"Българска вода" ЕАД
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Българска вода" ЕАД

Росен Плевнелиев

"Българска вода" ЕАД

Създаването на държавна компания, която да управлява водите дава шанс за решаване на проблемите в сектора

Милен Енчев
6126 прочитания

Росен Плевнелиев

© Надежда Чипева


Представете си баснята за орела, рака и щуката, но с още две животни - например кон и къртица. Прадставете си и какъв хаос би настанал в този случай. Е, може и да не си го представяте, а просто да разгледате водния сектор в България, който се управлява от 5 министерства – на околната среда, на земеделието, на регионалното развитие, на икономиката и енергетиката и на здравеопазването.

Затова министърът на регионалното развитие Росен Плевнелиев обяви отново една своя стара идея - цялото управление на водите да се съсредоточи в държавна компания по примера на Националната електрическа компания. Необходимостта от по-добра координация в сектора всъщност е ясна от години и Плевнелиев даде един красноречив пример: през лятото на 2007 г., която беше богата на валежи, стотици населени места за пореден път останаха на воден режим, докато в същото време вецовете работеха на максимум и България изнасяше ток. Към това могат да се прибавят и още парадокси: водата не достига в много населени места, а в същото време загубите в остарелите ВиК мрежи в страната са между 55 и 70%. В някои общини като Добрич, където водата по принцип е скъпа, защото се изпомпва, пък загубите достигат невероятните 90%.

Да убиеш Франкенщайн

Идеята за държавна водна компания е и на министерството на околната среда и появата й е свързана с подготовката на единна национална стратегия за развитие на водния сектор, каквато България още няма. Още през есента министър Нона Караджова обяви, че стратегията ще е един от приоритетите на управлението й и има вероятност да бъде създадена нова структура, която да окрупни сектора.

Друг вариант за бъдещото управление на водите, обсъждан в момента, е национална агенция, която да съсредоточи управлението на водните подсектори – водоснабдяването и големите язовири за питейна вода, язовирите и системите за напояване в земеделието, производството на хидроенергия, ВиК мрежите и т.н, обяснява Владимир Стратиев, шеф на кабинета на екоминистъра Нона Караджова. Той дава пример с Турция, където има единен орган за управление на водите. "Това са все още само идеи, засега нямаме решение какъв трябва да бъде моделът – търговско дружество или институция, но при всички случаи, ако приемем, че една структура ще управлява сектора, няма да правим механично окрупняване на собствеността и управлението, това не би подобрило ситуацията", коментира Стратиев. В момента собствеността на инфраструктурата – язовирни стени, отводнителни системи, водохващания и др., е разпокъсана сред ведомствата.

По думите на Стратиев трети вариант е институция с комплексен режим на управление, в която да влизат представители на всички министерства, които ръководят сектора в момента. Бъдещият модел вероятно ще бъде определен до края на годината или в началото на следващата, когато според Стратиев националната стратегия ще бъде готова и ще бъде внесена за гласуване в Министерския съвет.

Всъщност независимо кой вариант бъде избран, той трябва да реши проблема с хаоса в сектора в България, където собствеността е разделена между държавата и общините. Обединението на всички системи ще улесни и концесионирането на отделните ВиК системи в страната, смята той. Всъщност идеята за новата структура беше възкресена, след като идеята за масово концесиониране на водните дружества срещна изключително сериозен отпор от кметовете и от опозицията в парламента.

Практически ползи

Стратегията, чиято цел е да сглоби картината на управлението на водите и да организира дългосрочно реформите в сектора и подобряването на ВиК услугите, беше приета още през 2004 г. от правителството на Симеон Сакскобургготски, но така и не беше внесена за обсъждане в парламента. Тогава нужните инвестиции в сектора – за подмяна на ВиК мрежите, изграждането на нови язовири за питейна вода, както и строителството на пречиствателни станции за мръсните води, се оценяваха на около 9 млрд. евро, но сумата се е увеличила. Забавянето на влизането на частните капитали в сектора ще надуе още необходимостта от инвестиции и може да остави сектора най-нереформирания в България.

