Томислав Дончев: Видим ефект от новите мерки ще има до края на лятото
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Томислав Дончев: Видим ефект от новите мерки ще има до края на лятото

Дончев не обещава чудеса, но е убеден, че може да оптимизира максимално системата.

Томислав Дончев: Видим ефект от новите мерки ще има до края на лятото

Министърът за управлението на средствата от ЕС има един куп задачи и за щастие - достатъчно идеи.

Огнян Георгиев
4998 прочитания

Дончев не обещава чудеса, но е убеден, че може да оптимизира максимално системата.

© цветелина ангелова


Томислав Дончев е реалист. "Дори да не спя изобщо оттук нататък, България няма да усвои всички 100% от средствата в оперативните програми (ОП). Тази цифра е съвършено невъзможна", казва убедено новият министър по управлението на парите от ЕС, който бе гласуван тази седмица от парламента.

Това качество ще му е особено необходимо. Дончев няма да се бори само с проблемите в администрацията, хаоса в общините, липсата на проекти и изтичащите срокове, а и срещу обществената нагласа, която за последните година-две категорично обвърза думата "еврофондове" с далеч по-познатата "далавера". Скандалите с конфликт на интереси, корупция и некадърност, както и фиаското на предишното правителство в работата му с европейски пари, доведоха до това постът министър по еврофондовете да звучи като директор на водопад - безполезна дейност, свързана с много говорене и малко дела.

Поне на пръв поглед Дончев изглежда наистина като човек, който може да промени това. Дали ще е така, зависи от няколко неща. На първо място - функциите, които новият министър в кабинета "Борисов" ще изпълнява, на второ - от самия него, и накрая - от онези, с които ще работи.

Координатор с амбиции

По първия въпрос парламентът подписа празен чек на Борисов - позицията на Дончев и нейните отговорности предстои да бъдат уточнявани. Ясно е, че той ще поеме ръководството на Съвета за управление на средствата от ЕС, който в последните осем месеца беше под опеката на финансовия министър. Но дали ще се ограничи само със следенето на напредъка по различните цели и със забързването на проектите, или ще може да предлага нови политики и задачи? Самият Дончев е раздвоен. "Аз не виждам работата си като пожарникарска, бюро жалби или омбудсман на средствата. Не искам да има още една институция, на която някой да се оплаче."

Реално, казва той, ролята му ще е координираща - между държавната администрация, бенефициентите и Европейската комисия. "Повечето управляващи органи имат сходни проблеми и е необходима воля тези проблеми да бъдат решавани. Която и да е Оперативна програма (ОП) не е самостоятелна реалност, а конкретен инструмент за реализацията на национални и европейски политики. Добра е идеята някой да държи непрекъснато сметка как се изпълняват тези цели." От друга страна, новият министър има и апетита, и претенциите да гледа по-надалеч.

Като начало Дончев иска да промени в нормативната уредба и да опрости комуникацията между всички звена. "Трябва да се вдигне налягането в системата. Става въпрос за мерки, които могат да бъдат взети в рамките на месец. Ефект може да има до края на лятото", уверен е той. След като свърши това, Дончев си поставя и по-големи задачи. "На политическо ниво проблемът и на общините, и на България е, че ползването на европейските средства е нещо факултативно, различно от другото, което правим. Може би заради това са ни голяма част от проблемите. Това трябва да е част от цялостната дейност на администрациите. Връщаме се при процеса на планиране - през 2005 г. За да има максимален ефект, освен да се разходват законосъобразно, те трябва да са за смислени цели и приоритети. Ако тези пари не доведат до промяна на живота на хората и на икономиката, какво че сме похарчили 5 милиарда?"

Една образцова община и няколко не толкова

Причината да звучи убедително, когато говори за подобряване на управлението, е, че самият Дончев има какво да покаже в тази сфера. Макар да е кмет само от две години и половина, община Габрово, която управляваше доскоро, демонстрира ниво на компетентност, завидно за която и да е администрация (включително софийската). Най-забележим от всички постижения е прословутият вече проект за водния цикъл по ОП "Околна среда", който ще подмени цялата канализационна и водопроводна система на града срещу 123 мил. лева. Колкото и впечатляващо да е обаче, това далеч не е единственото, с което доскорошният кмет се гордее.

"Това е 15-ият проект в режим на изпълнение, а като броим и отчетените - 17-18. Община Габрово е в уникална ситуация - две трети от общинската инвестиционна програма е с европейско финансиране, а до края на тази година сумата може да е равна на целия бюджет. Той е 31 млн. лева, а само авансовото плащане по водния цикъл е 25 млн., предстои да имаме договор за реконструкция на регионалната система за отпадъците, което няма да е на стойност по малка от 7-8 млн. Отделно изпълняваме няколко проекта за по милион - ремонт на зала, на социален дом, на ясли, като добавка към това, което приключих миналата година - училищата." Екипът на Дончев доказва на практика неговата теза, че една администрация е или кадърна във всичко, или не. Общината например се е договорила с всички фирми, които е трябвало да копаят в последните години в града, да използва изкопите им, за да прокарва тръба. Така този тръбопровод е дълъг вече няколко километра срещу само 10-15 хил. лева, съобщи самият градоначалник на един иновационен форум, и към него има "истеричен" интерес от доставчици на интернет и други услуги.

Представителна анкета няма, но форумите и допитванията в местния вестник "100 вести" например показват, че Дончев се радва на одобрение сред габровци. Други знаци, по-странични, също говорят много - сайтът на община Габрово например може спокойно да стане задължителен за всички общини, що се отнася до прозрачност, прегледност и полезност на информацията. Самият Дончев пък има собствен сайт с форум, където обсъжда свободно развитието на града с габровци. "Оцених подкрепата, на която се радвах там, едва когато си тръгвах", казва той.

Именно защото може да сравни с постиженията на Габрово, Томислав Дончев е загрижен за това, което общините правят или не правят с европейските пари. Недопустимо е да има такива без нито един проект, казва той и е твърдо убеден, че на следващите местни избори това ще е един от критериите, по които кметовете ще бъдат оценявани от хората. "Всички говорят, че общините имат нисък капацитет, но между тях има конкуренция кой ще се класира. Това ражда енергия и ако погледнете ОП "Регионално развитие", някои от целите вече са изчерпани, а има годни проекти." На изоставащите ще бъде помагано, категоричен е новият министър.

По-спешният му проблем обаче е друг - в стремежа си да кандидатстват за максималното някои общини са допуснали грешки (умишлени или неволни), за които сега може да бъдат наказани. "Представете си община с бюджет 4-5 млн. лева и си представете, че тя изпълнява проект по голям от тази стойност - 10 млн. Допуска порок, който налага например 50% корекция. Какво се случва? Гълта вода. Тя трябва да вземе кредит, ако някой й даде, и то интересно при какви условия. Да го изплаща 6-7 години, за сметка на текущи разходи или инвестиционна програма. Такива случаи ще има. И тогава какво - заради един порок в процедурата, например липсващ подпис, оставяме общината да умре?"

На червено

Първото нещо, което новият министър е направил още преди да встъпи в длъжност, е да поиска анализ от всяка ОП, разделен на зони. Те са на светофарен принцип, като зелената зона е за жизнеспособни проекти, годни в срок, жълтата - за такива в опасност, и червената - за проекти, които имат ниска или никаква вероятност да бъдат изпълнени. "Във всяка ОП ще има сума, която няма да може да бъде разходвана", признава Дончев. "Въпрос на бърза реакция е отсега да си дадем сметка, кои операции или проекти към момента са безнадеждно закъснели." Прагматизмът му и тук е добра новина - без да знаеш за ограниченията си, няма как да ги преодолееш. А начинът за преодоляване вече е ясен - България ще иска реалокиране на средства от едни проекти и програми, към други. Това още не се е случило, но е неизбежно.

"Проектът Х е нереалистичен към момента - има проблем с отчуждаването, геологията, археологията, екологията и към момента е безвъзвратно късно да се случи нещо. Тези средства няма защо да бъдат губени и за сметка на него може да бъде извършена рехабилитация на еди-кой си участък. Доказваме, че тя ще има сходен социално-икономически ефект и ако всичко бъде внимателно обосновано, би следвало да получим одобрение." Милиард и половина лева за пътищата, както поиска Борисов тази седмица (макар той да остави неизвестна валутата)? Може и повече, казва новият министър уверено. "Това е много по-бърз процес, няма отчуждаване, проектирането е по-бързо. Там процедурите с ОВОС са възможно най-облекчени." Не става въпрос за благотворителност, а за аргументи, обяснява Дончев.

Водопад или отбор?

Разгорещението, с което говори на моменти, е добър знак за познанието му за проблемните места и за желанието му да ги поправи. "Присъствието на терен е малко", казва той, размахвайки ръце. "Аз съм правил мониторинг по малки проекти, като техническа помощ. Непрекъснато бяхме на терен. Така се спират злоупотреби и се помага да не се правят грешки. Голяма част от невъзстановените средства не са заради злонамереност или злоупотреби, а заради неопитност." Обещанието му - да се увеличи този вид контрол и да се намали бюрократщината.

На места, като в "Конкурентоспособност", голямо количество фирми чакат изплащане на договорени средства и Дончев на няколко пъти казва, че това ще бъде сред приоритетите му. Основна цел на държавата, убеден е бившият програмен директор на "Отворено общество", е не да помага, а да не пречи. "В един момент ще откажем бизнеса от тази ОП. Чувал съм не един или двама от колегите си да казват след изпълнението на проект "никога повече". Ужасно е да загубим този рефлекс, защото това е ресурсът, с който разполагаме. Каква полза от перфектно работещи органи, ако отдолу или се краде безобразно и трябва да се връща, или никой не иска да се занимава." 

Говорейки за безобразно крадене, какво би направил например, ако открие, че шефът на пътния фонд е раздавал договори за 120 млн. лева на фирмата на брат си? Дончев се замисля само за кратко. "Най-грешният рефлекс е да се покрива или неглижира проблемът, да се правим, че няма нищо. Реакцията трябва да е: има проблем, откриваме какъв е, уведомяват се всички правоохранителни институции и извършваме корективни мерки, за да не се повтаря. След това влизаме в комуникация с комисията, какво ще ни се случи оттук нататък по отношение на точно този проблем. Едно от базисните правила е да откриваме проблемите, преди друг да ги е открил. Много е лошо, когато сигналът идва отвън."

Да, но не го ли е страх, че може да изпадне в ситуацията на предшественика си Меглена Плугчиева и в един момент да се превърне в поредния директор на водопад. "Използвам реплика на премиера - надявам се да има отбор, който се движи в една посока. В никакъв случай да не е необходимо да се упражнява натиск, бил той и политически. Не очаквам аз да искам едно за подобряването на системата, а някой да иска нещо друго." В крайна сметка, не бихте очаквали друга реплика от един нов министър. Би било хубаво да я чуем и след година. 

Томислав Дончев е реалист. "Дори да не спя изобщо оттук нататък, България няма да усвои всички 100% от средствата в оперативните програми (ОП). Тази цифра е съвършено невъзможна", казва убедено новият министър по управлението на парите от ЕС, който бе гласуван тази седмица от парламента.

Това качество ще му е особено необходимо. Дончев няма да се бори само с проблемите в администрацията, хаоса в общините, липсата на проекти и изтичащите срокове, а и срещу обществената нагласа, която за последните година-две категорично обвърза думата "еврофондове" с далеч по-познатата "далавера". Скандалите с конфликт на интереси, корупция и некадърност, както и фиаското на предишното правителство в работата му с европейски пари, доведоха до това постът министър по еврофондовете да звучи като директор на водопад - безполезна дейност, свързана с много говорене и малко дела.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    kol4o_7 avatar :-|
    kol4o_7

    Стискам му палци на младежа. Дано успее да направи това което обеща!

  • 2
    equinox85 avatar :-|
    Светослав

    Явно не всички са маскари. Успех!

  • 3
    crusible avatar :-|
    crusible

    Най-искрено му желая успех, защото е важно точно сега в тази икономика да се вливат пари, по какъвто и да е начин. Изглежда, наистина е кадърен човека.

  • 4
    dbbonev avatar :-|
    dbbonev

    Нувно е да направят вскичката информация лесно достъпна до цялото общество. Направи ми впечатление личния сайт на Дончев като кмет на Габрово. Несъмнено стъпка в правилната посока, която трябва да експонира в новата си длъжност. Всеки един успешен проект, като искам да подчертая, че не всеки случай на 'усвоени' пари е пример за успешен проект, трябва да бъде даван за пример. Не само бенефициента но и конкретния държавен служител, който е проявил далновидност и е вдигнал летвата. В момента имам чуството, че най-много се нуждаем от един единствен добър пример. Да можем да кажем, да, ето този проект е дефинициятя за добре свършена рабо в кратък срок и ето това са конкретните ползи от цялата система. Структурните фондове не се дефинират с 'даване на пари', а с дофинансиране по конкретни параметри и с конкретна цел. Процентното усвояване само по себе си не е смислена цел. При сегашната ситуация и това, което заварва като среда, три процента усвоени средства ако могад да се дадат конкретно като пример с конкретни резултати ще бъде, по мое мнение голям успех.

  • 5
    vladimirg avatar :-|
    vladimirg

    Бих искал и аз да изразя мнение, че г-н Дончев изглежда да е обещаващ ръководител на еврофондовете, защото смятам, че едно активно, рационално и способно да взема адекватни решения управление е жизнено необходимо, за да се постигне някакъв икономически напредък в България. Вярвам, че на всички ни е омързнало от некадърни и корумпирани политици и държавни служители - някои от които сигурно нямат завършено и основно образование, но това не им пречи да са на високопоставени длъжности.

    Желая успех в работата на г-н Дончев!

  • 6
    ilich avatar :-|
    ilich

    Хубаво е да има човек, който да е отговорен. Г-н Дончев има очевидно и достатъчно здрав разум да се опита да прегледа приоритетните проекти по различните ОП-та. Дотук добре, но не виждам къде са тези идеи, за които пишете в заглавието. Може и да ги има, но не е лошо да бъдат разказани. Трябва да се престане с практиката министрите да обещават велики дела с общи приказки, а след това да няма как да бъде преценено как се справят. Аз засега виждам една хармонограма. Ами ако няма готови проекти или те са откровенно крадене като по Конкурентноспособност и Административен капацитет, тогава какво правим?

  • 7
    marginalen avatar :-|
    marginalen

    работя в областта от 10 години в областта. До сега е нямало човек в управлението на фондовете в България,който да е минал през целия процес. От момента на децентрализирано управление на фондовете (края на 2000 г.) в България всички зам.министри пряко отговорни за средствата (отговрността за управлението на фондовете до времето на Плугчиева беше на ниво зам.министър) никога не са имали реален опит на терен.
    Изглежда, че паралелната реалност на еврофондовете започва да си отива. Но реалният ефект ще е чак след 2013, когато ще се изпълняват програмите, които сега ще започнат да се пишат. До тогава всичко ще е само упражнение. Сега не е важно колко ще изхарчим, а как ще харчим. Оплескахме ги много нещата и трябва да възстановяваме доверие. Трябва да смениме целта - да има качествени проекти а не много изхарчени пари. За това трябва да има насоки за кандидатстване, които са съдържателни (поставящи повече изисквания към съдържанието на проекта и най-вече към допълняемостта с други дейности). Текстовете за административните условия, като количество са около 20 пъти повече от текстовете свързани със съдържанието на конкретнити финансиране.
    Успех!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK