С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
35 8 яну 2010, 14:56, 9452 прочитания

На заден

Държавата сви възможностите на фирмите да купуват автомобили без ДДС

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

"Наскоро попаднах в ситуация да превеждам на чужденец какво значи "седалка дедесарка". Това са прочутите седалки, които се монтират един ден преди прегледа в "Технотест" (фирмата, която сертифицира всякакви промени по автомобилите, които не са фабрични – бел. ред.) и се свалят 10 минути след него. Повечето от тези седалки са оборотни и на 50 коли дедесарки от една марка има само по един чифт, който седи в сервиза в очакване на следващите клиенти."

Това мнение е от форума на "Капитал". То бе написано под текст, в който разказахме как държавата се опитва да ограничи злоупотребите с ДДС за леки автомобили. От началото на годината тази част от бизнеса на "Технотест" ще секне. Причината е, че депутатите гласуваха промяна в Закона за ДДС, според която от 1 януари допълнително монтираните седалки (с изключение на фабричните), целящи да увеличат броя на местата в автомобила, няма да се признават за ползването на данъчен кредит. Компаниите няма да могат да си приспадат и платеното ДДС за всички консумативи и резервни части, свързани с експлоатацията на такава коли. Идеята на новото ограничение е да намали в някаква степен броя на хората, които се изкушават да ползват закупените фирмени леки коли за лични, а не за бизнес нужди. В същото време обаче ще повиши разходите на много компании. Освен луксозни автомобили в категорията 6-9 места (създадени допълнително, след като колите са преоборудвани) попадат и редица работни коли, които широко се използват от малкия и средния бизнес. Тук е и парадоксът – в единия случай правиш промени в закупената лека кола с цел да измамиш държавата, за да си спестиш данъци. В другия се опитваш да намериш точния начин да си получаваш обратно ДДС, което по принцип не би трябвало да дължиш.


Къде е промяната

Масовите леки автомобили (които на специализиран език се водят 4+1 места) са един от малкото активи, за който бизнесът няма право на данъчен кредит. Изключение се прави за транспортни фирми, такси компании, рент-а-кар дружества и такива, които предлагат шофьорски курсове. Причината е, че данъчната администрация трудно може да следи специфичната употреба на всеки автомобил – дали е за лични или за бизнес нужди. Така към данъкоплатците се подхожда на принципа виновен до доказване на противното. В много европейски държави също има подобни рестрикции, базирани на брой места и оборудване в автомобилите, или просто има предвидено частично възстановяване на ДДС за тях. Например 50% в Испания, Великобритания, Швеция, 40% - в Италия, 20% - за екоавтомобили в Ирландия.

За никого не е тайна обаче как могат да бъдат прескочени ограниченията в българския закон. Единият вариант е на по-мощните и товароносими автомобили да се премахнат задните седалки, монтира се допълнителна решетъчна преграда и така автомобилите се "превръщат" в товарни тип "баничарка". Ако такъв автомобил бъде регистриран в КАТ като товарен, за него, както и досега, фирмите ще могат да ползват данъчен кредит. Вторият е със (често изкуствено) завишаване на броя седалки. За да може леките коли да влязат в категорията 6+1 места, много от фирмите плащаха еднократно от 500 до хиляда лева (според модела) за допълнително монтиране на две седалки. След това лицензирана фирма (обикновено "Технотест") издава протокол за извършеното преустройство, за да се избегне плащането на ДДС, от което са освободени превозни средства с 6+1 места. Собствениците им не внасят или изтеглят от държавата дължимия данък.



Наполовина ограничени

Първоначалната идея на правителството бе право на данъчен кредит да се ползва за леки автомобили с места за сядане над осем без това на водача. Въвеждането на тази нова рестрикция обаче противоречи на европейското законодателство и веднага се появиха опасения, че тя ще предизвика съдебни дела срещу държавата. Затова между първо и второ четене на промените в Закона за ДДС депутатите решиха да направят по-незабележима промяна, според която при определяне броя на местата за сядане се вземат предвид само седалките, монтирани от производителя.

"Така като леки автомобили вече ще се третират и тези, които са преоборудвани, например от 4+1 на 6+1 места, защото това не са седалки, монтирани от производителя на автомобила. Това означава, че за тях не възниква правото на данъчен кредит", обяснява Валентина Василева от "Глобал такс". За заварените случаи – например автомобили, които се изплащат по схемата на финансов лизинг (при който задължително се прехвърля собствеността), важат старите разпоредби до окончателното изплащане на колата. В случаите на оперативен лизинг (наем) на преоборудвани леки автомобили обаче от началото на тази година върху наемните вноски вече ще се дължи ДДС.

Фирмите вече няма да могат да си приспадат и платения ДДС върху горивата и всички разходи, свързани с поддръжката на преоборудваните коли, независмо кога са били закупени автомобилите, ако те са допълнително преоборудвани. С това ограничение държавата наказва компаниите, които преди промяната са взели напълно законосъобразно решение за инвестиция в автомобил.

