С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
22 19 мар 2010, 14:17, 10018 прочитания

Магистрала "Люлин". Сезон трети. Епизод предпоследен

Сагата с аутобана е на път да приключи с оскъпяването му с над 50 млн. евро

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Турският телевизионен блокбъстър "Перла" има свой достоен конкурент. Той обаче е българо-турска продукция и има малко по-дълго име: "строителство на магистрала Люлин".
В сагата до момента видяхме: нанасяне на пътна маркировка, преди да са положени последните два слоя асфалт. Изливане на колони на мост върху нестабилни дървени подпори. Десетки уверения за наваксване на темпото на строителството и започване на денонощна работа по трасето. В последните напрегнати епизоди стана ясно, че турският консорциум, избран за изпълнител, ще иска увеличение на предварително договорената цена. Тогава в сюжета се промъкна и прокурорска проверка на препроектирането с неясен засега резултат. Предвид на строгия график на приключване на драмата обаче дългоочакваната развръзка се приближи внезапно.

Лапа-Мангиз


Източници на "Капитал", близки до продължилите два месеца преговори между държавата и турския консорциум, разказват, че вече е постигнато споразумение за увеличение на цената с 52 млн. евро. Това значи, че вместо за 137.38 млн. евро , за колкото "Мапа-Ченгиз" спечели търга, има разбирателство за магистралата да бъдат платени 189 млн. евро. Преговорите окончателно ще бъдат финализирани до края на този месец, като остава да се уточнят детайлите по споразумението - например графиците за оставащата работата. Те ще важат като за "Мапа-Ченгиз" така и за държавата, която също има още доста за вършене по трасето на магистралата.

По време на преговорите е постигнато и споразумение 70% от оставащата работа по магистралата да се поеме от български подизпълнители. Целта е така да се форсира изграждането на трасето, като по различните участъци от него се работи паралелно.

Макар и малка,  все пак има вероятност правителството да успее да намали цената от 189 на 185 млн. евро преди подписването на окончателното споразумение. Намалението обаче ще е за сметка на страничните дейности като залесяване и поставяне на предпазни мрежи, които трябва да бъдат направени от турския консорциум според първоначалния договор за строителство. Това не значи, че те няма да бъдат направени, а че ще са максимално оптимизирани там, където са били ненужно раздути.



Hаppy end?

Постигнатата договорка бърка в опасно изтънелия бюджет, но по-скоро трябва да бъде отчетена като успех на правителството. Първоначалните искания на турците бяха за корекция на стойността с близо 50% - 210 млн. евро. Всеки един от аргументите им защо това се налага беше подкрепен и от доклад, изготвен от независимата надзорна компания на обекта "Луис Бергер - Мотт Макдоналд".

Има и още една много важна причина за желанието на кабинета проблемът със забавянето да бъде бързо решен. Ако преговорите се бяха проточили още, имаше  огромен шанс магистралата да излезе доста по-солена на данъкоплатците. От една страна,  изграждането на магистралата се финансира с малко над 111 млн. евро по предприсъединителната програма ИСПА, която изтича на 31 декември 2010 г. Това значи, че след тази дата България ще спре да получава средства от ЕС за изграждането й и ще трябва да довърши изграждането и с национални средства. Освен това, ако магистралата не бъде въведена в експлоатация с Акт 16 през юни 2011 г., има реален риск да се наложи връщане на вече получените за него евросредства. 

Именно заради изтичащите срокове най-радикалната идея - да бъде прекратен договорът с турския изпълнител, беше немислима. Дори и в най-оптимистичния вариант, процедурата по избор на нов щеше да отнеме поне шест месеца, а имаше и огромна вероятност "Мапа-Ченгиз" да заведе дело срещу държавата, което почти сигурно щеше да спечели заради хилядите дупки в процедурата, допуснати от България. Например, дори и към момента не са отчуждени четири къщи, а само терените под тях, и това спира работата по пътен възел Даскалово, където по проект магистрала "Люлин" се свързва с Околовръстния път на София и бъдещото трасе на магистрала "Струма". Освен отчуждаването им държавата ще трябва тепърва и да измести газопровода, които пресича трасето, както и 110-киловолтов електропровод на НЕК. Все неща, които трябваше да бъдат направени още преди да бъде обявен търг за избор на изпълнител.

Според информация на "Капитал" разписанието за извършване на работа оттук нататък ще е максимално детайлно и ще бъде обвързано с неустойки при неспазването му както от страна на "Мапа-Ченгиз", така и при забавяне от страна на държавата.  

Сегашната развръзка има и още един положителен аспект - възможно е част от договореното увеличение може бъде покрито с европейски средства. Според потвърдена информация става въпрос за между 16 и 20 млн. евро за извършени допълнителни строителни работи, които Европейската комисия е склонна да поеме. Увеличението на цената, което искат от турския консорциум заради "ускоряване на работа" и "наложилото се препроектиране заради неточности в предоставените им чертежи", ще са за сметка на националния бюджет.

Въпреки увлекателния сюжет сериалът с магистралата е по-добре да няма повече продължения. Вместо това в новинарските емисии трябва най-накрая да се завърти дългоочакваното заглавие:
"България най-сетне има напълно завършена магистрала." Била тя и 19-километровата "Люлин".
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

От РВД очакват 40% ръст на трафика над България след 5 години 1 От РВД очакват 40% ръст на трафика над България след 5 години

Причината е новото летище на Истанбул, което ще увеличи значително полетите над страната

23 фев 2019, 848 прочитания

Девет кандидата поискаха да строят 20 км от пътя Ботевград - Мездра 6 Девет кандидата поискаха да строят 20 км от пътя Ботевград - Мездра

ГБС, "Джи Пи груп", "Трейс" и "Хидрострой" са сред участниците в търга за 123 млн. лв. без ДДС

22 фев 2019, 2576 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Не дали, а кога и колко

Приватизацията вече е без алтернатива като източник на приходи в поизтънелия бюджет

Министерство на околната вреда

Под надзора на Нено Димов, МОСВ губи смисъла на съществуването си, а вътре тече свирепа битка за територия и влияние между ВМРО и ГЕРБ

ДАНС: машина за губене на време и за глоби

Задължението за представяне на планове за обучение по закона за мръсните пари хвърли в стрес граждани и организации

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Хумус сапиенс

Заведение от европейската верига Hummusbar отвори врати в София

Роман от най-балканската страна

Писателят и театрален режисьор Петър Денчев превръща разочарованията в идейна сила за новата си книга

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 8

Капитал

Брой 8 // 23.02.2019 Прочетете
Капитал PRO, Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 23.02.2019 Прочетете