Премиери на пътя
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Премиери на пътя

Офертите на кандидатите бяха съхранявани в специална стая, която днес разпечата министър Росен Плевнелиев. <br />

Премиери на пътя

Компании от Азербайджан, Испания и Германия се включиха в търга за участъка на магистрала "Тракия" от Нова Загора до Ямбол

Яна Бодурова
4605 прочитания

Офертите на кандидатите бяха съхранявани в специална стая, която днес разпечата министър Росен Плевнелиев. <br />

© Георги Кожухаров


"Не само 11. Цели единадесет компании". Така министърът на регионалното развитие Росен Плевнелиев коментира броя на участниците, подали оферти за изграждане на тридесет и шест километровата отсечка на магистрала Тракия между Нова Загора и Ямбол. Документи за участие бяха закупени от 47 компании.

И в действителност - за разлика от търга за отсечката между Стара и Нова Загора, този път броят на кандидатите е с три повече. Любопитно е обаче, че този път сред кандидатите има и четири компании, които правят премиерното си участие в България. Това са азербайджанската "Азеркорпу", испанската Rubau ("Рубау") и германските KEMNA BAU Andreae ("Кемна Бау Андреае") и Verkehrs Wegbau  ("Феркер Вег Бау") (виж карето).

Обясненията за по-силния интерес са две. От една страна участъкът е по-дълъг и се очаква да е с около 10 млн. лв по-скъп, тоест около 110 млн. лв.  От друга - държавата смекчи част от условията, като сега, за разлика от търга за предишния лот, не всички рискове се поемат от строителната компания.

И този път, както в търга за отсечката от Стара до Нова Загора, водещият критерий ще е най-ниската предложена цена. Комисията ще разгледа документите на всички участници, като на 27 май ще бъдат отворени публично ценовите предложения само на компаниите, отговарящи на всички условия. Тогава ще стане ясно и кой е победителят.

По думите на Плевнелиев, строителството на участъка трябва да започне в началото на август тази година.

По време на процедурата вълнението на представителите на компаниите-участнички не беше свързано с новите имена в търга, а с липсата на победителя за предишния лот "Трейс". Представители на компанията буквално ден преди изтичане на срока за подаване на оферти твърдяха, че ще участват. 

Очакванията са най-силен интерес да предизвика последният лот от магистралата, а именно участъкът от Ямбол до Карнобат. Дължината му е 49 км. Прогнозната стойност на строителството е 247 млн. лв. без ДДС. В момента компаниите могат да закупят документи за участие от Агенция Пътища, а крайният срок за подаване на оферти за този лот е 21 юни.

Кой участва

"Доуш иншаат" - турската компания построи участъка от Карнобат до Бургас на магистрала "Тракия", а в момента изгражда участъка на метрото от жк. "Надежда" до бул. "Патриарх Евтимий".

"Щрабаг" - австрийската компания има реализирани няколко проекта у нас, като премиерата й в България беше ремонтът на софийското летище и беше съпроводена серия от скандали. Последният й проект е изграждането на един от най-големите офисни центрове в София-"Мега парк", на друга австрийската компания- "Соравия".

"Български магистрали" – консорциумът включва само български фирми, като в същия състав участваха и в търга за лот 2 от Стара до Нова Загора. Ценовата им оферта обаче не беше отворена заради грешки в линейния график, който трябваше да представят. Това са "Автомагистрали Черно море ", "Главболгарстрой" , "Пътстрой 92" и "Иса 2000". Според неофициална информация предлаганата от тях цена за лот 2 е била 160 млн. лв.

"Терна-Сиенит" – Този път гръцката "Терна" не участва сама, а в партньорство с българската "Сиенит", специализирана основно в сградното стройтелство. Гръцката компания е сред водещите строителни фирми в южната ни съседка. В момента тя строи жп линията Крумово – Първомай и завърши изграждането на мола на "Карфур" на бул. "Цариградско шосе" в София. Чрез дружество от групата инвестира в офис сграда с хотел срещу Министерството на земеделието и е главен изпълнител на проекта. Инвестирала е и в друга офис сграда на булевард "България" в столицата, както и във ваканционни имоти в Боровец.

"Алпине" - В предишната процедура за избор на изпълнител за изграждането на магистрала "Тракия" австрийската компания участва в консорциум с "Холдинг Пътища", като след отваряне на ценовите им оферти се оказа, че предлаганата от тях сума от 373 641 762 лв. с ДДС надвишава близо три пъти най-ниската оферта. В България "Алпине" изгражда хидровъзела "Цанков камък".

"Актор" – е в топ три на гръцките строителни компании по приходи. Участвала е в търговете за магистрала "Люлин" и софийското метро, в момента нейна дъщерна компания е сред кандидатите за завода за боклука на София заедно с германската "Хохтийф".

"Конструктор - Балканстрой" – обединението е между хърватската "Конструктор" и българската "Балканстрой". В предишния търг хърватската компания участва задно с контролираното от Васил Божков дружество "Пътни строежи", като ценовото им предложение не беше отворено заради пропуски в документите. "Конструктор" е най-голямата пътностроителна компания в Хърватска и упорито участва в търгове в България, но не са печелили. Българският им партньор няма опит в пътното строителство, а наскоро спечели търга за изграждане на участъка от софийското метро от "Обеля" до ул. "Бели Дунав". Тогава за метроучастъка "Балканстрой" в съдружие с "БКС Център" предложиха най-ниската цена - 21 356 904 лева.

"Азеркорпу" - Една от премиерите в търга е на азербейджанската "Азеркорпу", като това е й първото и участие в търг в България. Компанията е създадена 1965 г., като е приватизирана през 2001. Тя е най-голямата строителна компания в страната и освен пътища е изграждала и нефтопровода от "Баку- Тбилиси-Джейхан. Още при разглеждането на документите й днес обаче стана ясно, че те не отговарят на всички условия и най-вероятно тя ще бъде отстранена от участие и ценовата й оферта няма да бъде разгледана.

"Сдружение тракия" III- В него влизат контролираните от Васил Божков "Холдинг Пътища" и "Мостстрой", както и компанията "Галчев". В пътностроителния бранш това обединение се спряга за един от най-вероятните победители за този участък, тъй като има собствени кариери и асфалтови бази в близост, а това му дава възможност да предложи по-конкурентна цена. "Галчев" няма опит в пътното строителство, но предстои да направи дебюта си в рехабилитацията на отсечката "Ветрендол-Септември" в партньорство с португалската "Лена".

"Рубау -Пътстрой"- Една от големите испански строителни компания- "Рубау" участва за пръв път в търг в България, а старозагорската "Пътстрой " беше един от подизпълнителите на "Трейс" в изграждането на отсечката "Оризово-Стара Загора".

"ДВ Тракия лот 3 ХСС-КБ-ГП ДЗЗД"- Обединението между българската "ХСС" ЕООД и двете немски компании "Кемна Бау Андре" и "Феркер Вег Бау" беше голямата изненада при отварянето на документите. До момента двете германски компании не са участвали в търгове в България, а местният им партньор няма опит в пътното строителство. Според информация от сайта на  KEMNA BAU Andreae, компанията работи предимно в Северна Германия и има офис и в Румъния. Освен със строителство на пътища се занимава и с преработка на асфалт. Броят на служителите й е 1400.  

"Не само 11. Цели единадесет компании". Така министърът на регионалното развитие Росен Плевнелиев коментира броя на участниците, подали оферти за изграждане на тридесет и шест километровата отсечка на магистрала Тракия между Нова Загора и Ямбол. Документи за участие бяха закупени от 47 компании.

И в действителност - за разлика от търга за отсечката между Стара и Нова Загора, този път броят на кандидатите е с три повече. Любопитно е обаче, че този път сред кандидатите има и четири компании, които правят премиерното си участие в България. Това са азербайджанската "Азеркорпу", испанската Rubau ("Рубау") и германските KEMNA BAU Andreae ("Кемна Бау Андреае") и Verkehrs Wegbau  ("Феркер Вег Бау") (виж карето).


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

10 коментара
  • 1
    schlupf avatar :-|
    Нищо лично

    Хора, проверете си статията отново за правописни грешки, поправете ги и ми изтрийте поста ;)

    Интересна статия!

  • 6
    nervousshark avatar :-|
    Нервната акула

    Бих заложила на "Български магистрали".

  • 7
    birdman avatar :-P
    birdman

    Аз пък давам гласът си - или за Доуш иншаат или за Сдружение Тракия

  • 9
    a4kataaa avatar :-|
    a4kataaa

    Няма значение кой ще бъде, важното е да е качествено!

  • 10
    geordgeo avatar :-|
    geordgeo

    Дано всичко да е ОК този път!Както и друг път е ставало на въпрос не е важно кой,а как ще се построи тази така изстрадана магистрала.Щото докато стигнем до Карнобат,ще се наложи да се връщаме и да я почваме пак от София,че положението с дупките е отчайващо...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.