Светлина в тунела
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Светлина в тунела

Стоян Братоев (вляво) показва на бившия еврокомисар по регионалното развитие Павел Самецки (втория отдясно) и на министъра на регионалното развитие Росен Плевнелиев (в средата) участъка от метрото до бул. "Черни връх", който се изгражда по оперативна програма "Транспорт"

Светлина в тунела

На какво се дължи успехът на проекта за метрото в София

Елена Старидолска
6459 прочитания

Стоян Братоев (вляво) показва на бившия еврокомисар по регионалното развитие Павел Самецки (втория отдясно) и на министъра на регионалното развитие Росен Плевнелиев (в средата) участъка от метрото до бул. "Черни връх", който се изгражда по оперативна програма "Транспорт"

© асен тонев


Не става само с мускули

И все пак постижението на "Метрополитен" не се е само благодарение на "яко бачкане", а и на още нещо, което най-общо може да бъде определено като огромно желание нещата да се получат и свобода да ги направиш. От съществено значение е, че:

1. Бенефициент по програмата е самата фирма, а не армия от неизвестни чиновници в общината

2. Директорът Стоян Братоев и кметът на София Бойко Борисов (от 2005 г. до 2009 г.) имат стимул да успеят - трябва да докажат, че се справят

3. Проектът може да получи сравнително лесно национално съфинансиране заради значението на София като столица

"Бюрокрация - да, но тя не пречи, ако има добра предварителна подготовка." Така обяснява успеха си изпълнителният директор на "Метрополитен" ЕАД Стоян Братоев. Доскоро метрото беше нарицателно за продължително "историческо" строителство от над 20 години. Днес обаче изграждането на втория метродиаметър от кв. "Надежда" до бул. "Черни връх" е един от малкото примери за успешна работа по оперативната програма "Транспорт".

Може би най-показателен факт за значението на проекта е този, че от общо 46 млн. евро, преведени от Брюксел на България по ОП "Транспорт", около 32 млн. евро са постъпили за изграждането на метрото. Общинската фирма е бенефециент по програмата. "Работата по проекта започна още есента на 2005 г., когато Бойко Борисов стана кмет на София и строителството на метрото беше определено за приоритетна задача", разказва директорът. Подготвени са техническо досие, доклад за оценка за въздействието на околната среда (ОВОС), отчуждителните процедури и др. подробности около строителството на втория метродиаметър. Работата по комплектоването на книжата основно е поета от служителите в "Метрополитен" с помощта на българска фирма, която прави анализ на финансовата част. Министерството на финансите пък кани консултантите от инициативата за техническа помощ "Джаспърс", които от 2007 г. преглеждат документацията. Съвместно с тях е попълнена апликационната форма за Брюксел и внесена през есента на 2008 г. "О, много пъти правихме корекции, абсурд е да одобрят проект от първия път", отговоря Братоев на въпроса дали документацията е била перфектна. Напасването към изискванията на Брюксел обаче е било предимно в периода на съвместната работа с "Джаспърс" и преди подаването на апликационната форма.

Тръжните процедури за избор на изпълнител са обявени още при първоначалното получаване на зелена светлина от консултантите, за да не се губи време. Строежът започва в края на 2009 г. "Работата върви с прилично темпо, изпълнени са 25% от обема на проекта", отчита директорът на "Метрополитен". Пусковият срок е през 2012 г., а общата сума за финансирането му е 247 млн. евро. От тях 157 млн. евро са по оперативната програма (Европейския фонд за регионално развитие), 27 млн. евро са национално съфинансиране и 62 млн. евро са от Столичната община.

Етапите от изграждането на метрото в този участък се инспектират всеки месец от "армия от контрольори" по думите на Братоев, има и редовни срещи с представителите на управляващия орган - Министерството на транспорта. "Още един участък от метрото е част от ОП "Транспорт", но за него няма средства", твърди директорът. Става дума за разширението на първия диаметър - от кв. "Младост 1" до летището. Заради приоритетното му значение за трафика в София обаче в началото на 2010 г. започна строителството на първата част от него - от кв. "Младост 1" до бул. "Цариградско шосе", със заем от Европейската инвестиционна банка.

Успешната работа по оперативната програма може да се измери и с още един показател - темпа на строителството. Изграждането на първия участък на метрото от кв. "Обеля" до пл. "Света Неделя" (10 км) отне 24 години или напредваше с 400 метра годишно, вторият - от пл. "Света Неделя" до кв. "Младост 1" (8 км) беше направен със средна скорост 1.8 км в година, а от кв. "Надежда" до бул. "Черни връх" (12.8 км) - ще стане за 4 км в година.

Преглед на оригинала

Не става само с мускули

И все пак постижението на "Метрополитен" не се е само благодарение на "яко бачкане", а и на още нещо, което най-общо може да бъде определено като огромно желание нещата да се получат и свобода да ги направиш. От съществено значение е, че:

1. Бенефициент по програмата е самата фирма, а не армия от неизвестни чиновници в общината

2. Директорът Стоян Братоев и кметът на София Бойко Борисов (от 2005 г. до 2009 г.) имат стимул да успеят - трябва да докажат, че се справят

3. Проектът може да получи сравнително лесно национално съфинансиране заради значението на София като столица

"Бюрокрация - да, но тя не пречи, ако има добра предварителна подготовка." Така обяснява успеха си изпълнителният директор на "Метрополитен" ЕАД Стоян Братоев. Доскоро метрото беше нарицателно за продължително "историческо" строителство от над 20 години. Днес обаче изграждането на втория метродиаметър от кв. "Надежда" до бул. "Черни връх" е един от малкото примери за успешна работа по оперативната програма "Транспорт".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

11 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    Философ

    Как изглежда дружбата със СССР спрямо дружба с ЕС в цифри:

    Изграждането на първия участък на метрото от кв. "Обеля" до пл. "Света Неделя" (10 км) отне 24 години или напредваше с 400 метра годишно, вторият - от пл. "Света Неделя" до кв. "Младост 1" (8 км) беше направен със средна скорост 1.8 км в година, а от кв. "Надежда" до бул. "Черни връх" (12.8 км) - ще стане за 4 км в година.

  • 2
    Avatar :-@
    метрограунд


    от кв. "Надежда" до бул. "Черни връх" строителството се подпомага от вече изградената подземна инфраструктура.

    Интересно е, че всички пропускат един важен факт - ТРЕТИ ДИАМЕТЪР НА МЕТРОТО НЯМА ДА ИМА. В приетия на 16 декември 2009 г.нов ОУП трасето на Трети метродиаметър не съществува. Вместо това то е заменено с т. нар. „скоростен трамвай“.

  • 3
    Avatar :-@
    метрограунд

    На 8 януари 2010 г. във Фейсбук се сформира група, в защита на класическото трасе на Трети метродиаметър в подземния му вариант а на 7 февруари 2010 г. стартира и официалната кампания СПАСИ МЕТРОТО, целяща да създаде обществена яснота и гласност, относно проблемите около Трети метродиаметър : „СПАСИ МЕТРОТО“
    http://www.spasimetroto.org/
    http://www.facebook.com/group.php?v=info&gid=238430277863

  • 4
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    До коментар [#2] от "метрограунд": дай да направят "втория" диаметър на метрото, па за третият после ще мислим .......

  • 5
    Avatar :-|
    DADA

    Уважения към Братоев, ама тунела от стадион Дружба до Руското посолство беше направен 80 те години. Моста над Мусагеница и парка Въртопо беше направен 90 те години. От Аптека до х-л Хемус си съществува тунел и метростанцията под НДК направени при строежа на НДК.
    Тогава сметките ви се променят!!!!!

    Айде със здраве.

  • 6
    wds23355772 avatar :-P
    wds23355772

    Сметките са, че в момента София строи най-важните си метро участъци и ако трябва да си говорим реално след 2 години и половина центъра на града ще се успокои след като и 2-ри диаметър бъде пуснат в действие. Макар, че съм от варна софийското метро ми е един от любимите проекти у нас защото показва, че българите можем и то добре!
    За 3-ти диаметър и аз чух, че искали да е нещо като скоростен трамвай, но така или иначе поне в централната част от Руски Паметник до Подуене няма как да бъде нещо друго освен метро и то подземно. Надявам се да започнат първо именно този участък а за останалия нещата могат да се премислят.
    И нещо доста важно. Дано да намерят пари да докарат 1-ви диаметър до летището защото не може голям град да си позволи да няма никаква метро връзка до аерогарата си. Да не говорим, че в момента няма никакъв директен автобус от летището до авто и ж.п. гарата което си е направо смешно!

  • 7
    grosskopf avatar :-|
    Grosskopf

    Метрото е определено един от малкото светли лъчи в София. Аз го ползвам всеки ден и ми пести много време. Само не разбрах защо новите спирки са по-къси от старите (така и не можах да намеря точните им размери, ако някой може да помага). А и освен да се построи, то трябва трябва и да се управлява добре. Колкото и странно да е - в него се допускат гратисчии, което пък налага да има контрольори във влаковете, проверяващи редовността на пътуващите?!?! И не на последно място - вече са създадени условия при подходящо стечение на обстоятелствата на спирка Сердика да се образуват сталактити и сталагмити... Наскоро имаше и снимка в Дневник.
    Поздрави...

  • 8
    Avatar :-|
    slatina

    Проблемът на софийското метро е, че то се основава на лъчеия принцип и не покрива значителна част от града извън района на тези лъчове. Аз живея в Слатина, където метро не се проектира и няма да има. Ако искам да отида на зоопарка. Бояна, Гоце Делчев с МГТ трябва да пресека Цариграското шосе, което става на 3 места - Орлов мост, Яворов, 4-ти километър или Младост-1, където задръстванията са огромни. Метрото не може да реши всички проблеми на придвижване. "лек трамвай" по Цар Борис III не е чак толкоз лош вариант - ако се оправят релсите и се купят качествени мотриси, шумът може да се намали значително. Трамваите в Германия са доста безшумни. Друг вариант за "бърз трамвай" би бил да се изпозва трасето на старата околовръстна линия от Хладилника през Изток, Слатина, Подуене до Хаджи Димитър или Централна гара. Което може да се обслужва и от дизелови мотриси. Тя не пресича шосета и може да се направи прекачване на Интерпред, Хладилника с метрото до гарата. Би могла да се продължи и на запад до Гоце Делчев или Борово.
    Питам се обаче дали метролиния -1 в посока към летището няма да стъпи на релсите при зеленчуковата борса в Дружба??

  • 9
    Avatar :-|
    елена

    изобщо не смятам, че строителството на метрото е голямо постижение. 10000 години се строеше, а и да не говорим, че и изборът на линии не е най-добрия!

  • 10
    camerlengo avatar :-|
    Archduke

    До коментар [#9] от "елена":

    напълно съм съгласен.
    Схемата на метролиниите е от Тодор Живково време и не е актуална на реалния пътникопоток.

    Винаги си представям тумбите небогати жители на квартал Изток при Интерпред, които ежедневно използват метрото. Да се готви бедният Лозенец


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK