21 Нови
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Хайде с нас в Дубай

Интересът към арабското емирство заля и българския бизнес

Зорница Маркова
5467 прочитания

© Антония Тилева


Ако отидете в Дубай и срещнете полицай, погледнете го в краката. Твърде възможно е той да е с обувки, произведени от "Комфорт шус" в Карлово. Българска фабрика е собственост на италианската Stonefly и дава голяма част от продукцията й. Вече няколко пъти тя е доставяла всекидневни и парадни обувки за полицейските офицери в Обединените арабски емирства, включително и Дубай, разказва партньорът на италианците в България Иван Дяков.

В края на 2005 г. Дяков е един от участниците в бизнес група, която се самоорганизира, наема чартърен самолет и посещава едно от емирставата на 70 км от Дубай. Инициатори са банкерката Петя Славова и бизнесменът Борислав Дионисиев. Подборът на участниците е на принципа приятели, близки, познати... всички, които искат да потърсят своя златен шанс в една от страните, които привличат световния бизнес елит. Групата е разнородна, включва банкери, производители на продукти и стоки от най-различен тип, хотелиери и туроператори, строителни предприемачи.

Шум и блясък

През следващите години следват редица посещения - официални и неофициални. Въпрос на престиж е да пътуваш до Дубай или до друго от арабските емирства и да си гост на някоя богата фамилия там. Развива се и туризмът - Дубай посреща все повече туристи от България, които комбинират почивката по плажовете с разглеждането на мегаломанските сгради и строежи и шопинга в лабиринтните молове, търговски улици и центрове. След завръщането си в България почитателите на шума и славата с охота разпространяват свои снимки из жълтите и "хай-лайф" изданията, снимани пред "Бурж ал Араб" или в неговия прочут ресторант, на летището или пред изкуствената писта за сняг.

Български инвеститори правят и следващата крачка към Дубай и започват да купуват имоти там. Няма официална статистика колко жилища на Палмовия остров и в другите новоизградени затворени комплекси са собственост на българи, но се смята, че числото е трицифрено. Адвокат Тодор Табаков, който е консултирал българи при покупката на имоти там, разказва, че в началото световните агенции за имоти са привлекли като собственици на жилища представители на арабските кралски фамилии, холивудски звезди и всякакви световно известни личности. След това са използвали имената им като реклама да продават другите имоти. "Престижно е да кажеш, че съсед ти е някои шейх или Мадона", дава пример Табаков. Така расте и интересът на българските купувачи към Дубай. Първо купуват малка група известни в България личности, а след това промотират възможностите сред свои познати.

Повече имоти, по-малко бизнес

Всъщност имотите се оказват основните български инвестиции в Дубай. Първоначалната еуфория и желание за друг вид партньорство с арабската страна бързо губят силата си. Разбира се, има и такива, които правят и по-сериозен бизнес, но те или от години да живеят там, или имат много силен местен партньор. Дори самият Иван Дяков казва, че сътрудничеството му с ОАЕ е на базата на близките контакти на италианските му партньори с арабски. Правенето на бизнес в емирствата е много специфично, казва той. Всичко става бавно, хората трябва да се харесат и опознаят.

"Там има специфичен манталитет. Всичко се изговаря по няколко пъти. Те могат да говорят по три часа и едва в последните три минути да се каже нещо конкретно по сделката", разказва Дяков.

Фактът, че правенето на бизнес с Дубай изглежда по-лесно, отколкото на практика е, се доказва и от факта, че в повечето случаи бизнес делегациите и посещенията на инвеститори от България през последните години са завършили само с приятно изживяване и първоначално опознаване.

Производителят на вината "Тодоров" - Иван Тодоров, също е бил в делегацията в края на 2005 г. "Като че ли никой не успя да направи бизнес, каза той за "Капитал". Основната цел изглеждаше възможността да купуваме имоти."

Но и имотите не се оказват златната кокошка за тези, които са инвестирали в тях. Особено през последните две години, когато пазарът значително падна (виж инфографиката на предния текст). Един вече бивш собственик на имот в Дубай е някогашният футболист на "Левски" и съдружник в компанията БНК, която до миналата година се занимаваше с безмитна търговия, Веселин Балевски. Той каза за "Капитал", че е успял да продаде имота си преди спада на пазара и в момента не вижда възможности за други инвестиции. Преди пет-шест години той е бил сред активните привърженици на бизнеса в емирството. Има обаче немалко собственици на имоти там, които сега трудно могат да се разделят с активите си на печалба.

А дотогава само туризмът се радва на положителни резултати и чартърите от България към Дубай не спират.


1 коментар

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK