Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Визитка
Андре-Мари Бурлон e роден във Валансиен, Франция. През 1978 г. се дипломира, като строителен инженер и по-късно специализира в изграждането на пътища. Има десетки специализации в областта на развитието и планирането на градска среда.Негово дело е сега действащият план за организация на движението на Париж, като в това число влиза политиката по паркиране, системата от велоалеи и пътищата, като и организацията на градския транспорт. Работил е и по проекта за засилване ролята на Сена в градската среда, както и за реконструкцията на площада Place De La Concorde в града.
Последният му проект извън Франция е изготвянето на цялостен градоустройствен план на Пномпен в Камбоджа. Преди това е работил по обновяването на централната част на Мексико сити и разработването на трамвайна мрежа в града. Взел е участие и в преструктурирането на транспортната мрежа и реновирането на историческия център (Sao Cristovao) на Рио де Жанейро. Пак там е работил и по проект за изнасяне на едно от гетата в града от централната част в периферията му. Помагал е и при основаването на център по урбанистика в Иран, както и по облагородяване на предградията на столицата на Саудитска Арабия Рияд. Работил е и по различни проекти в областта на транспорта и организацията на обществени пространства в Алжир, Италия и Унгария.
"Трябва да се отбележи, че автомобилът също е изобретен от пешеходци. Но автомобилистите някак си веднага забравиха за това. Започнаха да газят кротките и умни пешеходци. Улиците, създадени от пешеходците, преминаха във властта на автомобилистите."
Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
17 коментара
Човека е прав, това е простата истина:
"Отговорът според него е в другата крайност. Паркирането трябва да е ограничено и много скъпо. Само така хората могат да бъдат накарани да не използват личните си автомобили. Той дава пример с Париж, където този модел от десетилетия работи успешно."
Този модел работи успешно и на много други места в Европа. Само голфаджиите у нас не го приемат ...
"От градоустройствена гледна точка Рио е един много интересен град. За разлика от всички места, където съм бил, там най-бедните са заели най-хубавите места за живеене - хълмовете в града", обяснява Бурлон. На хълмовете обаче няма електричество, канализация и най-лошото - няма и улици.
>>> В София аналогичните хълмове (Драгалевци, Бояна, Симеоново) са наистина заети богатите , но това не пречи, пак да няма улици и канализация. Токът вярно го има, но такъв, че гърмят телевизори и халдилници. В тесните им улици оградите почват направо от асфалта. Полицейска кола минава, но пожарна - никога! Да не говорим как смърди лятото от всички рекички и дерета. Даже рекичката, коят се стича до Южния парк, е осмърдяна от лай... на родните "богаташи". Господ да пази, цървул да стъпи на паваж! Колкото и пари да има, все в лай... ще живее!
Прав е французинът, платено паркиране трябва да има не само в центъра, но и във всички зони с дефицитна паркова площ. Спомням си, как ми предлагаха да се нанеса в една офис сграда с 10 етажа и общо 14 паркоместа в подземния гараж. А къде ще си оставяме колите, господин хазяин? Ееее, виж колко блокове има остреща, се некъде че я качиш. Ама къде, там върху детската площадка ли? Ееее, не ми казвай, че ония 3 кифли (клати брадичка към майките) и 5 кап*тчета (дечицата по катерушките) са ти проблем. Два шамара и че се разбегат като пилци! Ето това е картината в София към днешна дата!
Като свободен човек, искам да се движа по свободни от коли тротоари и градинки. В същото време, не искам собствениците на коли да могат да разчитат само на тях, за да стигнат до работа и да си хранят семействата. Затова прогонването на колите от градинки и тротоари, въвеждането на платено паркирне в центъра и около големите офисни и търговски центрове, трябва да е съпроводено с отварянето на градския транспорт за частни инвеститори и свободна конкуренция.
До коментар [#1] от "Jayne":
До коментар [#3] от "Свободен човек":
"Такса център" ще има още по-силен ефект!
Има и др. поглед в/у нещата. Вместо общината и чиновниците да се чудят кой терен на кой предприемач да дадът срещу гоолям рушвет да си помислят и какъв небоходим паркинг може да стане ...
Ама не се сещат за това, щото няма кой да даде рушвет за това ...
Много интересна статия и мнение на експерт. Поздравления!
Наистина, досега столичните управници дъвчат и предъвкват едни и същи "решения", не ги правят, бавят се, идват нови управници и колелото се завърта. Единственото работещо нещо е метрото. Всички останали разширения и нови пътища не са дългосрочни решения. Онези боички ("велоалеи") най-добре да се разкарат изобщо и да се направят истински такива. И да има жестока пътна охрана!
Първа стъпка към подобряването на градския транспорт - общинските съветници да бъдат задължени да го ползват, когато ходят на работа.
прости, ефективни неща е казал французинът. Неща, които на запад се знаят и прилагат от десетилетия...
само мога да добавя - глобата за паркиране на тротоар, градинка и т.н. трябва да е зловеща - 2 хиляди лева е разумна сума! И да пуснат 5 човека с фотоапарати да обикалят и да снимат по цял ден , като за всеки акт съставен да взимат и комисионна. Да има и телефон, на който ако видиш спрял на тротоара да можеш да звъннеш и да ги викнеш, като тогава и ти да получиш процент от стойността на глобата! След връчване на акта - 15 дни за плащане, ако не платиш - колата се отнема.
Когато моралната деградация е в такъв размер като тук, когато ценностната система е толкова прогнила, единственият начин да научиш отново хората на ред са подобни крайни мярки! Чак тогава има смисъл от инфраструктура - при сегашните условия всеки нов тротоар се разбива за месеци, новият булевард е запушен от две ленти паркирали коли на третия ден, новия автобус е нашарен от графити на първата седмица и т.н.
Без да съм урбанист, намирам, че в тази статия се предлагат добри решения за проблемите на София. А като си помисля, колко много държавни институции съществуват, които трябва да решават именно тези въпроси, но не само не ги решават, но не ги и виждат, се питам: а за какво получават заплати?
Борбата срещу задръстванията е лекуване на симптоми, вместо на причини. Причината е, че от 65 години насам населението на България по целенасочен и изкуствен начин се тика в София. Особено силно изразено е това през последните 20 години. Като надойдат 200 депутатина от провинцията през 4 години, почват да мислят каква синекура службица да отворят за цялата си рода, зетьове, снахи, балдъзи, щерки-абсолвентки и пр.
Колко военни поделения останаха в София, че там да се намира и Военна прокуратура, и Военна полиция? Има ли там туристически сезон, че Агенция по туризъм (сега дирекция от М-во) пак да е в София? Да не продължавам с фонд Тютюн, фонд Сапард, институти и агенции за фуража, за рибовъдство, за речно плаване, за пристанищата, за морския риболов, за дърводобив, за фолклор (да, този автентичен софийски фолклор "Аре бе батко, зверско благодарско че ти бримчим отсекъде, ако ми дадеш колата за неделя!").
Разкарайте ги тези служби там, където им е мястото. Военните - в Пловдив, селското стопанство - в Стара Загора, Разград, Плевен. Речното плаване - в Русе или най-добре Видин, горите - в Смолян или Разлог, тютюните - в Кърждали, Гоце Делчев или Хасково, ДАП - в Русе (където в университета се учат най-много подобни специалности). И София ще олекне с 200 хиляди души за 1 година, главно за сметка на центъра.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.