С няколко милиарда (все още) наум

Кои са основните проблеми пред изпълнението на оперативните програми

Никой не може да ти отнеме това, от което ти сам можеш да се лишиш. Така може да бъде перифразирана известната максима в случая с България и европейските пари. Първата и основна пречка досега беше отказът на Брюксел да подпечата начина, по който София ще управлява парите. Този отказ беше очакван - в докладите до ЕК експертите излагаха обстойно проблемите с информационната система за управление и наблюдение (ИСУН), а в края им се констатираше, че всичко е наред. Тези вбесяващи писма на българската администрация, които изглеждаха, сякаш някой им е пренаписвал заключенията, без да чете останалото, логично доведоха до това страната да е единствената в целия съюз с два пъти отхвърлени оценки.

Сега, когато този "родилен" проблем най-накрая бе разрешен и пътят към парите - отворен, е рано за радост. Външната бариера може и да е вдигната, но България доказва вече две години, че собственоръчно може да се лиши от парите, които й принадлежат по право с членството в ЕС. Това още не се случило. Но е важно проблемите да се изговорят, изследват и решат възможно най-бързо и ефективно, за да се стигне до реално усвояване на финансов ресурс. "Капитал" се опита да събере няколко от най-основните и важни пречки, които превърнаха "европейските пари" в нарицателно за корупция, хаос и бюрокрация. 


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    Avatar :-|
    бивш директор
    • - 1
    • + 12

    "Простичкият отговор е - заради страх."---Това ми напомня за един наш млад служител, който се правеше на тарикат и гледаше сакън да не си остави подписа под някой документ и сакън документът да не иде в архива. Ама юристконсулт да го прегледа, ама по-старши да подложи, ама заместникът му да заложи...Един ден ръководството го извика и му каза съвсем откровено, че има достатъчно работи, където не се изисква да се подписва. Чистач, говедар, свинар, каналджия, бетонджия, плочкаджия, таксиджия (за тирадижя не става, там има товарителници) - да си избере. С времето човекът влезна в час, смени и други работи, но и до ден днешен минава на другия тротоар, като ме види. Срам голям! Ето това е моето послание към тези писарушки. Като прокарат 50 читави проекта, за 51-вото никой няма да им каже нещо, ако нещо дребно не излиза. Но да си седят така и да се чудят какво оправдание да си измислят - тоя номер поне при мен означава да им покажа вратата!

    Нередност?
  • 2
    Avatar :-|
    drug direktor
    • + 3

    Изключително съгласен съм,
    НО
    В държавната администрация трудно се прави обвръзка между резултат и възнаграждение.
    1/2 проект на година, но всеки месец си е вземал заплатата (е сигурно мизерничка, ама всеки месец - че може даже и 13та да му дадат). А за капак, е държавен служител - сиреч, освобождаването му е усложнено.

    Нередност?
  • 3
    peni1948 avatar :-|
    Peni Radulov
    • + 3

    Ако се правят конкурси за това работно място на всеки 5г.и този който не в крак свремето да отпдне,давидиш как ще хау4ат вси4ки нормативи и закони.А за това 4е е даржавен конкурса решава проблема,смъкватго в по долната ерархия до мета4 ако има място.

    Нередност?
  • 4
    Avatar :-|
    Наблюдател
    • + 1

    От край време най-глемия враг на българите е била българската администрация и сега пак го доказа....

    Нередност?
  • 5
    dbbonev avatar :-|
    dbbonev

    Що за безумие? От две години служителите на Агенцията за насърчаване на малките и средните предприятия не са имали и един ден обучение. Това предполагам е поради факта колко добре се справя тази агенция. Като се огледаме и е пълно с примери как малки и средни предприятия са успели задари съсйствието на въпросната агенция. Защо за пореден път нещата се представят едва ли не, че се опитват да преодкрият колелото? Малко ли примери има за ефективни подобни агенции във всяка една страна от ЕС или отвъд океана? Клише е, но явно трябва да се повтори: малкия и среден бизнес е основния двигател на една малка страна. Той е инкубатор на инновации и гръбначния стълб на средната класа. При всиия know-how, който е на разположение, за да се изгради една малка и адекватна администрация, е абсолютно престъпление това да продаължава да не се прави. Имам дирекнти наблюдения от подобна институция зад океана. Като оставим на страна ефективността, нещото което ми направи най-голямо впечатление беше как хора, който получават възнагражнедие много под средното за региона се отдаваха напълно на това да помаган по всякакъв възможен начин на всеки един потърсил техните ослуги, без да получават каквото и да е пряко възнаграждение от конкретен бенифициент или проект. До голяма степен тук става въпрос за култура на работа. Тази култура, малко или много се диктува от хората на ръководни места. Ако те са неадекватни и не на място, то цялата структура е опорочена.

    Нередност?
Нов коментар