Можело значи
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Можело значи

Shutterstock

Можело значи

Администрацията обещава до седмица пратките от чужбина да се получават на едно гише

Зорница Стоилова, Вера Денизова
7922 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Денят е 25 януари. Часът - около 18.30. Току-що приключил работа, Еленко Еленков се отправя към митница Столична. Трябва да си вземе пакет с няколко книги на стойност около 50 евро. Пред гишето, на което ще може да свърши всичко необходимо, няма опашка. Еленко попълва един-единствен документ, плаща си дължимото ДДС, любезно благодари на приветливия служител. Отива в склада през няколко метра, взема си пратката и се прибира вкъщи. По пътя обратно си мисли, че следващият месец ще си поръча тениски от любимия си сайт, но този път ще ги получи на дивана в дома си.

Тази история все още не се е случила. Съчинихме си я от обещанията на Агенция "Митници" и "Български пощи", които се ангажираха тя да стане реалност за София след 25 януари. Реакцията на институциите дойде след като Еленко разказа кошмарния си 4-часов престой в столичната митница в dnevnik.bg. Той му струваше висене пред 14 гишета и 60 лева в мита, ДДС и други такси, част от които, както се оказа в последствие, въобще не е трябвало да плаща. Вълната по форумите, блогове и социални мрежи след историята пък може да бъде сравнена само с реакцията на изслушването на кандидата за български еврокомисар Румяна Желева.

Дали защото целият този шум създаде негативен образ на двете институции, или защото гражданската енергия този път пое в градивна посока, администрацията се мобилизира бързо. През изминалата седмица Агенция "Митници" и "Български пощи" положиха много усилия да ни убедят, че ще поемат сериозни ангажименти да облекчат процедурата при получаване на малки пратки от страни извън ЕС. Поставиха си срокове. От 25 януари - бързо и качествено обслужване на едно гише в София, а до три месеца - и в цялата страна. Ако това се случи, хиляди хора ще могат да пазаруват онлайн и да получават подаръци от чужбина безпроблемно.

Можело значи, с малко повече колективен инат и обществен натиск, администрацията да работи и по правилния начин. Ако това стане, ще се спестят пари и време. Въпреки готовността на институциите да променят статуквото обаче, все още има много неизяснени моменти и проблеми в системата, чието решение не е въпрос на месеци.

Какво се променя

Първата стъпка според плана на Агенция "Митници" и "Български пощи" е обслужването на гражданите да става на едно гише, засега само в София. За целта експертите на двете ведомства решиха да премахнат изискването за EORI номер (той идентифицира всички потребители и фирми, които имат взаимоотношения с митниците) за пратки до 150 евро. Изваждането на такъв постоянен номер отнемаше пет работни дни и беше сред основните пречки хората да си получават пакетите бързо и лесно. Всъщност EORI номерът се изисква само при попълването на митническа декларация, но никъде не е казано, че митните сборове могат да се събират само чрез нея.

Според директора на Агенция "Митници" Ваньо Танов тромавата процедура е била резултат не само от лошата координация между две администрации - на митниците и на пощите, но и следствие от намесата на посреднически фирми, които предлагат попълване на митническата декларация на завишени цени. Според новите правила това ще отпадне. За пратките от 15 до 150 евро ще се попълва само квитанция за внос, като пощенският служител ще изчислява дължимото ДДС.

Потребителите ще разполагат с две възможности - или да платят дължимата сума на гишето на пощенския служител, или да получат пратката си вкъщи и да се разплатят с пощенския куриер. Така ще се избегнат комисионите за банките, а от двете ведомства предвиждат и изграждането на POS терминали до гишетата за безналично плащане. За пратките над 150 евро остава изискването за EORI номер и задължението да се попълва митническа декларация. От митниците обаче обещават тяхното "освобождаване" също да се извършва на едно гише.

"Амбицията ни е от 1 април да въведем електронно попълване и подаване на митнически декларации. Тези, които търгуват през интернет, ще могат да се възползват и да не ходят на гише", пое ангажимент пред "Капитал" директорът на Агенцията "Митници" Ваньо Танов. Той е убеден, че обслужването на едно гише е решение, което ще ограничи корупцията в митническите структури."В администрацията винаги се търси начин да се налага повече бюрокрация. Ние ще покажем, че и държавните структури могат да опростят и оптимизират процедурите си", коментира той. 

По-дългосрочната съвместна инициатива на митниците и пощите е изграждането на Национален център за международни пратки. Планира се там да става обработката на пакетите и разпределението им към пощенските станции по цялата страна. Очаква се да бъде готов до началото на май и да разполага с надеждни скенери, за да не се налага отварянето на всяка пратка над 30 лева. Дотогава обслужването в провинцията ще става по стария начин.

Агенция "Митници" и "Български пощи" планират и информационна кампания сред гражданите, която да обяснява новата процедура. Информацията ще бъде качена на интернет страниците на двете институции и разпространена на видни места в пощенските станции. Ведомствата обещаха още да подготвят материалите и на английски език.

Ако от добри намерения планираните промени се превърнат в начин на работа за администрацията, това ще направи пазаруването в интернет и изпращането на подаръци спокойно и нормално за много хора - по данни на "Български пощи" само за миналата година в България са получени около 150 хил. колетни пратки.

На есен с песен

Освен чисто организационни проблеми пазаруващите онлайн вече се сблъскаха  и с новото данъчно законодателство. Да припомним – от началото на годината необлагаемият с ДДС праг за пратки извън ЕС бе намален от 150 на 15 евро (30 лева). Неизбежно е. Получихме писмо от пресцентъра на Европейската комисия в отговор на наше запитване, с което потвърдиха, че България е била в нарушение на европейските правила заради високия праг за освобождаване от ДДС. По искане на Комисията той е бил намален. Но не на 22 евро (максимално допустимият в ЕС), а на 30 лв. По думите на председателя на бюджетната комисия към парламента Менда Стоянова тази сума е избрана, за да се хармонизира с определението за "стоки с незначителна стойност" (каквито са и пощенските пратки) в българския закон за ДДС.

"Въпрос на дискусия и на сметки е дали може да се увеличи прагът, под който пощенски пратки от трети страни са освободени от ДДС", заяви още Стоянова. Според нея обаче такава законова промяна не може да се случи по-рано от есента, когато се обсъждат промените в данъчните закони за 2011 г. "Знаете, че тези закони не могат да се променят по всяко време на годината, тъй като те имат влияние върху приходите на бюджета на държавата". От Агенция "Митници" обаче обясняват, че целта на промяната в закона за ДДС не е фискална, а синхронизиране на българското с европейското законодателство. Данните от първите 12 дни на годината показват, че за тази година приходите от ДДС за пощенски пратки до 150 евро в Митница Столична (една от най-натоварените) ще достигнат едва около 180 хил. лв.

Тук има и още един проблем. Той е свързан с начина, по който се определя данъчната основа, върху която се начислява косвеният данък. Ако се следва буквата на закона – тук влизат стойността на пратката плюс разходите за транспорт. Като се има предвид, че за експресни пратки транспортът е на стойност над 30 лв., на практика няма да има освободени от данък доставки. Неофициално експерти от митниците обясняват, че ще се възприеме подходът разходите за транспорт да не се взимат предвид при изчисляването на дължимото ДДС.

Това не е краят

За да не останем само с обещания на хартия, няма да спрем да настояваме за промени. Ще очакваме да видим плана на митниците и пощите за подобряване на обслужването в цялата страна, описан стъпка по стъпка. С краен срок, в който ще бъдат извършени реформите. Преобразяването на администрацията не трябва да спира дотук. Крайната цел е хората, а и фирмите да получат обслужване, което би предложила всяка частна компания в условията на конкурентен пазар. Нужна е обаче и промяна в мисленето - и на потребителите, за да се научат да си търсят правата, и на служителя зад гишето, за да се научи да се усмихва.

Денят е 25 януари. Часът - около 18.30. Току-що приключил работа, Еленко Еленков се отправя към митница Столична. Трябва да си вземе пакет с няколко книги на стойност около 50 евро. Пред гишето, на което ще може да свърши всичко необходимо, няма опашка. Еленко попълва един-единствен документ, плаща си дължимото ДДС, любезно благодари на приветливия служител. Отива в склада през няколко метра, взема си пратката и се прибира вкъщи. По пътя обратно си мисли, че следващият месец ще си поръча тениски от любимия си сайт, но този път ще ги получи на дивана в дома си.

Тази история все още не се е случила. Съчинихме си я от обещанията на Агенция "Митници" и "Български пощи", които се ангажираха тя да стане реалност за София след 25 януари. Реакцията на институциите дойде след като Еленко разказа кошмарния си 4-часов престой в столичната митница в dnevnik.bg. Той му струваше висене пред 14 гишета и 60 лева в мита, ДДС и други такси, част от които, както се оказа в последствие, въобще не е трябвало да плаща. Вълната по форумите, блогове и социални мрежи след историята пък може да бъде сравнена само с реакцията на изслушването на кандидата за български еврокомисар Румяна Желева.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

20 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    Гочоолу

    Можело. Айде да си зададем въпроса защо при Костов, Царо, СерГея не можеше и не стана?
    Значи все пак нещо се променя в тази държава към добро.

  • 2
    Avatar :-|
    Д. Димов


    Нагледна демонстрация на какво е способно общественото недоволство, когато е канализирано от медии с чувство за отговорност.

    Нека този успех се помни и да бъде повторен и в други сфери срещу подобни проблеми!

  • 3
    Avatar :-|
    al

    Рибата още в морето, ние тигана вече приготвяме ;) Нека да дойде 25 ти и да видим как е. След това да видим след месец, два три, как ще продължи..

  • Чоко

    През няколко месеца си поръчвам през интернет книги от Русия и ги получавам в районния клон 1606 (Руски паметник) за 2 секунди без проблем. Нещо да не съм се объркал. За същите пощи ли става въпрос в статията? Само държа да отбележа, че си получавам доставката по-бързо и по-пълна, отколкото ако си ги поръчам от български електронен магазин, нищо че съм в центъра на София.

  • 5
    Avatar :-|
    :)

    До коментар [#4] от "Чоко":

    От книгоманията правя поръчки в Неделя вечер,
    понеделник по обяд ги чета и не съм в центъра на София :)

    Поръчай пак, ако руснаците на фалшифицират стойността на поръчката ти
    то и ти трабва да мнеш по същият ред ако пратката ти е над две кила.

  • 6
    philip_stoev avatar :-|
    philip_stoev

    Хубаво 25 януари, добре е човек да си поставя високи цели, ама струва ми се неизпълнимо за толкова малко време. Да си дадат 3 месеца, да си преорганизират работата, за да станат нещата като хората, а не през куп за грош.

  • 7
    Avatar :-|
    към 6

    Толкова му трябва на Еленко да емигрира и край на гишетата;от първия ден пратките пристигат до вратата му

  • 8
    vitamina avatar :-|
    Lili

    В кварталната поща се получават пратки до 2 кг.
    За съжаление в София по-тежки пратки, дори и когато са от ЕС, се получават в Разменна пощенска станция на ул. Веслец. Там се заплаща допълнителна такса от 4 лева. Все още никой не дава обяснение защо единствено в София се дължи тази сума и защо пратките не се доставят до районните пощенски станции.

    За повече информация по проблема: http://www.facebook.com/group.php?gid=287178641884&ref=ts

  • 9
    Avatar :-|
    Толст Левой

    До коментар [#4] от "Чоко":

    Чоко,
    руската хартиена литература, с малки изключения, са със стойността на тоалетна хартия.
    и като качество и като плътност ;-)

    така, че ти си получаваш руските книги със скоростта, с която касиерката в Била ти таксува тоалетната хартия, моето момче.

    Русия не трябва да я давате в примери за каквото и да било, защото е една гнилоч и смрад!

  • 10
    Avatar :-(
    Същинските проблеми

    Радвам се, че нещо има шанс да се промени, макар и по доста нелеп начин и за толкова незначителни проблеми.

    Явно ще трябва да дочакаме и момента, в който Еленко или негов близък ще му се наложи да отиде при хирург например (в никакъв случай дори и не го пожелавам).

    И там, въпреки че си си плащал редовно здравните вноски и има направление по ЗК, с удивление ще трябва да научи, че е необходимо да приготви няколко хиляди лева и без да има гаранции за успех на операцията, както и се оказва.

    Впоследствие, макар и жив, той продължава да търси друг хирург, защото явно на първия не са му достигали знанията и опита. Та намира друг, който е копие на първия....

    През цялото време не му излиза от ума за какво изобщо се осигурява... и има ли смисъл от цялата здравна система...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK