Светлина в тунела

На какво се дължи успехът на проекта за метрото в София

Стоян Братоев (вляво) показва на бившия еврокомисар по регионалното развитие Павел Самецки (втория отдясно) и на министъра на регионалното развитие Росен Плевнелиев (в средата) участъка от метрото до бул. "Черни връх", който се изгражда по оперативна програма "Транспорт"
Стоян Братоев (вляво) показва на бившия еврокомисар по регионалното развитие Павел Самецки (втория отдясно) и на министъра на регионалното развитие Росен Плевнелиев (в средата) участъка от метрото до бул. "Черни връх", който се изгражда по оперативна програма "Транспорт"
Стоян Братоев (вляво) показва на бившия еврокомисар по регионалното развитие Павел Самецки (втория отдясно) и на министъра на регионалното развитие Росен Плевнелиев (в средата) участъка от метрото до бул. "Черни връх", който се изгражда по оперативна програма "Транспорт"    ©  асен тонев
Стоян Братоев (вляво) показва на бившия еврокомисар по регионалното развитие Павел Самецки (втория отдясно) и на министъра на регионалното развитие Росен Плевнелиев (в средата) участъка от метрото до бул. "Черни връх", който се изгражда по оперативна програма "Транспорт"    ©  асен тонев

Не става само с мускули

И все пак постижението на "Метрополитен" не се е само благодарение на "яко бачкане", а и на още нещо, което най-общо може да бъде определено като огромно желание нещата да се получат и свобода да ги направиш. От съществено значение е, че:

1. Бенефициент по програмата е самата фирма, а не армия от неизвестни чиновници в общината

2. Директорът Стоян Братоев и кметът на София Бойко Борисов (от 2005 г. до 2009 г.) имат стимул да успеят - трябва да докажат, че се справят

3. Проектът може да получи сравнително лесно национално съфинансиране заради значението на София като столица

"Бюрокрация - да, но тя не пречи, ако има добра предварителна подготовка." Така обяснява успеха си изпълнителният директор на "Метрополитен" ЕАД Стоян Братоев. Доскоро метрото беше нарицателно за продължително "историческо" строителство от над 20 години. Днес обаче изграждането на втория метродиаметър от кв. "Надежда" до бул. "Черни връх" е един от малкото примери за успешна работа по оперативната програма "Транспорт".


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
11 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    Avatar :-|
    Философ
    • - 6
    • + 12

    Как изглежда дружбата със СССР спрямо дружба с ЕС в цифри:

    Изграждането на първия участък на метрото от кв. "Обеля" до пл. "Света Неделя" (10 км) отне 24 години или напредваше с 400 метра годишно, вторият - от пл. "Света Неделя" до кв. "Младост 1" (8 км) беше направен със средна скорост 1.8 км в година, а от кв. "Надежда" до бул. "Черни връх" (12.8 км) - ще стане за 4 км в година.

    Нередност?
  • метрограунд
    • - 2
    • + 11


    от кв. "Надежда" до бул. "Черни връх" строителството се подпомага от вече изградената подземна инфраструктура.

    Интересно е, че всички пропускат един важен факт - ТРЕТИ ДИАМЕТЪР НА МЕТРОТО НЯМА ДА ИМА. В приетия на 16 декември 2009 г.нов ОУП трасето на Трети метродиаметър не съществува. Вместо това то е заменено с т. нар. „скоростен трамвай“.

    Нередност?
  • метрограунд
    • - 2
    • + 8

    На 8 януари 2010 г. във Фейсбук се сформира група, в защита на класическото трасе на Трети метродиаметър в подземния му вариант а на 7 февруари 2010 г. стартира и официалната кампания СПАСИ МЕТРОТО, целяща да създаде обществена яснота и гласност, относно проблемите около Трети метродиаметър : „СПАСИ МЕТРОТО“
    http://www.spasimetroto.org/
    http://www.facebook.com/group.php?v=info&gid=238430277863

    Нередност?
  • 4
    boby1945 avatar :-P
    boby1945
    • - 7
    • + 5

    До коментар [#2] от "метрограунд": дай да направят "втория" диаметър на метрото, па за третият после ще мислим .......

