С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
57 5 мар 2010, 15:43, 25371 прочитания

Виж кой те застрахова

След разкритията около "Лев инс" идва време за ново пречистване на пазара

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Разходете се на произволна улица и гледайте стикерите по стъклата на колите. Има едни с булдог на червен фон, други - с два бели коня, после - разгърната карта на света. Най-често ще срещате задрасканата ръка на "Секюри марк" (в стил "не пипай"), но и от тях има два-три вида – с бяла лента - с холограма или без, с жълта лента. Стикерите уж показват кой автомобил от кого е маркиран, но не много дълбоко скритият им код е "Застраховано в...". Почти като едно време, когато от витрините си магазините и кафенетата обявяваха кой ги охранява, тоест на кого плащат рекет.

Двайсетина години по-късно 70% от стойността на застрахователните договори е свързана с автомобили – "Каско" и "Гражданска отговорност". Ако говорим за истинско застраховане, идеята е професионални компании правилно да изчисляват цена, срещу която клиентите да получат сигурност, че при случайно събитие загубата им ще бъде възмездена от събрания пул пари. За тази цел застрахователите отделят достатъчно резерви. През 2010 г., обаче в българския случай най-големият сегмент от пазара все още не е построен само на тези принципи. Фактът, че отношенията между клиенти и компании в автомобилното застраховане продължават да имат нужда от "маркиране", налага три извода:


- Първо, кражбите на коли не се случват на случаен принцип и част от застрахователите поддържат някакъв вид отношения с крадците, щом си разменят сигнали с тях

- Второ, ако лепенките са опит да се манипулира рискът, дружествата, които прибягват до тях, вероятно са с подценени резерви, защото разчитат в някои случаи да не плащат

- И трето, всеки опит за нормализация и смяна на правилата на играта ще оголи факта, че част от застрахователите са финансово несъстоятелни.



Арестът на бившата барета Алексей Петров и скрит собственик на "Лев инс" – най-големият застраховател по "Гражданска отговорност" – е възможност за смяна на правилата на играта. Дали това наистина ще се случи зависи от институциите, които доскоро поддържаха статуквото – МВР, която не реагираше адекватно на кражбите, и Комисията за финансов надзор (КФН), откъдето позволяваха изкривяването на балансите на застрахователите. Ако разследването се проведе истински, то ще установи, че КФН е изпълнила изискването да установи собствеността на "Лев инс" само формално и че компанията от месеци има затруднения с плащанията, защото резервите й са недостатъчни. Говорим за 20% от пазара по "Гражданска отговорност". Има ли други подобни рецидиви?

Кому са нужни стикерите?

За връзката между кражбите и лепенките по стъклата на колите има повече легенди, отколкото твърди данни. Щеше да е различно, ако полицията събираше и анализираше информацията за броя на открадните коли по застрахователни дружества. Дори да има такава, тя не е публично достъпна и това е един от (вероятно умишлено допуснатите) пороци на системата. Все пак преди две седмици в интервю за "24 часа" вътрешният министър Цветан Цветанов обяви, че Хамстера (един от арестуваните покрай "Наглите" и после като част от групата на Алексей Петров) е поддържал контакти с автокрадците и е координирал тяхната дейност, като е осигурявал защита на автомобилите, застраховани в определени компании, докато е "атакувал" коли на конкурентите им. "Колите, застраховани в определени компании, са били под някакъв специален режим на досегаемост", казва Цветанов и в същото интервю предлага стикерите най-после да бъдат забранени. (Повече за връзките на застрахователните компании с автокрадците вижте тук)

Въпреки че по закон обозначаването на застрахователя е недопустимо тази роля вършат лепенките на маркировъчните фирми. Консенсусното мнение е, че крадците умеят да различават застрахователите по тези стикери. Самата маркировка, която е белязване с номер на определени части от колата, би могла да бъде толкова дискретна, че да не се виждат дори гравираните цифри на стъклата на колите. Някои от застрахователите дават аргументи защо изискват задължително маркиране, преди да сключат договор (вижте допълнителния текст), но няма нито едно логично обяснение за причините това да бъде обявявано и с лепенка. Освен ако тя наистина не е своеобразен знак "не пипай – ние сме свои". Впрочем в политиката си дали да маркират/облепят застрахованите при тях коли дружествата почти повтарят разделението по вида на собствеността им. Международните компании не го практикуват, докато тези с "непроследими" акционери задължително изискват маркировка. Някои от последните дори имат собствени маркиращи фирми.

Разлика правят ДЗИ и "Булстрад". Въпреки че основните им акционери са професионални чужди застрахователи, те са избрали маркирането. "Булстрад" отскоро. Въпреки, че не го казват официално част от дружествата с международни акционери избират да плащат "рекет", за да ограничат набезите на автокрадците към застрахованите при тях коли.  

"Дженерали", част от групата на едноименната международна компания, поддържа обратната политика. "Преустановихме маркирането като изискване за сключване на застраховка в края на 2007-а", разказва изпълнителният директор Константин Велев и допълва: "Няма такава практика в останалите страни. Дори когато се срещаме с колеги от групата, на всички им е много интересно как така в България функционира подобна система, звучи им куриозно." Велев потвърждава, че в първите години след като са спрели да облепят колите на клиентите си, кражбите са нараснали двойно, но компанията е взела други мерки да ограничи разходите си, като включително отказва да застрахова определени модели автомобили. "Смисълът на премахването на маркировката беше, че ние предлагаме застраховка и в случай че има събитие, плащаме щетата. Плащаме и нямаме претенция да издирваме коли. Решихме, че нещата ще влязат в нормални граници", казва Велев.

Същата е политиката на "Алианц". "Според мен стикерите би трябвало да се забранят. Не мисля, че е правилно дори да се уеднаквяват, защото, ако останат, това пак ще позволи да се различават застрахованите автомобили от незастрахованите", обяснява Пламен Ялъмов, изпълнителен директор на "Алианц България". Той твърди, че компанията не е усетила "атаки", след като се е отказала от маркирането. Според него е мит, че застраховането в определени дружества предпазва от кражба: "Крадат се автомобили на всички застрахователи."

Към днешна дата е напълно вероятно Ялъмов да е прав. По неофициална информация от пазара след ареста на Алексей Петров и преди това на бандите автокрадци, свързани с "Наглите", дори да е имало конвенции от типа "кой как краде", те са разбити. И никоя компания не е застрахована – в преносния смисъл на думата.

Една от институциите, които носят историческа вина за дългата агония с лепенките, отново е КФН. Предишният шеф на "Застрахователен надзор" Ралица Агайн (която заемаше тази длъжност от създаването на КФН до средата на миналата година) сега подкрепя вътрешния министър Цветанов за премахването на стикерите. А обяснението й защо комисията не го е направила по-рано е, че законът забранява обозначаването на застрахователите, но не и на маркиращите фирми. Всъщност не е имало проблем КФН да предложи нужната промяна и да предпази пазара. Друг е въпросът, че съпротивата на компании като "Лев инс" и "Армеец" (последните и в момента са против) е била силна. По-силна от институциите. Не е помогнал и фактът, че МВР безуспешно през последните години противодейства на бандите автокрадци и не стигна до разследвания за предполагаемите им връзки с част от застрахователите.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Новият главен прокурор е ясен; Иван Тотев няма да се кандидатира за кмет на Пловдив 1 Вечерни новини: Новият главен прокурор е ясен; Иван Тотев няма да се кандидатира за кмет на Пловдив

И още: Утре ще разберем кой е новият премиер на Великобритания; Партията на президента и бивш комик Зеленски печели изборите в Украйна

22 юли 2019, 1184 прочитания

Освен sms София въвежда дигитален талон за плащане на синя и зелена зона 1 Освен sms София въвежда дигитален талон за плащане на синя и зелена зона

Той ще е достъпен през неограничен брой приложения до няколко месеца

22 юли 2019, 774 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Маркировачите

Напрежението около Кипър: Газ, санкции и геополитика

Конфронтацията между Анкара и Никозия е лоша новина за възможността за алтернативни доставки за Европа, включително за България

Зденек Турек: Българската икономика получи своя справедлив дял от глобализацията

Банките са готови за Brexit, смята главният изпълнителен директор на европейското звено на Citibank

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Made in Poland

"АБВ на полския дизайн" в Пловдив изследва един век история и поставя въпроса за преосмислянето на миналото

Бързи, смели, бременни

За остарелите представи и новите проучвания, които доказват ползите от физическата активност и по време на беременността