Биометрични драми
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Биометрични драми

Опашката пред Второ РПУ започна да се оформя към 7.30

Биометрични драми

И МВР, и Siemens знаеха за риска от провал с новите паспорти, но предпочетоха да мълчат

Панайот Ангарев, Иван Михалев
11890 прочитания

Опашката пред Второ РПУ започна да се оформя към 7.30

© надежда чипева


В крайна сметка да си извадиш нов паспорт се оказа лесно. Достатъчно е да станеш около 4.30 ч. и половин час по-късно да си пред Второ РПУ в София. Тогава има шанс да влезеш първи в 8.30 ч., когато започват работа служителите в "Паспортна служба". Е, ще трябва да почакате повече от три часа пред районното управление, но пък бъдете сигурни, че няма да ви е скучно. Защото времето е достатъчно, за да обсъдите някои неясни въпроси с колегите по опашка.

Например защо службата не работи денонощно, както са съобщили по една от телевизиите, или трябва ли да се носи удостоверение за постоянен адрес и медицинско за шофьорската книжка. Разбира се, най-накрая разговорът се насочва към последния мач на "Манчестър юнайтед", защото отговори на повечето въпроси няма. Няма ги написани никъде на видно място пред сградата на РПУ-то. Едва когато влезеш вътре, може да разбереш, че преди да си извадиш нови документи, трябва носиш удостоверение за постоянен адрес, ако си го сменил, или медицинско свидетелство за книжката, както и да си платил всички глоби от КАТ.

Затова истинските проблеми започват едва като влезеш в службата. Половината от чакащите си тръгват ядосани, за да се наредят по-късно отново с липсващите документи. За останалите са необходими около 20 минути на човек, за да проверят дали данните, които МВР има за тях, са верни и да се подпишат, да заплатят държавната такса за документа и да им бъдат снети биометрични данни.

И ако това ви се струва лесно, питайте някой пробвал да подаде документи за паспорт с биометрични данни какво беше в първите дни от работата на новата система. Или не, по-добре недейте, защото ще ви засипе порой от (справедливо) недоволство. Подмяната на документите за самоличност предизвика огромни опашки и пълен хаос пред полицейските управления, тъй като новата система не издържа и блокира. Хората се опитваха да се самоорганизират със списъци (помните списъците, нали?), но това имаше малък ефект - за някои процедурата отне повече от един цял работен ден. Ясно е, че не нормално която и да е административна услуга да изяжда толкова много време.

Затова от МВР обвиниха изпълнителя на проекта – компанията Siemens, а вътрешният министър Цветан Цветанов се закани да иска неустойка от 1.5 млн. лв. Премиерът Бойко Борисов пък каза, че трябва да искаме "5 или 6 милиона лева минимум" компенсация. Пред "Капитал" директорът на дирекция "Български документи за самоличност" Мария Костадинова отказа да обясни какви са проблемите със системата и насочваше всички въпроси за проблемите към германската компания.

Според директора на "Корпоративни комуникации" в българския офис на Siemens Дойчин Чолаков причината за срива в системата е бил неочаквано големият приток от хора. Само във вторник документи са подали 17 000 души. От тях на 13 хил. души са били свалени биометрични данни. Нормалният капацитет на системата бил за три пъти по-малко данни, обясни Чолаков. Допълнителни усложнения имало и от факта, че системата е доста сложна и има 33 станции за печатане на документи. Също така тя не е била тествана в реално време. Една такава система се тества от 3 до 8 месеца, посочи Дойчин Чолаков.

Въпреки че едната страна в случая - МВР, прехвърля вината върху изпълнителя, а другата - Siemens, дава странни обяснения за срива на система, факт е, че индикации за проблеми с новите паспорти имаше от месеци. Проектът започна по времето на бившия вътрешен министър Румен Петков със скандал. От конкурса бяха изхвърлени четири от общо шест кандидата, тъй като не отговаряли на изискванията на възложителя. МВР и до ден днешен не е оповестило причините за това, понеже цялата процедура е засекретена и се извършва по специален ред. Една от отхвърлените оферти беше на германската компания "Бундесдрукерай", която е правила всички немски документи. Другата компании са френската "Сажем", "Жемалто" и Държавната печатница на Унгария. Процедурата беше обжалвана и в съда. Това забави проекта и доведе до допълнителни усложнения при изграждането на системата. Според близки до изпълнението на проекта има три версии за случилото се.