    Нередност?
  • 5
    Avatar :-|
    DADA
    • - 2
    • + 12

    Уважения към Братоев, ама тунела от стадион Дружба до Руското посолство беше направен 80 те години. Моста над Мусагеница и парка Въртопо беше направен 90 те години. От Аптека до х-л Хемус си съществува тунел и метростанцията под НДК направени при строежа на НДК.
    Тогава сметките ви се променят!!!!!

    Айде със здраве.

    Нередност?
  • 6
    wds23355772 avatar :-P
    wds23355772
    • - 1
    • + 16

    Сметките са, че в момента София строи най-важните си метро участъци и ако трябва да си говорим реално след 2 години и половина центъра на града ще се успокои след като и 2-ри диаметър бъде пуснат в действие. Макар, че съм от варна софийското метро ми е един от любимите проекти у нас защото показва, че българите можем и то добре!
    За 3-ти диаметър и аз чух, че искали да е нещо като скоростен трамвай, но така или иначе поне в централната част от Руски Паметник до Подуене няма как да бъде нещо друго освен метро и то подземно. Надявам се да започнат първо именно този участък а за останалия нещата могат да се премислят.
    И нещо доста важно. Дано да намерят пари да докарат 1-ви диаметър до летището защото не може голям град да си позволи да няма никаква метро връзка до аерогарата си. Да не говорим, че в момента няма никакъв директен автобус от летището до авто и ж.п. гарата което си е направо смешно!

    Нередност?
  • 7
    grosskopf avatar :-|
    Grosskopf
    • - 1
    • + 10

    Метрото е определено един от малкото светли лъчи в София. Аз го ползвам всеки ден и ми пести много време. Само не разбрах защо новите спирки са по-къси от старите (така и не можах да намеря точните им размери, ако някой може да помага). А и освен да се построи, то трябва трябва и да се управлява добре. Колкото и странно да е - в него се допускат гратисчии, което пък налага да има контрольори във влаковете, проверяващи редовността на пътуващите?!?! И не на последно място - вече са създадени условия при подходящо стечение на обстоятелствата на спирка Сердика да се образуват сталактити и сталагмити... Наскоро имаше и снимка в Дневник.
    Поздрави...

    Нередност?
  • 8
    Avatar :-|
    slatina
    • - 4
    • + 9

    Проблемът на софийското метро е, че то се основава на лъчеия принцип и не покрива значителна част от града извън района на тези лъчове. Аз живея в Слатина, където метро не се проектира и няма да има. Ако искам да отида на зоопарка. Бояна, Гоце Делчев с МГТ трябва да пресека Цариграското шосе, което става на 3 места - Орлов мост, Яворов, 4-ти километър или Младост-1, където задръстванията са огромни. Метрото не може да реши всички проблеми на придвижване. "лек трамвай" по Цар Борис III не е чак толкоз лош вариант - ако се оправят релсите и се купят качествени мотриси, шумът може да се намали значително. Трамваите в Германия са доста безшумни. Друг вариант за "бърз трамвай" би бил да се изпозва трасето на старата околовръстна линия от Хладилника през Изток, Слатина, Подуене до Хаджи Димитър или Централна гара. Което може да се обслужва и от дизелови мотриси. Тя не пресича шосета и може да се направи прекачване на Интерпред, Хладилника с метрото до гарата. Би могла да се продължи и на запад до Гоце Делчев или Борово.
    Питам се обаче дали метролиния -1 в посока към летището няма да стъпи на релсите при зеленчуковата борса в Дружба??

    Нередност?
  • 9
    Avatar :-|
    елена
    • - 7
    • + 4

    изобщо не смятам, че строителството на метрото е голямо постижение. 10000 години се строеше, а и да не говорим, че и изборът на линии не е най-добрия!

    Нередност?
  • 10
    camerlengo avatar :-|
    Archduke
    • - 6
    • + 6

    До коментар [#9] от "елена":

    напълно съм съгласен.
    Схемата на метролиниите е от Тодор Живково време и не е актуална на реалния пътникопоток.

    Винаги си представям тумбите небогати жители на квартал Изток при Интерпред, които ежедневно използват метрото. Да се готви бедният Лозенец

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал