайдърмен

Как се събират дългове в условия на криза знае най-добре Иван Хаджииванов - частният съдебен изпълнител от Русе, който се прочу с новаторския си подход срещу длъжниците. В края на септември той се сдоби с "паяк", благодарение на който вече може да вдига автомобилите на некоректни платци.

Идеята хрумнала на русенския съдебен изпълнител това лято, след като полицията отказвала съдействие за спиране и конфискуване на запорирани коли. По онова време в кантората му залежавали преписки за повече от 2000 запорирани автомобила, които необезпокоявано кръстосвали града. Други длъжници пък използвали промеждутъка от време, докато трае изпълнителното дело, за да препродадат автомобилите или да ги разфасоват на части, за да не могат да бъдат конфискувани и продадени на търг.

"Във всяка нормална държава полицията установява колите на длъжниците и ги спира от движение, а на нас ни отказват. И ние решихме да го направим сами", разказа пред "Капитал" Хаджииванов.

След дълго ровене в интернет той открил решението на проблема. Поръчал да му докарат от Англия паяк втора ръка, който преди това осем години е служил на британската полиция. Внушителният по размери камион може да вдига джипове, тежащи по 4.5 тона. Освен това е снабден и с тегличи, които позволяват репатриране и на по-тежкотоварни возила, включително бронирани джипове. С него всеки длъжник в Русе и околностите може да се чувства застрашен от мерките на находчивия съдебен изпълнител. Единственото неудобство за българските пътища е десният волан.

На въпроса защо чак от Англия го е купил, Хаджииванов отговаря: "Защото тук нямаше. Ако в Русе имаше такъв паяк, аз нямаше да си купувам, а щях да си наема. Нямаше да правя такава инвестиция. Тъй като това не е смисълът на моята работа - да репатрирам автомобили."

Съдия-изпълнителят няма собствен паркинг. Автомобилите на длъжниците се съхраняват на паркинги, стопанисвани от взискателите. Така длъжниците на "Топлофикация" знаят, че трябва да си търсят вдигнатата кола от паркинга на фирмата. Другите - съответно в паркинга на ВиК, енергото или банката.

"Българинът е много рационален, особено когато дължи пари. Тогава става жив тарикат. Казва - аз си загубих ключа, оправяй се. Или - загубих си талона, не мога да го дам сега. Или се крие, продава я на части само и само за да осуети изпълнението", разказва русенският съдия.

Първият пострадал от паяка бил поръчков джип "Мерцедес ML 400" със сребрист цвят. Той бил собственост на местен бизнесмен, който дължал около 20 000 лева за неплатен петрол. Самият длъжник дълго време успешно отклонявал опитите на съдия-изпълнителя да събере вземането на взискателя.

Русе е град с по-малко от 200 хиляди жители. Новините като тази за "първия частен паяк" се разчуват бързо. Затова два месеца след пристигането му помощното техническо средство на съдия Хаджииванов няма много работа. "Нашият град не е много голям. И когато се разчу, че луксозни джипове са репатрирани, изведнъж започнаха да си намират ключовете. Никой не иска да му пиша фактура за репатриране. Той си стои тук, в бойна готовност е. Дори на държавни институции, които имат нужда от него, можем да го даваме под наем", сподели пред вестника Хаджииванов. И добави, че вече го е предлагал на общината и на "Гражданска защита" в града.

Макар да е пионер в своята професия, съдията от Русе не се гордее. "Това не може да бъде добър пример. Трябва да се направи промяна в инструкцията на МВР и полицията да се задължи да установяват и да спират от движение колите на длъжниците. И тогава стотици милиони левове ще се събират без нищо, само с една промяна", смята Хаджииванов.

Русенецът се похвали, че благодарение на закупения паяк кантората му е успяла да приключи 60% от т.нар. комунални дела. Гражданите бързо си плащали сметките за вода, ток, парно, телефон и други услуги, след като започнало вдигането на колите. От октомври 2006 г. досега в кантората на Хаджииванов са събрани около 8 млн. лева задължения от общо 25 млн. лева предявени дългове на кредитори. Сред запорираните движими вещи попаднал и цял кораб, който стоял на русенското пристанище. Съдията не иска да каже името на длъжника, както и сумата на дълга, но твърди, че след проведените разговори с кредитора започнало издължаване и запорът бил отменен.

Сега името на Хаджииванов е почти легенда в гилдията и заради друга нестандартна идея - да открие магазин за конфискувани вещи на длъжници. В него ще се продават плазмени телевизори, DVD плеъри, мобилни телефони, часовници, картини и други вещи, събрани с изпълнителни листове. Съдебният бутик все още не е видял бял свят, въпреки че самият Хаджииванов вече се е сдобил с подходящо помещение. Той твърди, че не е по силите на една кантора да зарежда цял магазин с описани вещи, и призовава останалите си колеги от града да се присъединят към инициативата. "Не съм се отказал от тази идея, но всичко с времето си", мъдро заключава Хаджииванов.

На сафари за щрауси в Чирпан

Тази случка също е част от фолклора на събирачите на дългове. Участник в нея е Кръстьо Ангелов, частен съдебен изпълнител от Стара Загора. Преди две години той иззе и продаде девет щрауса от частна ферма в чирпанското село Зетьово. Собственикът им - местен предприемач, дължал пари на доста кредитори. "Не беше малка сума, имаше група взискатели, почти всичко бяха си взели, нищо не беше останало на длъжника освен стадото щрауси и няколко патици", разказва Ангелов.

Като всяка друга вещ пернатите животни били надлежно описани и предложени на търг. Предаването им във владение на новия собственик обаче се оказало проблем. Най-трудната част била залавянето и качването на щраусите на камиона. Това станало по тъмно, когато птиците са с притъпени сетива.

"Те са птици, а като всяка птица през нощта имат кокоша слепота. През деня иначе може да ги гоните цял ден и пак да не ги хванете", обяснява Ангелов. Най-агресивен бил един мъжки щраус, който успял да срита един от ловците и едва не го контузил лошо. Свидетели на случката били полицаи, които следели да няма ексцесии и употреба на оръжие от страна на длъжника.

Днес съдия-изпълнителят си спомня с насмешка за случая: "Хората ме търсят от Стара Загора, питат къде си, а аз им викам - на сафари за щрауси съм. "Какви щрауси", питат те. "В Чирпан", отговарям аз."

Ангелов пояснява, че законът забранява да се взимат домашните любимци на длъжниците. Всички останали животни са разрешени. "Моите добичешки истории край нямат. Като почнете от патици, кокошки, пилета, яйца. Всички пернати сме ги минали. И канарчета сме описвали от такива, които са ги гледали с промишлена цел. Цялата гама животни съм описвал. Като се замисля, и риба съм описвал", добави той.

История с лъв

Щраусите обаче не са най-екзотичното животно, попадали в ръцете на частните съдебни изпълнители. Плевенският съдия Иван Карапанчев се натъкнал на истински лъв при оглед на имущество на длъжник в с. Брестовец. "Беше образувано дело срещу длъжник от Плевен, който беше осъден от различни кредитори и бивши негови работници. Когато отидохме да описваме негово имущество в селото му, се натъкнахме на 80-килограмова лъвица, отглеждана в кокошарник. Лъвицата беше на 8 години. Хранеше я една женица на 82 години, която е баба на длъжника", споделя той.

Карапанчев подходил професионално - описал лъвицата заедно с останалите вещи в двора на длъжника, след което сезирал няколко международни организации за закрила на животните. Те се заинтересували от сигнала и пратили комисия от София да провери на място. Собственикът твърдял, че е купил животното от Африка, но не представил документи, разказа съдия-изпълнителят. Накрая лъвицата Симба била дарена на плевенския зоопарк. Тя трябвало да стане партньорка на 16-годишния мъжки лъв Лъки. Броени дни преди това обаче мъжкият лъв починал от задавяне с ребрена кост.

"Има всякакви екзотики, българинът обича да гледа екзотични животни. В една къща се натъкнах на една четириметрова боя, но не се наложи да я описваме", заяви съдия Ангелов.

Отмъщението на Андрешко

Още от времето на Елин Пелин у нас на съдия-изпълнителя се гледа като на изедник - човек, който е пратен от лошите чорбаджии да секвестира житцето на бедния човек, който е длъжник.

Тези нагласи до голяма степен са валидни и днес. Частните съдебни изпълнители често са наричани бирници в част от пресата, което, освен че не отговаря на същината на работата им (частният съдебен изпълнител не събира данъци, а вземания на граждани и фирми), обижда хората от гилдията.

Освен липсата на респект в обществото професията предлага и много стрес. Вече има два случая на побои на съдия-изпълнители, няколко запалени кантори и служебни автомобили. Предполага се, че зад покушенията стоят недоволни длъжници.

"Много хора си мислят, че тази професия е много лесна - започваш и почват някакви пари да ти идват. Но никой не отчита, че да разговаряш на ден с петима длъжници лично може да ти донесе такива вреди психически на здравето. Сигурен съм, че много хора изобщо няма да искат да я работят тая работа", коментира Георги Дичев, председател на Камарата на частните съдебни изпълнители.

За да станеш частен съдия-изпълнител, се изискват диплома за юридическо образование и минимум пет години стаж. Освен това обаче са нужни и много други умения. "Трябва да си психолог, да се отнасяш с необходимото уважение към хората и да разбираш начина на мислене на човека отсреща. Защото всеки човек е индивидуален. Има такива, които влизат остро, агресивно. Има други, които са много културни и вежливи, а в същото време се опитват да те заблудят. Така че не е никак лесна тая работа", добавя Дичев.

Добри или лоши, частните съдебни изпълнители са вече реалност. И докато има дългове, за тях винаги ще има работа.

Има една категория хора, които със сигурност не се плашат за работните си места. Това са частните съдебни изпълнители.

Кризата направи тяхната професия модерна. Докато много хора от различни сектори на икономиката губят работата си, работата на частните събирачи на дългове се увеличава.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

15 коментара
  • 1
    fccf avatar :-|
    fccf

    сълза да пророниш направо...

  • 2
    Avatar :-|
    Ахчиев

    На мен ми е интересно, кога държавата ще почне да си събира дълговете със същата ревност. Пред блок с 20 апартамента вече имаме над 40 коли върху зеленината и тротоарите, а на половината от собствениците не можеш да им събереш по 2 лева за метенето на входовете. Главата си режа, че думичката "местни данъци и такси" е непозната на тези хора. Използват невежеството на общината, че не може от 20 години да върже базата данни на КАТ с общинската. Един кмет беше казал, че както циганите са отвикнали на труд, така и половината българи са отвикнали да плащат данъци, парно и вода. За тока не става - там ти развиват бушона още от идването си, което беше свързано с уникални истерии и драми. Българинът не можа да повярва, че някой не цепи басма на андрешковщината.

  • 3
    Avatar :-|
    Ахчиев

    ПС. за подхода на ЧЕЗ говоря

  • 4
    Avatar :-|
    кредитен нехранимайко

    Интересно,аз ще мога ли да го наема тоя спайдърмен да вдигне поне една от колите на БДЖ,че не ми плаща заплатата? дължат ми пари,а аз дължа на банката и кръгът се затваря.Или най добре е да вдигне всички коли от Министерство на транспорта и най вече на новия министър - неадекватник,че да платят заплатите на всички жепейци.Колите ще ги пазим ние - жепейците със СОПИ!

  • 5
    Avatar :-|
    Моторист

    Горният постинг потвърждава написаното от Доналд Тръмп, че демокрацията предполага минимална финансова култура и тя трябва да се преподава още в средните училища. БДЖ нямаше да дължи пари, ако беше направило като повечето частници: излишен персонал да не се държи.

  • 6
    Avatar :-P
    Случаен...

    А аз пък да попитам кой позволи съдебното изпълнение да бъде отделено от държавата и превърнато в бизнес? (същият въпрос може да бъде зададен и за нотариалната дейност)

    Предлагам частният почин да се въведе и в наказателното производство. Струва ми се, че и законодателната дейност би спечелила, ако Народното събрание бъде преобразувано в акционерно дружество и се листне на фондовата борса.

    Да живее частният правов ред, международното положение и (без)банановата ни република.

  • 7
    Avatar :-|
    advocate

    Една другарска забележка - терминът е "съдебен изпълнител", а не "съдия - изпълнител"!

  • 8
    Avatar :-|
    Не е луд, който яде баницата

    Аз съм за съдебните изпълнители. Трябва да се намери начин процедурата да бъде гладка, като едновременно се вградят механизми за предотвратяване на злоупотребите.

    Защото мъжът на съседката от първия етаж влиза и излиза от затвора, но кара мерцедес, а тя не плаща парно и бедна - не може да дава пари за текуща или целева поддръжка на входа.

    Ние ли сме най-лудите, че първо гледаме да си платим сметките, после си можем ли или не да вземем кредит, или дали наистина се нуждаем от нов телевизор точно сега?

  • 9
    Avatar :-|
    Киров

    Сещам се за един приятел. Срещам го на улицата и го питам "накъде". Отговори ми много свежо и вярно: "Отивам да регистрирам дружество с неограничена безотговорност". Щом като сега длъжника може да кара "личен" "Майбах" и в същото време да ти дължи пари - не е чудно че българинът не припознава в държавата своя защитник. Такива бизнесмени познаваме доста предполагам. Един от моите клиенти има да събира пари от не безивестния Ветко Абаджиев, но вече се е примерил със съдбата си, че видиш ли никога нямало да може да си ги вземе. Защото законите трябва да преследват длъжника до дупка.

  • 10
    kosmev avatar :-(
    Убитака

    Статията прилича на филм на Костурица.
    На пръв поглед смешна, но като се замислиш, ти става тъжно...
    А иначе абсурден е даже факта, че длъжниците дори не си правят труда да прехвърлят имуществото си на роднини примерно.
    Т.е може да се завлякъв с милиони някоя фирма, собственикът и да е фалирал, работниците му да са безработни, а ти спокойно да си караж джип и яхта, които дори са на твое име...
    Пародия...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.