"Виждаме се за последен път"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Виждаме се за последен път"

 Отношението към клиентите на "Веслец" 84 често е като към поредния формуляр.

"Виждаме се за последен път"

В митниците наистина вече се работи по нов начин, но чиновническото поведение трудно ще си отиде

Зорница Стоилова
5993 прочитания

 Отношението към клиентите на "Веслец" 84 често е като към поредния формуляр.

© Асен Тонев


"Виждаме се за последен път", отвръща с видимо облекчение служителка на пощите иззад малкото прозорче на въпрос на гражданин дали ще си получи следващата пратка от страна от ЕС в местния пощенски клон. Павел* е дошъл в познатата ни Разменна пощенска станция на "Веслец" 84 рано сутринта преди да отиде на работа, за да вземе пакет с дрехи, които съпругата му е поръчала от френския сайт La Redoute.

"Сега са намаленията", доверява ни млада майка, която чака няколко пратки от около 4 кг от същия сайт. Както и редица други потребители, които маршируват между гише 13 и гише 31, за да си "освободят" пратките, които чакат от страни в рамките на ЕС. Досега те са правили упражнението с разходката до "Веслец" 84 напълно безсмислено, тъй като според правилата на общността пратките от ЕС не подлежат на митнически контрол и следва да се получават в местния пощенски клон или у дома (ако е заплатено за такава услуга). Заради лоша координация между "Български пощи" и Агенция "Митници" досега пакетите над 2 килограма задължително се получаваха на Разменната пощенска станция. А пощите събираха по 4 лева комисионна за услугата "представяне пред митници", без ясно обяснение защо.

От 25 януари обаче тези изисквания отпаднаха като част от съгласуваните действия между "Български пощи" и Агенция "Митници" за облекчаване на процедурата по освобождаване на пратки от чужбина. "Заедно с няколко приятелки от форума bgmamma се борим от няколко години за отпадане на тази сума от 4 лева. Пишехме писма до институциите, задавахме въпроси, но нямахме отговор", разказва Мария и е доволна, че повече няма да й се налага да идва до Митницата.Твърди, че повечето от служителите на "Веслец" 84 я познават добре, тъй като често си пазарува онлайн от европейски сайтове. И е повече от ентусиазирана, че е свършила работата си за по-малко от десет минути.

Както впрочем и другите граждани, с които се запознаваме на гише 13. Новата процедура в действителност отнема максимум 10 минути, а обслужването се случва не на едно, а на две гишета - на първото срещу лична карта и известието за получена пратка, получаваш малка бележка, с която отиваш на гише 31 да си получиш пакета. Ако пратката ти е от страна извън ЕС и е на стойност между 15 и 150 евро, първо заплащаш дължимото ДДС на гише 13 и след това си получаваш пратката. Еднакъв е пътят и на физическите лица, и на фирмите.

Нашата проверка обаче показа, че липсват обещаните от митниците и пощите информационни табла на видими места с описание на новата процедура на български и на английски език. Този на пръв поглед дребен детайл би спестил лутането на хората. Повечето първо се отправяха към дъното на мрачен и студен коридор, водещ към гишето, от което неотдавна започваше четиричасовото им обикаляне из сградата. На това място сега те очаква лист с хартия, на който с черен маркер е написано: "Получаването на пратките става на гише 13". За по-неориентираните, се чува назидателен глас от стаичката, който също те насочва към гише 13.

"Никой нищо не ти обяснява", продължават да недоволстват хората, а за това настроение допринасят и служителите, които дъвчат банички пред клиентите си, застават с гръб към тях на гишето или просто не са си на мястото. И ако отпадането на безсмислените такси и съкращаването на пътя на потребителите до тяхната пратка е факт, то чиновническото пренебрежително отношение към хората все още владее атмосферата на "Веслец" 84.

"Виждаме се за последен път", отвръща с видимо облекчение служителка на пощите иззад малкото прозорче на въпрос на гражданин дали ще си получи следващата пратка от страна от ЕС в местния пощенски клон. Павел* е дошъл в познатата ни Разменна пощенска станция на "Веслец" 84 рано сутринта преди да отиде на работа, за да вземе пакет с дрехи, които съпругата му е поръчала от френския сайт La Redoute.

"Сега са намаленията", доверява ни млада майка, която чака няколко пратки от около 4 кг от същия сайт. Както и редица други потребители, които маршируват между гише 13 и гише 31, за да си "освободят" пратките, които чакат от страни в рамките на ЕС. Досега те са правили упражнението с разходката до "Веслец" 84 напълно безсмислено, тъй като според правилата на общността пратките от ЕС не подлежат на митнически контрол и следва да се получават в местния пощенски клон или у дома (ако е заплатено за такава услуга). Заради лоша координация между "Български пощи" и Агенция "Митници" досега пакетите над 2 килограма задължително се получаваха на Разменната пощенска станция. А пощите събираха по 4 лева комисионна за услугата "представяне пред митници", без ясно обяснение защо.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

13 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    bg v 2010 godina

    БРАВО!!! велцоме то булгариа

  • 2
    Avatar :-|
    al

    Чиновническото отношение лесно се оправя при тази безработица - който не си върши работа - аут. Проблемът е, че в тия митници а и не само там, всички са роднини или навързани като свински черва. И най-големият проблем - шефовете нямат никакви реални отговорности за работата на подчинените си, а и да имат донякъде, нямат начин да въздействат върху подчинените си и да ги карат да работят. И обикновено, никой никого не закача.. щото бюрокрацията е огромна и ако даден шеф реши да уволни някой невършещ работа, веднага ще се намерят я синдикати, я важни клечки да вгорчат живота на шефа. И обратното по една случайност най-лесно се уволняват хората които работят, щото по дефиниция в държавната администрация работят само тези които нямат чадър...

  • 3
    Avatar :-P
    джони

    егати държавата само бой че ги опрай и михов дано е жив и здрав да дойде да почне да маха онези режими дето ни мъчат ама дали че му дадат

  • 4
    Avatar :-|
    Ева

    На два пъти си поръчвах книги от България. Заплатих сумата която се изискваше за транспортни разходи. Пакетите ги получих директно в къщи, чрез Италианските пощи и без да заплащам нищо.

  • 5
    Avatar :-|
    Пощальон

    Не, не атмосферата на Веслец, а соц-атмосферата. Чиновниците в тези институции още работят по модел от преди 1989- все да им се молиш да си свършат работата, да не ги накараш на нещо, все намръщени, и все държавата им е длжна да им плаща, т.е. ние

  • 6
    mak1951 avatar :-|
    mak1951

    В продължение на коментара на №2 - необходими са ясно разписани правила за работа на тези служители с клиенти (в т.ч. баничките и прическите...), както и формите за проверка и оценка изпълнението им. Най-добре с периодична 1-2 пъти годишно проверка от "анонимен клиент" или както се казваше...
    при негативна оценка и когато всичко е разписано - уволнението трудно ще се оспори.
    Друг въпрос е че за да се разпишат правилата трябва на шефовете от пощите да им пука и за нас освен за бонусите си и за екстрите на по-младите и за спокойствието на предпенсиите...., а и да знаят как да го направят!

  • 7
    nikolojuve avatar :-|
    juvemagic

    а какво става в останалите градове в страната, или може би те не са в бг!? поне вие от дневник може да напишете кога ще може да ползваме тази услуга и в "другата българия"?!?!?

  • 8
    Avatar :-|
    prosto klient.

    А може ли да спомене някой и за таксите на Unicredi Bulbank които
    събират за превод по сметката на митниците която е в тяхната банка ?
    И защо за бога само в този слуай е така , а при всички други случай ако отида в съответната банка и пожелая да внеса определена сума ( таксата броене за големи суми я има навсякъде ) по сметка в тяхната банка не ме таксуват....................................

  • 9
    Avatar :-|
    Баба Паяздерка

    Не разбрах само дали хрантутниците от митниците и пощите са успяли да бъдат очаровани от магията на ползване на POS устройство за плащането на мито-то и ДДС-то? С това ще спестят на гражданите унизителното и най-вече ненужно плащане на такса за трансфер (в размер от 3 лв.)?

  • 10
    Avatar :-|
    Kamelia

    В началото на годината ми се наложи да получа пратка от САЩ.Отне ми два часа и обиколих наистина ужасно много стаи и гишета, но абсолютно всички служители бяха много любезни и аз лично благодаря на всички тях, че вършат въобще някаква работа при тази организация и условия !!!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK