Биометрични драми
И МВР, и Siemens знаеха за риска от провал с новите паспорти, но предпочетоха да мълчат


Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.
В крайна сметка да си извадиш нов паспорт се оказа лесно. Достатъчно е да станеш около 4.30 ч. и половин час по-късно да си пред Второ РПУ в София. Тогава има шанс да влезеш първи в 8.30 ч., когато започват работа служителите в "Паспортна служба". Е, ще трябва да почакате повече от три часа пред районното управление, но пък бъдете сигурни, че няма да ви е скучно. Защото времето е достатъчно, за да обсъдите някои неясни въпроси с колегите по опашка.
Например защо службата не работи денонощно, както са съобщили по една от телевизиите, или трябва ли да се носи удостоверение за постоянен адрес и медицинско за шофьорската книжка. Разбира се, най-накрая разговорът се насочва към последния мач на "Манчестър юнайтед", защото отговори на повечето въпроси няма. Няма ги написани никъде на видно място пред сградата на РПУ-то. Едва когато влезеш вътре, може да разбереш, че преди да си извадиш нови документи, трябва носиш удостоверение за постоянен адрес, ако си го сменил, или медицинско свидетелство за книжката, както и да си платил всички глоби от КАТ.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Вече съм абонат Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните планове
19 коментара
Тъй като днес изживях ужаса да подавам документи за паспорт, ще изкажа вЧЕПатления:
1. Не мисля, че СИМЕНС е доставил 33 принтера, ако МВР е поръчало 133. Не СИМЕНС, а МВР знае, че през 2010 изтичат сигурно 80% от документите, и МВР трябва да е подготвено за наплива! Това, разбира се, не значи, че и системата сама по себе си няма проблеми - не зная.
2. Не мисля, че за системата има значение от кой терминал се пуска заявка - и съответно можеше натоварването на отделните паспортни служби да е по-равномерно! Аз подавах в 1 РУ, което обслужва сигурно 1/3 от града и се нагледах на грозни сцени!!!
3. Определено не СИМЕНС, а МВР можеше да въведе ред в процедурата! Да направи списък, да вика хората поред и т.н. В Шенгенски супермаркети съм виждал да има системи с номерца на щанд за колбаси в супермаркет, тука идиотите си седяха вътре и не им пукаше, че хората ще се избият!
тоя филм не го ли гледахме с винетките вече?
В МВР и в частност в паспортната служба отношението към хората наистина е като на властимащ към подвластен, а не като на институция, която съществува единствено за да е в услуга на финансиращите я с данъците си граждани - карат те да чакаш прав, пред вратата, говорят ти на "ти", обясняват ти процедурата с видимо отегчение, нагрубяват те, пускат свои хора с предимство и т.н., и т.н... А можеше да е съвсем културно: номерца, чакалня със столчета, отопление/климатик, удължено работно време, допълнителни гишета в началото, добре обучени (вкл. във водене на учтив разговор) служители, табла с обяснения, полезна информация в интернет като работно време, време за чакане в момента, препоръки за по-бързо протичане на процедурата и др. подобни.
В други държавни учреждения, напр. НАП, са направили доста сполучлив опит да го постигнат :)
До коментар [#3] от "goschko":
Всъщност служителите, когато човек се добере до тях, бяха много любезни. Проблема е очевидно в ръководството
и Сименс и МВР са тотални некадърници, когато въпросът опре до управлението на проекти от подобен мащаб и обхват...
никой не е имал шибана идея какво ще е първоначалното натоварване на системата през 2010, а Дойчин Чолаков да ходи да разправя на някой друг за натоварване на систематар липсата на адекватни тестове и липсата на качествено обучение на работещите със системата.
един професионален анализ на рисковете и планиране за управлението им не можете да направите.
некадърници!
Все още няма един осъдил държавата за загубеното време
А Цветанов е прост милиционер
не може да се очаква че разбира от планиране статистика или каквато и да било форма на управление на процеси с хора
До коментар [#5] от "Георги Аспарухов":
Не мога да споря по въпроса за техническите проблеми на системата - нямам никаква идея на какво се дължат, в тази област съм дилетант. За периода от 8:30 до 15:30 (когато аз подадох заявлението) работеше без проблеми, и като цяло процедурата е наистина елементарна и проста.
В статията има едно, според мен, ключово изречение:
Системата включва 33 станции за печатане на документи. Те обаче са били с капацитет 500 документа за всяка станция. В същото време само за един ден са били подадени 17 000 документа.
Капацитета на всяко нещо се избира и одобрява от този, който го плаща. Единствено и само МВР може да предвиди, че през 2010 изтичат огромно количество документи, и никой друг. Единствено и само МВР може да прогнозира колко документи са нужни за София, колко за Видин и колко за Варна.
И определно само МВР може да създаде някакъв ред в кочината! Да, може да натисне СИМЕНС да плати за извънредно работно време на служителите, които печатат; за куриери, ако се налага да се ползуват други станции и т.н.
Не съм адвокат на Сименс - явно имат трески за дялане. В МВР обаче определено трябва по-голямо дялане.
Боб не виждам проблем просто 33 станции по 500 документа са 16500 документа, тоест колкото и подадени.
Аз не знам колко документа изтичат през 2010 г. но е нормално МВР да знае и вместо да откриват топлата вода, да прочетат предложенията от форумите в Дневник, Капитал и т.н. и да изпълнят най- елементарните. Не са виновни хората на гишетата, проблема е в ръководствата и може би в Сименс, но имат си кризисен щаб да измислят нещо.
Кажете ми с какво впечатление за България остава човек, върнал се за една седмица да си изкара паспорт в Родната си страна, после навън плюели България.
Първо крадат бизнеса на фото-ателиетата, после не могат да се организират! 20г. това е цирк пред КАТ, сега и пред районните, това говори за манталитет!
А относно загубеното време, то не се цени. Следващият цирк ще е пред Инспекциите по труда, всички фирми трябва да подадат Декларация по чл.15 от ЗЗБУТ в електронен вид до 30.06 и софтуера още не е готов. Бойко вместо да пее всеки ден по ТВ, да им пуска "В очакване на Годо" на всички министри, дано схванат нещо.
Аз както и повечето ми познати си извадихме документи още в началото на март от стария образец .МВР нееднократно обяви , че ще са валидни съответно до 2020г. за личните карти и до 2015 за паспортите.
Вината за хаоса е в голяма степен и на самите хора дето сега се сетили , че искат да си вадят нови документи.
Има две категории за които това е неотложно ;
Първата са хора дето са си дошли в Българи по празниците и ползват времето да подадат за нови документи.
Втората група са хора на които внезапно им се налага да пътуват в чужбина.
Всички останали сами са си виновни з , ащо се редят по най-големите опашки , които ще са сега в началото.
Аз пътувам много често навън и затова предвидливо сметнах , че МВР може и да не успее навреме да ми осигури нови документи.
Това важи и за всички които имат отдавна планирани пътувания. Сами са виновни , че чакат до последния момент.
Тези които са в БГ пък имат валидност на документите още 6 месеца и пак сами са виновни , че се редят в хаоса.
И последно разни там дето плачат , че ще загубели работата си в чужбина и прочие глупости. Послъгват яко.
В чужбина може да отидеш в конуслството и да поискаш удължаване на срока на валидност на стария си паспорт. Плащаш си такса и си ОК . Няма опашки , няма чакане.
слерд няколко месеца когато всичко е спокойно си ела до БГ да си извадиш нови документи.
Въобще вина за цялата история има и нашата чисто човешка глупост.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.
Вход