Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
90 19 фев 2010, 15:08, 14588 прочитания

Враждебна, имаме проблем

Злоупотребите и влошените резултати на "Летище София" не притесняват новото правителство

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Ако 3 млн. души минат през едно място за година, задължително ще оставят следи след себе си. В повечето случаи и пари. През последните две години през летище София са преминали над 3 млн. пътници. Много от тях са били изпращани или посрещани от някого, така че общият поток от хора е много по-голям. Ако говорим за столичното летище като клиенти, претенциите към обслужването, търговското разнообразие и удобството могат да бъдат много. Но като данъкоплатци би трябвало да искаме още повече. "Летище София" е държавно дружество и то съвсем не е машина за пари.

През последните години въпреки нарастването на пътниците и инвестициите в нов терминал и писта приходите са замръзнали, разходите растат бързо, печалбата се топи. Тенденцията за влошаване на резултатите е отчетлива, услугата не се подобрява. Ако ставаше въпрос за частно дружество, директорът му да беше изхвърчал досега. Директорът на "Летище София" Пламен Станчев управлява малко над четири години. Сегашното правителство необяснимо избра да го запази и да го "подпре" с нови назначения в борда - в стил "партийни". Ресорният министър по транспорта не дава убедителни аргументи защо, а това неприятно контрастира с едно от предизборните обещания на кабинета "Борисов" – за по-добро управление на държавната собственост.

На два крака



Още в средата на миналия век повечето летища са излезли от рамките на транспортни гари и са се превърнали в атрактивни места за правене на бизнес. През последните години, ако съдим по финансовите му резултати, "Летище София" се движи в обратната посока.

Държавното дружество има една специфика, която трябва да обясним още в началото. То е нещо като шопинг мол, в който вместо IMAX кино има писта за излитане и кацане на самолети. От една страна, е летищен оператор - собственик на двата терминала и пистата, трябва да ги поддържа, но срещу това има гарантирания приход от летищни такси, които събира от името на държавата. От друга страна, е т.нар. наземен оператор - управлява "мола", оказва услуги на преминаващите пътници и самолетите.
Според европейска директива, отразена в Закона за гражданското въздухоплаване, когато летището има над 2 млн. пътници, трябва да има втори наземен оператор. Затова от 2007 в София след конкурс влезе втори оператор - Swissport. Оттогава между двете компании уж има конкуренция (не съвсем честна - вижте карето) за чекирането и обслужването на пътниците, обработката на багажите, перонното обгрижване и почистването на самолетите и др.

Ако се върнем на държавното дружество "Летище София", двете му дейности би трябвало да се отчитат отделно и да е лесно проследимо какво постига като летищен и какво като наземен оператор. Но не е съвсем така.



"Молът" и летището в числа

Като цяло "Летище София" успява да ликвидира приходите от летищните такси, които иначе би трябвало да постъпват в бюджета  - с тях изплаща заемите за построяване на новия терминал и пистата към Европейската инвестиционна банка и Кувейтския фонд за арабско икономическо развитие. Останалото заминава за текущи и капиталови разходи (вижте графиките). Одит на ресорното министерство показва, че държавната компания не събира редовно летищни такси от авиокомпаниите и неправомерно ги разсрочва, без това да се вижда от счетоводните отчети. В същото време пред "Капитал" директорът на дружеството Пламен Станчев призна, че тази година може да се наложи заемите да се покриват от нелетищната дейност. А тя съвсем не се развива добре.

Постъпленията от "мола" би трябвало да са резултат от успешното управление на целия комплекс, привличането на нови авиокомпании, клиенти и наематели. Тук е големият провал на мениджмънта. Новият терминал беше отворен в края на 2006, а бизнесът оттогава спада с 14%. За този период пътниците са нараснали с 45%, но приходите от продадени горива, услуги, такси не нарастват видимо. Същото за постъпленията от наеми и реклама - те се променят символично, въпреки че на новия терминал според бизнес плана на летището има с 350% повече рекламни площи и с 90% повече търговски. Факторите, които действат негативно, са отмяната на безмитната търговия слез 2007 заради влизането в ЕС и конкуренцията от Swissport.  

За разлика от приходите няма разделение между разходите, които отиват за летищния оператор и за търговската дейност на аерогарата. Например виждаме колко е приходът от рекламата и търговските площи, но не виждаме колко са разходите за предоставянето на тези услуги.

