Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
18 16 апр 2010, 14:00, 9118 прочитания

"Информационно обслужване" е на кръстопът

Държавната компания загуби повече от половината си приходи, без да има ясна визия какво прави след това

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Представете си, че ръководите фирма, в която работят над 700 души. Повече от 10 години безпроблемно получавате еднотипни обществени поръчки, които носят повече от половината от парите ви. В един момент оставате обаче без този гарантиран приход. Хората ви продължават да идват на работа и да чакат заплати, без да има какво да вършат. А вие нямате план Б за излизане от ситуацията...

В подобна ситуация в момента се намира емблематичната технологична фирма "Информационно обслужване" (ИО) АД. Държавата притежава почти 100% от нея, а принципал е Министерството на финансите (МФ). През последните години компанията изгражда, усъвършенства и управлява основните информационни системи на МФ, митниците, данъчните, електронния търговски регистър ДЕЛФИ, Сметната палата, обслужва базата данни на ЕСГРАОН. Фирмата е и преброител на изборните резултати по време на последните няколко вота.


В началото на миналата седмица обаче стана ясно, че ИО печели само един от четирите лота (най-евтиния) в търга за технологично обслужване на финансовото министерство и подчинените му агенции. Прекратеният договор с МФ поставя държавната компания в много сложна ситуация. Именно той генерира 54 млн. лв. от приблизително 90-те млн. лв. приходи за последните 3 години. Освен това парите, които дружеството получава за поддръжка на регистъра ДЕЛФИ, са намалели в пъти след създаването на Търговския регистър към Министерството на правосъдието.

Ден за ден

Оцеляването на компанията е поставено под въпрос въпреки реализираните съкращения на разходи и персонал (до момента са освободени около 140 служители) в края на миналата година. По нищо не личи обаче ръководството и принципалът да имат ясна идея как да излязат от ситуацията. "В МФ не са извършвани анализи, които да засягат поставените въпроси относно перспективното развитие на дружеството, и институцията не може да се ангажира с прогнози и позиции в тази посока." Това е официалният отговор, който получихме на въпросите си за бъдещето на компанията. "Продължаваме реформите, започнати в средата на миналата година", коментира високопоставен източник от МФ.



От официалния отговор и неофициалния коментар всъщност излиза, че във ведомството не са обмисляни активни мерки за изваждане на ИО от така създалата се ситуация (която на практика самото министерство създаде с разделяне на търга за ИТ обслужването на МФ на четири лота, за да могат по-малки компании да участват). Чрез тази реформа трябва да се намаляват разходите и персоналът, разяснява изпълнителният директор на ИО Чавдар Тодоров. Тя обаче няма за цел да осигури източници на нови приходи, каквито очевидно са необходими в новата ситуация. "Целта е дружеството да се освободи от излишни разходи и да се съсредоточи върху основната си дейност, която е поддържането на информационните системи на МФ и нейните агенции", добавя Тодоров. Остава въпросът доколко подобна реформа е целесъобразна, при положение че реално поддръжката и усъвършенстването на информационните системи на МФ вече не е основна дейност на ИО, тъй като договорът, който дружеството е подписало с ведомството през 2007, изтече в края на март. В следващата година задължения на ИО се изчерпват с гаранционна поддръжка на всички системи, за които е отговаряло. Т.е. да се грижи, че те работят, но не и да ги подобрява.

ИО на ръба на пропастта

"Една поръчка отне 50% от приходите им. Остават и без ДЕЛФИ заради търговския регистър (12% от приходите за 2008 г.). Това ще наложи драстични съкращения на персонал, преструктуриране на фирмата, а може би и продажби на сгради", коментира Тодор Ялъмов, експерт от фондация "Приложни изследвания и комуникации" и добавя, че "никой в ИО не се е подготвял за такова нещо". Чавдар Тодоров от своя страна разяснява, че най-вероятно ще се наложи съкращението на още около 70 - 100 души административен персонал, но не и технически. Това ще бъдат служители основно от клоновата структура на дружеството, която е разположена в 28 града в сгради с разгънатата площ около 80 хил. кв.м.

В бранша вече се тиражират и хипотези за умишленото загубване на поръчката за МФ, което да доведе до продажбата на компанията на ниска цена, за да може новият собственик да разпродаде имотите. В момента обаче в МФ не се обсъжда вариант за приватизация, въпреки че преди месеци министърът на финансите Симеон Дянков лансира подобни идеи. Тодоров не изключва продажбата на част от сградите, чиято поддръжка е много скъпа, защото "не са първа младост".

Едва ли обаче съкращенията на още 70 - 100  души и продажбата на част от имотите на компанията ще успеят да запушат огромната дупка в приходната част на бюджета на ИО. Според председателя на Българската асоциация по информационни технологии (БАИТ) Теодор Захов "трябва да се проведе истинска реформа в ИО, която да остави малко хора, които да се грижат за ключови за държавата системи". БАИТ е и основен поддръжник на идеята, че държавната компания изкривява ИТ пазара в България.

За момента обаче нищо не подсказва, че пред дружеството предстои преструктуриране, което да го изправи на крака. Всъщност единственият пазарен път, който може да доведе до спасяването му, тръгва от драстичното съкращаване на разходи и трябва да доведе до скоростно пренасочване към източници на нови приходи, които биха могли да бъдат по-малки обществени поръчки. Това обаче не влиза в плановете на ръководството на ИО, разказва Чавдар Тодоров. Според него основният въпрос в момента е "каква да е съдбата на това натрупано ноу-хау в сферата на управлението и изграждането на информационни системи за данъчните, митниците и МФ". За момента обаче няма информация МФ да обмисля вариант за спускане на допълнителна работа към компанията, на което може би се надява част от управлението й. Това е твърде малко вероятно да се случи, защото ще е свързано със заделяне на допълнителни средства, които в конкретната икономическа обстановка трудно биха могли да се осигурят.

Създалата се ситуация не би трябвало да изненадва никого. "ИО отдавна трябваше да диверсифицира приходите си и да се бори на пазара за изграждане на услуги на електронното управление, както и да убеди обществеността, че управлява прозрачно и ефективно разходите си", коментира Тодор Ялъмов. Защото дори скептично настроените представители на ИТ бранша винаги са признавали, че в компанията съществува експертен потенциал, който би могъл да поеме разнообразно натоварване, а критиките винаги са били насочени към ръководителите на компанията, получавали безсрамно високи заплати и спускащи поръчки на определени подизпълнители, заобикаляйки правилата на Закона за обществените поръчки.

Търгът на МФ
МФ обяви обществена поръчка с предмет "Изнесени дейности по управление на ИТ услуги в системата на Министерството на финансите" в началото на февруари. За първи път търгът е разделен на 4 лота, за да могат в него да участват консорциуми и по-малко компании, различни от дългогодишния фаворит "Информационно обслужване" (ИО). Офертите бяха отворени на 12 март. Заради голямата разлика в предложените цени се наложи изборната комисия да изиска допълнителна обосновка от кандидатите с най-ниски предложения. Окончателните победители в конкурса бяха обявени месец по-късно. Това са консорциумите: "Сименс Констракс Парафлоу" (лот 1), "Стоун Сиенсис" (Лот 2), "Ви Си Ей ДЗЗД" (Лот 3) и държавната фирма ИО (Лот 4). Договорите ще бъдат подписани след изтичане на десетдневния срок, в който участниците могат да подадат възражения против решението на изборната комисия.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Столичната община планира да отвори данните си за гражданите и бизнеса Столичната община планира да отвори данните си за гражданите и бизнеса

Това е една от целите на зам.-кмета по дигитализация Владимир Данаилов

24 май 2020, 1177 прочитания

"Репортери без граници" осъди натиска на властта над "Капитал" и "Дневник" 2 "Репортери без граници" осъди натиска на властта над "Капитал" и "Дневник"

Организацията смята, че запорът на активи на Иво и Галя Прокопиеви се извършва, за да се измести вниманието от скандала за търговия с влияние в хазарта

23 май 2020, 3941 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Нежелано подобрение

Кризата сви дефицита по текущата сметка, излагайки на показ други слабости на икономиката

Още от Капитал
От скала до хотел: 30 години по-късно в Созопол

Многогодишната история за държавен парцел на брега на морето в Созопол, филмов съюз, съдилища и строителна криза е към развръзка

Софийският адрес за френски макарони

Chez Fefe е първият специализиран бутик, който приготвя традиционния десерт

Дефектните мерки

След края на извънредното положение бизнесът оцелява много повече на мускули и в по-малка степен заради подкрепа от държавата

Гръцка рецепта за добра криза

Атина се справи отлично с епидемията. Сега идва рецесията

Домът, моят приятел

Виртуална изложба представя погледа на тридесет фотографи към дома като "жив организъм"

Чуваме ли се? А разбираме ли се?

Онлайн общуването срещу срещите на живо

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10