"На практика много от допълнително монтираните седалки са неизползваеми и се поставят единствено с цел да не се плаща данък. Така че смисълът на промяната е да се прекрати поне отчасти недобросъвестното поведение на някои данъкоплатци", твърди Менда Стоянова, която е председател на бюджетната комисия към парламента. Интересен е фактът, че между първо и второ четене на промените в закона Мартин Димитров от СДС внася предложение да отпаднат всички ограничения, свързани с правото на фирмите да ползват данъчен кредит за леки автомобили. Работната група (обикновено доминирана от депутати на мнозинството и експерти от ведомства) подкрепя това предложение по принцип, т.е. като философия. В крайна сметка обаче се предлага и приема редакция, в която се добавя изискването при определяне на броя на местата за сядане да се вземат предвид само седалките, монтирани от производителя. Според данъчни експерти обаче е спорно дали и тази нова промяна няма да се окаже в противоречие на европейското законодателство и ще предизвика съдебни дела срещу държавата (виж карето).

Покрай сухото

обаче в този случай гори и мокрото. "Българският бизнес е достатъчно притиснат от кризата, от затруднения достъп до кредити и намаленото потребление. Стесняването на обхвата на данъчния кредит за автомобилите касае и тези коли, които вече са закупени и се ползват. За луксозните джипове не се притеснявам, но тези "баничарки", които очевидно се ползват за работа, ще бъдат допълнително обложени с 20% върху всички разходи по ползването и поддръжката. С това ставаме може би единствената страна в света, която въвежда в най-тежкия период на криза допълнителна данъчна тежест", твърди Стоян Желев, председател на Асоциацията на автомобилните производители (ААП).

Мениджърите на някои компании коментират неофициално, че почти няма фирма, която да не се е възползвала от врътката със седалките дедесарки. Логично е - освен товарни автомобили и бусове ежедневно почти на всяка компания й се налага да използва и обикновени леки автомобили – за транспорт, дистрибуция на дребни стоки и т.н.. "Когато държавата подхожда рестриктивно спрямо бизнеса, той търси начин да заобиколи ограниченията", обяснява ситуацията мениджър на малка компания за хранителни стоки. Новата разпоредба в закона обаче ще засегне точно тези бизнеси, тъй като от 1 януари при равни други условия те ще плащат с 20% по-скъпо гориво за своите фирмени коли.

Новата разпоредба може да засегне и някои от вносителите на автомобили, които са държали коли на склад с надеждата да ги преоборудват (например на 6+1 места) и ги продадат като такива с право на данъчен кредит, предполагат търговци. Освен това изкуствено ще се даде конкурентно предимство на тези марки, които са разработили модели с фабрично повече места за сядане.

"Ще има ефект и върху общия пазар на автомобили, защото голяма част от хората ще отложат покупката на ново превозно средство, ако за модела, който са си избрали, вече не може да се ползва данъчен кредит", твърди Лъчезар Георгиев, бранд мениджър на "Ауди".
В крайна сметка надлъгването между фирмите и държавата продължава. Държавата поставя допълнителни ограничения с цел да събере повече приходи и да не позволява произвол. От другата страна обаче са фирмите, които сега просто ще трябва се опитат да се наместят в новата законова рамка. Нищо чудно да измислят и нови начини да заобиколят закона, за да си намалят разходите. "В цялата тази бъркотия се забравят принципите на ДДС като данък, който облага крайното потребление", твърди данъчният консултант Симеон Симеонов. Преди време от Асоциацията на автомобилните производители (ААП) и от Асоциацията на автомобилните вносители предложиха да се въведе частичен данъчен кредит за всички фирмени нови и употребявани леки автомобили. Дали пък това няма да се окаже по-соломоновското решение.

В съда

Държава членка не може да въвежда нови ограничения при възстановяване на ДДС, различни от тези към датата на влизането в сила на европейските ДДС директиви (в конкретния случай - датата на присъединяването към ЕС). Според данъчни експерти потърпевши фирми могат да заведат дело срещу България в Съда на Европейските общности. Противоречието с европейските норми може да предизвика и оплаквания до Европейската комисия. Ако бъде признато несъответствието на предложените правила с европейските норми, страната дори може да бъде принудена да връща събрания данък с лихви. През 2005 г. полската държава се опитва да ограничи правото на данъчен кредит за разходите на фирмите за гориво и поддръжка на леки автомобили. Една фирма завежда дело и преди по-малко от година Полша вече е осъдена. 
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

София дава 36.5 млн. лв. за изгаряне на RDF от завода за боклуци София дава 36.5 млн. лв. за изгаряне на RDF от завода за боклуци

Най-вероятни изпълнители са циментовите заводи, както и фирми, свързани с енергийния бизнесмен Христо Ковачки

22 авг 2019, 633 прочитания

Вечерни новини: Идея за промяна на ДДС модела за плодове и зеленчуци, ЕК ще регулира лицевото разпознаване Вечерни новини: Идея за промяна на ДДС модела за плодове и зеленчуци, ЕК ще регулира лицевото разпознаване

МВФ ще махне възрастовите граници, които пречат на Кристалина Георгиева да оглави фонда; FlixBus пусна нови линии до чужбина; Спецпрокуратурата внесе обвинителния акт срещу Баневи

22 авг 2019, 587 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Джон Брадли: България няма стратегия, а план за харчене

Българската реклама в чужбина

Българските рекламни агенции все повече се ориентират към обслужването на клиент на чужди пазари

Лаборатория на края на света

Българската база на Антарктида ще има нова сграда

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

За нишките и хората

Чихару Шиота се завръща в Япония с първа голяма ретроспектива

Вдъхновението Хидра

Малкият, но изключително красив гръцки остров е не просто ваканционна дестинация, но и център на модерното изкуство