"Информационно обслужване" е на кръстопът
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Информационно обслужване" е на кръстопът

Изпълнителният директор на "Информационно обслужване" Чавдар Тодоров обмисля бъдещето на компанията

"Информационно обслужване" е на кръстопът

Държавната компания загуби повече от половината си приходи, без да има ясна визия какво прави след това

Асен Георгиев
9446 прочитания

Изпълнителният директор на "Информационно обслужване" Чавдар Тодоров обмисля бъдещето на компанията

© Пари


Представете си, че ръководите фирма, в която работят над 700 души. Повече от 10 години безпроблемно получавате еднотипни обществени поръчки, които носят повече от половината от парите ви. В един момент оставате обаче без този гарантиран приход. Хората ви продължават да идват на работа и да чакат заплати, без да има какво да вършат. А вие нямате план Б за излизане от ситуацията...

В подобна ситуация в момента се намира емблематичната технологична фирма "Информационно обслужване" (ИО) АД. Държавата притежава почти 100% от нея, а принципал е Министерството на финансите (МФ). През последните години компанията изгражда, усъвършенства и управлява основните информационни системи на МФ, митниците, данъчните, електронния търговски регистър ДЕЛФИ, Сметната палата, обслужва базата данни на ЕСГРАОН. Фирмата е и преброител на изборните резултати по време на последните няколко вота.

В началото на миналата седмица обаче стана ясно, че ИО печели само един от четирите лота (най-евтиния) в търга за технологично обслужване на финансовото министерство и подчинените му агенции. Прекратеният договор с МФ поставя държавната компания в много сложна ситуация. Именно той генерира 54 млн. лв. от приблизително 90-те млн. лв. приходи за последните 3 години. Освен това парите, които дружеството получава за поддръжка на регистъра ДЕЛФИ, са намалели в пъти след създаването на Търговския регистър към Министерството на правосъдието.

Ден за ден

Оцеляването на компанията е поставено под въпрос въпреки реализираните съкращения на разходи и персонал (до момента са освободени около 140 служители) в края на миналата година. По нищо не личи обаче ръководството и принципалът да имат ясна идея как да излязат от ситуацията. "В МФ не са извършвани анализи, които да засягат поставените въпроси относно перспективното развитие на дружеството, и институцията не може да се ангажира с прогнози и позиции в тази посока." Това е официалният отговор, който получихме на въпросите си за бъдещето на компанията. "Продължаваме реформите, започнати в средата на миналата година", коментира високопоставен източник от МФ.

От официалния отговор и неофициалния коментар всъщност излиза, че във ведомството не са обмисляни активни мерки за изваждане на ИО от така създалата се ситуация (която на практика самото министерство създаде с разделяне на търга за ИТ обслужването на МФ на четири лота, за да могат по-малки компании да участват). Чрез тази реформа трябва да се намаляват разходите и персоналът, разяснява изпълнителният директор на ИО Чавдар Тодоров. Тя обаче няма за цел да осигури източници на нови приходи, каквито очевидно са необходими в новата ситуация. "Целта е дружеството да се освободи от излишни разходи и да се съсредоточи върху основната си дейност, която е поддържането на информационните системи на МФ и нейните агенции", добавя Тодоров. Остава въпросът доколко подобна реформа е целесъобразна, при положение че реално поддръжката и усъвършенстването на информационните системи на МФ вече не е основна дейност на ИО, тъй като договорът, който дружеството е подписало с ведомството през 2007, изтече в края на март. В следващата година задължения на ИО се изчерпват с гаранционна поддръжка на всички системи, за които е отговаряло. Т.е. да се грижи, че те работят, но не и да ги подобрява.

ИО на ръба на пропастта

"Една поръчка отне 50% от приходите им. Остават и без ДЕЛФИ заради търговския регистър (12% от приходите за 2008 г.). Това ще наложи драстични съкращения на персонал, преструктуриране на фирмата, а може би и продажби на сгради", коментира Тодор Ялъмов, експерт от фондация "Приложни изследвания и комуникации" и добавя, че "никой в ИО не се е подготвял за такова нещо". Чавдар Тодоров от своя страна разяснява, че най-вероятно ще се наложи съкращението на още около 70 - 100 души административен персонал, но не и технически. Това ще бъдат служители основно от клоновата структура на дружеството, която е разположена в 28 града в сгради с разгънатата площ около 80 хил. кв.м.

В бранша вече се тиражират и хипотези за умишленото загубване на поръчката за МФ, което да доведе до продажбата на компанията на ниска цена, за да може новият собственик да разпродаде имотите. В момента обаче в МФ не се обсъжда вариант за приватизация, въпреки че преди месеци министърът на финансите Симеон Дянков лансира подобни идеи. Тодоров не изключва продажбата на част от сградите, чиято поддръжка е много скъпа, защото "не са първа младост".

Едва ли обаче съкращенията на още 70 - 100  души и продажбата на част от имотите на компанията ще успеят да запушат огромната дупка в приходната част на бюджета на ИО. Според председателя на Българската асоциация по информационни технологии (БАИТ) Теодор Захов "трябва да се проведе истинска реформа в ИО, която да остави малко хора, които да се грижат за ключови за държавата системи". БАИТ е и основен поддръжник на идеята, че държавната компания изкривява ИТ пазара в България.

За момента обаче нищо не подсказва, че пред дружеството предстои преструктуриране, което да го изправи на крака. Всъщност единственият пазарен път, който може да доведе до спасяването му, тръгва от драстичното съкращаване на разходи и трябва да доведе до скоростно пренасочване към източници на нови приходи, които биха могли да бъдат по-малки обществени поръчки. Това обаче не влиза в плановете на ръководството на ИО, разказва Чавдар Тодоров. Според него основният въпрос в момента е "каква да е съдбата на това натрупано ноу-хау в сферата на управлението и изграждането на информационни системи за данъчните, митниците и МФ". За момента обаче няма информация МФ да обмисля вариант за спускане на допълнителна работа към компанията, на което може би се надява част от управлението й. Това е твърде малко вероятно да се случи, защото ще е свързано със заделяне на допълнителни средства, които в конкретната икономическа обстановка трудно биха могли да се осигурят.

Създалата се ситуация не би трябвало да изненадва никого. "ИО отдавна трябваше да диверсифицира приходите си и да се бори на пазара за изграждане на услуги на електронното управление, както и да убеди обществеността, че управлява прозрачно и ефективно разходите си", коментира Тодор Ялъмов. Защото дори скептично настроените представители на ИТ бранша винаги са признавали, че в компанията съществува експертен потенциал, който би могъл да поеме разнообразно натоварване, а критиките винаги са били насочени към ръководителите на компанията, получавали безсрамно високи заплати и спускащи поръчки на определени подизпълнители, заобикаляйки правилата на Закона за обществените поръчки.

Търгът на МФ

МФ обяви обществена поръчка с предмет "Изнесени дейности по управление на ИТ услуги в системата на Министерството на финансите" в началото на февруари. За първи път търгът е разделен на 4 лота, за да могат в него да участват консорциуми и по-малко компании, различни от дългогодишния фаворит "Информационно обслужване" (ИО). Офертите бяха отворени на 12 март. Заради голямата разлика в предложените цени се наложи изборната комисия да изиска допълнителна обосновка от кандидатите с най-ниски предложения. Окончателните победители в конкурса бяха обявени месец по-късно. Това са консорциумите: "Сименс Констракс Парафлоу" (лот 1), "Стоун Сиенсис" (Лот 2), "Ви Си Ей ДЗЗД" (Лот 3) и държавната фирма ИО (Лот 4). Договорите ще бъдат подписани след изтичане на десетдневния срок, в който участниците могат да подадат възражения против решението на изборната комисия.

Представете си, че ръководите фирма, в която работят над 700 души. Повече от 10 години безпроблемно получавате еднотипни обществени поръчки, които носят повече от половината от парите ви. В един момент оставате обаче без този гарантиран приход. Хората ви продължават да идват на работа и да чакат заплати, без да има какво да вършат. А вие нямате план Б за излизане от ситуацията...

В подобна ситуация в момента се намира емблематичната технологична фирма "Информационно обслужване" (ИО) АД. Държавата притежава почти 100% от нея, а принципал е Министерството на финансите (МФ). През последните години компанията изгражда, усъвършенства и управлява основните информационни системи на МФ, митниците, данъчните, електронния търговски регистър ДЕЛФИ, Сметната палата, обслужва базата данни на ЕСГРАОН. Фирмата е и преброител на изборните резултати по време на последните няколко вота.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

18 коментара
  • 1
    myspam avatar :-|
    myspam

    Добра статия, но очаквах повече. Почти нищо за търга, цените на предложенията, кои фирми и как го спечелиха. А коментарът на Дянков за ИО?

    "ръководителите на компанията, получавали безсрамно високи заплати" - заплатите на ръководство лесно могат да се разберат, след което ги сравнете със заплатите на мениджърите примерно на фирмите с които ИО се съзтезаваше в търга на МФ и нека читателите преценят колко са високи.

    Тези пари, които ИО загуби от търга в по-голямата част предполагам отиват за заплати на персонал(100% български граждани от всички области на държавата), за по-малки поръчки към други български фирми и нещо много важно печалбата за миналата година отиде обратно в бюджета.
    А сега къде ще отидат парите, които МФ ще плати на новоспечелилите?

    С такава политика лесно може да се решат проблемите с големите държавни фирми - фалират и разпродаваме активите, повече безработни българи, част от парите от евентуалните печалби изтичат в чужбина(както се получава с търга на МФ). Това е лесно всеки го може, по-трудно е да се реформират и да се управляват държавнически.

    С какво проведеният търг от МФ е защитава българския обществен интерес?
    И още един въпрос към министър Дянков: Защо ИО не кандидатства за изграждане на системата за биомитрични документи примерно в Германия, а Сименс може да кандидатсва в България та дори и да го спечели?

    П.С. Служител съм на ИО и не защитавам по-никакъв начин шефовете си и тяхната работа

  • 2
    laveol avatar :-?
    laveol

    Дали защитаваш или не шефовете си няма значение. До голяма степен обаче си прав. От личните ми наблюдения, които пък са на човек, който няма общо с тях, те се справят доста прилично. Софтуерът, разработен о тях, и до който имам досег, работи добре, рядко прави бъгове и като цяло е над нивото на другите чисто български софтуерни продукти. Защо обаче държавата си има такава фирма и де факто сама я прецаква, не знам. Подозирам, че има някакви други интереси (то всъщност е ясно, че има), но ще трябва да изчакаме до акции "Наглите" и т.н. на следващото правителство, за да разберем...

  • 3
    tantova avatar :-?
    tantova

    За съжаление, ИО не спечели. Лошото е че, тези с евтините оферти си нямат и на идея за какво става на въпрос, а работата е много специфична. До кога ще им стигнат ресурсите? И какъв ще е крайният резултат? Достатъчно е да се върнем малко назад и да огледаме резултатите на Бул, на Латона и т.н. И кой ще плаща накрая, ние хората, за да се прави нещо по два пъти. Единият път едни да вземат парите, другият път - други да свършат работа.
    Защо никой не забелязва? Дори и медииите??

    ИО има много добри човекоресурси, ако не ги изпусне сега, спокойно може да кандидатства по много сериозни проекти тук, и в чужбина. Има всякакви ЕС програми и проекти за съвсем не лоши пари. Въпроса е дали ще се възползва или просто ще бъде дадено на безценница на някой?

    А, да... безсрамни пари взимат програмистите и другите ИТ специалисти... Особено в сравнение със заплатите по малките градове и села. Но какви програмисти ще намерят въпросните спечелили за 700 лв.? И ще им плащат ли въобще ако досега не са плащали на служителите си? В края на краищата - кой ще свърши работата? Тези дето са взели парите ли, т.е. шефовете?

    Защо тези дето толкова много скачат срещу ИО не видят какви и колко проекта има ИО приключени и да сравнят резултатите с на тези, които досега са се опитвали да се захванат с "леката" "високоплатена работа", която МФ благородно отдава на ИО досега.

    Аз съм бивша служителка. ИО има и негативи. Задържала съм ги за себе си, защото нямат отношение към темата. Но що се отнася до това да правиш от нищо нещо и да предадеш качествен продукт въпреки всичките негативи, които ти се хвърлят отсреща - служителите на ИО са ненадминати! ;о))

  • 4
    zanzibarhero avatar :-|
    ZanzibarHero

    Че то е ясно ... всички, които работят в ИО и мислят, че работното им място е застрашено, трябва да си пратят резюмето във всяка от спечелилите търговете компании ...

    Имат голями шансове да бъдат наети и то с по-високо заплащане ...

  • 5
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Прав беше лозунгът "Гласуваш за барабойко, получаваш лостов"....
    ------------------------------------
    те това е костовизъм в действие, този педераст, онзи педераст, дай да разрушим държавната фирма дето храни 700 души и да пълним гушките на измислени "наши частни" момченца и момиченца, че даже и на Сиеменс, е паспортите не стават по "план" ама кво от това, за къде сме се разбързали....
    -----------------------------------
    После цените растяли, а каКчеството падало, и ще растат, като има балами ......

  • 6
    hamster avatar :-?
    hamster

    Ситуацията с МФ касае основно ИО-София. Клоновете в провинцията отдавна са диверсифицирали приходите си (на прост език - занимават се с всичко, от което могат да изкарат някакви пари). Затова идеята на г-н Тодоров, да съкрати 70-100 души административен персонал от клоновата структура на дружеството, изглежда малко странна.

    Може би се опитва да задържи във фирмата специалистите, които в момента (и от години) поддържат информационните системи на МФ. Без да привлекат тези хора, компаниите спечелили конкурса има голяма вероятност да се издънят. Най-сериозната от тях е Сименс, а ние ги видяхме колко могат...

  • 7
    skydiver avatar :-|
    Skydiver

    Това за пращането на СВ-тата е именно начинът. Като човек който не е работил там, но има сериозен страничен поглед, ИО има отлични специалисти и ужасяващ мениджмънт. Ако тези специалисти се прехвърлят по договор към новите изпълнители, ще има качествен софтуер, ниски разходи за поръчителя (министерството).

    Печалбите на ИО ще бъдат заменени от спестяване по договирите за поддръжка и данък печалба 10% върху увеличените приходи на новите изпълнители.

    Само не знам какво ще стане с кухата черупка Информационно Обслужване АД. Скоро ще трябва да я продадат или закрият, защото след като загуби монопола си върху държавните поръчки и предвид ужасният си имидж ще има големи трудности да се задържи на пазара.

  • 8
    stoiank avatar :-?
    stoiank

    Не съм спец, но още като разделиха търга се говореше, че са обречени. Но съм много против в близките години Сименс да получава пари от държавата, след такава издънка. Аз лично ще запиша в тръжните документи да не могат да участват, но не зависи от мен!

  • nikoletam

    А задавал ли си е някой въпроса - дали случващото се е заради конкретния конкурс или заради нещо по-голямо? Кой печели от това, че ИО губи?

    Азер Меликов, Симеон Дянков, Иван Сариев, Петко Сотиров, Ст. Денчев, Атанас Атанасов, Бисер Боев, Добрин Пинжуров, Чавдар Тодоров, Николай Найденов.......... - КОЙ ??
    Да им е сладко...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK