За няколко стотинки повече

София и мобилните оператори водят тежки преговори за печалбата от паркирането с sms

   ©  Shutterstock/Ася Колева
Трафик на sms от синя зона (бр. за месец)

300 000 към "М-тел"

140 000 към "Глобул"

66 000 към "Виваком"

Общината получава и 125 000 лв., платени с талони.
Как се разпределя 1-ият лв. за sms*

ДДС - 17 ст.

Оператор+посредник - 12 ст.

Община -71 ст.

* отделно се заплаща цената на самия sms по съответния тарифен план

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
9 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    Avatar :-|
    Преторианец
    • - 1
    • + 7

    Искаме синя зона и по бул. "Вапцаров". Направиха офисите нарочно с по 2 гаража на кръст, а сега всичко живо паркира по тротоара пред тенис клуб Малееви

    Нередност?
  • 2
    h2so4 avatar :-|
    h2so4
    • - 7
    • + 16

    Е-е-е-е-х, Капитал, Капитал.......занимавате се с детайлите, а не виждате основното...жалко.

    Това е болен въпрос, наистина - ще си направя труда да взема отношение.

    1. На Бай Ганю Балкански е крайно време да му бъде обяснено, че автомобилът е лукс, и струва скъпо. И че притежаването на апартамент в центъра не ти гарантира право на паркиране.
    Апартаментите в Манхатън струват по 3-4 милиона. Живеещите там нямат автомобили - придвижват се с таксита. Всичко е платено. Почти целия остров е платена зона. Малкото платени паркинги преди 5-6 години бяха с цена 7.50 за половин час. Който иска много място за паркиране живее на изток в Лонг Айлънд или на запад в Ню Джързи, или на север - над Бронкс.

    2. Плащането с СМС е едно голямо недомислие на Бойко Борисов от времето, когато беше кмет. Всяка система за паркиране трябва да прави ДВЕ неща. Да осигурява пари на общинския бюджет и да осигурява ОБРЪЩАЕМОСТ на местата на ДОСТЪПНА ЗА ВСИЧКИ ЦЕНА. Ясно ли Ви е, Бойко и Данче? Второто условие при вас не е изпълнено. Ако аз съм един средностатистически Софийски тежкар - отивайки на работа сутрин, ще си паркирам колата в синята зона, и цял ден ще си цъкам СМС-и. Може и да съм в Ихтиман или във Варна, пускам си СМС-ите и съм ОК. И колата ми заема място, което за същите пари би трябвало да обслужва спирането на 10-12 коли днес. И това ще ми струва 10-тина лева - нищо работа.

    Общината в Ню Йорк сигурно има повече пари от цяла България. Ако иска, може да си направи система за паркиране със сателитно управление. Но не го прави - слага МЕХАНИЧНИ броячи. Лимит - 2 часа. Трябва лично да отидеш и да пуснеш монети отново - което значи, че и дори и да имаш парите да плащаш за цял ден, нямаш физическа възможност да го правиш. И така се осигуряват освен пари за общината, и ОБРЪЩАЕМОСТ на местата, и хората, които слизат с колата в центъра могат да си свършат работата и да си бегат по живо по здраво....

    Не очаквам Бойко Борисов и Йорданка Фъндъкова да са чак толкова умни, че да измислят такава система. Ама нека да питат - има я създадена в Стара Загора, действа безотказно, вече години наред. Електронни апарати за талони, целия център е синя зона....Ето сега, кмета на Стара Загора е от ГЕРБ, може да ги открехне как става. Или стам-не срам, да попитат Евгени Желев, как се прави (по негово време беше въведена) - сигурно ще им обясни, човека.....

    И проблемите с мобилните оператори отпадат, и общината прибира с 15 % повече....

    Боже, толкова е елементарно.......

    Нередност?
  • 3
    astahova avatar :-|
    Деница Астахова
    • - 2
    • + 3

    и в Казанлък работи система с електронни апарати за талони

    Нередност?
  • 4
    Avatar :-|
    Елена Старидолска
    • - 1
    • + 6

    Благодаря за коментарите.
    В интерес на истината, общинските съветници от ГЕРБ в София смятат, че синята зона не е за целодневно паркиране, а именно за хора, които идват за кратко в центъра с колата, за да свършат нещо и си отиват. Но те планират като инструмент за постигане на тази цел да вдигнат цените за престой.
    Може би не съм била достатъчно изчерпателна по този въпрос, който е засегнат в края на текста, но не това беше предмет на статията.
    В някои от следващите броеве на "Капитал" планираме да пишем за цялостната концепция за трафика в центъра - синя зона, градски транспорт, метро, паркинги.

    Нередност?
  • 5
    chip avatar :-|
    chip
    • + 3

    Абсолютно съм "за" платеното паркиране в центъра,нищо,че живея там!Колата наистина е лукс и който иска да я ползва целодневно ще се наложжи да се бърка по-дълбоко!Аман от хайдуци и мързеливци,които искат и в офиса вътре с колата да си влязат...

    Нередност?
  • 6
    h2so4 avatar :-|
    h2so4
    • - 1
    • + 5

    Елена,

    Добре би било, ако разчепкате темата по-детайлно - нещо като централна тема на броя, с няколко статии. Оказва се, че Вашия вестник, повдигайки наболели въпроси, помага и за промени - пощи/митници, Батко и т.н. Явно, дебата който провокирате, понякога стига и до ушите на управляващите.

    Но темата е голяма - ако ще намесвате метро, паркинги и т.н., не може да не намесите и главния архитект. Ще ви дам пример само - скоро наех подземно паркомясто. Този който е строил сградата, е осигурил изискуемите по закон паркоместа. Т.е. - начертал е толкова места. Но понеже са малки, понеже алеята е малка, понеже подхода е остър - на практика 1/3 от тях не могат на практика да се използват. Така е и с гаражите - в 90 % от наличните гаражи не може да влезе голяма кола или джип. И това е масова практика. И тези коли стоят по улиците.
    Има ли минимално изискване са квадратурата на едно паркомясто, за да бъде "признато" за такова при разглеждане на проекта, има ли минимално изискване за наклона и височината на подхода и т.н. От кога са тези изисквания, отговарят ли на съвременните размери на автомобилите.... Един среднограмотен архитект би могъл да ги обясни тези неща, а това влияе на трафика и паркирането повече, отколкото всички паркинги, взети заедно...:)
    Само идея :)
    Успех.

    Нередност?
  • 7
    Avatar :-|
    z
    • - 1
    • + 5

    Въобще не е проблема в паркирането. Статията е за разпределението на парите, и показва нахалството на мобилните оператори.

    "Как се разпределя 1-ият лв. за sms*
    ДДС - 17 ст.
    Оператор+посредник - 12 ст.
    Община -71 ст.
    * отделно се заплаща цената на самия sms по съответния тарифен план"

    Е, заслужават ли тези допълнителни 12ст. които не искат да отстъпят при положение, че
    "Освен това операторите наистина извършват услугата по събирането на средствата и превеждането им на общината, но в двумесечен срок, което е неприемливо за кметството.".

    Само в БГ е възможно 90% от БВП да е оборот от смс-и, игри, шансове, лотарии, прекупвачи, паразити. Така че, изпращайте си на воля да крепите икономиката.

    Нередност?
  • 8
    Avatar :-|
    Здравко
    • + 2

    Аз малко в страни от темата, но все пак:
    Във всеки голям съвременен град има Метро. Във всеки край на лъчовете на това Метро, обикновено на ливади и поляни са построени безплатни паркинзи. Като "гражданите" дойдат "на София", оставят си колата на Парк-енд-райд, качват се на метрото и стигат до където са тръгнали без да правят задръстване, бързо и евтино без да се налага да им помагат оператори и операторки.

    В София? Ами в София имаше терени за парк-енд-райд, които видни столични мутри замениха по схемата "Софиянски". Сега на ливадите има само бурени, а те чакат един ден да построят МОЛ и бизнес център. Хаоса е само в плюс на малцината мутрьовци успели да вземат общински терени на които те са "Инвестирали" един самосвал с чакъл, оградна тел и кокошарник за охраната и правят кинти - по 2лв на час. За да не се чувстват другите пренебрегнати, слагаме синя зона, за да има и за колегите в общината.

    Какво се сърдите, че при създалата се ситуация, операторите дирят техния дял? В крайна сметка те участват в облекчаването на някакъв проблем, който не е създаден от тях. А това с фирмите, посредници... Завидяхте на кьор Хасан на едното му око!

    Нередност?
  • 9
    Avatar :-|
    важно

    В няколко американски града, които съм посетил, механичните броячи с монети даваха възможност да се паркира на мястото пред тях БЕЗПЛАТНО В ПЪРВИТЕ 15 МИНУТИ ! След тези 15 минути почваше да се изразходва кредита - пуснатите монети. Ако човек има да свърши 5 малки задачи за час два - да спре пред хранителен магазин, да си плати сметка на телефон, да остави документ някъде, да купи цветя, да остави пари в банката и подобни - трябва ли да плати 5 пъти за по 5 минути престой на всяко спиране ?! Определено не. Този човек ефективно не заема паркомясто дори на часова база. А в крайна сметка нали градската среда трябва да се прави удобна и в полза на обществото.

    Нередност?
Нов коментар