Междувременно онази стратегия е остаряла - едва след написването й България е приела в законодателството си европейската рамкова директива за водите, която въвежда нови механизми на контрол, посочва Стратиев. Сред тях е например управлението на басейнов принцип - България е географски разделена на четири речни басейна, контролирани от четири басейнови дирекции към ековедомството, които са в Пловдив, Плевен, Варна и Благоевград.

Сега подготвяната стратегия, която ще е с хоризонт поне 15-20 години, трябва да стъпи на цялостен анализ на състоянието и управлението на водите в страната, който тепърва ще бъде направен, каза Стратиев. В момента екоминистерството подготвя конкурс за експертна група, която да изготви анализа. В този деликатен сектор промени на парче не могат да се правят и същинските реформи ще започнат едва след като парламентът одобри стратегията, отбелязва той.

Начинът на управление ще повлияе и върху образуването на цената на водата. В момента тарифите на всички ВиК дружествата са различни и се определят според бизнес плана на всяка компания от Държавната комисия за енергийно и водно регулиране. Обсъждат се варианти в бъдеще цената да се определя на басейнов принцип, тоест да има 4 тарифи в страната, или на национален принцип. Според Владимир Стратиев националният принцип би бил най-справедлив, защото така ще се разпредели солидарно финансовата тежест за изграждането на ВиК инфраструктура – някои населени места са в по-неблагоприятно положение по чисто географски причини и са принудени да плащат по-скъпа вода.

В момента някои населени места на практика не могат да си позволят инвестиции в подновяване на мрежата, защото те биха надули в пъти цената на водата там. Окрупненото ценообразуване ще позволи тези инвестиции да бъдат направени при поносим ръст на цените, а финансовата тежест ще може да се разпределя сред районите, където водните проблеми са по-големи, казва експертът от екоминистерството. Всъщност добрата новина е, че по темата има раздвижване. Остава инерцията да се запази.

Представете си баснята за орела, рака и щуката, но с още две животни - например кон и къртица. Прадставете си и какъв хаос би настанал в този случай. Е, може и да не си го представяте, а просто да разгледате водния сектор в България, който се управлява от 5 министерства – на околната среда, на земеделието, на регионалното развитие, на икономиката и енергетиката и на здравеопазването.

Затова министърът на регионалното развитие Росен Плевнелиев обяви отново една своя стара идея - цялото управление на водите да се съсредоточи в държавна компания по примера на Националната електрическа компания. Необходимостта от по-добра координация в сектора всъщност е ясна от години и Плевнелиев даде един красноречив пример: през лятото на 2007 г., която беше богата на валежи, стотици населени места за пореден път останаха на воден режим, докато в същото време вецовете работеха на максимум и България изнасяше ток. Към това могат да се прибавят и още парадокси: водата не достига в много населени места, а в същото време загубите в остарелите ВиК мрежи в страната са между 55 и 70%. В някои общини като Добрич, където водата по принцип е скъпа, защото се изпомпва, пък загубите достигат невероятните 90%.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

21 коментара
  • 1
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Побарала се тодоро .... Сините боклуци и мафиянски харизаха единствената читава водоснабдителна система на София на ингилизи, сега иди си я "взимай" обратно...... ДА ама НЕ!!!

  • 2
    rockwool avatar :-|
    rockwool

    Ало комуне извади си главата от задника! Звучиш като пълен имбецил!

  • 3
    boriaz avatar :-?
    Boriaz

    Ъ-ъ-ъ-ъ-ъ ... Само да попитам (след горчивия опит с БЕХ дето още е) каквп значение има каква е структурата когато системата не работи? При загуби м/у 55% и 90% (Добрич) първо изхвърлете плявата че иначе колкото и да преструктурирате тия началници общ профил дето са се окопитили в администрацията ще задушат всичко.


    До коментар [#1] от "boby1945":

    Ти 1945 г. си взел паспорт или ... Да не те е хванала старческата деменция та забрави за проблемите при Янчулев? Или тогава още си използвал водата от вадата?

  • 4
    dancho45 avatar :-@
    dancho45

    От природната даденост-ВОДАТА започнат ли търгашите да извличат печалба нещата отиват на зле
    Трябва да е естествен Държавен монопол Слънцето свети еднакво за всички
    Вода газим жадни ще ходим

  • 5
    tonirus avatar :-|
    Тони Крумова

    Статията ми звучи като, приписана от учебник. Както и да е, все пак авторът се е постарал да изведе някаква информация за това, което възнамерява г-н Плевнелиев да предприеме.

    Някой беше казал преди време: "Разделяй и владей".
    Да се върнем малко назад.
    Министерството на водите и околната среда беше под командването на
    ДПС. Добре знаем какво направиха те и какво ни оставиха в наследство.
    Ако мин. Плевнелиев приеме третия вариант на обединение, кои фирми и
    министерства ще влязат в тази общтност? Ако са пак същите, които досега всяваха обърканост в управлението, ползата ще е никаква.

    Ще има ли прозрачност в управлението или пак всичко ще бъде
    скрито - покрито.

    Или тези 5 министерства обединени в едно държавно министерство
    как ще управляват, след като досега не са се справили?

  • 6
    the_viktor avatar :-|
    Виктор

    Вълшебната дума е "КОНТРОЛ".
    Дали ще бъдат 5 министерства или само 1, при липса на обратен контрол, полза няма. Защо от тези 5 министерства няма нито един наказан за несвършена работа?
    Най- вероятно в този "единен орган" за управление пак ще влязат същите некадърници, които са се занимавали с проблемите от 5-те министерства, под предтекста, че са единствените и незаменими спецаилисти в България по въпросите на водите.

    "В момента някои населени места на практика не могат да си позволят инвестиции в подновяване на мрежата, защото те биха надули в пъти цената на водата там."
    Вярно е, че в този живот всичко е бизнес и правене на пари, но има няколко неща без които човек не може и в добива (или производството) на тези неща държавата трябва да да хвърли малко пари, няма как. Иначе държавата ще остане без поданици.

  • 7
    igo avatar :-|
    igo

    Имаме далеч не лоша вода в страната, като цяло. Изключая североизточните райони, разбира се. В същото време водната инфраструктура е в плачевно състояние. Отговнорността, както обикновено е сираче. Поне до сега не сме били свидетели на адекватно ангажирано министерство, независимо от броя им. Нормата е непригодна, значи законотворците не са си свършили работата. Но освен, че интересът клати феса е важно и друго - кучето играе спроед тоягата - за съжаление често се отнася за хората. Кой търси реална отговорност на т.нар. народни представители ?! Затова и не си вършат работата. Къде и кой може да си позволи сам да си определя заплатата, сам да си определя критериите за качествено свършена работа и сам да си определя санкциите за собствените си нарушения, на собственоръчно поставените норми ?! Представете си - на работното си място - сами определяте заплатата си /средствата идват от гърба на милони хора, с които нямате нищо общо/, сам определяте критериите за работата си, сам определяте наказанията си - е ? ! Кое ще ви мотивира да се отнасяте съвестно към служебните си задължения ? Кое ще ви подсети, че изобщо имате задължения ?! Изобщо - бихте ли има ли реални задължения ?

  • 8
    maniajoon avatar :-P
    maniajoon

    Водата е огромен природен ресурс. Някой си един ден сложил тръба и цена: "- Ако искаш от тръбата , плащай!!". С времето този някой се обградил със слуги, защото имал пари но му било самотно.Харесало му да има слуги, но трябвало да се грижи за тях.Тогава решил, че е минало време и тръбата трябва да се смени, и хоп нова тръба- нова цена. Слугите станали повече:"-Ех , че е хубав живота!!". Минало време бил измислен и водомера, хоп нова цена, и нови слуги. Но слугите станали много , а хората които плащали започнали да се оплакват и хоп закон, и хоп нова цена, и хоп нови слуги, и хоп няма оплаквания,или ако има те са нарушаване на закона. И така животът си тече, и хоп нова цена, няколко пъти, и хоп нова тръба един път,и хоп нова цена няколко пъти, и хоп нов водомер един път, и хоп нова цена няколко пъти, и хоп нов закон!!!!!!
    КОЛЕЛОТО НА ЖИВОТА СЕ ВЪРТИ, ИНТЕРЕСНО КОЙ Е НА ПЕДАЛИТЕ?!?!?!?!?!

  • 9
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    До коментар [#2] от "rockwool": имбецил е на майка ти детето.. определено....


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK