С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
19 9 апр 2010, 15:09, 11474 прочитания

Биометрични драми

И МВР, и Siemens знаеха за риска от провал с новите паспорти, но предпочетоха да мълчат

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
В крайна сметка да си извадиш нов паспорт се оказа лесно. Достатъчно е да станеш около 4.30 ч. и половин час по-късно да си пред Второ РПУ в София. Тогава има шанс да влезеш първи в 8.30 ч., когато започват работа служителите в "Паспортна служба". Е, ще трябва да почакате повече от три часа пред районното управление, но пък бъдете сигурни, че няма да ви е скучно. Защото времето е достатъчно, за да обсъдите някои неясни въпроси с колегите по опашка.

Например защо службата не работи денонощно, както са съобщили по една от телевизиите, или трябва ли да се носи удостоверение за постоянен адрес и медицинско за шофьорската книжка. Разбира се, най-накрая разговорът се насочва към последния мач на "Манчестър юнайтед", защото отговори на повечето въпроси няма. Няма ги написани никъде на видно място пред сградата на РПУ-то. Едва когато влезеш вътре, може да разбереш, че преди да си извадиш нови документи, трябва носиш удостоверение за постоянен адрес, ако си го сменил, или медицинско свидетелство за книжката, както и да си платил всички глоби от КАТ.


Затова истинските проблеми започват едва като влезеш в службата. Половината от чакащите си тръгват ядосани, за да се наредят по-късно отново с липсващите документи. За останалите са необходими около 20 минути на човек, за да проверят дали данните, които МВР има за тях, са верни и да се подпишат, да заплатят държавната такса за документа и да им бъдат снети биометрични данни.

И ако това ви се струва лесно, питайте някой пробвал да подаде документи за паспорт с биометрични данни какво беше в първите дни от работата на новата система. Или не, по-добре недейте, защото ще ви засипе порой от (справедливо) недоволство. Подмяната на документите за самоличност предизвика огромни опашки и пълен хаос пред полицейските управления, тъй като новата система не издържа и блокира. Хората се опитваха да се самоорганизират със списъци (помните списъците, нали?), но това имаше малък ефект - за някои процедурата отне повече от един цял работен ден. Ясно е, че не нормално която и да е административна услуга да изяжда толкова много време.

Затова от МВР обвиниха изпълнителя на проекта – компанията Siemens, а вътрешният министър Цветан Цветанов се закани да иска неустойка от 1.5 млн. лв. Премиерът Бойко Борисов пък каза, че трябва да искаме "5 или 6 милиона лева минимум" компенсация. Пред "Капитал" директорът на дирекция "Български документи за самоличност" Мария Костадинова отказа да обясни какви са проблемите със системата и насочваше всички въпроси за проблемите към германската компания.



Според директора на "Корпоративни комуникации" в българския офис на Siemens Дойчин Чолаков причината за срива в системата е бил неочаквано големият приток от хора. Само във вторник документи са подали 17 000 души. От тях на 13 хил. души са били свалени биометрични данни. Нормалният капацитет на системата бил за три пъти по-малко данни, обясни Чолаков. Допълнителни усложнения имало и от факта, че системата е доста сложна и има 33 станции за печатане на документи. Също така тя не е била тествана в реално време. Една такава система се тества от 3 до 8 месеца, посочи Дойчин Чолаков.

Въпреки че едната страна в случая - МВР, прехвърля вината върху изпълнителя, а другата - Siemens, дава странни обяснения за срива на система, факт е, че индикации за проблеми с новите паспорти имаше от месеци. Проектът започна по времето на бившия вътрешен министър Румен Петков със скандал. От конкурса бяха изхвърлени четири от общо шест кандидата, тъй като не отговаряли на изискванията на възложителя. МВР и до ден днешен не е оповестило причините за това, понеже цялата процедура е засекретена и се извършва по специален ред. Една от отхвърлените оферти беше на германската компания "Бундесдрукерай", която е правила всички немски документи. Другата компании са френската "Сажем", "Жемалто" и Държавната печатница на Унгария. Процедурата беше обжалвана и в съда. Това забави проекта и доведе до допълнителни усложнения при изграждането на системата. Според близки до изпълнението на проекта има три версии за случилото се.

Подизпълнители на "Сименс"

1. "Капелен България" ЕООД - 36% участие в изпълнението (доставя консумативи, проектира и произвежда бланките на новите документи)

2. "Печатница на БНБ" АД - 3% (изготвяне на прототипи и производство на документи - паспорти, окончателна полиграфическа изработка на лични карти)

3. "Сиенсис" АД - 8% (доставка, инсталация и поддръжка на ИТК инфраструктура)

4. Siemens - Чехия - 0.5% (формализация на процесите и настройка на станциите за събиране на биометрични данни)

5. Siemens - Словакия - 0.5% (спецификация на интерфейси към софтуера за биометрични данни и one-to-one верификация на данните)
Версия 1: Вината е на Siemens - България, защото екипът няма опит в подобни проекти.

При кандидатстването си Siemens - България, е предоставила уведомление от Siemens IT Solutions and Services - Италия, до МВР за готовност да окаже помощ на кандидата в търга при изпълнение на поръчката. Според запознати софтуерът за обработка и управление на биометричните данни в българските документи е бил разработен именно в Италия, тъй като Siemens - България, не е имала готов продукт. При кандидатстване всяка от фирмите е била задължена да предостави доказателства за наличие на опит в подобни проекти. Siemens е представила списък от 19 изпълнени проекта за последните 5 години за национални документи за самоличност, паспорти, лична карта, шофьорска книжка). Списъкът е придружен от препоръки за добро изпълнение, но само две от които се отнасят по проекти, изпълнени от подизпълнителите Siemens - Словакия, и Siemens IT Solutions and Services - Чехия. Останалите препоръки се отнасят до юридически лица, не участващи в процедурата. Странното е, че единствените подизпълнители, които имат опит в подобни проекти, участват общо с 1% от дейностите по новите документи (виж карето вляво).

Версия 2: Проблемът е в недостатъчно обучения персонал на МВР


Тъй като всичко беше оставено за последния момент, служителите в РДВР-ата не са имали време да свикнат да работят със софтуера и станциите за снемане на биометрични данни. Към средата на януари все още не бяха назначени допълнителните 278 служители, които ще работят на срочни договори в МВР по време на подмяната на паспортите. Тяхното назначаване започна от началото на февруари, за да се спести плащането на заплати за януари. Обучението им започна след това.
В същото време от МВР частично опровергаха твърденията на Siemens, че не са имали достатъчно време да тества системата, тъй като между министерството и компанията е имало съгласуван график. В средата на януари от МВР обясниха, че са предвидени само две седмици за тестване на системата, тъй като последните станции за биометрични данни трябваше да бъдат монтирани до 12 март. Самото обучение е проведено набързо, без достатъчно време за практически упражнения на служителите.

Версия 3: Проблеми с комуникацията между областните звена и централните сървъри.

Тази версия се потвърждава частично и от обясненията на източници от Siemens. Според тях засечката на системата е свързана с персонализацията на паспортите по места в страната и проблеми с репликацията на данните към централната база данни. Системата включва 33 станции за печатане на документи. Те обаче са били с капацитет 500 документа за всяка станция. В същото време само за един ден са били подадени 17 000 документа. Голяма част от тях са били съсредоточени в градовете, където малко на брой полицейски управления приемат заявки за нови документи. Експресните поръчки ще се извършват през София, без да се ползват системите за персонализация по места. Там само ще се свалят биометричните данни и ще се изпращат директно в София, където ще се обработват и ще се записват на персонализираните паспорти.

 

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Пернишки поток 1 Пернишки поток

Пускането на вода през София изглежда лесно, но заради множество неизяснени въпроси около плана има риск от грешки

23 яну 2020, 1047 прочитания

АДФИ изчисли, че държавата е получила 210 млн. лв. по-малко от хазартни такси 8 АДФИ изчисли, че държавата е получила 210 млн. лв. по-малко от хазартни такси

Спецпрокуратурата влезе в комисията по хазарта, а Васил Божков обяви, че управляващите искат да отнемат бизнеса му

22 яну 2020, 7382 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Токов удар

Заканите на премиера Бойко Борисов към електроразпределенията могат да доведат до отлив на инвеститори

Още от Капитал
Най-печелившите взаимни фондове за 2019 г.

Българските инвестиционни схеми реализираха много успешна година, а чуждите борси са основният източник на печалби

По Scala-та на добрия вкус

Как домашните рецепти за сладки и соленки на Калина Иванова се превърнаха в продукти за масовия пазар

Скритите мащаби на водната криза

Водният режим в Перник е най-строгият от години насам, но това далеч не е единственото място, където има подобен проблем

Поредното шоу на Ревизоро

Кариерата на новия министър на околната среда и водите в различните управления се движи между бутафория и лобистки поправки

Яж, снимай и споделяй

Изложбата Feast For The Eyes в Лондон проследява историята на фотографията на храна

Зеленият път

Как неизползваните жп линии в София може да се превърнат във велоалеи и пешеходни зони

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10