Цената на (без)действието

Как инвестициите в качествено образование могат да подобрят икономическата среда

В края на миналата година, само ден преди Коледа, университетски преподаватели от цяла Великобритания се противопоставиха на решението на британското правителство да намали бюджета за висше образование с над половин милиард лири. "Не можеш да взимаш подобни мерки и да не очакваш последици. Ще видим безработни преподаватели и по-големи класове, а висшето образование няма да може да даде своя принос за икономиката и обществото", каза тогава Сали Хънт, главен секретар на съюза на университетските преподаватели, цитирана от в. "Гардиън". 

Великобритания беше последвана от редица други държави, които съкратиха бюджетите си за образование заради световната икономическа криза. Само месец след решението на кабинета на Гордън Браун обаче Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (OECD) публикува доклад*, в който доказва точно обратната теза - държавите трябва да инвестират именно в по-високи образователни стандарти, за да подобрят дългосрочно икономическото си положение. Резултатите важат в голяма степен и за България, където нивото на ученици и студенти пада стремглаво с всяка изминала година. Нивото на младите българи по математика и природни науки например ги нарежда на 36-то място от общо 77 страни по данни на Института за икономически изследвания в Мюнхен - далеч след отличиците от Тайван, Република Корея и Сингапур (пълните данни в прикачения файл).


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    Avatar :-|
    Даскалка - кобра с очила
    • + 6

    Да, акцентът на статията е външното оценяване. Не дали образованието е 11, 12 и 13-класно, а какъв е крайният продукт. Защото от това, което виждам, днешното българско 12-класно образование не само няма нищо общо с немското 12-класно, но е доста под нивото на старото класическо 11-класно. Затова, като въведат другарите англичани системата за външна оценка, направо да пускат по един екземпляр от изпититниет задачи и към България :-). Само така ще знаем истинското си дередже. Защото по нашите измислени критерии не се вижда разликата в образованието тук и навън, но пък в медийно осветените области - например футбола, се вижда :-) как отбори от чергата на Борац Чачак, Конструкторул Кинишнев, Слован Либерец, Бате Борисов, Партизан Тирана и т.н. разнасят столичните "грандове" като куче кокал. Не си правете илюзии, че в образованието положението е по-добро.

    Нередност?
Нов коментар