Ясно се вижда обаче, че разходите на "Летище София" растат нездравословно - с 50% от 2006 до 2008. Най-значимо е увеличението при сумите за персонала. През 2005 г. служителите на летището са били малко над 1100, а сега - близо 2000. Почти двойно. Мениджмънтът обяснява това с отварянето на новия терминал и нуждата от повече хора. Всеки управител на компания знае обаче, че когато приходите не нарастват двойно, не може да си позволи подобен ръст на разходите. За "Летище София", дали защото е държавна компания, това не е проблем.

Лош мениджмънт и злоупотреби

Кризата вероятно донякъде е отнела от потенциала за ръст на приходите. Но едва ли може да бъде обяснение за негативната тенденция. Първо, летището е сравнително защитено от икономическите турбуленции, видно от броя на преминаващите пътници, който е устойчив през последните две години.
Диагнозата на "Летище София" по отношение на търговските площи е по-скоро лошо управление. Не се създава достатъчно конкуренция между обектите, а когато наемите станаха непосилни и търговците избягаха от терминала, вече половин година няма промяна в условията. Ето два примера. На първото ниво в новия терминал има две кафенета. Те не се конкурират истински, защото са с един и същ собственик "Бар" ЕООД, на веригата Happy Grill&Bar. Не е изненада, че кафето струва 5.50 лева. И друго. В момента на летището няма книжарница. Собствениците й я затвориха, защото в кризата наемът им е твърде висок. Резултатът е, че държавното дружество е загубило приход, а за пътниците услугата е влошена.

Като наземен оператор "Летище София" също се справя по-зле от конкурента си Swissport. Примерно - представител на чужда авиокомпания твърди, че държавната фирма обслужва по-бавно багажа. В резултат авиокомпаниите предпочитат другия оператор, защото допълнителният престой им струва разходи, понякога води до закъснение на полетите и разместване на графика.

Още по-лошата новина е, че управлението на летището е съпътствано от злоупотреби, които отскоро са и официално констатирани в одитен доклад на Министерството на транспорта (вижте допълнителния материал). Източници на "Капитал" разказаха случаи, при които волно или неволно в конкурсите за отдаване на площи на летището са залагани клаузи, които ограничават или изолират конкуренцията.

Друг фрапантен пример са директните кражби. Например от паркинга. През 2006 на стария терминал той е направил оборот от близо 950 хил. лв. Година по-късно пет пъти по-големият паркинг на новия "Терминал 2" добавя само 24% повече постъпления. През 2008 г. репортаж на "Капитал" показа, че на шофьорите не се издават касови бележки. Това значи, че приходите са били откраднати от служителите на паркинга, управляван от самото летище. След тогавашната публикация на "Капитал" Националната агенция по приходите (НАП) направи проверка, потвърди нарушението, това предизвика въвеждането на автоматизирана система за отчитане на колите и... оборотите нараснаха с 60%.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Къща със статут на културна ценност в центъра на София с проект за надстрояване Къща със статут на културна ценност в центъра на София с проект за надстрояване

Предвижда се къщата на проф. Симеон Велков на ул. "Мизия" 9 да се надстои с два етажа и да се слее със съседната постройка

28 мар 2020, 333 прочитания

В София най-слабо засегнат от кризата ще бъде ИКТ секторът В София най-слабо засегнат от кризата ще бъде ИКТ секторът

Брутния вътрешен продукт на столицата може да се свие с 3% през тази година, показва доклад на СОАПИ

28 мар 2020, 511 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Ефектът на околната среда

Още от Капитал
Спокойно, имам авариен фонд

Поддържането на портфейл с ликвидни активи е важно при възникване на непредвидени ситуации

По кой път вървим в лабиринта на кризата

Правителството е принудено да взима в много голяма степен чувствителни решения и не трябва да допуска никакво съмнение в тях

Режим домашен офис или какво разказват хората за живота в епидемия из Европа

Няколко души споделиха пред "Капитал" какъв е новият ритъм на живот в Испания, Англия, Австрия, Германия и Франция и какви са техните опасения за бъдещето

За маската на един лекар

Българската здравна система посреща най-сериозното си изпитание през последните десетилетия в недобра форма

20 въпроса: Надежда Цекулова

Журналистката е в основата на сайт, който събира научни статии и ресурси на български за коронавируса

Голямото гледане 2

Отлични адаптации, талантлива актьорска игра, увлекателни сюжети и великолепно чувство за хумор – някои от сериалите, които си струва да изгледате (ако сте пропуснали)

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10