Подизпълнители на "Сименс"

1. "Капелен България" ЕООД - 36% участие в изпълнението (доставя консумативи, проектира и произвежда бланките на новите документи)

2. "Печатница на БНБ" АД - 3% (изготвяне на прототипи и производство на документи - паспорти, окончателна полиграфическа изработка на лични карти)

3. "Сиенсис" АД - 8% (доставка, инсталация и поддръжка на ИТК инфраструктура)

4. Siemens - Чехия - 0.5% (формализация на процесите и настройка на станциите за събиране на биометрични данни)

5. Siemens - Словакия - 0.5% (спецификация на интерфейси към софтуера за биометрични данни и one-to-one верификация на данните)

Версия 1: Вината е на Siemens - България, защото екипът няма опит в подобни проекти.

При кандидатстването си Siemens - България, е предоставила уведомление от Siemens IT Solutions and Services - Италия, до МВР за готовност да окаже помощ на кандидата в търга при изпълнение на поръчката. Според запознати софтуерът за обработка и управление на биометричните данни в българските документи е бил разработен именно в Италия, тъй като Siemens - България, не е имала готов продукт. При кандидатстване всяка от фирмите е била задължена да предостави доказателства за наличие на опит в подобни проекти. Siemens е представила списък от 19 изпълнени проекта за последните 5 години за национални документи за самоличност, паспорти, лична карта, шофьорска книжка). Списъкът е придружен от препоръки за добро изпълнение, но само две от които се отнасят по проекти, изпълнени от подизпълнителите Siemens - Словакия, и Siemens IT Solutions and Services - Чехия. Останалите препоръки се отнасят до юридически лица, не участващи в процедурата. Странното е, че единствените подизпълнители, които имат опит в подобни проекти, участват общо с 1% от дейностите по новите документи (виж карето вляво).

Версия 2: Проблемът е в недостатъчно обучения персонал на МВР

Тъй като всичко беше оставено за последния момент, служителите в РДВР-ата не са имали време да свикнат да работят със софтуера и станциите за снемане на биометрични данни. Към средата на януари все още не бяха назначени допълнителните 278 служители, които ще работят на срочни договори в МВР по време на подмяната на паспортите. Тяхното назначаване започна от началото на февруари, за да се спести плащането на заплати за януари. Обучението им започна след това.

В същото време от МВР частично опровергаха твърденията на Siemens, че не са имали достатъчно време да тества системата, тъй като между министерството и компанията е имало съгласуван график. В средата на януари от МВР обясниха, че са предвидени само две седмици за тестване на системата, тъй като последните станции за биометрични данни трябваше да бъдат монтирани до 12 март. Самото обучение е проведено набързо, без достатъчно време за практически упражнения на служителите.

Версия 3: Проблеми с комуникацията между областните звена и централните сървъри.

Тази версия се потвърждава частично и от обясненията на източници от Siemens. Според тях засечката на системата е свързана с персонализацията на паспортите по места в страната и проблеми с репликацията на данните към централната база данни. Системата включва 33 станции за печатане на документи. Те обаче са били с капацитет 500 документа за всяка станция. В същото време само за един ден са били подадени 17 000 документа. Голяма част от тях са били съсредоточени в градовете, където малко на брой полицейски управления приемат заявки за нови документи. Експресните поръчки ще се извършват през София, без да се ползват системите за персонализация по места. Там само ще се свалят биометричните данни и ще се изпращат директно в София, където ще се обработват и ще се записват на персонализираните паспорти.

 

В крайна сметка да си извадиш нов паспорт се оказа лесно. Достатъчно е да станеш около 4.30 ч. и половин час по-късно да си пред Второ РПУ в София. Тогава има шанс да влезеш първи в 8.30 ч., когато започват работа служителите в "Паспортна служба". Е, ще трябва да почакате повече от три часа пред районното управление, но пък бъдете сигурни, че няма да ви е скучно. Защото времето е достатъчно, за да обсъдите някои неясни въпроси с колегите по опашка.

Например защо службата не работи денонощно, както са съобщили по една от телевизиите, или трябва ли да се носи удостоверение за постоянен адрес и медицинско за шофьорската книжка. Разбира се, най-накрая разговорът се насочва към последния мач на "Манчестър юнайтед", защото отговори на повечето въпроси няма. Няма ги написани никъде на видно място пред сградата на РПУ-то. Едва когато влезеш вътре, може да разбереш, че преди да си извадиш нови документи, трябва носиш удостоверение за постоянен адрес, ако си го сменил, или медицинско свидетелство за книжката, както и да си платил всички глоби от КАТ.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

19 коментара
  • 1
    bbcamel avatar :-|
    Боб

    Тъй като днес изживях ужаса да подавам документи за паспорт, ще изкажа вЧЕПатления:

    1. Не мисля, че СИМЕНС е доставил 33 принтера, ако МВР е поръчало 133. Не СИМЕНС, а МВР знае, че през 2010 изтичат сигурно 80% от документите, и МВР трябва да е подготвено за наплива! Това, разбира се, не значи, че и системата сама по себе си няма проблеми - не зная.
    2. Не мисля, че за системата има значение от кой терминал се пуска заявка - и съответно можеше натоварването на отделните паспортни служби да е по-равномерно! Аз подавах в 1 РУ, което обслужва сигурно 1/3 от града и се нагледах на грозни сцени!!!
    3. Определено не СИМЕНС, а МВР можеше да въведе ред в процедурата! Да направи списък, да вика хората поред и т.н. В Шенгенски супермаркети съм виждал да има системи с номерца на щанд за колбаси в супермаркет, тука идиотите си седяха вътре и не им пукаше, че хората ще се избият!

  • 2
    blue_sky avatar :-|
    blue_sky

    тоя филм не го ли гледахме с винетките вече?

  • 3
    goschko avatar :-|
    goschko

    В МВР и в частност в паспортната служба отношението към хората наистина е като на властимащ към подвластен, а не като на институция, която съществува единствено за да е в услуга на финансиращите я с данъците си граждани - карат те да чакаш прав, пред вратата, говорят ти на "ти", обясняват ти процедурата с видимо отегчение, нагрубяват те, пускат свои хора с предимство и т.н., и т.н... А можеше да е съвсем културно: номерца, чакалня със столчета, отопление/климатик, удължено работно време, допълнителни гишета в началото, добре обучени (вкл. във водене на учтив разговор) служители, табла с обяснения, полезна информация в интернет като работно време, време за чакане в момента, препоръки за по-бързо протичане на процедурата и др. подобни.
    В други държавни учреждения, напр. НАП, са направили доста сполучлив опит да го постигнат :)

  • 4
    bbcamel avatar :-|
    Боб

    До коментар [#3] от "goschko":


    Всъщност служителите, когато човек се добере до тях, бяха много любезни. Проблема е очевидно в ръководството

  • 5
    rage_against avatar :-|
    Rage Against

    и Сименс и МВР са тотални некадърници, когато въпросът опре до управлението на проекти от подобен мащаб и обхват...

    никой не е имал шибана идея какво ще е първоначалното натоварване на системата през 2010, а Дойчин Чолаков да ходи да разправя на някой друг за натоварване на систематар липсата на адекватни тестове и липсата на качествено обучение на работещите със системата.

    един професионален анализ на рисковете и планиране за управлението им не можете да направите.

    некадърници!

  • 6
    librarian avatar :-|
    screenager

    Все още няма един осъдил държавата за загубеното време
    А Цветанов е прост милиционер
    не може да се очаква че разбира от планиране статистика или каквато и да било форма на управление на процеси с хора

  • 7
    bbcamel avatar :-|
    Боб

    До коментар [#5] от "Георги Аспарухов":

    Не мога да споря по въпроса за техническите проблеми на системата - нямам никаква идея на какво се дължат, в тази област съм дилетант. За периода от 8:30 до 15:30 (когато аз подадох заявлението) работеше без проблеми, и като цяло процедурата е наистина елементарна и проста.

    В статията има едно, според мен, ключово изречение:

    Системата включва 33 станции за печатане на документи. Те обаче са били с капацитет 500 документа за всяка станция. В същото време само за един ден са били подадени 17 000 документа.

    Капацитета на всяко нещо се избира и одобрява от този, който го плаща. Единствено и само МВР може да предвиди, че през 2010 изтичат огромно количество документи, и никой друг. Единствено и само МВР може да прогнозира колко документи са нужни за София, колко за Видин и колко за Варна.

    И определно само МВР може да създаде някакъв ред в кочината! Да, може да натисне СИМЕНС да плати за извънредно работно време на служителите, които печатат; за куриери, ако се налага да се ползуват други станции и т.н.

    Не съм адвокат на Сименс - явно имат трески за дялане. В МВР обаче определено трябва по-голямо дялане.

  • 8
    stoiank avatar :-(
    stoiank

    Боб не виждам проблем просто 33 станции по 500 документа са 16500 документа, тоест колкото и подадени.
    Аз не знам колко документа изтичат през 2010 г. но е нормално МВР да знае и вместо да откриват топлата вода, да прочетат предложенията от форумите в Дневник, Капитал и т.н. и да изпълнят най- елементарните. Не са виновни хората на гишетата, проблема е в ръководствата и може би в Сименс, но имат си кризисен щаб да измислят нещо.
    Кажете ми с какво впечатление за България остава човек, върнал се за една седмица да си изкара паспорт в Родната си страна, после навън плюели България.
    Първо крадат бизнеса на фото-ателиетата, после не могат да се организират! 20г. това е цирк пред КАТ, сега и пред районните, това говори за манталитет!

  • 9
    stoiank avatar :-?
    stoiank

    А относно загубеното време, то не се цени. Следващият цирк ще е пред Инспекциите по труда, всички фирми трябва да подадат Декларация по чл.15 от ЗЗБУТ в електронен вид до 30.06 и софтуера още не е готов. Бойко вместо да пее всеки ден по ТВ, да им пуска "В очакване на Годо" на всички министри, дано схванат нещо.

  • 10
    stenk avatar :-|
    Stanimir Kosev

    Аз както и повечето ми познати си извадихме документи още в началото на март от стария образец .МВР нееднократно обяви , че ще са валидни съответно до 2020г. за личните карти и до 2015 за паспортите.
    Вината за хаоса е в голяма степен и на самите хора дето сега се сетили , че искат да си вадят нови документи.
    Има две категории за които това е неотложно ;
    Първата са хора дето са си дошли в Българи по празниците и ползват времето да подадат за нови документи.
    Втората група са хора на които внезапно им се налага да пътуват в чужбина.
    Всички останали сами са си виновни з , ащо се редят по най-големите опашки , които ще са сега в началото.
    Аз пътувам много често навън и затова предвидливо сметнах , че МВР може и да не успее навреме да ми осигури нови документи.
    Това важи и за всички които имат отдавна планирани пътувания. Сами са виновни , че чакат до последния момент.
    Тези които са в БГ пък имат валидност на документите още 6 месеца и пак сами са виновни , че се редят в хаоса.

    И последно разни там дето плачат , че ще загубели работата си в чужбина и прочие глупости. Послъгват яко.
    В чужбина може да отидеш в конуслството и да поискаш удължаване на срока на валидност на стария си паспорт. Плащаш си такса и си ОК . Няма опашки , няма чакане.
    слерд няколко месеца когато всичко е спокойно си ела до БГ да си извадиш нови документи.
    Въобще вина за цялата история има и нашата чисто човешка глупост.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK